לא לשמור לסוף

אם תשאלו אוהד כדורסל ממוצע שמכיר קצת (וגם כזה שאינו מכיר) את ליגת הכדורסל הטובה בעולם "מתי מתחילה העונה", יש סיכוי גדול שתקבלו את כל אחת מהתשובות הבאות:
אוקטובר – כי זה נכון קלנדרית, דצמבר – כי זה חנוכה או חג המולד וכו', ינואר – כי זה אחרי האול-סטאר, אפריל – כי מתחיל הדבר האמיתי – הפלייאוף.

ואמנם, מזה התפתח אחד הדיונים הכי מרכזיים בסוגיית ליגת ה- NBA של "איך לעזאזל מכניסים עניין, לפני סוף העונה".

NBA פלייאוף
Credit to "NBA" Facebook page

יש כל מיני רעיונות, משוגעים יותר ופחות בנוגע לזה, כמו לתת פרס למובילת חודש מסוים, למשל, בחירת דראפט ראשונה (ללא קשר להגרלה ומיקום בסוף העונה) או בונוס כספי וכדומה. אני מבקש להציג בפניכם רעיון פשוט, כנראה תקדימי, אשר מתחשב בהישגי הקבוצות לאורך העונה ולא רק לתמונת המצב והמיקום בסופה.

הכוונה היא לבחור כמה תצפיות של מיקומי הקבוצות, בנקודות זמן שונות ולשקלל את כולן בקביעת המעפילות לפלייאוף. בכך יינתן תמריץ לקבוצות להתאמץ גם בנובמבר וגם בפברואר (כמעט באותה המידה). אגב להתאמץ, נוגע בנקודה כואבת מצד האוהדים, אשר נחשפים לאחרונה יותר ויותר ל"מנוחת" הכוכבים שאותם באו לראות משחקים. זה קורה כאשר מאמני הקבוצות מחליטים, לעיתים קרובות מדי, "לתת להם מנוחה". "חלוקת עומסים" הם קוראים לזה.

טבלת NBA

אז נניח שהיו ארבע תצפיות כאלה לאורך העונה הנוכחית (למה ארבע? סתם כי רציתי לסיים את כתיבת הטור הזה במילניום הנוכחי….).
בדקתי את מיקומי הקבוצות בארבעה תאריכים (*) על פני העונה, והחלטתי לשקלל אותן שונה. משקל של 1 נק' לדירוג הראשון, 2 לשני, 3 לשלישי ו-4 לרביעי, מתוך תפיסה שככל שמתקדמים בעונה, יש לתת משקל יתר להישג כל קבוצה ומיקומה המצטבר עד כה.

 

התוצאה לסיבוב הראשון של עונת 2019 לפניכם (השינויים ביחס למה שהיה בפועל בצבע כתום). למען האמת, לא כצעקתה ולטעמי לא היה משנה את פני הפיינליסטיות בגמרים האזוריים. אותן קבוצות משתתפות בפלייאוף ושלושת המובילות בכל צד נותרו בדיוק אותו הדבר.

סדרת בוסטון-אינדיאנה הייתה מתקיימת גם כן, רק שלפייסרס היה יתרון ביתיות.
אוקלהומה הייתה מארחת את יוסטון. אורלנדו הייתה מתכבדת לחטוף ממילווקי במקום דטרויט שהייתה מתעמתת עם פילדלפיה, במקום ברוקלין שהייתה נוסעת לאלופת המזרח החדשה.
במערב, היינו זוכים לסדרה (לא ארוכה כנראה) בין הווריורס לספרס, במקום הקליפרס שהיו מציקים לפורטלנד, פיינליסטית המערב ויוטה שהייתה מתארחת אצל דנבר (ואולי עוברת אותה).


(*) התאריכים שנבדקו: 26/11/2018, 13/01/2019, 05/03/2019, 16/04/2019)

לטובת אלה (כולל אני), שתוהים איך זה היה נראה על עונה שאינה מתקופת שלטון גולדן סטייט, בדקתי את עונת 2010 (אליפות של הלייקרס), בתקופה שהנטס היו בניו-ג'רזי, ההורנטס בניו-אורלינס ושארלוט היו בובקאטס, הפעם עם חמש תצפיות (**). כמו קודם, עם משקל שונה לכל תצפית, של 1 נק' לראשונה, 2 לשנייה, 3 לשלישית, 4 לרביעית ו-5 לחמישית.
התוצאה לסיבוב הראשון של עונת 2010 לפניכם (השינויים בצבע כחול).

דווקא בעונה זו יש פחות "תזוזות" של קבוצות על פי החישוב המוצע, אבל שינוי אחד מעניין הוא ששיקגו היו עפים ובמקומם הייתה נכנסת אלופת המזרח לעונת 2019, טורונטו ראפטורס, שהחלה טוב את העונה, אך זייפה בחודש האחרון והודחה מחוץ לשמינייה.
חוץ מזה, דנבר הייתה מחליפה מקומות עם פיניקס ובוסטון עם אטלנטה. שארלוט הייתה מסיימת מקום אחד פחות וחוטפת מהמובילה קליבלנד וכאמור טורונטו הייתה מצטרפת לחגיגה.

(**) התאריכים שנבדקו: 17/11/2009, 23/12/2009, 07/02/2010, 28/03/2010, 15/04/2010)

בסך הכול יוצא ששתי העונות שנבחנו היו די "יציבות" במובן מסוים וכמעט אין פער בין התנודות לאורך העונה הסדירה לבין ההתמקמות הסופית בפלייאוף.
בשנת 2010, עשר מ-16 המשתתפות בפלייאוף, נשארו באותו המיקום בדיוק, לאחר החישוב המוצע, לעומת שש קבוצות בלבד (3 המובילות בכל אזור) שלא "זזו" בעונת 2019.

בדקתי מה היה קורה אם הייתי מוותר על השקלול ה"כה מיוחד" שהמצאתי ורק עושה ממוצע פשוט בין המיקומים לאורך העונה. התוצאות מעט שונות:
בעונת 2019, טורונטו הייתה מסיימת ראשונה ומילווקי שנייה וגם שארלוט הייתה בפנים וברוקלין מחוץ לפלייאוף. יוטה הייתה מתארחת אצל הווריורס והקליפרס אצל פורטלנד (מקומות 4 ו-5 בהתאמה). אוקלהומה ממקום 3 הייתה מארחת את יוסטון ממקום 6 (מעורר מחשבה).

 

בעונת 2010, טורונטו הייתה נכנסת לשמינייה על חשבון שארלוט ושיקגו הייתה נותרת שמינית לחטוף מקליבלנד. אטלנטה ובוסטון היו מתחלפות ביניהן ומארחות את מיאמי ומילווקי, בהתאמה. במערב, פיניקס הייתה עדיין מארחת את פורטלנד (ממקום רביעי ולא ממקום שלישי) ודנבר הייתה מארחת את הספרס במקום את יוטה שהייתה נוסעה לדאלאס.
מכאן שיכלה להיות משמעות למיצוע (לא שקלול שונה) של תצפיות מיקומי הקבוצות, במספר נקודות זמן לאורך העונה הסדירה.

מסקנה: אפשר לשכלל את זה, להחליט על יותר תצפיות (או לא לשקלל אותן, כפי שאני עשיתי) או ללכת על תמריצים נקודתיים לאורך השנה, אבל בכל מקרה, אם הנהלת הליגה, לא רוצה שהרייטינג יתדרדר עוד, משהו חייב להשתנות.

נבא פודקאסט הזווית
Credit to the official NBA Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. יפה, רעיון יצירתי ומעניין!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח