המודל המוצלח של קרסנודאר

מסע בארץ הדוב // על הספורט הרוסי, הכדורגל הרוסי והצדדים הפחות זוהרים ומוכרים. חלק ג' ואחרון.

לא חסרים מקרים של קבוצות כדורגל כושלות, או קבוצות שסובלות מניהול לא תקין. אבל יש גם מקרים של קבוצת כדורגל עם ניהול נכון ותפקוד לעילא ולעילא, זאת בעיקר על רקע נוף מחוספס של ליגה ובה קבוצות כדורגל שסובלות מניהול בעייתי.

זה לא המקרה של קרסנודאר.

לוגו קבוצת קרסנודאר.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של FC Krasnodar

קבוצת הכדורגל קרסנודאר הוקמה כיוזמה פרטית על ידי איש העסקים סרגיי גאליצקי ב-2008 במטרה להוות אלטרנטיבה לקבוצת הכדורגל "קובאן", שהופעלה על ידי ממשלת המחוז והכריזה באחרונה על פשיטת רגל, לאחר 90 שנות קיום. קרסנודאר נועדה להפוך חממה לכדורגלנים צעירים שמצמיחה כדורגלנים מוכשרים ללא סיוע של השלטונות.

בזירה הספורטיבית קרסנודאר הציגה כדורגל חזק וקצבי כבר מעונתה הראשונה כשהעפילה לליגה השנייה בחשיבותה (אם כי למען הכנות, היא קיבלה את מקומה בליגת העל לא בזכות הישגיה הספורטיביים באותה עונה, אלא בעקבות פירוקה של קבוצת סאטורן מליגת העל, שאת מקומה היא קיבלה). למרות זאת, קרסנודאר הוכיחה שהיא כאן כדי להישאר וכבר שמונה עונות רצופות שהיא משחקת בפרמייר ליג הרוסי ומתמודדת על מקום בצמרת הטבלה פעם אחר פעם.

אנדריאס גראנקוויסט במדי קרסנודאר.

קחו למשל את עונת 2013/2014: היא סיימה במקום החמישי בליגה (שמבטיח השתתפות במפעלים האירופים) וכבר בעונתה הראשונה באירופה, בעונת 2014/2015, היא העפילה לשלב הבתים של הליגה האירופית לאחר שגברה במפתיע על ריאל סוסיאדד החזקה, בתוצאה 3:0, זאת לאחר הפסד 0:1 במשחק הקודם.

בעונת 2017/2018 היא סיימה במקום הרביעי, מעל זניט ושוב הבטיחה השתתפות בשלב הבתים של הליגה האירופית בעונה הבאה, כשהיא עושה זאת עונה חמישית ברציפות, אחרי שבעונה שעברה (2016/17) העפילה עד לשלב שמינית הגמר לאחר ניצחון על פנרבחצ'ה הטורקית, במה שהוא בעצם ההישג הגדול ביותר שלה באירופה. בשורותיה משחק מלך השערים של הליגה הרוסית, פיודור סמולוב, החלוץ המרכזי שהבקיע במדי קרסנודאר 53 שערים מאז חתם בקבוצה ביוני 2015 והוכתר בתואר מלך השערים ולכדורגלן השנה מספר פעמים ומשחק גם במדי רוסיה במונדיאל. בנוסף קרסנודאר שלחה לנבחרת הרוסית גם את יורי גאזינסקי הצעיר, שהבקיע את שער הבכורה של מונדיאל 2018, בניצחון הנבחרת על ערב הסעודית ויש לה גם נציג נוסף במונדיאל: אנדראס גראנקוויסט השוודי ששימש כקפטן ושיחק במדי קרסנודאר מ-2013 עד יוני השנה וכבש את שער הניצחון של שוודיה על דרום קוריאה וגם תרם לניצחון השוודי על מכסיקו בדרך להעפלה איתה לשלב שמינית גמר המונדיאל.

פיודור סמולוב.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של FC Krasnodar

אז מה מניע את הבעלים של קבוצת קרסנודאר?

סרגיי גאליצקי הוא איש עסקים מקומי החי בקרסנודאר ומממן את הקבוצה באמצעות חברת המעדנות Constell Group. הוא מאמין בנוער בעירו והקים לשם כך אקדמיית כדורגל משובחת, המסונפת למועדון הכדורגל ומוציאה מתוכה שחקנים עבור הקבוצה הבוגרת. הוא הזרים כספים לצורך בניית אצטדיון כדורגל מודרני, שנבנה ללא סיוע הרשויות ונחשב לאחד הטובים ברוסיה (כך שזה די מפתיע שהאצטדיון אינו מארח שום משחק במונדיאל שנערך במדינה, אף שהוא שימש כמחנה האימונים של נבחרת ספרד) ותומך במועדון באופן עצמאי. האצטדיון אומנם אירח כמה משחקי ידידות ושחקני הנבחרות ששיחקו בו שיבחו את האווירה ואת איכות הדשא בו, אבל כאמור, משום מה, הוא לא נבחר להיות לאחד האצטדיונים המארחים.

וזה לא שגאליצקי לא ניסה לגרום לזה לקרות. הוא הפעיל את כל הקשרים שהיו לו בהתאחדות, אבל לדעת הוועדה המארגנת של המונדיאל, העיר לא ערוכה לאירוח טורניר בקנה מידה עולמי. איך עיר כמו סאראנסק שאין לה קבוצה בפרמייר ליג (למרות שמורדוביה המקומית שיחקה שם מספר עונות) ואין בה בתי מלון של ממש, אלא בתי דירות להשכרה כן ערוכה? לא ממש ברור, אבל לפוטין הפתרונים.

אצטדיון קרסנודאר.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של FC Krasnodar

אצטדיון קרסנודאר נפתח באוקטובר 2016 עם תכולה של 33,979 מושבים, במקום אצטדיון קובאן המיושן. הוא מכיל גג מקורה מעל המושבים ונבנה בצורה מעגלית ואין בו לוח תוצאות, במקום זאת הורכב צג תלת ממדי שנמצא מעל למושבים העליונים ושטחו 4,700 מטרים רבועים ומציג סטטיסטיקות ונתונים במהלך המשחק. כל מי שהיה באצטדיון הזה יצא ממנו מרוצה בשל האווירה המחשמלת שבו, המיקום הנוח בסמוך לתחבורה ציבורית והחוויה שמתלווה לבאים בשעריו. דוגמה להשקעה פרטית שהניבה פירות יפים.



שווה לעקוב אחרי הקבוצה הזאת, כי עם תשתיות ומשאבים שכאלה, קרסנודאר שואפת גבוה מאוד ועם בעלים בעל אמצעים שאוהב את הקבוצה כמו סרגיי גאליצקי יהיה זה רק עניין של זמן עד שהקבוצה תביא לעיר תואר לאומי.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח