הסיפור העצוב של מחזיקת הגביע הרוסי

מסע בארץ הדוב // על הספורט הרוסי, הכדורגל הרוסי וצדדיו הפחות זוהרים ומוכרים.

לקראת עונת 2018-19 הנהלת הליגה הרוסית הודיעה שתערוך מיתוג מחדש לליגה וכחלק ממנו יוצג לוגו חדש, זאת כחלק מתהליכים ושינויים שעוברים על רוסיה בשל אירוח המונדיאל. כחלק מאותו תהליך אספר על הצדדים הפחות מוכרים ופחות נוצצים של הספורט הרוסי בכלל והכדורגל הרוסי בפרט.

קרדיט: Official Facebook of Студия Артёма Лебедева
קרדיט: Official Facebook of Студия Артёма Лебедева

הכירו את מועדון טוסנו. כבר הזכרתי אותו בשורה או שתיים בטור על זניט, אבל מאחוריו סיפור עצוב בהרבה.

כולנו אוהבים סיפורי סינדרלה, בעיקר של קבוצות כדורגל קטנות שמצליחות תוך זמן קצר וטוסנו הייתה אכן אחת כזאת. מועדון הכדורגל הוקם בשנת 2013 בעיר טוסנו שנמצאת בצפון מערב רוסיה, בפרברי העיר סנקט פטרבורג. האיש מאחורי היוזמה הוא בוריס פאייקין, איש עסקים שמונה ב-2016 לנשיא התאחדות הכדורגל של מחוז לנינגרד וגייס את חברת הנדל"ן  Fort Group לשמש כספונסר הקבוצה.

ההתחלה נראתה מאוד מבטיחה, הקבוצה התמודדה בליגה השלישית בחשיבותה ברוסיה (ליגת הכדורגל המקצוענית, PFL) ועשתה רושם שהיא בדרך הבטוחה להצלחה לאחר שהעפילה פעם אחר פעם לשלבים המאוחרים בטורניר הגביע הרוסי.



קחו למשל את עונת הבכורה שלה, בעונת 2013/2014 טוסנו העפילה עד לרבע גמר הגביע אחרי שניצחה את דינמו סנקט פטרבורג ואת קבוצות הפרמייר ליג הרוסי אוראל יקטרינבורג וספרטק מוסקבה והפכה לקבוצה הראשונה מהמחוז שעדיין מתמודדת בליגות הנמוכות, אבל כבר מעפילה לשלב רבע גמר הגביע הלאומי. ברבע הגמר היא נכנעה אומנם לקרסנודר החזקה, אך כבר אז היה ברור שהיא תגיע רחוק.

ואכן, אחרי עונה אחת בליגה השלישית, הקבוצה סיימה בראשות טבלת מחוז צפון מערב של הליגה והבטיחה את העפלתה לליגה השנייה בחשיבותה – ליגת הכדורגל הלאומית (FNL), ליגת המשנה ברוסיה.

33379618_1850074811966823_7963390007014588416_o
ФК «Тосно» / FC Tosno Official facebook

בעונת 2014-15 הקבוצה סיימה במקום השלישי בליגה וקיבלה את הזכות להתמודד במשחקי המבחן שקובעים מי המעפילה לליגת העל. גם באותה עונה הגיעה הקבוצה לשלב מתקדם יחסית בגביע, אחרי שגברה על אמקר פרם מהפריימר ליג הרוסי והודחה בשמינית הגמר על ידי קובאן קרסנודר.

טוסנו פספסה את ההזדמנות להעפיל כבר באותה עונה לליגת העל הרוסית אחרי שהפסידה לרוסטוב במשחקי המבחן ונשארה בליגה השנייה. בעונה הבאה היא נקמה ברוסטוב, אך גם אז לא הצליחה להבטיח העפלה לליגה הבכירה. בגביע היא הדיחה את אותה רוסטוב בדרכה לשמינית הגמר — שם פגשה את זניט, שהראתה לה שהיא עדיין לא מוכנה לליגה של הגדולות ומחצה אותה 5:0.

עונת 2016-17 הייתה העונה הטוב ביותר של הקבוצה לפני העפלה לליגת העל. היא סיימה במקום השני בליגה הבטיחה את העלייה, ובגביע העפילה עד לרבע גמר כשהיא מדיחה בדרך את דינמו מוסקבה וארסנל טולה. ברבע הפסידה ללוקומוטיב מוסקבה.

לקראת ההתמודדות בליגה הבכירה היא החתימה כמה שחקנים בעלי שם, כדוגמת שחקן זניט לשעבר, ולדימיר ביסטרוב. בהמשך היא החתימה גם את פאבל פוגרבניאק הוותיק, שעזב את דינמו מוסקבה בשל סכסוך עם ההנהלה והשאילה את יבגני צ'רנוב מזניט.

בעונה הראשונה שלה בליגה, הקבוצה העמידה תקציב של 700 מיליון רובלים (כ-40 מיליון שקלים). אומנם למועדון לא היה מגרש ביתי, אבל היא הצליחה להגיע להסדר שהיא תקיים את משחקי הבית שלה באצטדיון פטרובסקי בסנקט פטרבורג, שמכיל 20,985 מושבים ונמצא בבעלות העירייה. קודם לכן הקבוצה התארחה במגרשי כדורגל שונים במחוז, אך אף פעם זה לא היה אצטדיון ביתי, מאחר שבעיר טוסנו אין אצטדיון כדורגל.

בעונת הבכורה שלה בפרמייר ליג הרוסי טוסנו לא הציגה כדורגל משכנע, למרות שהיתה יריבה משמעותית לספרטק, אלופת העונה שעברה, ואף ניצחה את לוקומוטיב במשחק הראשון שנערך ביניהן. טוסנו הייתה מכשול רציני עבור ספרטק, עליה הצליחה לגבור גם בחצי גמר הגביע הרוסי בדרך לזכייה בתואר לאומי ראשון (תוך שהיא מדיחה בשלבים המוקדמים קבוצות מדרג ביניים בעיקר).



בשלב מסוים, הקבוצה נתקלה בקשיים כספיים והייתה נטולת משאבים של ממש. בעונות הקודמות הקבוצה התאמנה במגרש אלקטרון בעיר נובגורוד ובמגרשים אחרים ולא היה לה מתקן אימונים משלה. אם לא די בזה, באוקטובר 2017 מייסד הקבוצה פאייקין נבחר לפרלמנט וחדל לעסוק בענייני הקבוצה.

בנוסף, חברת Fort Group רכשה מספר מרכזי מסחר במוסקבה בהשקעה שלא הייתה מוצלחת במיוחד ומצאה את עצמה בקשיים כלכליים, שהשפיעו גם הם על תקצוב המועדון עצמו. מושל מחוז לנינגרד הבטיח לסייע לקבוצה ככל שניתן, אבל הקבוצה התקשתה לשלם את משכורות השחקנים וצוות הקבוצה. 

שחקני טוסנו.
קרדיט: דף הטוויטר הרשמי של ФК ТОСНО

מצבה של הקבוצה הלך והתדרדר והשחקנים לא קיבלו את משכורתם במשך מספר חודשים. במאי 2018, אחרי שהקבוצה העפילה לגמר הגביע, מושל מחוז לנינגרד הפציר בשחקנים לעשות הכל כדי לזכות וכי המחוז יסייע כלכלית לקבוצה. הוא גם הבטיח לשלם לשחקנים בונוסים אם יזכו בגביע.

המשימה הייתה אמורה להיות פשוטה: מולם התמודדה בגמר קבוצת אוונגרד קורסק, שעל הנייר הייתה חלשה מטוסנו. לאור האכזבה מזניט עליה פירטתי בטור הקודם, שחקן הקולנוע הרוסי מיכאיל בויארסקי (שידוע כאוהד מושבע של זניט) הביע את תמיכתו בטוסנו וליווה אותה בחלק השני של העונה ובכך זכתה לרוח גבית לקראת משחק הגמר. המשחק נערך באצטדיון וולגוגרד ארנה, שנבנה לכבוד המונדיאל, ב-9 במאי, ביום שבו רוסיה כולה חוגגת את הניצחון על הנאצים. טוסנו גברה על אוונגרד בתוצאה 1-2.

בשל הזכייה בגביע, טוסנו הייתה אמורה לקבל את הזכות להתמודד בשלב הבתים של הליגה האירופית בעונת 2018/2019 אבל בשל מצבה הכלכלי, לא הותר לה להשתתף במפעל האירופי ואת מקומה תפסה קבוצת אופה מהמקום השישי בליגה. מכאן היא המשיכה להתדרדר כמו כדור שלג שאי אפשר לעצור.



ב-30 במאי השנה הקבוצה הגישה מסמכים לצורך התמודדות בליגה השנייה, אבל ההתאחדות לכדורגל סירבה לאשר לה השתתפות בליגה. הבעלים של הקבוצה החלו להתנער ממנה ולשחקנים לא נותרה כתובת לפנות אליה אחרי יותר מחצי שנה של העדר משכורת, שלא לדבר על הבונוסים שהובטחו להם. מושל המחוז יצא לנופש ומנכ"ל הקבוצה ויאצ'סלב מאטיושנקו לא ידע להסביר מה מתרחש בהנהלה. הוא טען שניסה לגייס ספונסרים, אך אלה ברחו משנודע להם גודל חובות המועדון וסירבו להשקיע במועדון.

בצר להם, השחקנים החליטו לכתוב מכתב רשמי לנשיא רוסיה, בתקווה שפוטין או מי ממקורביו יוכל לסייע להם, אבל גם משם לא התקבל מענה. בינתיים הקבוצה שחררה את רוב סגל השחקנים וב-9 ביוני 2018 מקסים לבצ'נקו מהנהלת חברת Fort Group הודיע רשמית על פירוק הקבוצה.

פוטין וגביע העולם
פוטין. יש לו כרגע נושאים נוספים דחופים יותר
Via FIFA Facebook Page

ההתאחדות ומנהלי הליגה לא נרתמו לסייע למועדון למצוא רוכש חדש וטוסנו התמקדה בתשלום משכורות לצוות הקבוצה ולשחקנים לקראת סגירת הקבוצה. מנהלי הכדורגל ברוסיה הודיעו שאת מקומה של טוסנו בסופרקאפ מקבלת סגנית האלופה צסק"א מוסקבה ובינתיים המועדון שאך זה זכה בגביע הרוסי, כנגד כל הסיכויים, כבר פורק.

שני אנשי עסקים, אנדריי מולצ'אנוב ואיגור לביט, שמשכו את ידם מהשקעה בטוסנו משהתוודעו לגודל החובות במועדון הלכו ויזמו את הקמתו של מועדון כדורגל אחר בשם "לנינגראדץ" שאמור לייצג את מחוז לנינגרד, תוך שטוסנו נזנחת על ידי הרשויות למצבה העגום וכל זה קורה במדינה שמארחת את המונדיאל: מועדון כדורגל שרק זכה בתואר לאומי פורק כעבור חודש. 

ביום חמישי, ב-7 ביוני, נשיא רוסיה פוטין ערך מרתון שאלות ותשובות טלוויזיוני שבמהלכו נשאלו שאלות רבות בתחומים רבים והיו שתהו מה יקרה אחרי המונדיאל עם אותם אצטדיוני ענק שבנו ומה יהיה בערים הקטנות שאינן צריכות אצטדיון כל כך גדול (כמו סאראנסק), אבל אף אחד לא שאל מה יהיה על ענף הכדורגל וקבוצות הכדורגל שאמורות לקבל תמיכה ממשלתית אך נזנחות להסתדר לבד. איפה האוהדים? ואיפה מנהלי הליגה, או אפילו אותו מושל מחוז, שהבטיח לסייע ולא קיים? התאדו, כאילו מעולם לא היו קיימים וכך גם הוא התאדה וכל מה שנשאר ממנו הוא רישום בספר ההיסטוריה של הגביע הרוסי כמחזיק הגביע לעונת 2017-18.

ФК «Тосно» / FC Tosno Official Facebook

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח