הכוח התורכי העולה

במינכן, גרמניה, יש לא מעט קבוצות כדורגל. את באיירן כולם מכירים, הרוב גם את מינכן 1860. מטיבי הלכת והידע שמעו על הקבוצה השנייה של באיירן שמצליחה בליגה השלישית או אפילו על מכבי מינכן בהקשר היהודי, אולם כמה מכם שמעו על טורקגיוצ'ו מינכן שהעפילה השבוע לליגה השלישית?

Credit to Türkgücü München e.V. Facebook page

 

טורקגיוצ'ו מינכן (בתרגום חופשי: כוח תורכי מינכן) היא קבוצה שהוקמה בשנת 1975 על ידי קבוצה של מהגרי עבודה תורכים שהגיעו מתורכיה לגרמניה בגיל ההגירה הגדול של שנות ה-70. בתחילה, הקבוצה שיחקה בליגות הנמוכות והלא מקצועניות עד שב-1983 קיבלו את השליטה עליה מספר אנשי עסקים תורכים עשירים, שהשקיעו מכספם ואף סייעו בהקמת מחלקת נוער לקבוצה. הקבוצה זכתה כמעט מהרגע הראשון לקהל אוהדים גדול, שכן מספר המהגרים התורכים שהגיעו לגרמניה רק הלך וגדל. בשנת 1988 העפילה הקבוצה לליגה השלישית (אז לא הייתה ליגה שלישית אחת כפי שיש היום, אלא מספר ליגות המחולקות לפי המדינות הפדרליות בגרמניה). למשחק של טורקגיוצ'ו מול מינכן 1860 בליגה הבווארית העליונה הגיעו 12,000 צופים, כאשר בליגה השלישית הקבוצה התורכית מביאה כאלף אוהדים למשחקי החוץ ומספר גבוה פי שלושה או ארבעה למשחקי בית, נתון שגם קבוצות בליגה השלישית היום יכולות להתגאות בו.

סיפור הקריסה של טורקגיוצ'ו לאחר ההצלחה הכבירה הזו הוא מרתק. כאשר הקבוצה משיגה תוצאות לא רעות בליגה השלישית, ארגון ברקסוי, איש העסקים התורכי ומנהל הקבוצה, הכריז כי מטרתה של טורקגיוצ'ו היא העפלה לליגה השנייה, כאשר היריבות בין הקבוצה לבין המקבילה הברלינאית, טורקאימספור ברלין, הולכת ומתגברת. הקבוצה ממינכן כשלה באופן דרמטי בהשגת מטרותיה, ותוך שלוש עונות מצאה עצמה בליגה הרביעית. בקהילה התורכית במינכן מסבירים את ההידרדרות של הקבוצה בכך שהתחילו להיות משולבים בה שחקנים רבים שאינם ממוצא תורכי, דבר שהרחיק את קהל האוהדים המסורתי של הקבוצה. הסבר נוסף לכישלון הוא העובדה שבאותן שנים החלו שידורי הלווין להיות נפוצים בבתים רבים, השידורים אפשרו לאוהדים לצפות בקבוצות הענק התורכיות שאותן הם אוהדים מבית, ולכן כבר לא התעניינו בקבוצה המקומית הקטנה. הקבוצה ירדה וירדה ליגות עד שמועדון הספורט הלך לפירוק בשנת 2001, ומחלקת הכדורגל התאחדה עם טורקישר SV. קבוצה נוספת של מהגרים תורכים ששיחקה אז בליגה השישית.

Credit to Türkgücü München e.V. Facebook page

 

גם תחת השם והמועדון החדש, קבוצת הכדורגל לא הצליחה כלל, ובשנת 2009 שיחקה בליגה התשיעית. בסוף אותה עונה, התאחדו טורקישר SV עם אטאספור ליצירת מועדון אחד חזק לקהילה התורכית במינכן שיכלול את כל השחקנים הטובים ביותר וקהל אוהדים רחב ככל הניתן. באותה שנה מנה המועדון החדש, טורקגיוצ'ו-אטאספור SV, כ-500 חברים. המועדון החל את דרכו לפני עשור בליגה השמינית, בעונת 2011-12 טיפס לליגה השביעית ועונה מאוחר יותר לליגה השישית. לאחר ארבע שנים, כשהוא מתחזק בעוד ועוד שחקנים שאינם תורכים שמגיעים מהליגה השלישית והרביעית בגרמניה, המועדון העפיל לליגה החמישית, ובשתי העונות האחרונות שוב העפיל ברציפות, עד שהשבוע העפיל לראשונה מאז ימי הזוהר של טורקגיוצ'ו המקורית, לליגה השלישית והמקצוענית.

מועדון שהחל כקבוצת של מהגרי עבודה אולי נשמע כמו חבורה של גברים שמגיעים למגרש המלא בבוץ אחרי העבודה ובועטים עם מגפיים וסרבל בכדור ללא אוויר, אולם טורקגיוצ'ו של 2020 הוא מועדון שלא מבייש אף מועדון אחר ברמתו. לקבוצה יש עמוד פייסבוק פעיל עם אלפי עוקבים, חנות אוהדים עם מרצ'נדייז מכל הסוגים, והקבוצה משחקת לרוב באצטדיון גרונוואלד של מינכן 1860 ובאיירן 2 שמונה 15 אלף מקומות, כאשר בעונה הבאה, מכיוון שכבר שתי קבוצות אחרות בליגה השלישית משחקות באותו אצטדיון, היא מיועדת לשחק באצטדיון האולימפי במינכן שבו עשרות אלפי מקומות. כיום הקבוצה מונה שחקנים בודדים בלבד ממוצא תורכי, ורובם שחקנים מקצוענים שהגיעו מהליגה השנייה ועד הרביעית והחמישית בגרמניה. אחד השחקנים ששמו אולי יצלצל לכם מוכר הוא פטריק האזנהוטל, בנו של מאמן לייפציג לשעבר וסאות'המפטון בהווה, ראלף האזנהוטל. מאמן הקבוצה הוא ריינר מאוורר, שכשחקן רשם מספר בודד של הופעות גם בבאיירן מינכן ובשטוטגרט, וכמאמן אימן במשך מספר שנים את היריבה העירונית, מינכן 1860.

 

העונה בליגה הרביעית הופסקה ולא חודשה בעקבות הקורונה, ולכן השבוע הכריזה ההתאחדות הגרמנית על העולות בליגות הנמוכות כאשר הקבוצות במקומות הראשונים בליגה הרביעית לפני ההפסקה בעקבות המגפה, העפילו אוטומטית לליגה השלישית. טורקגיוצ'ו היא כמובן אחת מהן, שלאחר 23 משחקים הובילה את הליגה עם 54 נקודות. מעניין יהיה לראות כיצד היא תתמודד בשנה הבאה מול קבוצות ענק כמו באיירן 2, מינכן 1860, קייזרלאוטרן, בראונשוויג ואחרות.

Credit to Türkgücü München e.V. Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח