מעבר להרים ולגבעות – סיכום העונה בליגות הפחות מדוברות באירופה

חלק ב' – רוסיה וטורקיה

בפברואר 2013 היה הביקור האחרון של קבוצה מהליגה הטורקית או הרוסית ברבע גמר ליגת האלופות. הייתה זו גלאטסראי של דרוגבה וסניידר ששמה בחזרה על המפה את הכדורגל הטורקי, באותה עונה, פנרבחצ'ה של קאוט ומיירלש הגיעה עד לחצי גמר הליגה האירופית, שם הפסידה לבנפיקה.

היו אלה שנות השיא של הליגה הטורקית והרוסית, הכסף זרם בהמוניו, יותר ויותר שחקנים בכירים הגיעו לליגות הללו, פרוייקטים שאפתניים כמו זה של זניט סט. פטרסבורג, הצליחו להנחית שמות כמו האלק ואקסל ויטסל, שחקנים שהיו מבוקשים בכל אירופה. אותם ליגות היוו לשחקנים הללו את מה שהליגה הסינית עושה בהצלחה בשנים האחרונות: הרבה כסף, כדורגל בינוני, תנאים מורכבים, אבל עם אפשרות להצלחה והתקדמות. מאז, מים חדשים זרמו במיצר הבוספורוס, והים השחור שלחופי סוצ'י נשטף בכספי פיפ"א, השמות ירדו באיכותם, ההצלחות באירופה פחתו, אבל האווירה והתשוקה לכדורגל נשארה, ותאמינו או לא, העתיד גם יכול להיות ורוד.

 

טורקיה_דגל טורקיה

מצב הצמרת: זו השנה השנייה ברציפות שגלאטסראי זוכה באליפות, ה-22 בתולדותיה. וכמו בעונה שעברה, זה לא בא בקלות, רק ארבעה מחזורים לסיום, השתלטה גלא על המקום הראשון, ובזכות ניצחון דרמטי ומלווה בהרבה מקרי VAR על בשאקשהיר מחזור אחד לסיום, היא הבטיחה את הזכייה.

גם ההדחה המוקדמת מבית קל באופן יחסי בליגת האלופות לא קלקלה את מצב רוח האוהדים, מכיוון שבנוסף לאליפות, לארון התארים של הקבוצה המפוארת בטורקיה, הצטרף גם גביע, דאבל שני בחמש השנים האחרונות, בזכות ניצחון על אקהיסרספור (זוכת העונה שעברה, שהספיקה לשחק העונה בשלב הבתים של הליגה האירופית וגם לסיים במקום האחרון בליגה).

איסטנבול בשאקשהיר היא אחת הקבוצות השנויות במחלוקת בעולם, קבוצה אשר מזוהה באופן חסר תקדים עם שליט המדינה, רג'פ טייפ ארדואן, שהיה בעברו יו"ר המועדון. הקבוצה מקבלת תמיכה כלכלית מהמדינה, וכבר יצרה לעצמה שם כ"בית קברות לשחקנים מזדקנים".

למשחקים שלה מגיעים בממוצע 4000 צופים, וזה עוד שיפור מהשנים הקודמות. כאשר הקבוצה משחקת באצטדיון "פתיח טרים" – מאמן גלאטסראי, אולי אובדן האליפות אינו דבר כל כך מפתיע בסופו של דבר. הקבוצה עדיין בחיפושים אחרי תואר ראשון והצלחה באירופה ואולי בעונה הבאה, כאשר תשתתף בפעם השנייה במוקדמות ליגת האלופות, היא גם תמצא.

בשיקטאש חוותה עונה בינונית ומאכזבת, דווקא אחרי שנים מצליחות (2 אליפיות והגעה לשמינית גמר ליגת האלופות), הודחה בבושת פנים מהליגה האירופית בבית קל, ולמרות ניסיון התקמבקות למאבק האליפות, סיימה בסופו של דבר במקום השלישי ללא השארת חותם.

טרבזונספור הייתה אחת הקבוצות המרעננות של העונה, עם כדורגל איכותי וכשרונות אדירים בהתקפה, והיא תשוב לליגת האירופית, לפחות לשלב המוקדמות, אחרי הפסקה של 4 שנים עם המקום הרביעי בליגה.

מלטיאספור היא ללא ספק ההפתעה של העונה בטורקיה. עונה שנייה בלבד של הקבוצה הקטנה בליגה הבכירה, שעשתה עסקים נכונים מבוססי השאלות בעיקר, והיא תשתתף בעונה הבאה במוקדמות הליגה האירופית לאחר שסיימה במקום ה-5.

 

ומה לגבי פנרבחצ'ה אתם שואלים? ובכן קבוצת הפאר הנוספת של איסטנבול חוותה עונת שפל חסרת תקדים. זה התחיל עם הרבה ציפיות, פיליפ קוקו הגיע אחרי אליפויות באיינדובהן, אבל אחרי 2 ניצחונות בלבד בעשרת המשחקים הראשונים, ונקודה מעל הקו אדום, פוטר והוחלף בעוזרו, ארווין קומאן, האח של רונאלד, אבל לאחר 5 מחזורים, כשהקבוצה עמוק בתוך הקו האדום גם הוא פוטר ובמקומו מונה המקומי ארסון יאנאל, שכבר זכה באליפות בקדנציה הראשונה שלו, האחרון ייצב את הספינה, הוביל את הקבוצה למיקום השיא שלה בעונה – 6, דבר אשר שיפר במעט את תחושת האוהדים העצבניים בצהוב וכחול, את אירופה הם יראו בעונה הבאה מבעד למסכי הטלוויזיה.

מאמני העונה: פתיח טרים, גדול מאמני טורקיה בכל הזמנים, חזר לגלא בעונה שעברה, לקדנציה רביעית, לאחר שקברניטי המועדון הרגישו שהאליפות חומקת מידיהם פעם נוספת תחת הדרכתו של איגור טודור. טרים החזיר את האליפות לעלי סמי יאן, וזכה בה פעם נוספת העונה, האליפות השמינית שלו עם גלא. המאמן בן ה-65, זוכה גביע אופ"א לשנת 2000 והאיש שהוביל את נבחרת טורקיה לחצי גמר יורו 2008, הוכיח פעם נוספת את גדולתו ומדוע אפילו היריבה הגדולה לתואר נאחזת בשמו כשם אצטדיונה.

פתיח טרים
פתיח טרים

לעבדולה אבצ'י, מאמן בשאקשהיר, כנראה ייקח עוד זמן עד אשר ייקרא אצטדיון על שמו, אבל הוא ללא ספק אחד המאמנים החשובים בכדורגל הטורקי ואחד האנשים האהובים על נשיא המדינה ארדואן. שתי קנדציות במועדון לאורך 13 השנים האחרונות, כאשר את פסק הזמן ביניהם הוא עושה כמאמן הנבחרת – לא בהצלחה רבה, ואבצ'י מצליח להפוך את בשאקשהיר ממועדון שמתנדנד בין הליגות, לכוח חזק בכדורגל הטורקי ולמועמד לגיטימי לאליפות.

הוא עושה זאת בשילוב בין שחקנים מקומיים ומסורים לבין שמות גדולים מהכדורגל העולמי. את ההצלחה ואת התארים הוא כנראה ינסה להשיג בבשיקטאש, שאותה יעבור לאמן החל מהעונה הבאה. בסיום העונה, הליגה החזיקה ב-100 אחוז מאמנים מקומיים, כאשר רק ארבעה קבוצות שמרו על אותו מאמן מתחילת העונה.

ראוי לציין את סנול גונש בן ה-67, מאמן בשיקטאש היוצא, שהוליך אותה ל-2 האליפויות האחרונות שלה, ומונה למאמן הנבחרת, אותה ינסה להחזיר להישגים שקצת נעלמו בשנים האחרונות.

שחקני העונה: באוגוסט 2013 יובנטוס החליטה לשים את ידה על חלוץ סנגלי בן 21, שחקן הליגה הרביעית המתנשא ל-191 ס"מ. כ-100 אלף יורו שילמה יובה לקבוצת ברה הקטנה, ומיד החלה איתו במסע השאלות, כמו שנעשה עם הרבה שחקנים בקבוצות בסדר הגודל הזה. קצת צרפת, קצת בלגיה ואפילו ערב הסעודית, עד למכירה לאוייפשט ההונגרית. חצי עונה בהונגריה הספיקה לשחקן הנודד שמצא את עצמו בסין. לאחר שנתיים בטיאנג'ין, הגיע לקאסימפסה, האיסטנבולית הצנועה ביותר.

32 שערי ליגה ב34 משחקים שהתפזרו בין 2 עונות, גרמו לגלאטסראי לפתוח את העיניים ואת הארנק ולהנחית את מבאייה דיאגנה בינואר האחרון.  דיאגנה נכנס ישר להרכב כחלוץ המרכזי של גלא במקומו של ארן דרדיוק המאכזב והוסיף למאזנו עוד 10 שערים, והיה בורג מרכזי באליפות, בנוסף, הכניס את עצמו לסגל הנבחרת הסנגלית והוא הולך להיות שחקן חשוב באליפות אפריקה הקרבה.

דיאגנה
דיאגנה

מצדדיו של דיאגנה באגפי גלא היו הנרי אונייקורו וסופיאן פגולי, שתרמו לו המון כדורים מדויקים ובהחלט תרמו גם בעצמם: 14 שערים ו-5 בישולים לניגרי המצוין המושאל מאברטון שעשוי לחזור לפריימר ליג בעונה הקרובה. ואיתו, האלג'יראי פגולי, שלו עבר בווסטהאם וולנסיה. הוא סיים את העונה עם 9 שערים ו-6 בישולים ובעיקר יכולת מצוינת במשחקים המכריעים.

לאיסטנבול באשקשהיר מספר שחקנים מוכרים: עמנואל אדבאיור, רוביניו, ארדה טוראן, דמבה בה, גאל קלישי, אמרה בלוזוגלו, גוקאן אינלר ואלג'רו אליה הם רק חלק מהשמות, אבל כאשר ממוצע הגילאים של השחקנים שנאמרו לעיל הוא למעלה מ-34, העוגן המרכזי של הקבוצה חייב להישען על אדם צעיר יותר, אדין ויסצ'ה הוא ללא ספק האיש. שחקן הכנף הבוסני בן ה-29, הגיע לקבוצה הקטנה של איסטנבול כבר ב-2011 ממולדתו, הספיק לשחק עם הקבוצה גם בליגת המשנה ונשאר עד היום העוגן ההתקפי שלה, כאשר ב-300 הופעות הוא אחראי כבר על למעלה מ-160 שערים. את העונה הנוכחית, הטובה בקריירתו, סיים ויסצ'ה עם 13 שערים ו-14 בישולים, ולפי החדשות האחרונות נראה שמאמנו אבצ'י יעשה הכול על מנת להביא אותו עמו לבשיקטאש.

אדין ויסצ'ה

שימו עין על: אחת מהפתעות העונה בליגה הטורקית הוא שחקן שכולנו מכירים טוב מאוד. אנתוני נוואקמה הגיע לטרבזונספור אחרי 3 אליפויות בבירת הנגב, ולמרות שהוא כבר בן 30, נתן עונה אדירה בצמרת הטורקית עם 10 שערים ו-10 בישולים, ובעיקר עזר לילדי הפלא של טרבזון, הכוכבים העולים של הכדורגל הטורקי.

אבדולקאדיר אומור, שיחגוג בקרוב 20 קייצים, השתלט זה עונה שנייה על אגף ימין של התקפת הסגולים, 8 שערים ו-15 בישולים בשנתיים האלה, 2 הופעות בכורה בנבחרת הבוגרת, והצמדת הכינוי המאדיר "מסי הטורקי" בשל גובהו וסגנון המשחק הדומה לארגנטינאי, גרמו לקבוצות הפאר של אנגליה לשים עין על הכישרון, ונראה שהוא בדרך להיות כוכב העל הטורקי הבא.

אומור נעזר בחברו הטוב והכשרוני לא פחות, יוסוף יאזיצ'י, בעל השיער השופע והסטייל במגרש. יוסוף ניהל מעמדת הקשר ההתקפי את התקפת טרבזונספור והחל לעשות זאת גם כן במדי הנבחרת. בסך הכול בן 22 וכבר עם למעלה מ-100 הופעות בקבוצה. אך נראה שגם זמנו בטורקיה קצוב, ליל הצרפתית שתשחק בעונה הבאה בשלב הבתים של ליגת האלופות כבר לטשה עיניים לכוכב העולה. עוד שמות בולטים מהעונה הנוכחית הם: אלייף אלמאס (19) הקשר המרכזי הצפון-מקדוני של פנרבחצ'ה שכבר טורגט בספרד בעקבות קשיחותו וההצטרפות הטובה להתקפה.

אומור ויאזיצ'י

טרזגה (24), חברו הטוב של סאלח מנבחרת מצרים, בעל השם שמסמל מחווה לחלוץ הצרפתי, נקנה על ידי קאסימפסה מאנדרלכט לאחר עונת השאלה וכבש 9 שערים ובישל עוד 9, הציל את קבוצתו מירידה דווקא לאחר פתיחת עונה טובה. נקנח בודאט מוריקי (25) סגן מלך שערי הליגה הקוסוברי של ריזספור, שעזר לעולה החדשה להתייצב בליגה עם 17 שערים לזכותו.

 

רוסיה דגל רוסיה

מצב הצמרת: זניט סט. פטרסבורג השיבה לעצמה את תואר אליפות רוסיה בפעם ה-5 בתולדותיה לאחר 4 שנים, ולאחר העונה הקודמת המאכזבת שבה סיימה במקום ה-5, העונה היא הציגה שליטה מוחלטת, הקבוצה של חברת הגז הענקית "גזפרום" הובילה את הטבלה החל מהמחזור הראשון ועד האחרון, בעזרת כדורגל יעיל והתקפי באופן יחסי לליגה הרוסית ההגנתית.

הקמפיין האירופי שלה הסתיים בצורה מוקדמת ומפתיעה עם הדחה לויאריאל, שדשדשה העונה בתחתית הליגה הספרדית, כבר בשלב שמינית גמר הליגה האירופית, אך בעונה הבאה זניט תשוב לשלב הבתים של ליגת האלופות לאחר 4 שנים. את הטון ואת הייחוד של הקבוצה נותנים חבורה צעירה של דרום אמריקאים, שבתוספת לקשיחות הסובייטית של חבריהם תרמו את התשוקה ואת הניצוץ לקבוצה הכי מערבית ברוסיה.

האלופה היוצאת לוקומוטיב מוסקבה הודחה בבושת פנים מליגת האלופות עם 3 נקודות בלבד, וזאת לאחר שחזרה למפעל אחרי 15 שנות המתנה. למזלה, שיפור ניכר שכלל הפסד אחד בלבד ב-2019, גרם לכך שלוקומוטיב תשחק גם בעונה הבאה בשלב הבתים של ליגת האלופות. בנוסף, קמפיין אדיר בגביע שהסתיים בהנפה שמינית, שלישית בחמשת השנים האחרונות, והעונה של האדומים-ירוקים הגיעה לסיומה בטעם מתוק.

 

הקבוצה שמנסה לבצע דריסת רגל בשנים האחרונות היא קראסנודר. הקבוצה, שהוקמה רק ב-2008 ומשחקת רק 8 שנים בליגה הבכירה, עושה צעדים משמעותיים לעבר הפיכה לכוח מרכזי ברוסיה. אצטדיון חדיש, שחקנים זרים איכותיים, הצלחות בליגה האירופית והשתפרות בליגה (עונה חמישית בטופ 4), הן הסממן המרכזי לכך, ובעונה הבאה תנסה הקבוצה להעפיל לראשונה לליגת האלופות דרך המוקדמות הקשים.

המאכזבות הגדולות של העונה הן האריות ממוסקבה, צסקא וספרטק, שעל אף הסגלים האיכותיים היו חסרות יציבות ורחוקות מהפסגה. צסקא, שהספיקה לנצח פעמיים את ריאל מדריד העונה ולסיים אחרונה בבית שלה בליגת האלופות, סיימה עם מאזן נקודות הליגה הנמוך שלה ב-17 השנים האחרונות, אך כזה שהספיק לה לשלב הבתים של הליגה האירופית בעונה הבאה. ספרטק, האלופה מלפני שנתיים, עוד התחילה את העונה במוקדמות ליגת האלופות אך את העונה הבאה תתחיל ממוקדמות הליגה האירופית לאחר שסיימה במקום ה-5.

את הכרטיס האחרון למוקדמות הליגה האירופית חטפה ארסנל טולה הקטנה, שסיימה במיקום השיא השלה בליגה הבכירה, ותשתתף לראשונה באירופה, בעיקר בזכות ריצה אדירה בין החודשים מרץ למאי שכללו 11 משחקים רצופים ללא הפסד ו-2 שערי חובה בלבד.

מאמני העונה: סרגיי סמאק היה כוכב גדול בצסקא מוסקבה, עם עשור בשורותיה וזכייה באליפות וגביע ראשונים בעידן הרוסי, לאחר גיחה בפ.ס.ז' וזכייה בצמד אליפויות בשנות השיא של רובין קאזאן, הגיע סמאק לפרוייקט של זניט, שם בילה את שנותיו האחרונות בקריירה. 3 וחצי עונות בהן זכה ב-2 אליפויות ובעיקר תרם מניסיונו העשיר לקבוצה של לוצ'יאנו ספאלטי. מיד עם פרישתו מונה להיות עוזרו של האיטלקי, וכשזה פוטר קיבל את המושכות, לשבוע, עד למינויו של אנדרה וילאש בואש.

עוד מספר שנים כעוזרו, וכעוזר של קאפלו ולאוניד סלוצקי באימון הנבחרת, קידמו את סמאק למשרה ראשונה כמאמן ראשי. אופה הקטנה נלקחה תחת חסותו ולאחר שנה וחצי בה קידם את הקבוצה הצנועה עד הגעה לאירופה, זניט לא יכלה שלא להחזיר את המנהיג ולתת לו את המושכות. בגיל 43 בלבד, החזיר סמאק את האליפות לסט. פטרסבורג וחיזק את מעמדו כאחד הכוחות העולים בעולם האימון האירופי.

8 שנים צעיר יותר מסמאק הוא מוראד מוסייב, מאמן קראסנודר, שצמח מתוך המועדון באימון קבוצות הגילאים השונות, וזאת לאחר שלא היה שחקן מקצועי כלל. מוסייב קיבל באפריל הקודם את משרת האימון הזמנית עד תום העונה, והרשים עם ניצחונות על זניט ולוקומוטיב האלופה ועזר לקבוצה לסיים במקום הרביעי. העונה קיבל את המשרה הקבועה ועזר לשחקנים הקרובים אליו בגיל לסיים במקום השלישי תוך שהוא מציג את ההגנה הטובה בליגה בצוותא עם צסקא ורוסטוב.

מוראד מוסייב
מוראד מוסייב

מהעבר השני של הסקאלה, כפול מגילו של מוסייב ניצב יורי סמין, המאמן האגדי של לוקומוטיב, שבגיל 72 החזיר את הקבוצה לגדולתה. קדנציה חמישית בקבוצה, עם למעלה מ-22 שנים במצטבר, 3 אליפויות, 6 גביעים, כולל הטרי מהניצחון על אוראל הקטנה, ונראה שסמין עוד לא קרוב לתליית חליפת האימון והוא צפוי להמשיך גם בעונה הבאה.

שחקני העונה: הליגה הרוסית נחשבת לאחת הליגות ההגנתיות באירופה עם ממוצע של 2.25 גולים למשחק, וכאשר שחקן אחד אחראי על 22 שערים, כמעט 50 אחוז משערי קבוצתו, ועוד בגיל 21, זה לא עניין של מה בכך.

פדור צ'אלוב הפך להיות בשלוש העונות האחרונות, השחקן החשוב ביותר בצסקא מוסקבה. 30 שערים ו-14 בישולים בפחות מ-90 הופעות, כולל הופעה מכובדת מאוד בברנבאו מול ריאל מדריד, גרמו לקבוצות רבות לשים עליו עין. ארסנל נחשבת למועמדת לקלוט את היהלום הרוסי, אך לא נתפלא אם יעדיף החלוץ הצעיר להתחיל דווקא במועדון נחות יותר, או אף להישאר במוסקבה.

פדור צ'אלוב

במשחק הפתיחה של המונדיאל האחרון, בו רוסיה הביסה את ערב הסעודית, גנב את ההצגה ארטם דזיובה עם שער ובישול לאחר ששיחק 20 דקות בלבד. החלוץ הגבוה והמאסיבי, שחשב שכבר איבד את מקומו בנבחרת לאחר חצי עונה חלשה אצל רוברטו מנצ'יני, הושאל לארסנל טולה והחזיר את עצמו לנבחרת. שלושה שערים במונדיאל מצוין, העניקו לו בחזרה את המקום בהרכב זניט תחת סמאק.

ארטם דזיובה
ארטם דזיובה

החלוץ בן ה-30, שגם קיבל את סרט הקפטן בנבחרת, הציג עונה אדירה והשילוב מאמצע העונה בינו לבין סרדר אזמון, האיראני בן ה-24, שהגיע מרובין קאזאן אחרי מספר עונות יציבות בקאזאן וברוסטוב, היה אדיר וקטלני. 7 שערים של "מסי האיראני" (כן יש גם כזה), בחצי העונה שלו, ועוד 8 שערים של דזיובה בתוספת 12 בישולים (מלך הבישולים), כולל 8 בארבעת משחקיו האחרונים, עזרו מאוד לחבורה השאפתנית בתכול להחזיר את התואר.

 

לויקטור קלאסון לקח זמן לפרוץ, שחקן הכנף השמאלי השבדי בן ה-27, עזב את מולדתו רק לפני שנתיים וחצי, והצטרף לפרוייקט של קראסנודר. בשתי העונות האחרונות היה אחראי על 37 משערי קראסנודר בליגה, כבש לעצמו מקום של קבע בנבחרת השבדית כולל במונדיאל האחרון, והפך את עצמו לאחד מהשחקנים המסוכנים ברוסיה.

שימו עין על: ישנם עוד מספר שחקנים בולטים שפרצו לתודעה העונה או המשיכו לבסס את מעמדם במטרה להתקדם לליגה בכירה יותר או לקבוצה בכירה יותר. ניקולה ולאסיץ' (21) הקרואטי, הגיע בהשאלה מאברטון ולצסקא ותרם מאוד מעמדת הקשר ההתקפי, אותה חלק עם ארנור סיגורדסון (20), כישרון איסלנדי שהגיע משבדיה מתחילת העונה.

ווילמאר באריוס (25) שהגיע באמצע העונה מבוקה כמחליפו של לאנדרו פארדס שעזב לפ.ס.ז' הרשים מאוד מעמדת הקשר האחורי. הקולומביאני ינהיג גם את הקישור של נבחרתו בקופה הקרוב.

נסיים עם התאומים המסקרנים אנטון ואלקסיי מירנצ'וק (23). הם ללא ספק המנהיגים של לוקומוטיב, והשילוב בין שני השחקנים הזהים, במראם ובסגנון משחקם, הוא צרה לכל קבוצה.

 

לחלק א' – הליגה ההולנדית והליגה הפורטוגלית

Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. מרלון דה חסוס

    אחד הטורים הטובים ביותר שעלו לאתר, שאפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח