פריוויו לפריז-רובא

הנה זה מגיע, המרוץ הגדול של השנה, Paris-Roubaix, מפרברי פריז, לכיוון צפון מזרח ועד לוולודרום שברובא, דרך 29 סקטורים של דרכי פאבה (דרכים מרוצפות באבנים, דומה לדרכים הרומיות בארץ, pavé בלעז).

תחזיקו חזק! הנה מגיע הסיקור – ההיסטוריה, המסלול, הפייבוריטים, מזג האוויר והתחזית שלי.
(שידור ישיר, מהדגל לקו הסיום ביום ראשון ביורוסופורט. זינוק ב-12, סיום צפוי בין 18:05 ל-18:40).

פריז-רובא מרוץ
תמונה אופיינית מאחד מסקטורי הפאבה. Credit to "Paris-Roubaix" Facebook page.


היסטוריה

פריז-רובא הוא המוניומנט השלישי של השנה, אחרי מילאנו-סן רמו ורונדה ואן ולאנדרן. המרוץ הראשון נערך בשנת 1896 והמרוץ ביום ראשון יהיה המהדורה ה-117 של המרוץ, אשר התרחש בכל שנה פרט למלחמות העולם.
בשנים 2005-2013 המרוץ היה בשליטה של טום בונן (שניצח בו 4 פעמים, מספר שיא) ופביאן קנצ'לרה (3), אבל החל מ-2014 קיבלנו חמישה מנצחים שונים, ארבעה מהם עדיין פעילים – ניקי טרפסטרה, ג'ון דגנקולב, גרג ואן אברמט ופטר סאגאן.

בשנה שעברה סאגאן ניצח אחרי שתקף ממרחק של כ-55 קילומטרים מקו הסיום, הצטרף לרוכבים ששרדו מהבריחה ועבד איתם יפה עד לקטע מס' 4 (סקטורי הפאבה ממוספרים בסדר יורד), שם הוא הגביר את הקצב ורק סילבן דילייה הצליח להישאר על הגלגל שלו. בכניסה לוולודרום ברובא היה ברור שלדילייה אין סיכוי בספרינט מול סאגאן ואלוף העולם חגג ניצחון.
במרוץ בשנה שעברה הפלוטון גם נפרד ממייקל גולארטס, רוכב בלגי צעיר שלקה בדום לב תוך כדי המרוץ ונפטר באותו היום.

 

60 הקילומטרים האחרונים של הקטע התשיעי בטור דה פראנס בשנה שעברה היו זהים ל-60 הקילומטרים האחרונים של פריז-רובא, הקטע הזה בוודאי לא היה זהה למרוץ עצמו כיוון שכלל רוכבי דירוג כללי ושיקולים שנובעים מניהול גרנד טור אבל בכל זאת היה יוקרתי ומרתק. איב למפארט תקף באחד מסקטורי הפאבה האחרונים, ואן אברמט ודגנקולב נצמדו אליו והקטע הסתיים בניצחון של דגנקולב, ניצחון ראשון שלו בטור דה פראנס.

המסלול

המסלול השנה זהה למסלול של השנה שעברה – 257 קילומטרים, הכוללים 29 סקטורי פאבה באורך מצטבר של 54.5 קילומטרים. קטעי הפאבה מסווגים לפי שיטת הכוכבים – סקטורים של חמישה כוכבים הם המאתגרים ביותר (מבחינת רוחב, חספוס ואורך) והרוכבים ייתקלו בשלושה כאלה.

המסלול כולו מישורי כמעט באופן מוחלט. 100 הקילומטרים הראשונים הם השקט שלפני הסערה כיוון שרק אחריהם מגיע סקטור הפאבה הראשון. סקטור מספר 19, כ-100 קילומטרים לסיום, הוא נקודת הזינוק האמיתית של המרוץ – הארנברג (Trouée d'Arenberg), סקטור אימתני של חמישה כוכבים באורך 2,300 מטרים. כאן לא תנצחו את המרוץ, אבל ייתכן שתפסידו אותו.

ארנברג
סקטור הארנברג. Credit to "Paris-Roubaix" Facebook page.

הסקטור הבא של חמישה כוכבים הוא סקטור מספר 11 – Mons-en-Pevele שמגיע אחרי 210 קילומטרים מהזינוק, ב-50 הקילומטרים שאחריו הרוכבים עוברים בעוד עשרה סקטורים והקבוצה הקדמית בדרך כלל מצטמקת עם כל סקטור שכזה.
הסקטור המשמעותי האחרון הוא סקטור מספר 4 – Carrefour de l'Arbe, שמסתיים כ-15 קילומטרים לפני הוולודרום. מי שישרוד את הסקטור הזה מקדימה כנראה יגיע לוולודרום עם סיכוי לנצח.

הפייבוריטים

כמו בכל מרוץ אביבי גם כאן, למרות שלא ניצחו באביב הזה – פטר סאגאן וגרג ואן אברמט הם הפייבוריטים הגדולים, אם במרוצים אחרים תמיד דואגים "לסמן" אותם ולא לתת להם לפתוח פער, כאן הקושי של המסלול יכול לשחק לטובתם. ג'ון דגנקולב הוא הרוכב הנוסף שירכב וינסה לנצח בפעם השנייה את המרוץ (טרפסטרה התרסק ברונדה [ואן ולאנדרן] ולא יתחרה), ביצועי העבר שלו – שני ב-2014, ראשון ב-2015 ומנצח הקטע בטור דה פראנס אשתקד, בנוסף לכושר הדי טוב שלו לאחרונה (סיים שני ב-Gent-Wevelgem) בהחלט משחקים לטובתו.

פייבוריטים אחרים לדעתי הם אלכסנדר קריסטוף שנמצא בכושר מדהים וניצח את Gent-Wevelgem; אוליבר נאסן שכבר היה על שני פודיומים באביב הנוכחי ו-ווט ואן ארט, אלוף העולם בסייקלו-קרוס לשעבר, שבקושי היה מחוץ לקבוצה הקדמית באביב הזה.

גרג ואן אברמט רוכב
האם גרג ואן אברמט יזכה שוב? Credit to "Paris-Roubaix".

שאלת מיליון הדולרים היא קוויק-סטפ, הקבוצה הדומיננטית ביותר בענף, ובמיוחד במרוצים החד-יומיים, ניצחה כבר שבעה מרוצים באביב הזה, אבל בכל זאת אני לא רואה אצלם רוכב שמסוגל לנצח את המרוץ. אלאפיליפ ויאנגלס לא ישתתפו, שטיבר נראה רע ברונדה וכנראה שהוא מעבר לשיא הכושר שלו. הקבוצה ככל הנראה תתבסס על ז'ילבר, שמחלים ממחלה ועל איב למפארט, שלדעתי נראה חלש ברונדה וכנראה גם נמצא מעבר לשיא הכושר שלו.

רוכבים נוספים שנמצאים בכושר טוב וכדאי לשים עליהם עין הם סבסטיאן לנגבלד, מטאיי מוחוריץ', מתאו טרנטין ונילס פוליט.

 

מזג האוויר

בגלל האופי הקשוח של המרוץ, מזג האוויר יכול להשפיע מאוד על המרוץ, אולי הוא לא יכריע מי ינצח אבל הוא בטוח יעודד את הצופים בבית. כל אוהדי האופניים מתפללים לגשם כל שנה, אך לשמחת הרוכבים מאז 2002 לא ירד גשם בפריז-רובא. נכון לכתיבת שורות אלה גם לא צפוי גשם בזמן המרוץ אך ייתכן שיירד קצת גשם בשבת, שעלול להחמיר (או להיטיב, תלוי מנקודת המבט) את מצב הבוץ על המסלול. בכל מקרה צפויה רוח צפון-מזרחית, כלומר רוח פנים, אשר לא תעודד התקפות כיוון שהיא נותנת יתרון לפלוטון.

תחזית

בהתאם לשאר מרוצי האביב בעונה הזו, גם כאן אני לא חושב שרוכב בודד יוביל ב-20-30 קילומטרים האחרונים וייכנס לבד לוולודרום. העובדה שכל הפייבוריטים מאוד חזקים באביב הזה, ביחד עם הפחד ממהלך זהה לזה של סאגאן בשנה שעברה והרוח בפנים, גורמים לי לחשוב שהמרוץ יוכרע בספרינט בין 5-10 רוכבים.

לכן ההימור שלי הוא ניצחון של אלכסנדר קריסטוף!

אלכסנדר קריסטוף רוכב
אלכסנדר קריסטוף. Credit to "UAE Team Emirates" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח