יורו 2020 ללא קורונה – חלק 1 – פלייאוף

קורונה? שטויות. אליפות אירופה הייתה אמורה לצאת לדרך בעוד פחות משבועיים, ואני לגמרי מכחיש את ביטולה. על כן, באתי לחזות לכם מה היה קורה אם, בסדרת טורים מהפלייאוף ועד הגמר.

יורו 2020
קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"

 

דרג א':

איסלנד – רומניה:

הנבחרת ששיגעה את העולם ביורו בצרפת לפני 4 שנים רוצה לעשות זאת שוב. היא כמעט והצליחה להעפיל אך לא יכלה לצרפת ותורכיה החזקות, ותקווה לעשות זאת דרך הפלייאוף. כפי שהכרנו אותה ב-2016, לאיסלנד אין שמות גדולים אבל יש נחישות שקשה להסביר. על הדשא ינסו להוביל אותה בירקיר ביארנסון של ברשיה, גילפי סיגורדסון של אברטון ואחרים. היריבה הרומנית היא אחת הנבחרות המתחזקות ביבשת בשנים האחרונות. היא הודחה בשלב הבתים של היורו הקודם ותנסה להגיע לשם שוב כדי להשאיר חותם משמעותי יותר. בסגל הרומני אפשר למצוא את רזבאן מארין של אייאקס, גאורג פושקאק (לא הבן של) של רדינג ויאניס חאגי שמושאל לריינג'רס.

מהלך המשחק: הניסיון האיסלנדי בסופו של דבר מכריע את ההתמודדות ואחת הנבחרות המלהיבות ביבשת עולה למשחק הגמר לאחר ניצחון 2-1 קטן.

 

בולגריה – הונגריה:

המארחת מגיעה להתמודדות הזו לאחר שהעפילה לפלייאוף עם מאזן די מביך של ניצחון אחד בלבד על צ'כיה ועוד שלוש תוצאות תיקו. קמפיין שכלל גם הפסדים משפילים לאנגליה החזקה ולקוסובו. בניגוד לכמה מהנבחרות האחרות בפלייאוף, לבולגריה אין כמעט שמות מוכרים והרוב המוחלט של שחקניה משחקים בליגה המקומית ובליגות מזרח-אירופאיות נוספות. שמות כמו ואסיל בושיקוב או קיריל דספודוב מנסים להוביל את הנבחרת הבולגרית לטורניר גדול ראשון מאז 2004. ליריבה הונגריה יש שמות שיצלצלו מוכר לחובבי הכדורגל כמו פיטר גולאשי, השוער של לייפציג, באלאז' ג'וג'אק, שכיכב באיינדהובן ונוספים מהליגה הגרמנית והאוסטרית. הונגריה סיימה את הפלייאוף עם תוצאות סבירות של 4 ניצחונות ו-4 הפסדים, כולל 2-1 יוקרתי על קרואטיה.

מהלך המשחק: כאמור להונגרים יש סגל חזק בהרבה, והדבר סייע להם כדי לגבור 2-0 קליל יחסית על הבולגרים ולהעפיל למשחק הגמר.

 

הגמר הגדול של דרג א': איסלנד – הונגריה

האיסלנדים מגיעים להתמודדות בטירוף, ונחושים להעפיל שוב לטורניר היוקרתי. הנחישות שלהם משתלמת כאשר הם כובשים שלושה שערים מהירים לרשת של ג'ולאשי, שלולא יום טוב שלו, הונגריה הייתה חוטפת הרבה יותר. 3-1 בסיום לאיסלנדים שחוגגים עלייה עם מחיאות הכפיים המסורתיות עם הקהל.

Credit to Iceland National Football Team Facebook page

 

דרג ב':

בוסניה – צפון אירלנד:

הנבחרת הבוסנית היא נבחרת מנוסה אך לא העפילה מעולם לאליפות אירופה כמדינה עצמאית. הוא מבוססת ברובה על שחקנים ותיקים כמו מיראלים פיאניץ', אדין דז'קו, אסמיר בגוביץ', והכוכב העולם של דינמו זאגרב, אמר גוז'אק. בוסניה סיימה רביעית בביתה מתחת לאיטליה, פינלנד ויוון כאשר היא מתקשה להשיג מולן נקודות פרט לניצחון מרשים על פינלנד. הנבחרת היריבה היא צנועה בהרבה למרות הצלחות לא מבוטלות בשנים האחרונות. צפון אירלנד סיימה במקום השלישי בבית בלתי אפשרי עם גרמניה והולנד ומנסה להעפיל שוב אחרי שהצליחה לעשות זאת לפני 4 שנים בצרפת, שם הודחה בשמינית הגמר. צפון אירלנד בונה על הניסיון של ג'וני אוונס בהגנה ועל יכולת כיבוש השערים של ג'וש מקגניס ונוספים בהתקפה.

מהלך המשחק: לצפון אירים יש אומנם נבחרת מוכשרת, אבל הבוסנים הגיעו רעבים יותר ועם שחקנים בעלי ניסיון רב והצליחו לנצח את המשחק עם שער בדקה ה-113 לאחר 1-1 ב-90 הדקות.

 

סלובקיה – אירלנד:

סלובקיה מגיעה לפלייאוף לאחר שהייתה חסרה לה נקודה כדי להעפיל ישירות מהבית עם קרואטיה ו-וויילס. בסגל שחקנים לא רעים בכלל דוגמת הבלם הנהדר של אינטר, מילאן שקריניאר, לובוטקה של נאפולי וכמובן האמשיק הוותיק שממשיך לספק הופעות מצוינות. מולה, אירלנד שגם היא לא הייתה רחוקה מהעפלה ישירה מהבית עם שוויץ ודנמרק. רוב שחקני הנבחרת האירית משחקים בפרמייר ליג, והיא מגיעה להתמודדות עם שמות כמו מאט דורטי מוולבס, שיין דאפי של ברייטון ורובי בריידי של בארנלי.

מהלך המשחק: משחק שקול מאוד בין הנבחרות מסתיים בשער ניצחון של האירים מכדור קרן בדקות האחרונות של המשחק. 1-0 קטן ששולח אותם למשחק הגמר.

 

הגמר הגדול של דרג ב': בוסניה – אירלנד

קרב חפירות בין שתי נבחרות עם הגנה מרשימה מסתיים בניצחון דחוק של הבוסנים 2-1 כששלושת השערים נכבשים בעשרים הדקות האחרונות של המשחק. בסופו של דבר, בוסניה בטורניר הגמר בצדק.

נבחרת ישראל 2019
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association

 

דרג ג':

ישראל – סקוטלנד (נכתב על ידי דן כהנא):

הגשם נקש בחוזקה על חלון משרדו של ווילי רוטשטיינר כשהטלפון הקווי צלצל. זה היה המספר של יו"ר ההתאחדות. האוסטרי לא היה בטוח מי זה עכשיו, אבל כמי שהיה נחוש להראות לילידים האלה מנטליות נכונה מהי, הוא ענה לבוס במיידית. "פיטרנו את הרצוג" דיבר הקול באנגלית רצוצה. "יש לך עד הערב למצוא מאמן חדש". רוטשטיינר זעם, אבל במדריך למאמן/מנהל האירופאי לנבחרות מפוקפקות הוא היה מוכן לזה. זה קרה למספיק אנשים לפניו, והוא ידע שהמצב אבוד. רוטשטיינר פתח את האנציקלופדיה למאמנים ישראלים, עבר על הפרק "מאמנים שנכחדו" כי רק ילדים מתעניינים בפרה-היסטוריה ודפדף במהירות לפרק של דור המאמנים המקומי. רוב המאמנים נראו דומים פחות או יותר, "בכר ברק" שניצח את אינטר. "זה הכי טוב שיש לי." אמר רוטשטיינר ומיהר לעבר ביתו של בכר בבאר שבע כדי להציע לו את משרת המאמן הלאומי.

אך אבוי, ברגע שהתקרב לביתו של המאמן הישראלי נשמעה ידיעה ברדיו. רוטשטיינר כמובן לא מבין עברית, אך כל אדם שהיה שומע את המילים ברק בכר ואפועל ניקוסיה באותו משפט היה מבין את המשמעות – ברק בכר ירד מרשימת המועמדים. מאוכזב, רוטשטיינר התחיל לחזור לכיוון תל אביב וברגע שעבר ליד אצטדיון "טוטו-טרנר" מחזה מוזר צד את עינו. השומר גירש אדם מהאצטדיון. כל אדם אחר היה וודאי חושב שמדובר בתימהוני, או אוהד מטריד, אך לא רוטשטיינר! הוא זיהה את הפרצוף מאנציקלופדיית המאמנים ומיהר. יכול להיות שזה יהיה הפתרון! "אני אומר לך שאני המאמן פה!" צעק המסולק. "המאמן פה זה אבוקסיס" צעק עליו השומר. "אתה לא עובד פה כבר כמה שנים!". דפדוף מהיר באנציקלופדיה גילה לרוטשטיינר שהמסולק הוא "מימר שרון". לא פלא שהוא מתבלבל חשב לעצמו רוטשטיינר שראה את קצב תחלופת הקבוצות של מימר.

רוטשטיינר, שכיאה לאוסטרי מחונן תמיד היה ערוך מראש לכל סיטואציה שלף את המתורגמן מהרכב , כדי שיתרגם את דבריו למאמן המקומי. "אני הבוס שלך". הוא אמר למימר. "באמת?" שאל מימר המבולבל. האמת שכבר קרה לו יותר מפעם אחת שהוא התבלבל בנוגע לקבוצה אותה הוא מאמן, אבל תמיד הבוס שלו שהיה מוצא אותו היה מדבר איתו בעברית. יכול להיות שהוא מאמן בחו"ל ושכח מזה? נו טוב, בדרך כלל הוא מתאכזב כשהוא מגלה איזו קבוצה הוא באמת מאמן. הוא החליט ללכת עם הזר המוזר! כמה הוא הופתע לגלות שהוא בעצם המאמן של נבחרת ישראל – איך יכול להיות שהוא שכח את הכבוד הגדול שנפל בחלקו? נו טוב, הרי זה טבעי שמאמן כמוהו שעבר בכל קבוצות ליגת העל יהיה מאמן הנבחרת.

 

מהלך המשחק: רוטשטיינר הטיל סגר על מימר במתחם האימונים של הנבחרת כדי שזה לא יתבלבל שוב ובינתיים המאמן הוביל את אימוני הסגל המורחב של רוטשטיינר. האוסטרי חובב היסטוריה והוא ידע שלשוערי נבחרת ישראל יש נטייה לספיגת שערים בנקודות הזמן המכריעות ביותר במשחקים חשובים. חיש מהר הרים רוטשטיינר טלפון לשר לאזרוח ספורטאים זרים, בילי קרוגר, ובאמצעות היועץ המיוחד לשר, שמעון מזרחי, גילו שסוון אולרייך, שוער המשנה של באיירן מינכן, הוא נצר למשפחת רבנים מפורסמת.

אולרייך הופתע, אבל כמו כל גרמני טוב הוא החליט לעזור ליהודים. משרד אזרוח הספורטאים הזרים ידוע כמשרד הממשלתי היעיל בארץ ולכן תוך פחות מ-24 שעות הונפקה לו תעודת זהות כחולה והוא זומן לסגל הנבחרת. הטיסה לסקוטלנד עברה על מי מנוחות, ומלבד העובדה שהזימון המפתיע של מימר, ירדן שועה, אבד בקונקשיין הראשון בטורקיה, כל השחקנים הגיעו בחתיכה אחת וללא בעיות. המשחק התחיל ו-44 הדקות הראשונות היו משמימות להחריד, כאשר אף לא בעיטה אחת נבעטה למסגרת של השוערים, אך אז, בדקה ה-45 זה הגיע. אנדרו רוברטסון הגביה כדור חופשי מ-40 מטרים, סטיבן נייסמית' הוותיק עלה לנגיחה, בן הרוש, טיבי ואולרייך תפסו אוויר – 0:1 סקוטלנד. שריקה למחצית. "סוון, איך אתה מסביר את השער שספגת?" נשאל אולרייך המחצית ע"י שדרית הקווים. "לא יודע. ממש כאילו מסתובבת פה מגפה." ענה הגרמני-ישראלי.

המחצית השנייה נמשכה ללא אירועים מיוחדים, עד שבדקה ה94 נפסק כדור חופשי לטובת נבחרת ישראל. כולם ידעו שהבעיטה החופשית הזאת, כדור מ-30 מטרים הוא ההזדמנות האחרונה של הנבחרת להציל את המשחק. ערן זהבי התכוון לקחת את הבעיטה, אבל אז נשמע קול מהספסל. "אאוף גטס סוון, שיסט אין טור". זה לא היה קולו של מימר, אלא של רוטשטיינר שבשקט התגנב אל הספסל. אולרייך המופתע רץ למעלה מחצי מגרש כדי להגיע אל הכדור. הוא נשם עמוק, ובעט בעיטה נמוכה שעברה בין הרגליים של מגן ליברפול, אנדי רוברטסון, פגעה בקורת שערו של דייויד מרשל, ונכנסה פנימה – הארכה. השחקנים רצו לחגוג עם הספסל, אבל רוטשטיינר ואולרייך הרגיעו את הילידים והסבירו להם שיש עוד חצי שעה של הארכה.

בהארכה עצמה, מופע יוצא דופן של אולרייך הוכיח שהגנים של השוער הגרמני עדיין לא עזבו אותו. בדקה ה-115 הורם שלט החילוף שהראה כניסה של ירדן שועה במקום עומרי בן הרוש. זאת הייתה החלטה של רוטשטיינר כדי למנוע את השער שהיה עתיד לבוא 5 דקות מאוחר יותר. שועה, שזעם על כך שלא פתח בהרכב בעט בארגז הבקבוקים והחטיא. ובדקה ה-120 זה קרה, אולרייך בעט בעיטת שוער לאורך כמעט מגרש שלם. הבעיטה נחתה ברגל של ירדן שועה. "תדמיין שזה הארגז שרצית לבעוט בו קודם". צעק מימר והבעיטה פגעה. 1-2 לישראל. חלום היורו ממשיך.

 

נורבגיה – סרביה:

במשחק הזה רוב העיניים נשואות לעבר שחקן אחד, ארלינג הולאנד. החלוץ האדיר של דורטמונד כמעט ולא שיחק במוקדמות עקב פציעה, אבל כעת הנורבגים סומכים עליו שיוכל להעלות את נבחרתם ליורו לראשונה מאז שנת 2000. יחד עם הולאנד הנבחרת הנורבגית נסמכת על עוד כמה שחקנים מצוינים דוגמת ג'ושוע קינג של בורנמות' שכבש 5 שערים במוקדמות והבלם של שפילד יונייטד, סנדר ברגה. גם היריבה סרביה שופעת בכישרון עם שחקנים כמו מיטרוביץ', שהרשית 10 פעמים במוקדמות, מילינקוביץ'-סאביץ' של לאציו, דושאן טאדיץ' מאייאקס ועוד רבים וטובים. לשתי הנבחרות לא היה חסר הרבה כדי להעפיל ישירות מהמוקדמות, וכעת נפגשות ראש בראש בדרך אל טורניר הגמר.

תוצאת המשחק: משחק משוגע באוסלו הסתיים במפח נפש עבור המארחת. הולאנד אומנם הרשית פעמיים, אבל הקישור המוכשר של סרביה הצליח במשחק התקפי מושלם לקבוע 3-2 בסיום ולעלות לגמר.

 

הגמר הגדול של דרג ג': סרביה – ישראל 

עיניהם של מיליוני אזרחי ישראל נשואות לבלגרד כאשר ישראל יכולה לעשות היסטוריה ולהעפיל לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה. כוכב המשחק הקודם, ירדן שועה, נופה מהסגל לאחר שהתגלה שהוא לא נשכח בתורכיה, אלא ניצל את העצירה כדי לחתום על חוזה באנטליספור מהליגה התורכית. יענקל'ה כמובן התערב ודרש מהמאמן מימר להדיח את שועה מסגל הנבחרת. ביציעים ועל הספה ההתרגשות גדולה, אבל על הדשא סיפור אחר לגמרי. הסרבים היו ברמה אחרת לגמרי והצליחו לכבוש 3 שערים בחצי השעה הראשונה. זהבי נתן תקווה עם שער נהדר ממש לפני השריקה למחצית, אבל התוצאה נשארה על כנה גם בשריקת הסיום, וניכר היה שההפרשים הגדולים ברמת הכושר בין שתי הנבחרות הכריעו. הסרבים בטורניר הגמר, ישראל עוד פעם קרובה, אך גם הפעם זה לא יצא. נתראה במוקדמות קטאר 2022.

 

דרג ד':

צפון מקדוניה – קוסובו:

קוסובו רוצה לעשות את הבלתי ייאמן ולהעפיל עם נבחרת כשרונית לראשונה בהיסטוריה הקצרה שלה לטורניר גדול. קוסובו סיימה במקום השלישי בביתה מאחורי אנגליה וצ'כיה, לאחר קמפיין מוצלח שכלל ניצחון יוקרתי 2-1 על צ'כיה בפרישטינה. היריבה היא צפון מקדוניה, שסיימה במקום השלישי והמכובד בבית הישראלי לפני סלובניה וישראל. את מקדוניה מוביל הילד אליף אלמס בן ה-20 של נאפולי שכבש 4 שערים במוקדמות, יחד עם הקפטן פאנדב הוותיק.

תוצאת המשחק: הכישרון של קוסובו מצליח לעשות את העבודה והיא מנצחת 2-0 במקדוניה. ראשיצה כבש את הראשון וגם בישל לקפטן רמאני את השני.

 

גיאורגיה – בלארוס:

גיאורגיה מגיעה מהמקום הרביעי בבית, לאחר שרשמה שני ניצחונות בלבד בקמפיין המוקדמות, שניהם מול גיברלטר החלשה. היא כבשה 7 שערים במוקדמות, כאשר כל אחד מהם נכבש על ידי שחקן אחר. השחקנים הבולטים בנבחרת הם גיורגי צ'קבטאדזה הקשר בן ה-20 של גנט והבלם סולומון קוירקוליה שעולה מדי פעם מהספסל אצל מחזיקת הגביע הרוסית, לוקומוטיב מוסקבה. בלארוס מגיעה גם היא עם מאזן מביך מאוד של ניצחון אחד בלבד במוקדמות, גם הוא בתוספת הזמן מול אסטוניה האחרונה. הרוב המוחלט של הסגל הבלארוסי משחק בליגה המקומית או במדינות שכנות, כאשר השחקן המוביל הוא קשרה של באטה בוריסוב, סטניסלב דארגון.

תוצאת המשחק: משחק משעמם למדי בטיביליסי מסתיים ב-0-0 שלוקח את שתי הנבחרות להארכה. גם חצי השעה הנוספת משוחקת על מי מנוחות וניכר כי העייפות מכריעה את שחקני שתי הנבחרות שרובם לא משחקים ברמות הגבוהות. בסופו של דבר, הגיאורגים מנצחים 6-5 בבעיטות הכרעה מ-11 מטרים ומעפילים לגמר.

 

הגמר הגדול של דרג ד': קוסובו – גיאורגיה 

גם הפעם הכישרון והייחודיות של הנבחרת הקוסוברית עושים את ההבדל מול הגיאורגים החלשים, ולראשונה בתולדותיה קוסובו מעפילה לטורניר אליפות אירופה.

יורו 2020
קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח