עושים סדר במיזוג של אקדמי

החדשות הגדולות הגיעו – קבוצת ישראל סייקלינג אקדמי רכשה את רישיון הוורלד-טור של קטושה והקבוצות יתמזגו בשנת 2020. ניסיתי לעשות קצת סדר ולענות על השאלות שהמהלך הזה מעלה.

ישראל סייקלינג אקדמי
Credit to "Israel Cycling Academy" Facebook page


מה זה הוורלד-טור?

הוורלד טור הוא הסבב הבכיר ביותר בענף האופניים. ב-2019 הסגל כלל 18 קבוצות, אך ייתכן שב-2020 יכלול יותר. קבוצות הוורלד-טור מקבלות זימון לכל מרוץ וורלד-טור – ביניהם הגרנד טורים והמוניומנטים. רישיון וורלד-טור מבטיח לקבוצה השתתפות בכל המרוצים הללו.

רישיון וורלד-טור הוא לא דבר שקל להשיג, מספרם מוגבל (אך משתנה מפעם לפעם) ויש המון סטנדרטים שצריך לעמוד בהם. דרך אחת להשיג רישיון וורלד-טור היא לרכוש רישיון של קבוצה שעוזבת את הוורלד-טור. כך פעלה CCC בשנה שעברה, כאשר קנתה את הרישיון של BMC המתפרקת, מיזגה בין סגל הפרו קונטיננטל שלה לסגל הוורלד-טור של BMC והוסיפה כמה רוכבים מבחוץ כדי לסגור את הסגל.

 

מי היא קטושה ומה קרה לה?

Katusha – Alpecin היא קבוצה בבעלות רוסית שרשומה בשוויץ, עם ספונסרים מתחום הביגוד והשמפו. קטושה היא קבוצה די ותיקה בענף, בעברה היא זכתה בהמון מרוצים גדולים עם רוכבים כמו חואקים רודריגז, אלכסנדר קריסטוף ועוד.

2019 הייתה שנה קשה מאוד לקטושה, הכוכב של הקבוצה – הספרינטר הגרמני (עם השיער הנהדר) מרסל קיטל נמצא בירידה בשנים האחרונות, במהלך העונה הוא יצא לפסק זמן ואחר כך הודיע על פרישה. בינתיים לא הגיעו מספיק תוצאות טובות משאר הסגל, כמה נקודות אור היו קמפיין האביב של נילס פוליט והניצחון של אילנור זאקארין בקטע 13 בג'ירו.

במהלך הטור דה פראנס נודע לתקשורת שהקבוצה הודיעה לרוכבים שהיא לא תמשיך להתקיים באותה המתכונת ב-2020, לרוב הרוכבים ממילא לא היה חוזה ל-2020, אך שאר הרוכבים, כמו עובדי הקבוצה, היו באי וודאות.

 

ומה עם האקדמי?

האקדמי תמיד שאפה לעלות למעלה, והיא באמת התקדמה מעונה לעונה – אחת ממטרות הקבוצה היא להביא רוכב ישראלי לטור דה פראנס. היא יכלה לעשות את זה בתור קבוצת פרו קונטיננטל שמקבלת כרטיס חופשי, כפי שעשתה בג'ירו, אך התחרות מול הקבוצות הצרפתיות קשה מאוד. דרך אחרת להגיע לטור דה פראנס היא להיות קבוצת וורלד-טור.

סילבן אדמס, אחד מבעלי הקבוצה, כבר אמר בעבר שהקבוצה מתכוונת להגיע לרמת הוורלד-טור בשלב מסוים, אך המטרה העונה הייתה שונה – רפורמה של ה-UCI הבטיחה ששתי קבוצות הפרו קונטיננטל שיעמדו בפסגת הדירוג בסוף 2019 יוכלו להשתתף בשלושת הגרנד טורים ובחמשת המוניומנטים של 2020. נכון לכתיבת שורות אלה האקדמי מדורגת במקום ה-21 בעולם, ובמקום הרביעי מבין קבוצות הפרו קונטיננטל.

עבורנו – חברי קהילת האופניים של הזווית, ברגע שנודע שעתידה של קטושה עומד בסימן שאלה, היה ברור שהאקדמי תתעניין ברישיון, ושיש סיכוי מאוד ריאלי שהאקדמי תגיע לוורלד-טור בשנה הבאה. בשבועות האחרונים השמועות על איחוד התחזקו והתחזקו, עד ההודעה הרשמית.

ישראל סייקלינג אקדמי
Credit to "Israel Cycling Academy" Facebook page


מה הלאה?

הדבר הראשון שצריך להתבהר עכשיו הוא תמונת הוורלד-טור ל-2020. האקדמי עדיין צריכים להשלים את הרישום לוורלד-טור, אין סיבה שההליך הזה יסתבך. מלבד האקדמי ייתכן שגם הקבוצות הצרפתיות "קופידיס" ו-"טוטאל דיירקט אנרג'י" יעשו את הקפיצה לוורלד-טור, ושהסבב יהיה מורכב מ-20 קבוצות בשנה הבאה (עוד נותר לראות עם "דיימנשן דאטה", או בשמם החדש NTT, יישארו בסבב).

הדאגה הבאה של האקדמי היא הסגל. עד כה האקדמי הכריזה באופן פומבי על תשעה רוכבים שחתומים אצלה ל-2020. ל-11 רוכבים של קטושה יש חוזה ל-2020, חוזים שהאקדמי צריכה לכבד. גודל של קבוצת וורלד-טור ב-2020 יהיה מוגבל על ידי ה-UCI לבין 27 עד 30 רוכבים, לכן על הנייר נדמה שהאקדמי במחסור של רוכבים, אבל ככל הנראה יש להם סיכומים בעל פה או חתימות שאינו פומביות עם חלק מ-30 הרוכבים שרכבו אצלם בשנה החולפת. כנראה שהקבוצה תודיע לרוכבים שלא בתוכניות שלה לחפש קבוצה אחרת שתתן להם יותר הזדמנויות בשנה הקרובה, והאקדמי תהיה מחויבת לסייע בתשלום אם יהיה צורך.

 

ועכשיו לתמונת הסגל

קודם כל חשוב לי לומר שהחלק השנה מורכב משני רבדים, יש את העובדות – ההכרזות הפומביות לגבי חוזים של רוכבים, ויש את ההערכות שלי, שייתכן שיתבררו כלא נכונות בכלל.

שלד תשעת הרוכבים שהאקדמי כבר הכריזה עליהם הוא לא רע בכלל – דן מרטין, בן הרמנס, דוידה צ'ימולאי, מתאו בדילאטי, מיקו רהים, הוגו הופסטטר, קריסטס ניילנדס, טום ואן אסברוק והישראלי איתמר איינהורן. מבין הרוכבים של קטושה נילס פוליט יהיה חיזוק טוב, וורץ שמידט, יינס דבושרה וריק זאבל יכולים להוסיף עומק טוב לקבוצה, כמו גם אנריקו בטגלין אם יתאושש מהעונה הנוראית שעברה עליו. רוכבים אחרים מקטושה יהיו אולי פחות מעוניינים לרכב עבור האקדמי, וכמובן שזה יכול להיות הדדי. אלכס דאווסט למשל לא ירכב בקבוצה המאוחדת לפי דעתי.

האקדמי תשמור על הזהות הישראלית ולכן אני מצפה מהם להשאיר את גיא ניב וגיא שגיב. גם עומר גולדשטיין יישאר לדעתי, בעוד לגבי אחיו רועי אני פחות בטוח. רוכבים שאני מעריך שהאקדמי יירצו להשאיר בקבוצה – קונור דאן, מתיאס ברנדלה, גיום בובאה (Boivin) ואלכס קאטפורד, כמו גם קריסטין סבראגלי כדי לסייע בספרינטרים. שאר הרוכבים מהאקדמי מתנדנדים לדעתי, וכמובן שאפשר להביא עוד חיזוקים מבחוץ.

 

מה לצפות מהאקדמי ב-2020?

בשתי מילים – לא הרבה. האיחוד הזה קרה באוקטובר, זמן מאוד מאוחר לבנות סגל לעונה הבאה. אם כבר באוגוסט היה ידוע שהאקדמי תהיה בוורלד-טור אני בטוח שהיא הייתה יכולה להביא עוד רוכבים מעולים, ואולי אפילו שם ענק. דן מרטין בטח יוביל את הקבוצה בגרנד טור ויירכב על הדירוג הכללי או שיתרכז בניצחון של קטע. פוליט והופסטטר יובילו את הקבוצה במרוצים חד-יומיים ועם תמיכה מספיק טובה גם יביאו תוצאות טובות. בן הרמנס ככל הנראה יישאר באותה המשבצת וינצח מרוצים בני שבוע.

לדעתי המצב של האקדמי דומה מאוד למצב של CCC לפני שנה. גם אז האיחוד היה מאוחר וההחתמות של CCC לא היו ענקיות. למזלה של CCC היא קיבלה בתור נדוניה את האלוף האולימפי גרג ואן אברמט, כך שכבר יש לה כוכב בסגל. CCC של 2019 הייתה אחת הקבוצות החלשות בוורלד-טור, אך לקראת 2020 הם ביצעו כבר כמה החתמות משמעותיות בדמות מתאו טרנטין ואילנור זאקארין ועוד כמה רוכבים מבטיחים.

לדעתי אין טעם לצפות מהאקדמי להיות אחת מהקבוצות החזקות ביותר בעונה הבאה, זו תהיה יותר כמו שנת מבחן עבורם, שנה של הסתגלות לוורלד-טור מכל הבחינות – פיזית, מנטלית, לוגיסטית, אסטרטגית ואפילו תדמיתית. מבחינת תוצאות אני אבחן את האקדמי ב-2021 יותר מאשר ב-2020, פשוט בגלל שהסגל נבנה כל כך מאוחר, ועם כל כך הרבה מכשולים.

ישראל סייקלינג אקדמי
האקדמי מובילים את הפלוטון בטור של אוסטריה 2018. קרדיט לדף הפייסבוק "Israel Cycling Academy".
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. תענוג, תודה על ההסבר המקיף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח