קטן זה הכי כיף בעולם – השחקנים הנמוכים בקבוצות הגדולות בעולם

בס"ד
מה משותף ללורנצו אינסינייה, פאפו גומז, קאנטה, רוברטו קרלוס ומראדונה?

כולם שחקנים גדולים ומובילים/הובילו בקבוצות שלהם, ובכל זאת – מה מייחד דווקא אותם? כל השחקנים האלו הם 6'5 (1.68 בקירוב) או פחות.
קשה לחשוב שאחד השחקנים הטובים בהיסטוריה, זה שנחשב לסמל תרבות ואפילו בשביל חלק מהאנשים בעולם כ"אלוהים"- נמוך מרוב האנשים שקוראים את הטור הזה. אבל כמו שנאמר לנו, האנשים הנמוכים, מתחילת חיינו – הגודל לא קובע.

נכון, רוב בני האדם הנמוכים יגידו לכם שהם השלימו עם המצב, שאין להם מה לעשות בנידון והם שמח בחלקם, אבל אם הייתה להם אופציה לגבוה 15 ס"מ בן לילה- הם היו משלמים ממיטב כספם בשביל זה, ללא ספק.

בטור הקרוב ננסה לראות- האם הגובה הוא פקטור משמעותי בכדורגל, או שמא השחקן הנמוך יכול להביא תוצאות לא פחות טובות? שימו לב לממוצע הגבהים של הנבחרות הלאומיות באירופה, נכון לשנת 2017:
סרביה – 1.86
גרמניה – 1.85
אנגליה – 1.84
איטליה – 1.82
צרפת – 1.81
פורטוגל – 1.81
ספרד – 1.80
(אם תהיתם לגבי ישראל, מקום שני מהסוף – עם 1.79)

סרביה לא העפילה ליורו 2016, אנגליה לא עברו את השמינית, ספרד הפסידו לאיטליה בשמינית גם כן, שהפסידה לגרמניה ברבע הגמר, שהפסידה בחצי הגמר לצרפת, שהפסידה לפורטוגל בגמר. תנסו להיזכר באנגולו קאנטה (1.68) חוגג את הזכייה של צרפת במונדיאל האחרון. אחד הרגעים שתפסו את עדשות המצלמה היא את קאנטה חוגג יחד עם סטיבן אנזונזי (1.96), כשקאנטה נמוך ממנו בשני ראשים.

אין ספק שזו תמונה מצחיקה, שממחישה כמה קאנטה נמוך (או כמה שאנזונזי גבוה, תלוי איך מסתכלים על זה…), אבל יכול מאוד להיות שחלק מכם שקורא את זה כרגע לא יודע בגלל מי זה אנזונזי ואיפה הוא משחק כיום.

כל אלו מובילים לשאלה – האם הגודל קובע?
בואו נעבור לעמדה שבה הגובה אמור להיות הכי משמעותי- עמדת השוער. אחד השוערים הנמוכים בעולם הוא ג'ורדי מאסיפ (1.80), שגדל בברצלונה. מאסיפ נחשב לשוער טוב בליגה הספרדית, ליגה שבה השוערים הטובים בעולם נמצאים. הוא הצליח לספסל את אחד הכישורונת הגדולים בעולם בעמדת השוער, אנדריי לונין השייך לריאל מדריד, מה שאכן מעיד על יציבותו ועל יכולותיו.

יחד איתו, יאן זומר (1.83) ממנשנגלאדבך, נחשב לאחד השוערים הטובים בבונדסליגה, ואחד השחקנים המשמעותיים בעונה הנפלאה שעוברת על הקבוצה.

אם ניקח לדוגמא את ההתקפה הקטלנית בנאפולי של לפני שתי עונות- שעשתה 91 נקודות:
אינסינייה – 1.63
מרטנס- 1.71
קאייחון- 1.79

אף שחקן לא עובר את ה-1.80, ובכל זאת נתנו תפוקה מצוינת, כאחת משלישיות ההתקפה הטובות בעולם.

וכמובן, אי אפשר להתעלם מהשחקן שלדעת רבים הוא הגדול בהיסטוריה, ליונל מסי, שסבל מבעיות גדילה בילדותו, ולבסוף נעצר על 1.70. כנראה שמסי הוא כנראה ההוכחה החותכת כי הגובה לא קובע בכדורגל.אמנם שערים בגובה אין לו הרבה, אבל הוא הבין איפה חולשותיו, ואיפה החוזקות שלו, והצליח לפצות על הגובה עם זריזות שתורמת לו לעבור בלמים גבוהים בקלות.

לעומתו, "היריב המר" של מסי, רונאלדו, מנצל את ה-1.86 שלו עד תום, ועם אחת התמונות הויראליות בשנה האחרונה, בה נראה מרחף מעל בלם סמפדוריה, נדמה כי הוא פשוט בלתי מנוצח כשזה מגיע לקרבות אוויריים.

אם נצטרך לסכם את הטור, אפשר לעשות זאת בשתי נקודות עיקריות:

– הגובה הוא כלי נהדר, אך אינו קובע את טיב השחקן. שימו לב לקוסטל פנטילימון, שוער שנישא לגובה עצום של 2.03 ושיחק במנצ'סטר סיטי ולה קורוניה, אבל מעולם לא היה נחשב לשוער יוצא דופן. לעומתו, יאן זומר, שנמוך ממנו בעשרים ס"מ, נחשב לשוער וורלד-קלאס.

– השחקנים הנמוכים נתפסים לעיתים כבעלי מום כלשהו, ולכן השומרים שלהם נוטים לזלזל בהם. כל השחקנים שמנינו בטור מראים אחרת. הם מצליחים לכפר על הגובה עם מהירות מסחררת, דריבל מצוין או חוכמת משחק יוצאת דופן.

ולסיום – סיפור שלא קשור לכדורגל, אבל מוקדש לכל חבריי הנמוכים.
כשהתנדבתי לפני שנה בעמותה שבה רוכבים עם ילדים בעלי מוגבליות שכליות, אחד מהמתנדבים הנוספים, שהיה בן בערך 10, רצה לנסוע עם כולנו. הוא רצה לרכב על האופניים של הגדולים, אבל הוא לא היה בגובה המתאים, מה שבאמת יכול לסכן אותו. המדריכה אמרה לו "בגלל שאתה הכי נמוך בקבוצה, אתה תצטרך לרכב על האופניים של הקטנים יותר".
הוא, כמובן, מאוד התבאס מהמצב הזה.בכל זאת, כל החברים שלו עם אופניים גדולים, ובגיל הזה הדברים האלו מאוד מהותיים.

שמתי לב אליו, והתחלתי להרצות לו על כמה שגם בגיל 17 זה אמנם מבאס, אבל יש מלא יתרונות, כי כשנכנסים למערה נמוכה בטיול השנתי כולם מתכופפים ויוצאים עם גב כואב, אתה הולך רגיל, וזה מרגיש כאילו התאימו את המערה למידותייך. או כשאתה משחק כדורגל עם החברים, לפעמים לא שמים לב אלייך ואתה יכול לבחור מהשומר שלך ואתה מבקיע גולים כמו מלך.
חבר שלו שמע אותנו מדברים ומתחיל לומר לי: "היי! גם אני נמוך!" בגאווה, ושניהם התחילו לדבר ביניהם על היתרונות.

הרגיש לי שעשיתי את שלי בעולם באותו הרגע.

רונאלדו ומסי
Credit to "La Liga" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח