האם ברצלונה בדרך החוצה מהלה-ליגה?

"אלופת ישראל הפועל ב"ש תפגוש הערב את ברצלונה, מקבילתה הקטאלונית, בפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות". כותרת כזו נשמעת היום כמופרכת במקרה הטוב, היות וסגנית האלופה הספרדית מעפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות מתוקף מיקומה בליגה הספרדית, אך ייתכן כי לאחר ה-1 באוקטובר 2017, תעבור יבשת אירופה, וספרד בפרט, טלטלה כלכלית אשר בסופה קבוצת הכדורגל של ברצלונה תהא המפסידה הגדולה.

מסי ליגת האלופות
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

מזה עשורים שספרד מורכבת ממספר חבלי ארץ, אשר הוכרזו כאוטונומיים בחוקת ספרד שנוסדה ב-1978 וביניהם החבל הבאסקי, גליסיה, וקטאלוניה. לכל חבל ארץ אוטונומי ממשלה משלו. אך בעוד הבאסקים נקטו בשיטות של טרור, הקאטלונים מנסים בדרכים חוקיות להכריז על עצמאותם. בשנת 2014 ערך הממשל הקטאלוני משאל עם לא מחייב, ובו 88% ענו כי היו רוצים עצמאות קטאלונית (עם זאת, רק כשליש מהתושבים השתתפו). מאז, מנהלות ממשלת ספרד והממשל הקטאלוני מאבק פוליטי וסטטוטורי על הכרזת העצמאות.



בחודש יוני השנה, הכריזה הממשלה הקטאלונית כי תבצע משאל עם מחייב ב-1 לאוקטובר 2017, ובו תישאל השאלה "האם תהיה מעוניין שקטאלוניה תהפוך לרפובליקה עצמאית?". באותו חודש יוני, נאם לא אחר מאשר פפ גוארדיולה, מאמנה לשעבר של קבוצת הכדורגל של ברצלונה, על מדרגות הארמון המלכותי במונטז'ואיק (הר היהודים) וקרא בפני 40 אלף איש לקדם את ההצבעה על עצמאות קטאלוניה, לאחר שלדבריו ממשלת ספרד סירבה כבר 18 פעמים לאשר לקטאלוניה לבצע את המשאל. גם הפעם פעלה הממשלה הספרדית למניעת ההצבעה, אך בימים האחרונים עולה הרושם כי הממשל הקטלאני אינו מוותר ופועל לקיים את המשאל בכל זאת. פפ אינו הדמות היחידה בכדורגל הספרדי אשר פועל בגלוי באופן פוליטי. גם בלם ברצלונה ונבחרת ספרד, ג'רארד פיקה, התבטא לא אחת בעד ביצוע משאל העם, דבר אשר זיכה אותו בשריקות בוז רמות בייחוד כאשר הוא מגיע לברנבאו, איצטדיונה של ריאל מדריד – בירת ספרד.

"הצילו את הדמוקרטיה" – ברצלונה נגד יובנטוס, 12.9.17. קרדיט לתמונה: צילום מסך

הקטאלונים רואים בעצמם עם בעל הגדרה עצמית, תרבות, מסורת ושפה משלו, אשר למעשה סוחבים על גבם את הכלכלה הספרדית המקרטעת. משנת 2008, עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, סובלת ספרד מאבטלה חסרת תקדים, אשר בשיאה הגיעה לשיעור בלתי נתפס של 25% מובטלים. המשבר לא פסח על קטאלוניה, אך לאורך כל שנות המשבר סבלה משיעורי אבטלה נמוכים יותר מספרד כולה. עם כ-7.5 מיליון תושבים על שטח של כ-32 אלף קמ"ר, קטאלוניה יכולה לקיים את עצמה כמדינה עצמאית מרווחת יותר מישראל (שבה 8.5 מיליון תושבים בשטח של כ-20 אלף קמ"ר). למעשה, בשנת 2016 התוצר המקומי הגולמי לנפש של קטאלוניה היה כ-30 אלף יורו, כאשר בספרד כולה התמ"ג לנפש עמד על כ-24 אלף יורו. לשם השוואה, בישראל התמ"ג לנפש בשנת 2016 עמד על כ-31 אלף יורו.

אז במידה והעם היושב בקטאלוניה ייבחר להיפרד מספרד ברוח הברקזיט, האם יש לנו סיכוי לפגוש בקבוצת הכדורגל של ברצלונה במוקדמות ליגת האלופות? לכאורה כן. חוקת הכדורגל הספרדית קובעת כי רק קבוצות אשר מבוססות על אדמת ספרד או אנדורה יכולות להוות חלק מה-La Liga וליגות המשנה. היפרדות הקטאלונים למדינה עצמאית בעצם תבטל את ההגדרה של ברצלונה כקבוצת כדורגל ספרדית (ואיתה עוד 66 קבוצות שונות, המפורסמות ביניהן אספניול וג'ירונה) אשר יאלצו (ואולי יעדיפו) לשחק בליגה מקומית קטאלונית. כמו כל מדינה חדשה שקמה, המדינה הקטאלונית תצטרך להצטרף לאופ"א באופן עצמאי ועל הקבוצות יהיה לפלס את דרכן בגובה הדירוג. ברצלונה אולי תהנה מדירוג גבוה בעקבות העובדה שהיא משתתפת קבועה בשלבים המאוחרים של ליגת האלופות, אך דירוג המדינה יהיה בוודאי נמוך בתחילה.

פיקה
פיקה. לא מסתיר את דעתו בנושא
Credit to FC Barcelona Facebook Page

ואף על פי כן, עליי להסתייג. ראשית, למרות הקירבה הכרונולוגית, משאל העם עוד רחוק וממשלת ספרד בוודאי לא אמרה את המילה האחרונה. גם אם המשאל יעבור, יכולים לעבור שנים עד להיפרדות בפועל. ובשורה התחתונה, קבוצת ברצלונה היא משמעותית ביותר לליגה הספרדית, לא רק כלכלית, אלא גם בשל היריבות שלה עם ריאל מדריד – סמל הממשל הספרדי. לדמיין תרחיש שבו ברצלונה מוותרת על משחקי הקלאסיקו, נראה כמו חלום בלהות, או לכל הפחות תרחיש דמיוני, אך השבועות הקרובים יכולים להוות תחילתו של מפץ ענק בכלכלה האירופית, ובכדורגל האירופי בפרט.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח