אל תבנו על מהפכה

"היה זה יום סגריר והקבוצה הפסידה", כך מתחיל השיר של משינה שנכתב אחרי ההפסד 5:0 בחיפה. אז אמנם היום לא הפסדנו, אלא רק הוצאנו תיקו, וזו לא הייתה חיפה אלא רק כפר סבא הקטנה, אך ההרגשה רעה לא פחות "ועם חץ בתוך הלב מתחיל הלילה השחור". כי הפער בצמרת כנראה יגדל ל-12 נקודות ו"האויב שלנו כבר לא ראוי לרחמים", הוא ראוי לברכות על אליפות שניה ברציפות, כי מכאן כבר אין דרך חזרה.

הגיע הזמן להודות. מכבי ת"א בבעיה עמוקה, שורשית, שלא תיפתר העונה. המשחק היום נגד כפר סבא ממחיש היטב את כל רבדיו של האסון, שהגיע לקבוצה שרק לפני שנה וקצת כולם פחדו שתשתלט על הליגה. אתם מוזמנים להצטרף אליי למסע בין ציוצים שלי מהטוויטר, שיסבירו מדוע מכבי נמצאת היכן שהיא נמצאת. אם את הטוויטר אתם לא מכירים, אתם מוזמנים להצטרף ולעקוב.

את יום המשחק אני מתחיל עם קריאת ההרכבים שפורסמו כשעה לפני המשחק. יצחקי עולה בהרכב. בקישור. כקפטן. רגע מה? מאז אוקטובר מכבי לא מתפקדת, כמעט ולא מבקיעה, כל גול שהיא סופגת (והיא סופגת) רק מעמיק את גודל המשבר ומנהיגות על המגרש – אין. תפקידו של הקפטן הוא די סימבולי, כמו נשיא המדינה. אין לו ממש סמכויות, אבל הוא דמות ייצוגית. הוא בוחר צד או כדור בהטלת המטבע. הוא היחיד שמותר לו לדבר עם השופט (אז מה אם כולם מדברים). אבל הוא בראש ובראשונה מנהיג. אז בתחילת העונה נבחר קפטן – גל אלברמן. כשהוא לא בהרכב לא ממש ברור מי הקפטן. טל בן חיים הבלם כבר סירב העונה לענוד את סרט הקפטן, בניון שהגיע רק העונה כבר הספיק לענוד אותו, לפעמים טל בן חיים החלוץ משמש כקפטן ונגד הפועל חיפה היה זה דור מיכה. אם להיות קפטן זו כזו מעמסה, פלא שאין מנהיגות לקבוצה?

מבט חטוף להרכבה של כפר סבא כבר נותן דוגמה לחולשה הניהולית שעוברת על מכבי העונה, ובעצם כבר מהעונה שעברה. בעיה ידועה היא שמכבי הסתמכה על זהבי כמעט ב-100%. עם ההתעייפות של האקדוחן במאני טיים של העונה שעברה כבר היה ברור שבקבוצה יש משבר חלוצים, בעיה שהעמיקה אחרי שעזב לסין. אז הגיע קיארטנסון, אבל זה לא מספיק. בתחילת העונה שעברה, לאחר שכבש 12 שערים במדי קבוצת הנוער של מכבי, הושאל מאוויס צ'יבוטה לכפר סבא במטרה שיצבור דקות משחק. ההשאלה המשיכה גם בעונה הזו, למרות שעל הספסל של מכבי יושבים עדן בן בסט וברק יצחקי, שלא תורמים כמעט דבר. לפי התקשורת, מכבי ממתינה שצ'יבוטה יקבל דרכון ישראלי. זה המקום להזכיר שקבוצות הליגה כבר משתמשות בחוק הזר השישי, מלבד הקבוצה של קרויף – יוזם החוק.

אז מכבי עולה ליתרון, דווקא של יצחקי, אחרי השמטה מוזרה של השוער של כפר סבא. לא עובר זמן רב ומכבי סופגת את השיוויון הצפוי, צפוי מדי. רק כמה דקות לפני, הגבהה של כפ"ס לרחבה של מכבי נגמרה במזל בידיים של ראיקו, אחרי שבן חיים מעד ופספס כדור קל. באותו מהלך איתן טיבי הוכרז כנעדר. כאמור אחרי מספר דקות הגיע השער של הירוקים, אחרי שטיבי השתטח בפזצט"א ופספס את התיקול, כשהבעיטה של אלבז פוגעת באופן לא בלתי שכיח בנקודה הלא נכונה בראשו של בן הרוש ונכנסת לשער של ראיקו. את החולשה של טיבי כבר ניתן היה לראות בסוף עונת הטרבל. בעונה שעברה עוד היה אפשר לחיות עם הטעויות כי קרלוס גרסיה היה שם לנקות את הבלאגן, אבל העונה נראה שהטעויות גדולות מדי, וזאת דווקא אחרי שדרוג השכר המשמעותי שטיבי קיבל בתחילת הקיץ. לאור היכולת, האם טיבי יבקש לקצץ בשכרו?

בשנת 2010 איווניר העביר את אלברמן סדנת חינוך ביציע הכבוד של בלומפילד. מאז, איווניר כבר הראה את יכולותיו בק"ש ובעיקר מאחורי המיקרופונים של ערוצים 1 ו-5, ואלברמן עלה על הגל והוביל את הקישור של מכבי ל-3 אליפויות. שוטא ארבלדזה, כמו כל מאמן תחת לחץ, בחר בשעיר לעזאזל, בדור פרץ. הקשר-בלם הצעיר שקיבל הזדמנויות רבות ולקח אותן בשתי ידיו אצל פאקו ויוקאנוביץ, נדחק העונה לשולי הרוטציה וקיבל הזדמנויות רק כמגן ימני במקום דסה הפצוע, תפקיד שזר לו לחלוטין. לא ברור לי מדוע דור פרץ ויגור פיליפנקה לא מקבלים הזדמנויות כשצמד הבלמים הראשון מציג יכולת כל כך גרועה. מה התרחיש הרע ביותר שיכול לקרות? שנפסיד?

בתחילת העונה, טל בן חיים היה על גג האולימפוס. זהבי עזב והוא אוטומטית נחשב לכוכב הכי גדול בסגל. עם 8 שערים ב-5 משחקים, טב"חלוץ הפך ללהיט החם של הליגה. אבל ידוע שלטל בן חיים יש בעיה. יש לו פתיל קצר והוא מאוהב בכדור. וככל שהזמן עבר והכדורים נכנסו, כך גם הבטחון העצמי של טב"חלוץ גבר, אולי יותר מדי. התחושה כצופה הייתה שטל לוקח על עצמו את כל מכבי, וברור היה שאלו לא ההוראות שקיבל. פעם אחר פעם הוא הלך כהרגלו עם הראש בקיר, וכנראה שלארבלדזה נמאס. בתקשורת סיפרו על תקרית עם עוזר המאמן קפיאס, שהגיעה לטונים צורמים גם מול ארבלדזה. במשחק נגד אלקמאר בן חיים יצא במחצית וכך גם בהפסד נגד מכבי חיפה, שסימל את תחילת התקופה הרעה שעוברת על הקבוצה. זה הזמן להוריד מהשולחן את התיאוריה שאומרת שמאז ההפסד לזניט מכבי במשבר. אחרי זניט מכבי שיחקה 3 משחקים בהם הבקיעה 11 שערים ובנוסף ניצחה גם את אלקמאר בביתה. התקופה הרעה החלה אחרי חזרת הקבוצה מהולנד, ולטב"חלוץ, שמאז הפך לטב"חלש, נראה שיש חלק בלתי נפרד מהאווירה הרעה שיש בקבוצה, עם או בלי קשר לסדרת החינוך שעבר אצל ארבלדזה. האדום היום, שקיבל בסוג של אדישות, הוא עוד סממן.

נראה שבתקופה האחרונה כל מה שמדברים עליו הוא "מהפכת ינואר". התקשורת והאוהדים בונים תלי תלים על המהפכה הענקית שתקרה בינואר, עם החלפת המאמן והחלפה מאסיבית של שחקני הסגל. התחושה שלי היא שלא תהיה מהפכה, במקרה הכי טוב תהיה מעט תחלופה, בעיקר כי בתקופה האחרונה והיום במיוחד מכבי נראתה כמו קבוצה שאיבדה את החשק מהליגה. אין ספק שמשהו לא עובד שם בין השחקנים לבין המאמן, עם או בלי קשר לתקרית עם טל בן חיים, אך אסור להוריד מהאחריות של 14 השחקנים ששותפו היום ונראו כמו קבוצה במחזור הסיום, כשהבטיחה את מקומה בליגה לפני 2 מחזורים. כאוהד, אמנם קשה לי בהפסדים, אך יותר מכל חשובה לי המחויבות. עד השנייה האחרונה/מכבי יאללה מלחמה/תילחמו בשביל הסמל – אומר שיר האוהדים, אבל מכבי של היום ויתרה על המשחק מתחילתו וכך חזרנו מכפר סבא עם הפנים בין הידיים.

לא תהיה מהפכה
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

 

Sorry, there are no polls available at the moment.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח