פרום לאקדמי? למי זה טוב?

חידוש עונת האופניים לאחר פגרת הקורונה הולך ומתקרב, בראשון באוגוסט הקבוצות יתחרו במרוץ הסבב העולמי הראשון מאז מרץ. הראשון באוגוסט תמיד מהווה נקודת ציון בענף מכיוון שמתאריך זה ניתן להכריז על חוזים לעונה הבאה, וגם נפתח חלון העברות בין קבוצות עד ה-15 לאוגוסט.

כריס פרום
Credit to "Team INEOS" Facebook page.

 

חלון ההעברות הוא בדרך כלל דבר שולי מאוד, אוגוסט הוא כבר תחילת הסוף של עונת האופניים, וקבוצות לא יטרחו להביא רוכבים עבור חודשיים-חודשיים וחצי כאשר נותרו רק גרנד טור אחד ומוניומנט אחד. אך השנה המצב שונה, עונת האופניים תתרכז כמעט כולה בין אוגוסט לנובמבר. קבוצה שתביא רוכב באוגוסט תקבל אותו לכל המרוצים הגדולים של הענף, ובראש ובראשונה לטור דה פראנס (שנדחה בעקבות המגפה ל-29 באוגוסט).

באמצע חודש מאי יצאה ידיעה באתר Cyclingnews שכריס פרום עשוי לעזוב את קבוצת איניאוס כבר במהלך העונה ושוקל את האופציות שלו, בהמשך עלה שמה של קבוצת "Israel Start-Up Nation" כיעד אפשרי. ב-18 ביוני יצאה ידיעה ב-TuttoBici האיטלקי שפרום יעבור ל"סטארט-אפ ניישן" באוגוסט, יחתום ל-3 שנים ויוביל את הקבוצה בטור דה פראנס.

אנסה להסביר איך אני רואה את השידוך המוזר הזה בין אחד הרוכבים המפורסמים בעולם לבין הקבוצה הישראלית שרק לא מזמן קפצה לליגה של הגדולים.

 

מה האינטרס של כריס פרום?

כריס פרום הוא כבר עכשיו אחד מרוכבי הגרנד-טורים הגדולים בהיסטוריה, והבולט ביותר בעשור האחרון. למרות ארבעה ניצחונות בטור דה פראנס, שניים בוואלטה ואחד בג'ירו, יש הישג נוסף שפרום מכוון אליו – ניצחון חמישי בטור דה פראנס שישווה אותו לשיאנים (ז'ק אנקטיל, אדי מרקס, ברנאר הינו ומיגל אינדוראין). השאלה המרכזית שצריכה להיבחן לדעתי היא – האם פרום מאמין שהוא עדיין מסוגל לנצח בטור? במידה והתשובה היא כן, ובהתחשב בעובדה שפרום כבר בן 35, לפרום אין זמן לבזבז והוא חייב לרכב את הטור דה פראנס של השנה בקבוצה שתאפשר לו לנצח.

כמה שפרום גדול מבחינה היסטורית – הוא תמיד רכב בקבוצה גדולה ממנו. קבוצת Sky / Ineos ניצחה בטור לפני פרום וגם אחריו, עם שלושה רוכבים שונים ובאותה האסטרטגיה. פרום יכול לבחור להישאר באיניאוס השנה ולהתמודד (בהנחה שהוא מסוגל פיזית) לא רק מול המתחרים מהקבוצות האחרות, אלא גם מול איגן ברנל וגריינט תומאס חבריו לקבוצה (ושני המנצחים האחרונים של הטור). דייב בריילספורד, המנהל המקצועי של הקבוצה, אוהב לבחור באסטרטגיה של "ניתן לכביש לבחור (בין המובילים שלנו)", כך קרה שגם ב-2018 וגם ב-2019 הם העמידו את האלוף הקודם של הטור על הפודיום, וניצחו עם מנצח חדש. נקודה נוספת שנראית לי חשובה לאזכור כאן היא שאני מאמין שבריילספורד רוצה שפרום יזכה בפעם החמישית, וישמח להיות חתום על כל החמש.

כריס פרום
Credit to "Team INEOS" Facebook page.

 

במידה ופרום חושב שהוא עדיין מסוגל לנצח את הטור, אך מעדיף לנסות את מזלו בקבוצה אחרת, הוא חייב לבחור בקבוצה חזקה שתהיה מסוגלת (ומעוניינת) להעמיד לרשותו סגל חזק מספיק לניצחון בטור. אני לא רואה המון אפשרויות כאלה, היו שמועות על בחריין-מקלרן ולדעתי גם טרק-סגפרדו יכולים להעמיד לרשותו כזה סגל. שאר הקבוצות יתרכזו במובילים שלהם או שהן לא מספיק חזקות לתמוך בפרום.

התרחיש האחרון מצד פרום הוא שהוא מבין שאחרי שנתיים ללא ניצחון (ובלי אף תוצאה טובה מאז טור 2018), ואחרי פציעה קשה מאוד, בגיל 35 כבר אין לו את מה שצריך כדי לזכות בטור חמישי. אם זו האמת בפני פרום עומדות כמה אפשרויות – פרישה, הישארות באיניאוס בפרופיל נמוך והשתלבות בסגל המקצועי תוך שנה-שנתיים (לא נראה לי סביר) או יציאה ל"פנסיה פעילה" בקבוצה שבה הוא לא ינצח את הטור החמישי, אבל ימשיך לקבל שכר עצום לעוד כמה שנים.

מה האינטרס של "ישראל סטראט-אפ ניישן"?

"ישראל סטארט-אפ ניישן" קמה כקבוצה קטנה וצנועה, "אקדמיה" שרצתה לצמוח למעלה לאט לאט בצורה "אורגנית" עם רוכבים שהיא מפתחת, שאחת המטרות שלה הייתה להביא ישראלי לטור דה פראנס. השנה הקבוצה מצאה את עצמה בדרג העליון ("וורלד-טור") של עולם האופניים לאחר שהשתלטה על רישיון של קבוצה שקרסה. הדרג העליון מקנה הזמנה מובטחת לכל המרוצים הגדולים, ביניהם הטור דה פראנס, כך יוכלו בקבוצה לסמן "וי" על מטרה ראשית מלפני כמה שנים ולהביא ישראלי לטור. אך כעת, כשהקבוצה בדרג העליון, היא מן הסתם רוצה לפלס את דרכה במעלה הענף ולהתבסס כקבוצה גדולה והישגית.

כשכתבי על המיזוג של האקדמי עם קטושה, דיברתי על הבעייתיות בסגל של הקבוצה ולמה הציפיות מ-2020 צריכות להיות נמוכות, זו הייתה צריכה להיות שנת הסתגלות עבורם ולא שנה בה הם מסתערים על ניצחון בטור דה פראנס. הסגל הקיים בנוי כמו שמיכת טלאים – רוכבים שהיו מחויבים לקבוצה דרך חוזים שלהם מול קטושה, רוכבים שנשארו חתומים, וכמה החתמות לא ברורות (רורי סאתרלנד, טרוויס מקייב, פטריק שלינג, ג'יימס פיקולי, אלכסי רנאר ונורמן והרטה). בסגל יש יותר מדי ספרינטרים, רובם בינוניים מינוס, מלבד נילס פוליט (שצפוי לעזוב בסוף השנה) אין להם אף רוכב קלאסיקות הישגי, וגם ה"כוכב" של הסגל – דן מרטין, נמצא בדעיכה. הסגל של הקבוצה לא ערוך לקליטת פייבוריט לגרנד טור ובטח לא יוכל להציע לפרום סיוע שמתקרב למה שהוא התרגל אליו בסקיי, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שהקבוצה רוצה לשבץ ישראלי לסגל של הטור, והישראלים (שאני מכבד ומעריך מאוד) פשוט לא ברמה של לתמוך במועמד לניצחון בגרנד טור.

 

נראה שאין היגיון מקצועי בשידוך בין "סטארט-אפ ניישן" לבין פרום, ושאם פרום יצטרף לקבוצה זה יהיה רק מאינטרס כלכלי, אז למה שהקבוצה תהיה מעוניינת בו בכלל? מאז שהמיליארדר הקנדי-ישראלי סילבן אדמס הצטרף לקבוצה נראה שהיא איבדה את הדרך. סילבן אדמס השקיע המון כסף במיזמים בארץ, בכל כך הרבה מיזמים שכבר קשה לזכור. מלבד הכסף שאדמס מזרים לקבוצת האופניים הוא גם שילם מיליונים כדי להבטיח את זינוק הג'ירו מישראל ב-2018 (ביניהם כמה מיליונים שהלכו על פי הדיווחים לכריס פרום), הוא גם תרם כ-40 מיליון שקלים להקמת הוולודרום בתל אביב שנקרא כעת על שמו. גם ענפים אחרים "זכו" להתייחסות של אדמס – ג'ודו, פורומולה 1, בייסבול. זכורה התמונה המפורסמת עם מסי מתחת למטוס שהביא אותו למשחק הידידות מול אורוגוואי, וגם כמובן תרומה ל-SpaceIL שניסו להנחית חללית על הירח וההופעה של מדונה באירוויזיון (לא נשכח ולא נסלח).

כל התרומות של אדמס נועדו "לקדם את ישראל", אך מהצד נדמה שהן נועדו בראש ובראשונה לקדם אותו, כל תרומה מגיעה יחד עם תמונות יח"צ, אינספור כתבות והופעות בתקשורת וקידום מעמדו האישי. מנקודת מבט כזו נראה הגיוני מאוד להביא רוכב "גמור" (ראו ערך אנדרה גרייפל), ולפמפם כמה הוא גדול, כמה הוא יכול "להביא ניצחון טור דה פראנס לישראל" וכמה כסף אדמס השקיע כדי להביא אותו, כי נראה שאצל אדמס הכותרות חשובות יותר מהמציאות.

סילבן אדמס רוי ניסני
אדמס עם רוי ניסני. Credit to "Israel Start-Up Nation / Israel Cycling Academy" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. אחלה איל, תודה!
    מבחינה כלכלית ויח"צית לט מבין למה סילבאן צריך את זה, הוא כבר בפנסיה (סוג של).
    לדעתי הוא באמת מנסה להשאיר איזה Legacy שיהיה חתום על שמו, בין היתר אני מאמין שהוא מנסה בצורה מאוד אגרסיבית להביא את ספורט האופניים למרכז הבמה ולהביא אותו לחשיפה גדולה בארץ (תרצו או לא תרצו) לכן הבאה של פרום תעשה גלים בתקשורת הישראלית ולכן תביא את הספורט קדימה מבחינת חשיפה – אבל ברור שב-Value for money אין פה שום היגיון.

    • לדעתי יש שתי אפשרויות:
      או שסילבן יודע שפרום לא ינצח את הטור ולכן מסתפק בכותרות "הבאנו את פרום" ולא מצפה לכותרות "ניצחנו את הטור".
      או שסילבן מנותק/תמים/אופטימי וחושב באמת שהוא הולך לנצח את הטור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח