להרוג טורקי בלי לנוח?

רג'יפ ארדואן, נשיא טורקיה, אינו אהוד בגרמניה. הריב הגדול בין ממשלת גרמניה לארדואן התחיל על רקע סירובם של הגרמנים לאפשר לו לקיים עצרות עם מהגרים טורקים הגרים בגרמניה, במטרה לשכנע אותם לתמוך בהרחבת סמכויותיו. ארדואן האשים את הגרמנים בתמיכה בטרור, הגרמנים האשימו אותו בהיותו דיקטטור ונתנו את האות לתחילתו של קרב שנמשך עד העצם היום הזה. ארדואן מימש את רצונו והפך לדיקטטור באופן רשמי, אבל הצדדים לא נרגעו. אבל איך כל הסיפור הזה מתקשר לכדורגל?

Mesut Ozil, מסוט אוזיל
Credit to "Germany Football Team – Die Mannschaft"

תחילה, חשוב להבין כי בגרמניה קיים ריכוז גדול של המגרים טורקים (מספר מוערך של בין 2.5 מיליון ל-4 מיליון) אשר הגיעו כעובדים זרים במקור, כאשר רבים מהם היגרו ונשארו שם. האחוז הגבוה הזה של מהגרים טורקים הוביל לכך שבאופן טבעי, יהיו להם נציגים בנבחרת הלאומית – וכאן נכנסים לסיפור שני הגיבורים שלו, מסוט אוזיל ואילקאי גנדואן.

אוזיל וגנדואן, שניהם ילידי העיר גלזנקירכן שבגרמניה, הם בנים להורים אשר היגרו מטורקיה. שניהם נמנים גם עם סגל נבחרת גרמניה הבוגר, כאשר אוזיל נחשב לשחקן הרכב מרכזי ולחביבו של יואכים לאב, המאמן. ביום ראשון ה-13.5.2018, הגיע ארדואן ללונדון במטרה להיפגש עם "טורקים החיים בעיר". בין היתר נפגש ארדואן עם אוזיל, גנדואן וצ'נק טוסון – חלוץ אברטון. אוזיל וגנדואן העניקו לנשיא טורקיה חולצה חתומה במדי קבוצתם וזה האחרון אף הגדיל לעשות וחתם עליה ב"הקדשה לנשיא שלי".



הסיפור עורר רעש בגרמניה והיה לכותרת הראשית במדורי החדשות. סקר שפורסם בעיתון הבילד שאל האם אפשר לתמוך בארדואן ולשחק בנבחרת גרמניה במקביל. 85%, מתוך 200,000 איש ענו תשובה שלילית. בסופו של דבר, אוזיל וגנדואן זומנו לסגל המורחב של גרמניה, כנגד רצונו של הציבור הרחב.

כעת הגיע הזמן לשאול את השאלות הקשות. האם שחקן שנהנה מייצוג נבחרת לאומית, צריך לפעול לפי ערכיה של המדינה אותה הוא מייצג? לדעתי – התשובה היא בפירוש כן. נבחרת גרמניה מאפשרת חשיפה בינ"ל רחבה יותר מנבחרת טורקיה. הסיכוי לזכות בתארים כשחקן של נבחרת גדולה, וכנגזרת מכך לשפר את המעמד הבינ"ל שלך, גבוה פי עשרות מונים מאשר בנבחרת חלשה.



דמיינו מצב בו אחד משחקניה הערביים של נבחרת ישראל היה נפגש עם אבו-מאזן ומעניק לו חולצה חתומה בהקדשה אישית, האם לא הייתה קמה זעקה בארץ?

בסופו של דבר אוזיל וגנדואן ננזפו ע"י מנהל הנבחרת, אוליבר בירהוף והגיעו לשיחת הבהרה אצל נשיא גרמניה בסוף-השבוע האחרון. יש סיכוי טוב ששניהם ישחקו בסופו של דבר במונדיאל במדי נבחרת גרמניה – השאלה שהם יותירו היא איפה עובר הגבול בעולם בו נבחרות רבות הפכו לכר פורה למהגרים וכבר מאבדות מהלאומיות.

Ilkay Gundogan, גנדואן, גנדוגאן
Credit to "Germany Football Team – Die Mannschaft"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח