מעבר להרים ולגבעות – סיכום העונה בליגות הפחות מדוברות באירופה – חלק ג'

חלק ג' – שאר אירופה

לאחר שסיכמנו את שהתרחש העונה בהולנד, טורקיה, רוסיה ופורטוגל, הגיע הזמן להמשיך את המסע ולגלות מה היו הסיפורים הפחות המוכרים בעולם הכדורגל האירופי לטובה ולרעה, ומי השמות שכדאי להכיר ולשנן.

בעולם שבו הכסף מדבר חזק, והליגות העשירות רק מתעשרות ומתעשרות, חשוב להכיר גם את הקבוצות והשחקנים שאבק הכוכבים מדלג מעליהם רוב הזמן.

בלגיה:

הסיפור גנק השיבה לידה את תואר האליפות לאחר 8 שנים, מאז עשה את זה איתה אליניב ברדה בעזרתו של קווין דה בריינה הצעיר. אליפות רביעית לכחולים שהציגו כדורגל ססגוני והתקפי וניצחו במאבק בפלייאוף שלאחר הקיזוז את קלאב ברוז', האלופה היוצאת שתתחרה במוקדמות ליגת האלופות.

שאר מועדוני הצמרת, אנדרלכט, סטנדרט ליאז' וגנט חוו עונה מאכזבת וחסרת יציבות, כאשר ליאז' וגנט ישחקו בליגה האירופית בעונה הבאה בעוד אנדרלכט, בעלת הכשרונות האדירים, סיימה את העונה החלשה שלה במאה ה-21 במקום החמישי ותאלץ להתארגן מחדש לקראת העונה הבאה.

הפתעת העונה הייתה אנטוורפן, בניצוחו של ליאור רפאלוב, שבעשור האחרון הייתה בעיקר בליגה השנייה וכעת תשוב לאירופה לאחר יותר מעשרים שנה. אך הסיפור המרכזי בליגה עמוסת הכשרונות הללו מגיע בכלל מהליגה השנייה.

ליאור רפאלוב
Via Lior Refaelov's Facebook Page

 

מכלן, שמוכרת לקהל הישראלי מימיו של אלי אוחנה, זכתה במפתיע בגביע בנוסף לעליית ליגה קלילה. אך חקירה ממושכת של משטרת בלגיה חשפה פרשת שחיתות והטיית משחקים ענקית, שכללה עשרות אנשים חשובים בכדורגל הבלגי, ביניהם שחקנים, מאמנים, שופטים ובעלי קבוצות ובסופה הנענשת העיקרית הייתה אותה מכלן, שתישאר בליגה השנייה, תפתח את העונה הבאה עם מינוס 12 נקודות וכמובן לא תשתתף באירופה למרות זכייתה בגביע.

 

המאמנים פיליפ קלמנט היה אחד השחקנים האהובים בקלאב ברוז' בתחילת המאה. עשור שלם בילה שם הבלם, במהלכו זכה ב-2 אליפויות וב-3 גביעים. לאחר פרישתו, היה עוזרו של מישל פרודום הדגול והמשיך לזכות בתארים. לאחר הצלחה מהירה בתקופה קצרה כמאמן ראשי בבוורן, קיבל קלמנט משרה נחשקת ביותר, אימון גנק, קבוצה נוספת בה שיחק.

שנה וחצי אדירות שהסתיימו בתואר אליפות היסטורי, ובגנק כבר ידעו שלא נותרה להם ברירה. מהעונה הבאה קלמנט יחזור לברוז', הפעם כמאמן ראשי, וינסה לגנוב בחזרה את תואר האליפות. מאמן ברוז' היוצא, איבן לקו הקרואטי, נחקר גם הוא בפרשת הטיית המשחקים ונמלט כרוח רפאים לערב הסעודית.

את מקומו של קלמנט בגנק יירש פליס מאזו, מאמן שרלרואה ב-6 השנים האחרונות. את המינוי של וינסנט קומפאני למאמן – שחקן באנדרלכט בוודאי שמעתם, אך איתו מונה גם כן בשקט, סיימון דיוויס, לא שחקן טוטנהאם ופולהאם לשעבר, אלא וולשי אחר שגדל דווקא במנצ'סטר יונייטד והיה בשנים האחרונות אחד מהאנשים החשובים במחלקת הנוער של מנצ'סטר סיטי. השניים ינסו להחזיר את אנדרלכט לימים טובים יותר.

השחקניםבמחצית העונה הראשונה הייתה מנוהלת גנק בעיקר על ידי אלחנדרו פוזאלו, (27) הקפטן הספרדי, לשעבר בבטיס וסוונסי, שכבש 5 שערים ובישל עוד 10 ממרכז השדה, אך זה לא יכל לסרב להצעה משתלמת מטורונטו ועזב בינואר.

המעבר נתן אות לפריצתם של מספר שחקנים בגנק שסביר להניח שעוד תשמעו עליהם: רוסלאן מלינובסקי (26), קשר התקפי אוקראיני שגדל בשחטאר ולא קיבל הזדמנויות ראויות, הגיע לגנק לפני שלוש וחצי שנים. העונה כבש 13 שערים ובישל עוד 12 והפך להיות שחקן מרכזי גם בנבחרתו המשתפרת.

רוסלאן מאלינובסקי פייסבוק

ספורטינג ליסבון מקווה שתצליח לצוד אותו במידה וברונו פרננדס יעזוב אותה. מבוואנה סמאטה (26) חלוץ קונגולזי שהצטרף באותו הזמן כמו מאלינובסקי וגם הוא הזדקק למעט זמן להתרגל לכדורגל הבלגי. העונה נפרץ הסכר בהחלט עם 32 שערים ב-51 הופעות בכל המסגרות, ושמו כבר נרשם בוודאות בפנקסם של לא מעט סקאוטים, אל תתפלאו אם תראו אותו בעונה הבאה במגרשי הפריימר ליג.

סנדר ברגה (21) הינו קשר אחורי נורבגי תמיר ובעל יכולות טכניות מרהיבות. למרות שהיה פצוע בחלקים רבים של העונה, כאשר שיחק, היה הנווט המרכזי של גנק, בין אם בהתקפה ובין אם בהגנה. מספרים הם אמנם לא הצד החזק ביותר שלו, אך הקבוצות הגדולות לא יפספסו את 193 הסנטימטרים של הנורדי לאורך זמן רב.

סנדר ברגה ופיליפ קלמנט חוגגים אליפות פייסבוק

ומכיוון שבבלגיה עסקינן, אחת הנבחרות הכישרוניות בעולם, נספר גם על יארי ורשארן, יליד 2001, בן 17 בלבד, שקיבל את ההזדמנות שלו באנדרלכט המבולגנת של העונה, קשר התקפי בעל תעוזה וזריזות רגליים שקומפאני כבר סימן כיורשו של יורי טילמאנס, והוא ישחק עם בלגיה הצעירה באליפות אירופה הקרובה, על אף שהוא יוכל לשחק גם ב-2 האליפויות הבאות.

יארי ורשארן פייסבוק

יוון

הסיפורעל אף שפתחה את העונה במינוס 2 נקודות בעקבות התפרעות אוהדיה בעונה הקודמת, פאוק סלוניקי הצליחה סופסוף לזכות באליפות יוון לאחר 34 שנים, והיא עשתה זאת בסטייל. עונה שלמה ללא הפסד ליגה, איבוד של 8 נקודות בלבד, זכייה בגביע שלישי ברציפות, דאבל ראשון בהיסטוריה, בקיצור עונה מושלמת.

אולימפיאקוס, לעומתה, נמצאת בתקופת שפל יחסית, לאחר שזכתה ב18 מתוך 20 אליפויות, היא כבר מאבדת אליפות שנייה ברציפות, לראשונה מאז שנות ה-90, דבר שהיה נראה חסר תקדים לאור ההצלחה של האדומים, אך כעת נראה הפער בין שתי הקבוצות רחוק מאי פעם. למרות שהצליחה להדיח את מילאן הגדולה מהליגה האירופית גם שם ההצלחה לא הייתה כבירה והכדורגל היווני נראה דועך לאחור גם ברמת הנבחרת.

אריס סלוניקי, יריבתה הגדולה של פאוק, שבה לליגה הבכירה אחרי שנתיים בליגת המשנה, היישר למקום ה-5 ומוקדמות הליגה האירופית, שם תצטרף לאטרומיטוס ואא"ק אתונה.

 

המאמניםהליגה היוונית בדומה לליגה בישראל, ידועה בשל חוסר היציבות בגזרת המאמנים, הקבוצות הקטנות בעיקר נוהגות להחליף מאמנים בקצב מסחרר, כאשר לדוגמה אפולון סמירניס, האחרונה בטבלה, שניצחה 2 משחקים העונה, הייתה מאומנת על ידי לא פחות מ-5 מאמנים, שנכשלו אחד אחרי השני במשימה.

לעומת זאת, כרגע במכונה המשומנת של פאוק, אין רצון להחליף את מנהל המפעל, רזבאן לוצ'סקו. הרומני בן ה-50 הגיע כחודש מפתיחת העונה הקודמת, במקומו של אלכסנדר סטנוייביץ', אקס מכבי חיפה שהחליף את ולדימיר איביץ', מאמן מכבי תל אביב הנוכחי, והצעיד את הקבוצה בהצלחה מסחררת. לאחר שאימן ברומניה, כולל את נבחרתו, ומספר שנים בקסנטי היוונית, לקח לוצ'סקו, בנו של מירצ'אה, מאמנה האגדי של שחטאר דונייצק בעבר, את פאוק למקום ה-2 והעונה כבר קיבל את כל הקופה עם דאבל היסטורי.

השחקניםהשם המוכר ביותר של פאוק הוא קפטן הקבוצה, הפורטוגלי וייריניה. לאחר שגדל בפורטו ולא קיבל את ההזדמנויות הראויות הגיע אנדרה ויירה לפאוק, שיחק בכל עמדות האגף ההתקפיות ולאחר שנים מעולות נמכר לוולפסבורג, שם זכה בגביע הגרמני, וגילה גם את היכולות ההגנתיות שלו מעמדת המגן, יכולות שהובילו אותו לסגל הנבחרת הפורטוגלית, איתה זכה ביורו האחרון על אף שלא שותף בשלבי הנוקאאוט.

ויירניה פייסבוק

לאחר הזכייה, שב וייריניה לפאוק וקיבל את סרט הקפטן. למרות שלרוב שיחק כמגן בשנתיים האלה, תרם רבות לקידום הקבוצה ואחד האירועים המרגשים בזכייה הזו היה כאשר עלה לשחק בדקה האחרונה של משחק הנעילה, עם רגל שבורה ובצליעה לקול תרועות הקהל. גם השחקן המצטיין העונה מחוץ לשורות פאוק הוא שחקן פאוק.

אפתימיוס קולוריס בן ה-23 הוא חלוץ שגדל בפאוק, אך לא מימש מהפוטנציאל הגלום בו עם 14 שערים ב-83 משחקים, לוצ'סקו החליט להשאיל אותו העונה לאטרומיטוס, החלטה שהשתלמה לשני הצדדים. 25 שערים ב-35 הופעות לחלוץ היווני שבעונה הבאה ינסה להרשים את לוצ'סקו ולעזור לקבוצתו המקורית.

נקודות נוספות:

בסקוטלנד

סלטיק זכתה בקלילות באליפות, ה-50 בתולדותיה והשמינית ברציפות וכמובן גם בגביע. זאת למרות המאבק שניסתה לייצר ריינג'רס בהובלת סטיבן ג'רארד, ועל אף החלפת המאמנים הפתאומית כאשר ברנדן רוג'רס עזב ללסטר בעוד ניל לנון שב לתפקידו הישן. פתיחת עונה חלשה של שתי הקבוצות נתנה הזדמנות להארטס להוליך את הטבלה בפתיחת העונה, אך סלטיק התאוששה וסיימה את העונה בפער של 9 נקודות מהסגנית הגלאזגואית השכנה.

ראוי לציין את ג'יימס פורסט שבעונת שיא תרם 11 שערים ו-12 בישולים ועל אף החיזורים מהשכנה אנגליה, נראה שיישאר בצד הירוק והשולט של סקוטלנד.

אלפרדו מורלוס, מלך שערי הליגה מריינג'רס הוא אחד הדמות הצבעונית אך גם הבעייתית שבכדורגל הסקוטי, החלוץ הקולומביאני אמנם כבש 30 שערים בכל המסגרות, אך גם הורחק לא פחות מ-5 פעמים, דבר שלא מונע מקבוצה קשוחה כמו ניוקאסל למשל לחשוק בחלוץ בן ה-22.

קפטן ריינג'רס ג'יימס טברניר האנגלי נתן עונה אדירה עם לא פחות מ-14 שערי ליגה ו-14 בישולים, לרוב מבעיטות נייחות, אך עם פרט מידע מסקרן, הוא עשה זאת מעמדת המגן הימני.

ג'יימס טברניר פייסבוק

בשוויץ

מאבק האליפות היה כנראה הקל ביותר באירופה, אולי בצוותא עם הזכייה של מכבי תל אביב, כאשר יאנג בויז זכתה באליפות שנייה ברציפות, שבעה מחזורים לסיום העונה, כאשר כבר במחצית העונה הובילה בפער של 19 נקודות על סגניתה באזל, שיורדת מכוחה המקומי והאירופי אחרי שנים עם הישגים חסרי תקדים.

יאנג בויז פייסבוק

דווקא המצב בשאר הליגה היה צמוד מאוד כאשר ארבעה מחזורים לסיום הפער בין המקום השלישי שמוליך לשלב הבתים של הליגה האירופית למקום התשיעי שמוביל למשחקי מבחנים על הישארות בליגה עמד על 5 נקודות בלבד. בסופו של דבר במקום השלישי זכתה לוגאנו כאשר ההפרש בינה לבין המקום השישי סט.גאלן שנשארה מחוץ לאירופה היה עשרה שערים במדד הפרש השערים מכיוון שכל הקבוצות בין המקום השלישי לשישי סיימו עם אותו מספר נקודות.

היורדת היחידה לליגה השנייה היא לא פחות מגראסהופרס בעלת 27 האליפויות. יאנג בויז הציגה מספר כשרונות בעונות האחרונות שהולכים לפרוח ברחבי אירופה: קווין מבאבו (24) המגן השוויצרי הצעיר שהגיע בגיל צעיר לניוקאסל והחל מהעונה הבאה ישחק בוולפסבורג.

ג'יבריל סואו (22) הקשר האחורי שגדל במנשנגלאדבך ונקנה בלא מעט כסף בעונה שעברה, וערך את הופעותיו הראשונות בנבחרת שוויץ. רוז'ה אסאלה (25) החלוץ מחוף השנהב שהיה אחראי העונה על 20 משערי הליגה של יאנג בויז. נציין גם את השוויצרים הכשרוניים של באזל שהצליחו גם להתברג לסגל הנבחרת, אלביאן אייטי (חלוץ,22) ונואה אוקפור (קיצוני שמאלי,19)

בדנמרק

פ.צ.קופנהאגן השיבה לעצמה את האליפות לאחר עונה אחת, בזכות כדורגל התקפי מסקרן בניצוחו של סטאל סולבאקן שהשלים עונה עשירית בבירת דנמרק בשתי קדנציות עם אליפות שביעית ותוך הצגת אחד הכשרונות המסקרנים בכדורגל האירופי: רוברט סקוב הוא שחקן כנף ימין בן 23 שעדיין לא ערך הופעת בכורה בנבחרת דנמרק הבוגרת על אף זימונו למשחקים האחרונים. 30 שערים ו-10 בישולים בליגה היו לבחור הצעיר שנקנה באמצע העונה הקודמת מסילקבורג ומבוקש מאוד בוולבס.

רוברט סקוב פייסבוק

סקוב נעזר בויקטור פישר, שכבר ניסה את מזלו באייאקס, מידלסברו ומיינץ אך חזר לכדורגל המקומי ותרם 9 שערים ו-12 בישולים למרות שהיה פצוע בחלקים מרכזיים של העונה. ואם לא תזכרו את השם סקוב, נסו אולי לזכור אותו בצורת סקוב אולסן. אנדראס סקוב אולסן בן ה-19, שחקן הכנף של נורדסלנד שכבש לא פחות מ-26 שערים העונה בכל המסגרות ומבוקש גם הוא ברחבי אנגליה.

באוסטריה

רד בול זצלבורג זכתה בפעם החמישית ברציפות באליפות אוסטריה ובעקבות ההישגים האדירים שלה באירופה, שקידמו את הכדורגל האוסטרי, זכתה זצלבורג למבוקשה הרב כל כך, הופעה בשלב הבתים של ליגת האלופות.

זצלבורג פייסבוק

מרקו רוזה, מאמנה המעולה יעזוב את הקבוצה הקיץ לאחר 2 אליפויות ויחל את המסע שלו במנשנגלאדבך. במקומו מונה האמריקאי ג'סי מארש, יקיר אנשי רד בול, שהיה מאמן הסניף הניו-יורקי של פרוייקט הכדורגל של חברת משקאות האנרגיה ובעונה האחרונה היה עוזרו של ראלף ראנגניק, מאמן לייפציג. ואם דיברנו על האחות הגדולה מגרמניה, לאחר רכישתם של אמאדו האידרה וקונראד ליימר בשנים האחרונות, גם האנס וולף, הקשר ההתקפי המצוין בן ה-22 יעשה את המעבר הקיץ לגרמניה.

על אף עזיבתו של מואנס דאבור, כוכב הקבוצה שכבש העונה 37 שערים בכל המסגרות וינסה לעשות דברים דומים בסביליה, בזצלבורג מאמינים בשחקנים הצעירים של הקבוצה והעונה הזרקור יופנה לבני ה-18 דומיניק שובושלאי ההונגרי וארלינג האלאנד הנורבגי, כובש התשיעייה ההיסטורית באליפות העולם לנוער הקיץ.

אוקראינה

שחטאר דונייצק לא התקשתה וזכתה באליפות שלישית ברציפות ושמינית ב-10 השנים האחרונות. הכדורגל האוקראיני אמנם נמצא בשפל מבחינת הליגה בעקבות המצב הבטחוני והפוליטי במדינה, אך נראה שמבחינת הנבחרת השיפור הוא מאסיבי, בעיקר בזכות ייצוא כשרונות אל חממות כדורגל אירופיות מחוץ למזרח אירופה.

ובכל זאת הכדורגל המקומי יצר כמה שמות מעניינים בשנה האחרונה כמו ויקטור ציגנקוב בן ה-21 שנולד בנהריה, והפך להיות הכוכב הגדול של דינמו קייב עם 11 שערים ו-6 בישולים בליגה. מיקולה שאפרנקו בן ה-20, הקשר ההתקפי בעל פני התינוק והזריזות ברגליים שגם כן נכנס כדמות מרכזית בקבוצה מקייב.

ויקטור ציקנגוב פייסבוק

גם טטה, חברו הברזילאי ובן גילו של מנור סולומון בשחטאר, שנקנה באמצע העונה מגרמיו תמורת 15 מיליון יורו ונראה ככישרון הבא שיגיע מבית היוצר של הכתומים ממזרח אוקראינה שעברו להתמקם בקייב בעקבות מלחמת האזרחים.

 

עד כאן סיכום עונת 2018/19 בכדורגל הפחות המדובר של אירופה, מקווה שאופקיכם נפתחו והידע שבידיכם הורחב, וכאשר תראו חלק מהשמות שנתכבו כאן על גבי המסך בפריימר ליג, הליגה ספרדית, ליגת האלופות, מונדיאל וכו' תזכרו שהכדורגל השורשי מתחיל גם ממה שרחוק מהעין. הליגות המקומיות עדיין חיות, ובהחלט גם בועטות

לחלק א' – הליגה ההולנדית והליגה הפורטוגלית

לחלק ב' – הליגה הרוסית והליגה הטורקית

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח