אמקר פרם והמגמה בכדורגל הרוסי

מסע בארץ הדוב // על הספורט הרוסי, הכדורגל הרוסי והצדדים הפחות זוהרים ומוכרים. חלק ב'.

לקראת עונת 2018/2019 הנהלת הליגה הרוסית הודיעה שתערוך מיתוג מחדש לליגה וכחלק ממנו יוצג לוגו חדש, אבל בזמן שהמדינה מארחת את המונדיאל וחנכה אצטדיוני ענק מפוארים, מועדוני הכדורגל במחוזות סובלים ולא זוכים לתמיכה מאלה שהבטיחו לסייע להן. הפעם אספר לכם על קבוצה אחת, לא מוכרת, שהישג השיא שלה הוא העפלה לגמר הגביע הרוסי והמקום הרביעי בעונת 2008. המדים השחורים-אדומים שלה מושפעים מאלה של מילאן, אבל היא רחוקה שנות אור מההישגים (בעבר) של האיטלקית ולמעשה כבר לא קיימת…

לוגו קבוצת אמקר פרם.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Футбольный клуб «Амкар» Пермь

קבוצת הכדורגל "אמקר" פרם הוקמה בשנת 1994 ביוזמתם הפרטית של עובדי מפעל כימי בעיר פרם, שבהרי אורל, אי שם בדרום מרכז רוסיה. עובדי המפעל ייצרו חומרים כימיים כמו "אמיאק" ו"קרבאמיד" ומשמות אותם תוצרים נובע בעצם שם הקבוצה, אמקר. הקבוצה זכתה לתמיכת שלטונות המחוז ועם תקציב יציב הצליחה לזכות באליפויות המחוז והעיר והחלה לצבור פופולריות בפרם והסביבה. בשנת 1999 העפילה לליגה השנייה ובעונת 2001 העפילה לחצי גמר הגביע הרוסי, אבל הודחה על ידי צסק"א.



בעונת 2004 אמקר העפילה לפרמייר ליג הרוסי והצליחה לשמור על מקומה בליגה במשך 14 עונות רצופות. בעונת 2008 הגיעה להישג הגדול ביותר שלה, כשסיימה במקום הרביעי בטבלה, כשהיא מקדימה קבוצות פאר כמו זניט סנקט פטרבורג, לוקומוטיב וספרטק ממוסקבה. בזכות אותו הישג הקבוצה התמודדה בפלייאוף הליגה האירופית והתארחה אצל פולהאם האנגלית והפסידה 3-1. בבית אמקר אמנם ניצחה 1-0 לעיני קהל של 20,000 צופים אבל זה לא הספיק. ניסיון קצר והיחיד של פרם באירופה.

לקראת תחילת העונה הנוכחית אמקר, בדומה לקבוצות כדורגל רבות ברוסיה, מצאה את עצמה בקשיים כלכליים. ממשלת המחוז העבירה אמנם 161 מיליון רובל בעונה הקודמת, אבל לא הובטח לה תקציב לעונה הבאה והקבוצה איבדה את המימון שלה להמשך פעילות.

אמקר בימים טובים יותר.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Футбольный клуб «Амкар» Пермь

הקבוצה אומנם הבטיחה לעצמה מקום בליגה בעונה הבאה בזירה הספורטיבית לאחר שגברה על טיומן במשחקי המבחן, אבל בהעדר תקציב לא הצליחה להציג דו"ח כספי מאוזן ובזמן שבהנהלת הקבוצה טענו שממשלת המחוז ניתקה מגע והם נאלצו לחפש ללא הצלחה ספונסר שיסכים לסייע, אך לאחר שההתאחדות לכדורגל כבר סירבה לאפשר לה להשתתף בליגת העל בעונה הבאה, הסיפור של אמקר בעצם נגמר.

בינתיים, קבוצת אנז'י מחצ'קלה שהודחה מהליגה קפצה על ההזדמנות והכריזה שתתפוס את מקומה של אמקר, בעוד ממשלת המחוז יזמה הקמת קבוצת כדורגל חדשה בשם "זבזדה פרם" שתייצג את המחוז בליגה השלישית. במחוז טענו ש"זבזדה" לא מהווה אלטרנטיבה ל"אמקר" אלא ניסיון להרים אקדמיות לכדורגל ולמשוך צעירים לענף, אבל למה לא לסייע לקבוצה במשבר ולתמוך בה, כשהיא כבר מייצגת את המחוז בליגה הבכירה ביותר? לא ברור. בינתיים הבעלים של קבוצת אמקר, גנאדי שילוב, הודיע ב-18 ביוני על פירוקה הסופי של הקבוצה וכך הגיע לסיומו סיפורו של מועדון הכדורגל של הכימאים, שהוקם כיוזמה פרטית, אך הפך לנטל על המחוז.



רוסיה מארחת את המונדיאל, אבל בעשור האחרון ובעיקר בחמשת השנים האחרונות נדמה שענף הכדורגל נמצא בנסיגה. עם זאת, יש שדווקא מבקרים את הנהלת המועדון עצמו, על שלא השכילה לטפח את מחלקת הנוער של המועדון והסתמכה על רכש מבלי ליזום באמת משיכת משקיעים באופן עצמאי. בהקשר הזה, מספיק להציץ בקבוצות כדורגל פרטיות בליגה הרוסית שמשגשגות ללא תמיכת הרשויות, כמו צסק"א (בבעלות יבגני גינר), קרסנודאר (בבעלות סרגיי גאליצקי), ספרטק (בבעלות לאוניד פדון) ואחרות. על כל פנים, נראה שמתפשטת מגמה ברוסיה לפיה הרשויות מתנערות מקבוצות הכדורגל של המחוז מתוך כוונה שאלה יפעלו בכוחות עצמן תוך הסתמכות על ספונסרים פרטיים.

במצב כזה, נראה שזה רק עניין של זמן עד שיתרחשו מקרים נוספים של קבוצות כדורגל כושלות שהרשויות מאבדות בהן עניין ומותירות אותן להתנהל באופן עצמאי. משהו שהקבוצות הגדולות כבר למדו לעשות, אך לא הקבוצות הקטנות יותר, שמסוגלות אומנם לתת פייט על המגרש, אך לא במאבק על מימון והסדרת פעילות כלכלית שוטפת.

אמקר
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Футбольный клуб «Амкар» Пермь
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח