מעבר להרים ולגבעות – סיכום העונה בליגות הפחות מדוברות באירופה

חלק א' – הולנד ופורטוגל

את השמות דושאן טאדיץ', פרנקי דה יונג ומתיאס דה לייט, כל חובב כדורגל ממוצע כבר מכיר, ההפתעה הענקית של אייאקס והריצה שלה עד לחצי גמר ליגת האלופות, מרחק שניות ספורות מהגמר, הביאה לתודעה את הבשורה: יש כדורגל גם מחוץ לחמשת הליגות הבכירות!

ברוב השנים האחרונות, מטרת ההשתתפות של הקבוצות הללו בליגת האלופות היה מריחת הזמן עבור הצופה והכנתו לקראת השלבים המכריעים, הכדורגל האמיתי.
לכל אותם אנשים שמבינים שעולם הכדורגל הוא רחב מאוד, שמחפשים את הסינדרלות הללו, שמבינים שלפעמים הכישרון הגדול הבא והלא צפוי יכול לבוא גם מאיסטנבול, בריסל, מוסקבה ועוד, נערוך לכם סיכום קצר ויעיל על המתרחש במאחורי הקלעים של הכדורגל הגדול, מעבר להרים ולגבעות.

אייאקס אמסטרדם
Credit to "AFC Ajax" Facebook page

Netherlands-Flag הולנד :

מצב הצמרת: על אף הקמפיין האירופי המזהיר, אייאקס לא שלטה בליגה ביד רמה ועל אף הישג בלתי נתפס של 119 שערי זכות בליגה בלבד (3.5 שערים למשחק), היא הבטיחה את הזכייה באליפות ה-34 שלה רק במחזור הלפני האחרון. זו הזכייה הראשונה של הקבוצה מזה 5 שנים ואליה הצטרף גם גביע ראשון מזה 9 שנים, וחגיגות דאבל ראשון מאז שנת 2002.

אייאקס
Credit to "AFC Ajax" Facebook page


פ.ס.וו איינדובהן,
שמצידה הקמפיין האירופי נגמר יחסית מהר, עם 2 נקודות בלבד בבית המוות שכלל את ברצלונה, אינטר וטוטנהאם, הובילה את הטבלה במשך 26 מחזורים רצופים, כולל פער של 5 נקודות 8 מחזורים לסיום, אך איבוד נקודות קריטי במחזורים האחרונים גרמו לאובדן של האליפות. אלקמאר ופיינורד זכו בכרטיסים הנכספים לאירופה אחרי עונה חסרת יציבות שלוותה בניצחונות על הרבות לכתר (שני ניצחונות ביתיים של אלקמאר שסיבכו את אייאקס אך בסופו של דבר העניקו לה את האליפות, 6:2 ענק של פיינורד על אייאקס) אך אם זאת הפסדים לקבוצות נחותות יותר שהרחיקו אותם מאוד מקרב האליפות.

אוטרכט שסיימה את העונה במקום ה6, זכתה בסופו של דבר בכרטיס האחרון לאירופה בעקבות ניצחון בפלייאוף האירופי על ויטסה ארנהיים, והיא ביחד עם הקבוצות האחרות ינסו לשקם את מצבן של הקבוצות ההולנדיות שהתרסקו בשנים האחרונות בזירה האירופית עד לעונת הקסם הנוכחית של החבורה מאמסטרדם.

מאמני העונה: אריק טן האח עשה לעצמו שם עולמי העונה, המאמן בן ה-49 בנה לאט לאט קבוצה חזקה יותר מכל מה שהאנשים הבכירים באייאקס דמיינו לעצמם כשהחתימו את המאמן חסר הניסיון מאוטרכט, כעת לאחר העונה המפתיעה הוא כבר אחד השמות המבוקשים באירופה כששמו כבר הוזכר לבאיירן מינכן, שם כבר אימן בקבוצת המילואים.

מאמן נוסף ששמו כבר נקשר למועדון הבווארי וגם לו גם קשר היסטורי עם המועדון הוא מרקו ואן בומל, שקיבל את ההזדמנות הראשונה לאימון קבוצת בוגרים באיינדובהן, הקבוצה בה פרץ לחיינו בתחילת שנות ה-2000, ולמרות העונה האדירה והדבקות באותו מערך ובאותם שחקנים, הוא מסיים את העונה בטעם חמוץ במקום ה-2.

עוד שחקן עבר ברצלונאי בולט הוא ג'יו ואן ברונקהורסט, שסיים את תפקידו בפיינורד לאחר שהביא לה אליפות ו-2 גביעים, אך את העונה הנוכחית סיים רק במקום השלישי. שמו כבר נקשר לקבוצת עבר אחרת שלו, ריינג'רס.

Embed from Getty Images

שחקני העונה: דושאן טאדיץ' בן ה-30 חזר לכדורגל ההולנדי לאחר 4 שנים באנגליה מכיוון שרצה לחזור להוביל קבוצה, "להתאמץ פחות ולתת יותר", ויותר אכן נתן, 28 שערים ו-14 בישולים בעונת שיא, כולל משחק בלתי נשכח בברנבאו שהוביל להדחתה של ריאל מדריד בשלב שמינית הגמר, מיקמו את שמו של טאדיץ' כאחד מגיבורי העונה בכדורגל העולמי.

מלבדו עוד מספר שחקני אייאקס פרצו לחיינו בסערה, מתיאס דה ליחט הבלם והקפטן בן ה-19 בלבד ששמו מבוקש בכל הקבוצות הגדולות של אירופה. פרנקי דה יונג, הקשר האחורי המחונן שבעונה הבאה ימשיך ללהטט בקאמפ נואו. דוני ואן דה ביק, שככל הנראה יישאר לעונה נוספת באמסטרדם וחאקים זייך המרוקני שככל הנראה ייפרד מהמועדון אחרי 3 עונות מבריקות.

 

גם ההתקפה של איינדובהן לא נשארה יתומה משחקנים מצטיינים והשלושה המובילים אותה היו אחראים על 59 שערים ו31 בישולים אחד לשני. לוק דה יונג בעל ראש הזהב ששבר את שיאו האישי וכבש 28 שערים (עונה רביעית עם למעלה מ20 שערים בהולנד), סטיבן ברחווין הכשרוני שזמנו בהולנד קצוב והירווינג לוזאנו המקסיקני הזריז בן ה-23 ששיחזר במדויק את מספרי העונה הקודמת שלו עם 17 שערים ו-11 בישולים וגם הוא מבוקש מאוד בקבוצות הפאר של היבשת.

לוזאנו וברחווין פייסבוק
לוזאנו וברחווין

 

שימו עין על: הליגה ההולנדית ידועה בייצור הכשרונות שלה ובשנים האחרונות אנו נחשפים לשחקנים המגיעים לקבוצות הצמרת האירופאיות מבלי לעבור בשלוש הגדולות של הולנד, הבולט מכולם הוא וירג'יל ואן דייק שהגיע היישר מכרונינגן להפיכתו ל"בלם היקר בהיסטוריה".

קלווין סטנחס לדוגמה, הוא הכישרון הבולט ביותר של אלקמאר, הילד בן ה-20 בעל רעמת השיער שמזכיר מאוד במראה ובסגנון המשחק את לירוי סאנה, נכנס לעניינים רק בתחילת חודש דצמבר, אך הוא אחראי למהפך באלקמאר שהוביל אותה למקום ה-4. 3 שערים ו 4 בישולים הם אמנם לא מספרים ענקיים, אך מבט חטוף בביצועיו על המגרש מתחילים לבסס את הפוטנציאל הגדול הגלום בשחקן.

קלווין סטנחס פייסבוק

 

רבים הם השחקנים שמיצבו את שמם על העונה הזו בהולנד ורבים הם דברי השבח עליהם, בין יתר הבולטים: ריטסו דואן הקיצוני היפני בן ה-20 של כרונינגן, אלכסנדר איסאק החלוץ השבדי שהושאל מדורטמונד לחצי עונה בווילם II בה כבש 13 שערים ובישל עוד 7. דוניאל מאלן בן ה-20 ומוחמד איהטרן בן ה-17 שיעשו בשנים הקרובות את פריצתם הגדולה בפ.ס.וו אך החלו להראות ניצוצות, ואף נאסר אל חייאטי בן ה-30 שכבר הסתובב שנים באירופה אך נתן העונה 17 שערים ו-12 בישולים עבור דן האג מעמדת הקשר.


Portugal flag
 פורטוגל
:

מצב הצמרת: בנפיקה ליסבון חזרה לאיתנה לאחר איבוד האליפות בעונה שעברה והשיבה לעצמה את תואר האליפות בפעם ה-37 בתולדותיה, לאחר הצגת כדורלג סוחף והתקפי שהגיע לשיאו בניצחון הבלתי נשכח 10:0 על נאסיונל המסכנה שגם נשרה לליגת המשנה. בסך הכול הבקיעה החבורה באדום 103 שערי ליגה ובכך שברה את שיאה. האכזבה היחסית שתירשם עבור בנפיקה היא ההדחה בחצאי גמר הגביעים, וההדחה ברבע הגמר הליגה האירופית על אף יתרון 4:2 מהמשחק הראשון מול פרנקפורט.

פורטו מצידה העמידה עונה טובה ברוב שלבי העונה, כולל יתרון של 7 נקודות על יריבתה הגדולה, אך איבודי נקודות מיותרים ובמיוחד 2 הפסדים מול אותה בנפיקה, הובילו אותם בחזרה למקום ה-2, בפער של 2 נקודות בלבד. גם אצל פורטו ניתן לראות אכזבה בעונה הזו עם סיום במקום ה-2 גם בגביעים המקומיים, את הטעם המתוק הם קיבלו בדמות הגעה לרבע גמר ליגת האלופות, לראשונה מזה 5 שנים.

ספורטינג ליסבון ניסתה להתאושש העונה מהטראומה שפקדה אותה בשנה שעברה, כאשר אלימות מצד האוהדים כלפי השחקנים גרמה לעזיבתם של כמה שחקנים מרכזיים ללא תמורה כספית מספקת. ספורטינג יכולה לראות בעונה הזו אכזבה בעקבות הפער הגדול שנוצר בינה לבין 2 המקומות הראשונים, הדחה בשלב 32 הגדולות באירופה, אך עם זאת זכיות היסטוריות בגביע הליגה ובגביע הפורטוגלי בפעם ה-17.

בראגה היא הצלע הרביעית בפירמידה הפורטוגלית, והיא מסיימת בפעם הרביעית בחמש השנים האחרונות בתוך הטופ 4. מוריירנסה הקטנה הייתה רוב העונה במקום ה-5 המוליך לאירופה, אך בעקבות אי עמידה בדרישות אופ"א, נמנעה ממנה הזכות להשתתף באירופה, מה גם שהיא בסופו של דבר הפסידה את אותו כרטיס נכסף לויטוריה גימארייש.

 

מאמני העונה: רוי ויטוריה, שהוביל את בנפיקה ל-2 אליפויות, פתח את העונה בצורה מקרטעת במונחי בנפיקה, תוצאות מאכזבות בליגה בתוספת הדחה בשלב הבתים של ליגת האלופות מול באיירן ואייאקס, הובילו לפיטורים מפתיעים בתחילת 2019 ומינוי מפתיע של ברונו לאג'ה, מאמן קבוצת המילואים שקיבל לראשונה קבוצה בוגרת, וההמשך היה בלתי נתפס.

18 ניצחונות בליגה ב-19 משחקים, עדיין ללא הפסד ליגה, ממוצע של כמעט 4 שערים למשחק בתקופה זו, פריצה של מספר שחקנים צעירים שעליהם נדבר בהמשך, וכמובן השבת תואר האליפות לאסטדיו דה לוז. עתידו של לאג'ה מבטיח ביותר ונראה שיישאר בינתיים בליסבון כדי להוכיח שהוא אינו פטנט חולף.

ברונו לאג'ה פייסבוק

 

שווה לציין גם את עבודתו של מרסל קייזר, האיש שכישלונו באייאקס הוביל להבאת טן האח, והצליח לתפקד בסיטואציה לא פשוטה בספורטינג ובחצי שנה בלבד להוביל אותה לשני תארים, הראשונים בקריירת האימון שלו. איבו ויירה הוא המוח שמאחורי ההצלחה במוריירנסה הקטנה והצנועה והובלתה לחלק העליון של הטבלה, שמו כבר הוזכר כמועמד לפרוייקט השאפתני של נוטינגהאם פורסט.

שחקני העונה: את הפריצה הגדולה של העונה עשה ללא ספק ז'ואו פליקס, ילד הפלא של בנפיקה, קיבל הזדמנויות בודדות מרוי ויטוריה בחלק הראשון של העונה וכבש 2 שערים בלבד ב-15 המחזורים תחתיו, לאחר הגעתו של לאג'ה הגאונות של הילד בן ה-19 התפרצה, והוא כבש 13 שערים נוספים ועוד שלושער בלתי נשכח שהכניס אותו לתודעה העולמית ברבע גמר הליגה האירופית.

כעת הבחור הצעיר בעל הגשר בשיניים ומגע הקסם ברגליים צריך להכריע בעתידו, להישאר בבנפיקה או להמריא כבר עכשיו לאריות הכדורגל שלוטשות לכיוונו עיניים. הפרטנר העיקרי בחוד של פליקס הוא האריס ספרוביץ' שנחשב רוב הקריירה שלו כאכזבה מתמשכת, פיורנטינה, סוסיאדד ופרנקפורט היו בין התחנות של השוויצרי בן ה-27. 18 גולים ב-123 הופעות בליגות הגדולות הביאו אותה להגיע לבנפיקה בתור שחקן משלים. בעונה שעברה 4 שערים ב-20 משחקי ליגה סימנו לקהל שגם בליסבון החלוץ יאכזב וגם ארבעת השערים ב-15 המשחקים הראשונים של העונה לא בישרו גדולות.

אך ההגעה של לאג'ה עשתה סוויץ' ענקי לתפקוד החלוץ, שהגיע למספרי שיא עם 19 שערים ב-19 משחקים בתוספת 6 בישולים, תואר מלך שערי הליגה הפורטוגלית והצלחה ראשונה אמיתית בקריירה הארוכה שלו. מאחורי ההצלחה של השניים האלו עומדים שני הקשרים המרכזיים של בנפיקה פיזי וראפה סילבה, כבשו 13 ו-17 שערים בהתאמה, כאשר פיזי מוסיף לכך עוד 19 בישולים (מלך הבישולים של אירופה). השניים הם בכלל תוצרים של מחלקת הנוער של בראגה, ולמרות גילם הלא צעיר במיוחד (29 ו26), הם מגיעים לשיאם תחת לאג'ה ועתידם עוד לפניהם.

אך למרות המספרים האדירים של התקפת בנפיקה את מלכות המעורבות בשערים (שערים בתוספת בישולים) תופס בכלל שחקן היריבה העירונית ברונו פרננדס. השחקן בן ה-24 שהגיע לאיטליה בגיל 17 ככישרון מבואבישטה ועבר במספר קבוצות ביניהן אודינזה וסמפדוריה, חזר בעונה שעברה לארץ מולדתו ולספורטינג, אחרי עונה לא רעה בכלל ולאחר עזיבתם של שחקני המפתח, הנהגת הקבוצה נחתה על כתפיו של הכישרון והוא בתמורה לקח את התפקיד בברכה. לא פחות מ20 שערים ו-13 בישולים בליגה, ובנוסף 12 שערים במשחקי הגביע ובאירופה, ושמו הפך להיות בין הבולטים באירופה ומסתמן שהוא בדרכו בחזרה לליגה האיטלקית.

הנקודה החזקה של פורטו הייתה חוליית ההגנה שלה. לפני איקר קסיאס בעונת הפרישה שלו עמדו להם אדר מיליטאו ופליפה, האחד כישרון בריזלאי בן 21 בעונתו הראשונה באירופה שנוהג לשחק גם כמגן. השני בלם ברזילאי בן 30 שהגיע רק בגיל 27 לאירופה, השניים הללו בתוספת פפה הותיק שהצטרף באמצע העונה הנהיגו את ההגנה, ומהעונה הבאה הולכים להיפגש בשני צידיו של הדרבי המדרידאי: מיליטאו בריאל ופליפה באתלטיקו.

שימו עין על: ברונו לאג'ה הנהיג מהפכת צעירים בבנפיקה ובמהלכה נכנסו לסגל מספר שחקנים מאוד מוכשרים ששמם הולך להיות משמעותי בשנים הבאות: רובן דיאס (22) בלם כשרוני ויציב שאף היה בסגל פורטוגל למונדיאל האחרון והולך להיות אחד הברגים המרכזיים בה.

רובן דיאס פייסבוק

פרו (22) הבלם השני בהגנתו של לאג'ה, בעל מסירות אדירות וגם הוא נע בצעדים גדולים לעבר קריירה אדירה. אלחנדרו גרימלדו (23) המגן המשאלי הספרדי כבר נמצא עונה רביעית בקבוצה מאז הגיע מברצלונה, אך העונה הגיע גם למספרי שיא עם 4 שערים ו-12 בישולים בליגה. ג'דסון פרננדס (20) מחזיק את הקישור ביד רמה ואף זכה ל-2 הופעות בכורה בנבחרת הבוגרת. פלורנטינו לואיס (19) נדמה שבבנפיקה לא מבזבזים זמן וכבר מצאו את המחליף של ג'דסון, לואיס התחיל לקבל את הדקות מלאג'ה ולא אכזב, מנצ'סטר סיטי כבר מרחרחים.

פלורנטינו לואיס פייסבוק

Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. מעניין מאוד! תודה רבה על סקירה מקצועית על ליגות שיש פחות איפה לקרוא עליהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח