הזווית לקראת המונדיאל – הטיגריס הקולומביאני משחר לטרף

ה-2 ביוני 2014, היום האחרון למסירת סגלי הנבחרות לפיפ"א לקראת המונדיאל שעתיד להיפתח בברזיל. במסיבת עיתונאים שקיימה נבחרת קולומביה, ישב המאמן, חוסה נסטור פקרמן, עם פנים נפולות והקריא את 23 שמות השחקנים. רדאמל פלקאו, שישב לצידו באותו הזמן עם עיניים דומעות, לא נכלל ברשימה. אחד החלוצים הכי טובים בעולם באותה תקופה, אם לא הטוב שבהם, קרע את הרצועות ברגל חמישה חודשים מוקדם יותר במשחק גביע בצרפת ולמרות ניסיונות ממושכים להכשירו, המאמצים לא צלחו בסופו של דבר ופלקאו הפך לגיבור הטראגי של קולומביה, שהצטיין במוקדמות, החזיר אותה לגביע העולם לאחר 16 שנים, אך לא זכה לשחק בו.

נבחרת קולומביה
Credit to "Selección Colombia – FCFSeleccionCol" Facebook page

ה-4 ביוני 2018, היום האחרון למסירת סגלי הנבחרות לקראת המונדיאל ברוסיה. "אל טיגרה" פלקאו נכלל ברשימת 23 השחקנים ויסגור מעגל. הוא היה שם במהלך ארבעת המחזורים הראשונים של המוקדמות, אבל את רובם החמיץ לאחר שאיבד את מקומו בקבוצותיו האנגליות, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי ועם כל האהבה של פקרמן אליו, זה לא היה אפשרי לזמן חלוץ שלא משחק סדיר ואינו בכושר. גם פציעות חוזרות ונשנות לא תרמו למצב, עד ההתאוששות המופלאה שקרתה לו בשנתיים האחרונות. לאחר שמונאקו לא מצאה קבוצה שתסכים לשאול אותו לקראת עונת 2016/17, הוא נשאר בסופו של דבר והשאר היסטוריה. הוא חזר לעצמו בצורה מרשימה, תוך כדי שהוא מוביל את מונאקו לתואר אליפות בצרפת אשתקד והמשיך להפגיז גם השנה. ליתר דיוק' כבש "אל טיגרה" 54 שערים ב-79 משחקים בכל המסגרות לאורך השנתיים הללו. לקראת מחזורי הסיום של המוקדמות בדרום אמריקה, פקרמן החזיר את פאלקאו שהספיק לכבוש שער שיוויון חשוב מול ברזיל בבראנקייה ועוד שער במשחק הלפני אחרון מול פראגוואי שהיה אמור להספיק בשביל להעפיל, אבל קולומביה הפסידה בדקות הסיום וההכרעה נדחתה למחזור האחרון בלימה. למרות שלא כבש, פלקאו היה בין המצטיינים וקולומביה סיימה בתיקו 1-1 עם פרו, מה שהספיק לה לסיים במקום הרביעי ולהעפיל למונדיאל שני ברציפות. חלומו של פלקאו קרוב להתגשם ואין שחקן שראוי יותר ממנו לסגור מעגל במונדיאל.



הידעת? קולומביה היא הנבחרת ששיחקה הכי הרבה משחקים במונדיאל (18) מבלי לספוג כרטיס אדום.

המאמן

נראה שבקולומביה לא מצטערים על היום שבו מאמן הנבחרת לשעבר, הרנאן דריו גומס, כיום מאמנה של פנמה, נתפס מכה אשה בפאב בבוגוטה. זה פתח את הדלת להגעתו של חוסה נסטור פקרמן הארגנטינאי (למרות שבתווך הדריך את הנבחרת עוזרו של גומס, לאונל אלבארס, במשך שלושה משחקים). הוא מכהן כמאמן מאז פברואר 2012, הקדנציה הכי ארוכה מאז פרנסיסקו מטוראנה, שאימן 7 שנים ברציפות וגם הוא העלה את קולומביה לשני מונדיאלים רצופים.

פקרמן בעיקר התפרסם כמאמן נוער מצוין שגילה ונתן הזדמנות ללא מעט כישרונות צעירים שאחר כך הפכו לכוכבים בזירה הבינלאומית. תחת הדרכתו זכתה נבחרת ארגנטינה עד גיל 20 בשלוש אליפויות עולם ובשתי אליפויות דרום אמריקה. לאחר מכן אימן את הנבחרת הבוגרת של ארגנטינה ב-2006, שם הודחו ה'אלביסלסטה' ברבע הגמר ע"י גרמניה המארחת, אבל מה שכולם זוכרים לו מאותה התמודדות זה את השארתו של הכישרון הצעיר, ליונל מסי, על הספסל לאורך כל 120 הדקות.

ברמת המועדונים ניסה את מזלו במכסיקו אך לא הצליח יותר מדי. הוא נותר מחוסר עבודה עד שהגיעה ההצעה מקולומביה. בשש השנים הללו, החזיר פקרמן את כוח ההרתעה לקולומביה, שגם הגיעה להישג השיא שלה איתו לפני ארבע שנים – רבע גמר מונדיאל, שם הודחה מול ברזיל המארחת. בקופה אמריקה 2015 הנבחרת נכשלה, שנה מאוחר יותר סיימה במקום השלישי בטורניר המאה. הוא נבחר כמאמן המצטיין ביבשת שלוש שנים רצופות בין 2013-2015 וכעת במונדיאל השני שלו כמאמן ה'קפטרוס', יקווה לכל הפחות לשחזר את רבע הגמר מהמונדיאל הקודם.

 

Image may contain: 1 person, closeup
חוסה נסטור פקרמן, מאמן נבחרת קולומביה. יצליח לשפר את הישגה הטוב של הנבחרת מ-2014? (Credit to FCF official facebook page)

שחקן המפתח

בניגוד למונדיאל הקודם, הפעם יגיע חאמס רודריגס ככוכב מהשורה הראשונה. גם אז, בהיעדרו של פלקאו, חאמס היה השחקן החשוב של הנבחרת, אבל כילד בן 22 ועם ניסיון בינ"ל מועט, אף אחד לא ציפה ממנו להוביל את קולומביה למונדיאל הטוב בהיסטוריה ובטח שלא לסיים כמלך שערי הטורניר.

לאחר שנת בכורה מצוינת בריאל מדריד, הגיעו שנתיים קשות עבורו מבחינה אישית כשלא הצליח להסתדר עם המאמן זידאן ולמזלו בשנה החשובה ביותר, הושאל העונה לבאיירן מינכן, שם פרח מחדש והחזיר לעצמו את שמחת החיים. חאמס היה מהשחקנים הבולטים של אלופת גרמניה שגם הגיעה לחצי גמר הצ'מפיונס ליג ונראה נהדר גם במשחקי ההכנה. למרות שבמוקדמות הציגה קולומביה יכולת לא רעה גם במשחקים שבהם חאמס נעדר, בדומה לקרלוס ולדראמה בעבר מדובר בברומטר של הנבחרת, שחייבת אותו בעניינים בשביל לשחזר לפחות את שלב רבע הגמר.

Image may contain: 3 people, people smiling, people playing sports and outdoor
חאמס רודריגס (מימין) ורדאמל פלקאו. יקוו לחייך גם ברוסיה. (Credit to FCF official facebook page)

יפרוץ בטורניר

הנה שם שרוב חובבי הכדורגל לא מכירים כרגע, אך ייתכן ויכירו במהלך הטורניר. מתיאוס אוריבה, קשרה בן ה-27 של קלוב אמריקה ממכסיקו. זה אולי קצת מוזר לשים שחקן בגיל כזה כאחד שמועמד לפרוץ, אבל אוריבה עשה את קפיצת המדרגה הכי גדולה בשנה האחרונה. משחקן שבכלל לא היה מתוכנן להיות מוזמן, יש סיכויים יותר מטובים שהוא יתפוס את מקומו של אבל אגילאר הוותיק ויפתח לצידו של קרלוס סאנצ'ס בקישור.

אוריבה בפועל הוא שחקן המוגדר כ-50-50 ולצד יכולות הגנתיות טובות הוא הראה השנה במכסיקו גם את כוחו בכיבוש שערים, הרבה בזכות יכולותיו הטכניות הטובות ועוצמת הבעיטה שלו מרחוק. מעבר לכך, הוא שחקן מאוד רב-גוני שיכול (וכבר שיחק) בעבר בהצלחה גם כמגן ימני וגם כקשר התקפי באותו האגף. הוא הציג יכולת מצוינת במשחקי ההכנה של קולומביה (בעיקר בניצחון בצרפת) וכושרו הירוד של אגילאר עשוי לתת לפקרמן את החותמת הסופית לכך שחולצת ההרכב מגיעה לאוריבה.
טורניר טוב שלו ועוד קולומביאני יוכל לסמן וי על המעבר לאירופה.

Image may contain: one or more people, people playing sports and outdoor
שם חדש עבור חובבי הפנטזי, פרננדו אוריבה. הפך לבורג חשוב במערך של קולומביה. (Credit to FCF official facebook page)

ומי עוד מגיע?

הרעיון של פקרמן לאחר טורניר הקופה אמריקה החלש של הנבחרת ב-2015 היה לבנות נבחרת כמעט חדשה לקראת מוקדמות מונדיאל 2018. אחרי 39 שחקנים שעברו בשלוש השנים האחרונות, רק 10 שחקנים ששיחקו בברזיל 2014 יהיו גם בסגל לרוסיה. עוד נתון מפתיע: ב-1994 כלל הסגל הקולומביאני רק שלושה ליגיונרים ששיחקו מחוץ לקולומביה, ב-2018 כולל הסגל רק שלושה שחקנים מהליגה המקומית, מתוכם שני שוערים. אז מי מגיע?

בשער אין יותר מדי אופציות לפקרמן. דויד אוספינה מארסנל הוא השוער הבכיר והשחקן היחיד שאין לו מחליף ראוי בנבחרת. אומנם העונה חלה ירידה בכושרו גם עקב מיעוט דקות משחק, אבל אין אחד בקולומביה שלא סומך עליו בעיניים עצומות. הוא הציל את הנבחרת מספיק פעמים בעבר ומגיע למונדיאל השני שלו עם המון ניסיון.

מי שעשתה מתיחת פנים רצינית היא חוליית ההגנה כשכל הרביעייה ששיחקה בברזיל התחלפה, למרות שכריסטיאן ספאטה נכלל בסגל, אך לא צפוי לפתוח. דאבינסון סאנצ'ס מטוטנהאם וז'רי מינה מברצלונה יהיו צמד הבלמים. בעוד שהראשון כבר הוכיח עצמו כאחד הטובים בעולם, מינה הגיע באמצע העונה לאלופת ספרד ולא כל כך השתלב, גם כי לא קיבל דקות משחק. את יכולותיו הגבוהות מכירים היטב בדרום אמריקה, השאלה האם כושרו לא נפגע בעקבות חצי השנה האחרונה שבה כמעט ולא שיחק.



באגפים הוחלפו סוניגה וארמרו הנמרצים בסנטיאגו אריאס מאיינדהובן ופאריד דיאס מאולימפיה הפראגוואית. בעוד שלאריאס היתה עונה מצויינת והיה משחקניה הבולטים של איינדהובן, דיאס כלל לא נכלל ברשימה הסופית של פקרמן והוזעק רק בעקבות פציעה קשה שספג המגן השמאלי הקבוע, פרנק פאברה, שהשאירה אותו מחוץ למונדיאל ימים ספורים לפני פתיחתו. ייתכן שגם יהיה זה יוהאן מוחיקה הצעיר שיפתח במקומו של פאברה, אך בניגוד לדיאס, שגם היה חלק מקמפיין המוקדמות ושיחק בשמונה משחקים, מוחיקה הצעיר, שחקנה של ג'ירונה, ללא ניסיון במשחקים רשמיים, אלא רק במשחקי ידידות. לאריאס יכולות התקפיות מרשימות עבור מגן, בעוד שדיאס המבוגר (34) הוא מגן שיכולות ההתקפה שלו מוגבלות יותר, אבל הגנתית טוב מפאברה.

מכיוון שפקרמן יפתח כמעט בוודאות במערך של 4-2-3-1, הקישור האחורי יכלול את קרלוס סאנצ'ס ומעט קדימה את מתיאוס אוריבה. גם לסאנצ'ס לא היתה עונה טובה מבחינה אישית, לאחר שלא שיחק כמעט במדי פיורנטינה, עד אשר הושאל בינואר לאספניול והוריד מעט חלודה. ועדיין, במשחקי הנבחרת נראה כאילו לא איבד מכושרו כלל והצדיק את כינויו "לה רוקה" (הסלע). יעיד על כך מסי הגדול, ש"אכל" ממנו המון מרורים בקופה אמריקה של 2011. על אוריבה כבר כתבתי בנפרד ולמרות שבסגל הוא נחשב לאחד החדשים, ניכר כי הוא השתלב יפה מאוד במשחק הקבוצתי והוא עובד הן בפן ההגנתי והן בתרומה לבניית ההתקפות.

בקישור ההתקפי אין הרבה חדש. מצד ימין ימשיך ללהטט בכידרוריו חואן גיז'רמו קוואדראדו מיובנטוס. אחד משחקניו הבולטים של אלגרי הצליח להתאושש מפציעה שהשביתה אותו בחלק האחרון של העונה ויקח חלק ב'טריו' של קולומביה. כאבי ראש וסחרחורות צפויים למגינים הסנגלים, פולנים ויפנים, יש להצטייד באקמול לפני העלייה לכר הדשא. במרכז ינהל כאמור את המשחק חאמס רודריגס שמגיע מנוסה וטוב יותר. חאמס של קולומביה הוא ה"כל יכול" והיכולת של הנבחרת להתעלות בטורניר תקבע קודם כל לפי יכולתו במונדיאל. באגף שמאל היה אמור להיות מוצב אדווין קארדונה מבוקה ג'וניורס, שחקן שהיה חלק מרכזי בהעפלה של קולומביה, אבל לאור בעיות משמעת חוזרות ונשנות, המאמן פקרמן בצעד מפתיע החליט לא להזמינו כלל. אין ספק שמקצועית קולומביה מאוד ניזוקה מהחלטה זו, אבל לפקרמן היו את השיקולים שלו ואם הוא מעוניין לשמור את חדר ההלבשה מרוכז וחף מסקנדלים באמצע טורניר חשוב, הניפוי של אדווין מתבקש. מי שכן צפוי להיכנס למשבצת הוא לואיס פרננדו מוריאל מסבייה, שחקן שבד"כ משחק כחלוץ רחבה או חלוץ תומך, אך פקרמן מעדיף לנצל את המהירות שלו כשחקן כנף בצד שמאל.

קוואדראדו. ילהטט באגפים.
Credit to "Selección Colombia – FCFSeleccionCol" Facebook page

על הספסל מחכים לקולומביה עוד שתי אופציות התקפיות ומוכשרות כמו חואן פרננדו קינטרו מריבר פלייט, שאף כבש שער במונדיאל הקודם מול חוף השנהב וגם הוא חזר לכושר בדיוק בזמן אחרי שנתיים שבהן כמעט ולא שיחק בקבוצותיו וכן חוסה איסקיירדו, שותפו של תומר חמד בברייטון. איסקיירדו הוא מעין תואם קוואדראדו רק באגף השמאלי ויכול להוסיף מהירות וכישרון כשייכנס כמחליף.

בחוד ההתקפה שמור מקום אחד לאיש שכל כך מגיע לו לסגור מעגל, רדאמל פלקאו גארסיה. אחרי מפח הנפש הגדול במונדיאל הקודם, פלקאו מתכונן לבכורה שלו. ניילון הפצפצים שבו היה עטוף מהרגע שקולומביה הבטיחה את עלייתה ועד עכשיו הוסר והכל מוכן בשביל ש"אל טיגרה" (הטיגריס) יטרוף את רוסיה. אחרי שהקריירה שלו הייתה קבורה עמוק באדמה לאור השנתיים המזעזעות בפרמייר ליג, פלקאו חורר רשתות בצרפת ומגיע בכושר מצוין. זה כמובן לא אותו חלוץ חד מאתלטיקו מדריד, אבל עדיין מספיק טוב בשביל לפתוח בנבחרת לפני חלוצים כקרלוס באקה מוייאריאל ומיגל בורחה המצויין מפלמייראס.



מה מחכה במונדיאל?

קולומביה הוגרלה לבית H שעתיד להיות הבית השווה ביותר מבחינת כוחות וכולל את פולין, סנגל ויפן כיריבותיה. למרות שעל הנייר הקולומביאנים מועמדים להעפיל ואפילו מהמקום הראשון, גם הדחה בשלב הבתים לא תגרום להרמת גבות. אומנם היפנים מסתמנים כנבחרת החלשה של הבית, אבל פולין וסנגל יגיעו לתת פייט עד הסוף. מדובר על שלוש נבחרות שביום נתון יכולות לנצח אחת את השניה.

משחק המפתח כמו בכל טורניר קצר הוא המשחק הראשון וכאן קיבלה קולומביה את יפן. ניצחון והביטחון יהיה בשמיים לקראת המשחק מול פולין שעשוי להבטיח עלייה לשלב הבא. לחובבי הכוראוגרפיה שביניכם מצפים שיעורים מאלפים מצד המומחים מינה את קוואדראדו.

לאור פרסום חלוקת הכרטיסים לפי פיפ"א, גם הפעם, כמו בברזיל, צפויה קולומביה להנות מתמיכה מאסיבית של אוהדים שיגיעו לדחוף אותה.

כדי שתכנסו לאווירה המתאימה, זה מה שמצפה לכם מהקולומביאנים

תסריט אופטימי – קולומביה משחזרת את תוצאותיה מ-2014 ומסיימת את הבית המוקדם עם 100% הצלחה. בשמינית הגמר מחכה לה אנגליה נטולת בקהאם, וקולומביה סוגרת עם המלכה חשבון אחרי 20 שנה בבעיטה חופשית מושלמת של חאמס. ברבע הגמר מחכה ברזיל וגם איתה סוגרת קולומביה חשבון כשפלקאו מצדיק את זימונו ומעלה את קולומביה לחצי הגמר, טורניר שמאפיל על הטורניר המוצלח הקודם. ואז צילצל השעון המעורר….

תסריט פסימי – קולומביה מגיעה זחוחה למפגש הראשון מול יפן וסופגת הפסד מפתיע. במשחק השני מול פולין חייבת קולומביה לנצח אבל ז'רי מינה ממשיך את יכולתו הלא טובה מספרד וכובש שער עצמי. קולומביה מפסידה ומודחת, מינה מבקש מקלט בברזיל.

Image may contain: 4 people, people smiling, people playing sports, stadium and outdoor
אה כן, מדובר גם בנבחרת המגניבה בעולם. בריקודים הם הטובים ביותר בפער. Credit to "Selección Colombia – FCFSeleccionCol"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח