פרו ורבו – על הבלאגן בנבחרת פרו

פרו מוכרת לישראלי הממוצע בעיקר מהטיול אחרי הצבא לקוסקו ולמאצ'ו פיצ'ו. בכדורגל, לעומת זאת, פרו חיוורת בהשוואה לשכנותיה מדרום אמריקה. עם זאת, לאור סיום קמפיין מוקדמות איכותי פרו הצליחה להגיע למונדיאל בפעם החמישית בתולדותיה, ובפעם הראשונה מאז 1982 – לאחר 36 שנים.

גפ'רסון פרפאן פרו
קרדיט לדף הפייסבוק Selección Peruana FPF

רוב סגל הנבחרת לא מוכר לאוהד הספורט הממוצע והשחקן היחיד שניתן להניח ששמו יצלצל איכשהו הוא ג'פרסון פרפאן – חלוץ לוקומוטיב מוסקבה וכוכב שאלקה ופ.ס.ו איינדהובן בעבר. פרפאן, 33, סוגר עונה מוצלחת בלוקומוטיב מוסקבה, בה זכה באליפות רוסיה כשהוא מבקיע 14 שערים ב-33 משחקים.

הכוכב שחווה את שיא הקריירה שלו במדיה של שאלקה, נחשב לשחקן מהיר מאוד, בעל מסירה טובה ונחשב למומחה במצבים נייחים. סביר מאוד להניח שהוא יהיה לאיום המרכזי על יריבותיה של פרו. שאר שחקני הנבחרת הם ברובם אלמונים מהליגות בצפון אמריקה (ארה"ב ומקסיקו) ודרום-אמריקה. כנראה שיש עוד שחקן ששמעתם עליו בתקופה האחרונה, אליו נגיע בהמשך.



פרו הוגרלה לבית 3 הלא קל, עם נבחרות בדמותן של צרפת, דנמרק ואוסטרליה. סוכנויות ההימורים מציבות את פרו כמועמדת לסיום במקום השלישי, במרחק רב מדנמרק שממוקמת במקום השני. פרו עצמה, חווה "רנסנס" בשנים האחרונות, בעיקר מאז מינויו של המאמן הארגנטינאי, ריקרדו גארקה. היא חוותה הצלחות יחסיות בקופה-אמריקה (מקום שלישי ב-2015 ורבע גמר ב-2016 בקופה סנטנריו), הצלחות שהגיעו לשיאן עם ההעפלה למונדיאל, לאחר קמפיין מוקדמות שלא התחיל בצורה הכי מבטיחה. לא נראה שהנבחרת תצליח לשחזר את ימי שנות ה-70' עם תאופילו קוביאס האגדי שם הגיעה עד רבע גמר מונדיאל 70', אבל היא לא תעשה חיים קלים ליתר הנבחרות.

למרות ההתרגשות הגדולה מהשתתפותה של המדינה במונדיאל, פרשיה אחת מסרבת לגווע והיא פרשת השעייתו של הכוכב הגדול, פאולו גררו. כשהוא בן 34, קפטן הנבחרת ומלך השערים שלה בכל הזמנים (עם 32 שערים), גררו נחשב לשחקן הנערץ ביותר ע"י אוהדי הנבחרת ולכן ההשעיה שלו מהמונדיאל מכה גלים ברחבי המדינה.

גארקה פרו
קרדיט לדף הפייסבוק Selección Peruana FPF

גררו הגיע לבאיירן מינכן בשנת 2002, בתור פוטנציאל גדול, יחד עם …קלאודיו פיזארו. בניגוד לפיזארו, שהגיע אל באיירן כשחקן מוכח, הצליח בה והמשיך לקריירה אירופאית שהייתה לאחת המפוארות של שחקני פרו, גררו כשל. 13 שערים ב-44 הופעות לא היו תפוקה מספקת עבור הפרואני שבילה לא מעט זמן בקבוצת המילואים, וכך קרה שגררו סיים את דרכו במינכן, אליה לא חזר יותר. גררו המשיך לשחק בהמבורג, שם הפך לחלוץ קצת יותר כובש, ומשם המשיך לשחק בקורינתינאס ופלאמנגו הברזילאיות, שם סיפק מספרים נהדרים.

העניינים התחילו להסתבך ב-3 באוקטובר, 2017, כאשר התברר שגררו כשל בבדיקת סמים שנערכה לו לאחר המשחק מול ארגנטינה במוקדמות גביע העולם. בתחילה הוא הושעה ל-30 יום, שגרמו לו להפסיד את פלייאוף העלייה למונדיאל, אך גם בלעדיו ניצחה פרו את ניו-זילנד. ב-8 בדצמבר פורסם כי החומרים שנמצאו בגופו של גררו היו שרידי קוקאין ומטאבולין בנזוילקגונין וכתוצאה מכך הוא הושעה ע"י פיפ"א לשנה מכל פעילות. כשבועיים מאוחר יותר, פיפ"א קיבלה באופן חלקי את ערעורו של גררו, כאשר עונש ההרחקה שלו הופחת לשישה חודשים, אך אז הגיע טוויסט נוסף וכואב מבחינת פרו, ב-14 במאי בית המשפט לבוררות ספורט האריך את ההשעיה ל-14 חודשים שמשמעותה – גררו מחוץ לטורניר.

עדיין קיימת אפשרות לכך שערעורו של גררו יתקבל ויוצא צו-מניעה נגד ההשעייה. אפילו נשיא פרו הצהיר על תמיכתו בגררו, בערעורו לבית המשפט הפדראלי לענייני ספורט בלוזאן והורה לשגרירו בשוויץ להקדיש את כל המאמצים על מנת לסייע לכוכב הנבחרת בערעורו.



גררו טוען שהחומרים האסורים נכנסו לגופו אחרי שהם נמהלו ללא ידיעתו בתה אותו שתה. קשה להאמין שהתירוץ הקלוש של גררו יתקבל, אך לעומת זאת, לאמו – פטרוניליה גונזאלס יש תאוריית קונספירציה מטורפת לפיה המוח מאחורי האירוע הוא לא אחר מאשר קלאודיו פיזארו. היא התראיינה לערוץ הטלוויזיה RPP ואמרה – "הבן שלי הרוס. זה הכאב הגדול ביותר בחיי. קלאודיו פיזארו ומשפחתו עומדים מאחורי האירוע. פיזארו הטריד את הבן שלי כבר בימיהם בבאיירן מינכן." בתגובה אמר השחקן עצמו: "אמא שלי תמיד הגנה עליי ותמיד תגן עליי."  אמא של גררו טוענת שהקונספירציה נועדה על מנת שפיזארו יתפוס את מקומו של בנה בסגל נבחרת פרו למונדיאל.

מה שגרם לה, ככל הנראה להאמין בכך היא תמונה שאקס ורדר ברמן, באיירן, צ'לסי וקלן העלה לאינסטגרם עם הכיתוב "לא משנה כמה אתה רחוק מהמקום בו אתה רוצה להיות, אף פעם אל תפסיק להאמין שאתה יכול לעשות את זה." למרות שפיזארו לא זומן לסגל נבחרת פרו, בין היתר בשל גילו המתקדם (39), לא נראה שפטרוניליה גונזאלס תירגע בקרוב. אלא שהטוויסט האחרון הגיע ממש לפני מספר דקות ולפיו הערעור של גררו התקבל והוא אכן יוכל לשחק במונדיאל!

נבחרת פרו
קרדיט לדף הפייסבוק Selección Peruana FPF

עם זאת, צריך לזכור מספר דברים. עד לרביעי ביוני יש למאמני הנבחרות הזדמנות לבצע שינויים בסגל (אם כי הסיכוי ששחקן שלא זומן לסגל המקורי יזומן כעת ללא פציעה של שחקן אחר הוא קלוש). פיזארו, על-אף גילו המתקדם, הוא השחקן הפרואני המוצלח בהיסטוריה ובניגוד לגררו, הוא הצליח בבאיירן מינכן, נחשב שם לשחקן אהוב ודמות אהודה מאוד ומחזיק בשיא של הכובש הזר המצטיין בכל הזמנים בבונדסליגה. כמו גררו, גם פיזארו יודע שהמונדיאל הזה הוא ההזדמנות היחידה והאחרונה שלו לשחק בטורניר הכי גדול שיש.

האם יש סיכוי שהקונספירציה הזאת נכונה? טוב, נתחיל בכך שנציין שהתירוצים של גררו נשמעים קלושים למדי, מה גם שהעבר המשמעתי שלו לא תורם לו. בעונת 2008-09, בעודו משחק בהמבורג, הושעה הפרואני לחמישה משחקים לאחר שזרק בקבוק משקה על אוהד. בנוסף לכך, נקנס גררו בסכום המוערך ב-120,000 אירו על המעשה וגם הושעה מנבחרת פרו עקב ריב עם המאמן.



חובבי הקונספירציות ודאי ישמחו לשמוע שגם לקלאודיו פיזארו, שיצר לעצמו תדמית שקטה, יש סיפורים מעט מפוקפקים מעברו. סיפור אחד מספר על כך שפיזארו היה מעורב יחד עם שחקני נבחרת אחרים בתקרית של הברחת נשים ואלכוהול למלון הנבחרת. פיזארו הושעה ל-18 חודשים מהנבחרת, השעייה שהופחתה בהמשך לשלושה חודשים לאחר מאבק מכוער מול התאחדות הכדורגל הפרואנית. גם פרפאן היה מעורב בפרשה.

אגב, למרות האישומים מנבחרת פרו, פיזארו לקח את ההתאחדות לבית המשפט לבוררות ספורט וזוכה מכל האישומים. עוד פיקנטריה על פיזארו? הוא מחזיק בסוס-מירוץ שמתחרה בדובאי בשותפות יחד עם לא אחר מאשר ג'ואי בארטון, אחד השחקנים הבעייתיים בתולדות הפרמיירליג.

ההאשמות של פטרוניליה גונזאלס נשמעות אולי מגוחכות, אבל קונספירציות פה בשביל שנרצה להאמין בהן ונאחז בכל מה שנותן לנו תקווה באותם סיפורים הזויים. מה שבטוח, שזהו לא סוף הסיפור ונבחרת כמו פרו יכולה לספק עוד הרבה סיפורים מעניינים במונדיאל הקרוב.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח