זניט — נפילתה של אימפריה?

21 בספטמבר 2017. אצטדיון קרסטובסקי.

דינמו סנקט פטרבורג מארחת את זניט סנקט פטרבורג למשחק בשלב 16 האחרונות של הגביע הרוסי, לדרבי עירוני נדיר מסוגו בעיר סנקט פטרבורג שבצפון רוסיה. המשחק נערך אומנם באצטדיון קרסטובסקי, ששייך לזניט, אך על הנייר, דינמו היא זו שנחשבה למארחת. המשחק, שהיה מותח לכל אורכו, הסתיים בזמן החוקי בתוצאה 2-2 ונכנס להארכה. טעות ברחבת השער של זניט קבעה פנדל לטובת דינמו והשחקן ארטיום קולישב הבקיע מהנקודה הלבנה בדקה ה-112 ודינמו העפילה לשלב שמינית הגמר, כשלראשונה מזה 52 שנה היא מצליחה לנצח את יריבתה העירונית.

המשחק הזה סימל בבת אחת הן את פריחתה של דינמו מחד והן את תחילת הנפילה של זניט מאידך.

למה?

אין לכך הסבר חד ממדי, אומנם ניצנים לסדק ביכולות הקבוצתית בלטו מאוד במשחק נגד דינמו, אך הקבוצה שמרה על יציבות יחסית בליגה. לפחות עד חודש לאחר המשחק. בליגה האירופית זניט שמרה על מאזן מושלם של ניצחונות בשלב הבתים עם יחס שערים גבוה מאוד.

זניט
קרדיט: FC Zenit Official Facebook page

אבל הכל השתנה עם מותו של קונסטנטין סרסאניה, המנהל הספורטיבי של זניט, שנפטר במפתיע ב-7 באוקטובר 2017 והוא בן 49 בלבד. סרסאניה, שאימן בעבר בלטביה, היה סוכן שחקנים ממולח והצליח לשמור על מסגרת משמעתית חזקה בקבוצה. הוא היה זה שהביא לרוסיה את רוברטו מנצ'יני והצליח לשכנע אותו לאמן בליגה הרוסית. עם מותו נראה שהקבוצה החלה לעבור סוג של משבר, כאשר זמן קצר לאחר מותו עלו שמועות לפיהן מנצ'יני מנהל מגעים עם התאחדות הכדורגל האיטלקית כדי לאמן את נבחרת איטליה בכדורגל. שמועות שרק הלכו והתחזקו ככל שהעונה התקדמה. עוד לפני פגרת החורף זניט התחילה לאבד גובה ולאחר רצף של תוצאות רעות, אפשרה ללוקומוטיב מוסקבה לעקוף אותה בטבלת הליגה ולאחר 11 מחזורים רצופים בראשות הטבלה, זניט התדרדרה תחילה למקום השני ובהמשך כבר סיימה את העונה במקום החמישי.

אם כי, יש גם כאלה שמייחסים את הנפילה ביכולות הקבוצה דווקא לארוע אחר שאירע בתחילת אוקטובר 2017. ב-3 באוקטובר 2017, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם מנהלים בכדורגל הרוסי, ביניהם נשיא זניט סרגיי פורסנקו (שאחיו אנדריי היה שר ההשכלה) וביקר אותו על כך שבקבוצה משחקים כל כך הרבה זרים. הכל התחיל בכך שפורסנקו אמר לנשיא שאם הכדורגל הרוסי יהיה מעניין, יבוא קהל רב לאצטדיונים ויהיה קל למכור זכויות שידור והכדורגל יהיה תחרותי בשוק העולמי ויהיו שיגידו שכדורגל הוא משחק רוסי אמיתי. על דבריו הגיב הנשיא בביקורת, "יפה, סרגיי! ממש משחק רוסי אמיתי בכדורגל! שמונה שחקנים זרים רצים על המגרש במדי זניט בליגה האירופית! ממש כל הכבוד!", הנשיא טען להגנתו שהקבוצה העלתה שמונה זרים רק במשחק הליגה האירופית נגד ריאל סוסיאדד וכי הקבוצה אינה מפרה את חוק מגבלת הזרים בליגה. הוא ניסה לרכך את הביקורת בדבריו לתקשורת באומרו שהעיר שבה משחקת הקבוצה נבנתה על ידי זרים אבל רבים ברוסיה ראו בכך ביקורת נוקבת מצד השלטונות כלפי הנהלת הקבוצה.

חשוב לציין, הספונסרית של זניט והבעלים היא תאגיד הגז הרב-לאומי "גזפרום" שנמצא בבעלות ממשלתית. כל ביקורת של השלטונות עלולה להיות מתורגמת לפעולות נגד הקבוצה עצמה. אבל נראה שעד כה ההשקעה של גזפרום לא פחתה.

//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

ההתחלה דווקא הייתה טובה ואפילו שאפתנית. בקיץ 2017 – לאחר שהוחתם מנצ'יני למאמן – נשיא הקבוצה פורסנקו והמנהל הספורטיבי דאז סרסאניה החלו במסע רכש מדהים שהיה לקמפיין הרכש היקר ביותר בתולדות הקבוצה בפרט ובתולדות הליגה הרוסית בכלל, כאשר הוחתמו לא פחות מ-14 שחקנים חדשים, כשהיא משחררת משורותיה 19 שחקנים (ביניהם גם כוכבי הקבוצה דני אלבס ואלכסנדר קרז'אקוב) ושולחת תשע שחקנים להשאלה בקבוצות אחרות. הקבוצה הוציאה סכום אסטרונומי של 89.8 מיליון דולר, זאת כשתקציבה השנתי עומד על 150 מיליון.

זניט החלה לבנות את עצמה מחדש ומאפס, מנצ'יני הרכיב צוות שחקנים חדש ושיתף בו 7 שחקנים בלבד מההרכב הקודם: מיחה מבליה וברניסלב איבנוביץ' שמרו על מקומם כבלמים, דומניקו קרישיטו, איגור סמולניקוב, אולג שאטוב ויורי ז'ירקוב שמרו על מקומם כקשרים, בעוד השוער הוותיק יורי לודיגין הפך לשוער המשני כשהוא מפנה את מקומו לאנדריי לוניוב, שהוחתם בתחילת 2017. החלוץ אלכסנדר קוקורין נותר החלוץ המרכזי, אליו צורף הארגנטינאי סבסטיאן דריוסי יחד עם עוד 4 שחקנים ארגנטינאים, כשהיקר שבהם היה לאנדרו פארדס שהוחתם מרומא תמורת 32 מיליון דולר והוכיח עצמו כקשר התקפי טוב. שאר השחקנים בזניט קיבלו תשומת לב מועטה יחסית: ארטיום דזיובה, שאף הוא חלוץ, קיבל אומנם דקות משחק רבות, אך לא הצליח להוכיח את עצמו, בעוד קוקורין מתברג לראשות טבלת מלכי השערים של הליגה.

אצטדיון סנט פטרסבורג
קרדיט: Стадион Санкт-Петербург – Saint Petersburg Stadium Official Facebook page

לאורך קיץ 2017 זניט נראתה בדרך הבטוחה לזכות באליפות כאשר הנהלת זניט מציבה בפני המאמן 2 יעדים: לזכות באליפות רוסיה ולהגיע לליגת האלופות. אחד ממשחקי השיא היה נגד יריבתה המושבעת ספרטק מוסקבה (שזכתה באליפות עונה קודם), עליה גברה בתוצאה 4:1 באצטדיון קרסטובסקי, לעיני 53,359 צופים. כאשר זניט התקשתה לשמור על רצף ניצחונות, הנהלת הקבוצה הבינה שהקבוצה תתקשה לזכות באליפות וביקשה מהמאמן לכוון להעפיל לליגת האלופות, זאת לאחר שזניט התקשתה להעפיל לליגה הבכירה באירופה כבר עונה שלישית ברציפות.

זניט הפכה במהלך העונה לקבוצה הפופולרית ביותר ברוסיה, זאת בעקבות אירועים שונים שהקבוצה עורכת כשעתיים לפני תחילת משחקי הבית ונקראים בשם "פאן פרומנאד" ומביאים קהל רב לאצטדיון שנבנה לקראת המונדיאל וממתג את עצמו לא רק כאצטדיון כדורגל, אלא גם כהיכל ענק של ארועי תרבות שונים, שהביאו לכך ש- 1,020,966 איש צפו במשחקי הבית של זניט במהלך כל העונה. אך נתון מדהים זה של תמיכה ענקית מבית לא סייע לה בליגה עצמה.

//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

בסתיו ולקראת פגרת החורף, זניט איבדה גובה ועד מהרה החלו להספיד אותה. בדצמבר 2017 אומנם היה ברור שהירידה למקום השני היא רק מצב ביניים וכי לאחר פגרת החורף זניט עשויה לחזור עם כוחות מחודשים ולכבוש את הליגה. המצב השתנה לאחר שבפגרת החורף זניט החתימה את מלך השערים של קבוצת הכדורגל טוסנו, אנטון זאבולוטני, שכבש בעונת ההעפלה של טוסנו לליגת העל 16 שערים. זניט שלחה להשאלה את השחקנים ארטיום דזיובה לקבוצת ארסנל טולה ואולג שאטוב לקרסנודאר.

לאחר פגרת החורף הקבוצה נראתה טוב יותר, לאחר שגברה על סלטיק בליגה האירופית, אבל במשחק נגד לייפציג במרץ 2018 אלכסנדר קוקורין נפצע והושבת ממשחק פעיל וזו לא הייתה הפציעה היחידה בהרכב. בחודשים הבאים נפצעו גם הבלם עמנואל ממאנה, השוער אנדריי לוניוב, שבשל פציעתו לודיגין חזר לעמדת השוער הראשי והצרות רק התחילו. זניט אירחה בביתה את קרסנודאר במחזורים האחרונים ואולג שאטוב, אותו זניט השאילה) הבקיע נגד קבוצת האם שלו, לאחר מכן קרסנודאר הבקיעה שער נוסף וקטפה מזניט 3 נקודות בדרכה למקום הרביעי. מחזור לאחר מכן זניט התארחה אצל ארסנל טולה וגם במשחק ההוא, שעל הנייר היה אמור להיות קל, זניט סיימה בשוויון 3-3, כאשר גם אז הבקיע נגדה שחקן שהשאילה, הפעם ארטיום דזיובה, שהתברג בהרכב ארסנל כחלוץ מרכזי. וזה עוד מבלי שנרחיב על הסאגה השלמה שהתלוותה לאותו משחק: זניט אסרה על דזיובה לשחק בשורותיה, אלא אם יישלם קנס ולבסוף הוא שילם ועלה למגרש.

בשלב זה, השמועות על מינויו של מנצ'יני למאמן נבחרת איטליה הלכו והתחזקו ואכן נראה היה שהמאמן כבר לא מתמקד באימון זניט אלא מותיר את העבודה לעוזריו, אנטולי טימושצ'וק ואולג סימוטנקוב. שוב ושוב דווח שמנצ'יני טס לנהל משא ומתן ברומא עם ראשי ההתאחדות האיטלקית ויכולותיה של זניט התדרדרו. הנהלת זניט ערכה פגישה עם גרעין האוהדים של זניט והבטיחה לפרק את הליגה, אבל באותה פגישה מנצ'יני לא נכח וחרף הפתיחות שההנהלה גילתה בפגישתה עם האוהדים, העניינים לא השתפרו: זניט הודחה בשלב שמינית גמר הליגה האירופית וירדה עד למקום החמישי בטבלת האליפות, מאבק האליפות כבר לא היה על הפרק וזניט קיוותה להשיג מקום בליגת האלופות. אך גם זה נמנע ממנה והיא לא הצליחה להתברג למקום השלישי.

לבסוף, במחזור האחרון כבר היה ברור שמנצ'יני עוזב ואיתו גם הבלם דומניקו קרישיטו שלאורך כל עונת 2017/2018 כיהן גם כקפטן הקבוצה. במשחק האחרון זניט התפרקה על הקבוצה החלשה בליגה, סק"א חברובסק, ניצחה 6-0 וערכה טקס פרידה מרגש לדומניקו קרישיטו שהיה לנקודת האור היחידה בקבוצה, כשהוא מתבלט כקשר מרכזי בכל משחק שלה, גם במשחקים החלשים של זניט. הוא הוכתר לקשר הפעיל ביותר בתולדות זניט, כשהוא הבקיע 15 שערים בליגה.

סרגיי סמאק
קרדיט: ФК "Уфа"/FC Ufa Official Facebook

הסתיימה העונה וכעת זניט התפנתה לסכם את העונה הגרועה ביותר מזה עשור. יו"ר גזפרום והבעלים של זניט, אלכסיי מילר, כינס את הנהלת זניט לפגישה שבמהלכה החליט לקצץ בסמכויותיו של סרגיי פורסנקו, וטען כי מעשיו לאורך העונה מוכיחים כי ניהל את הקבוצה בצורה גרועה. הוא חויב לדווח לדירקטוריון הקבוצה על כל רכש שיבצע. במקביל, החלה זניט לנהל מגעים עם סרגיי סמאק לאמן את זניט. סמאק כיהן בעבר כעוזר מאמן בזניט, אך בדצמבר 2016 הסתכסך עם ההנהלה ועם המאמן דאז מירצ'ה לוצ'סקו וחתם כמאמן בקבוצת הכדורגל אוּפָה, כשבסיכום העונה הצליח להוביל אותה להתמודדות במפעלים האירופיים, לראשונה בתולדותיה. דווח שסרגיי סמאק נכח בפגישה שנמשכה כשלוש שעות עם הנהלת זניט, בה הוא שטח בפני ההנהלה את האסטרטגיה שלו לעונה הבאה.

במקביל ולפני שהחליטה על זהות המאמן, זניט החלה לנהל מגעים גם עם מאמן זר לאמן אותה, יו"ר דירקטוריון הקבוצה אלכסנדר דיוקוב ובכיר גזפרום מקסים מיטרופאנוב ניהלו מגעים עם מאוריציו סארי, שאימן את נאפולי והביא אותה למקום השני בליגה, אך התקשה להוליך אותה לזכייה באליפות והנהלת נאפולי החתימה במקומו את קרלו אנצ'לוטי. סארי, שמצא את עצמו מחוסר עבודה, לא מיהר לחתום בזניט והחל לנהל מגעים עם צ'לסי ולפי הדיווחים שנפוצו בתקשורת האיטלקית והרוסית נראה שגם יחתום בה. אך עצם חוסר מעורבותו של פורסנקו במגעים מראה על שינוי כיוון בזניט. ויאצ'סלב מלאפייב, שוער העבר של זניט במשך 17 שנים מכהן כסגן המנהל הספורטיבי וצפוי להתמנות למנהל הספורטיבי החדש, במה שכנראה יהווה התמקדות של זניט בשוק המקומי, לאחר ניסיונות דשדוש של החתמת שחקנים זרים שבשלושת העונות האחרונות התקשו להצעיד את זניט לקדמת הבמה בליגת האלופות.

//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

ובינתיים, דווקא הדשא של השכן נראה ירוק יותר: הקבוצה השנייה של העיר סנקט פטרבורג, דינמו, שגברה על זניט בתחילת העונה, מראה סימנים של עזיבה. נראה שהקושי הכספי לשכור אצטדיון למשחקי הבית שלה (לדינמו אין אצטדיון כדורגל משלה והיא שוכרת את אצטדיון פטרובסקי בעיר בכל משחק בית) מאלץ אותה לחשב מסלול מחדש ונראה שהקבוצה תעבור דירה והחל מעונת 2018/2019 תשחק בעיר סוצ'י שבדרום רוסיה ותזכה גם באצטדיון משלה, מאחר ואצטדיון פישט החדיש בעיר עומד ללא שישנה קבוצת כדורגל פעילה בעיר סוצ'י.

בנוסף, בזמן שזניט העשירה סיימה עוד עונה ללא תואר כלשהו, טוסנו הקטנה (קבוצת כדורגל קטנה מהעיר טוסנו הסמוכה לסנקט פטרבורג) זכתה בגביע המדינה וזאת ללא תקציב (ספונסר הקבוצה עזב, משכורות השחקנים לא שולמו מזה חודשים והקבוצה נמצאת בסכנת פירוק).

כצפוי, זניט הכריזה לבסוף על סרגיי סמאק בתור המאמן החדש שמחליף את רוברטו מנצ'יני על הקווים. במלאות 93 שנים להקמת זניט, ההנהלה מקווה שבזכותו שוב הקבוצה תזכה בתארים ותעפיל לשלבים המתקדמים בליגת האלופות. הקבוצה השאפתנית, שזכתה בגביע אופ"א, אחרי סדרת משחקים מפתיעים וסנסציה על מנצ'סטר יונייטד במשחק על הסופר קאפ האירופי משתוקקת לשוב לגדולה והמאמן החדש יגלה שתולים בו תקוות גדולות מאוד.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח