פרויקט הרוכבים המבטיחים 2019 – חלק א'

לקראת עונת 2019, אני משיק סדרת כתבות על רוכבים מבטיחים אשר אני צופה להם שנת 2019 טובה ובאופן כללי קריירה טובה. הכלל המנחה – אסור לבחור אף רוכב שהתחרה כבר בגרנד טור.
בחלק הראשון אתמקד ברוכבים צעירים שיעברו ב-2019 לקבוצות WorldTour. התחלנו!

ג'ירו דאיטליה אופניים
Credit to "Giro d'Italia" Facebook page

רמקו אוונֶפול (Remco Evenepoel), בלגיה, בן 19, קוויק-סטפ
מן הראוי שאוונפול יהיה הראשון שאציין בכתבה על רוכבים מבטיחים. אוונפול היה בכלל שחקן כדורגל באקדמיה של אנדרלכט עד לפני שנה וחצי ושיחק גם בנבחרות הנוער של בלגיה. למזלו, וגם למזלנו, הוא עשה את המעבר לרכיבת כביש.
כבר ב-2017 לאוונפול היו תוצאות לא רעות במרוצי ג'וניורס, אבל ב-2018 הוא התפוצץ וניצח כמעט כל מרוץ שהתחרה בו, 23 מ-35 ליתר דיוק. היכולות של אוונפול חוצות את כל הענף – טיפוס, ספרינט ונג"ש, הוא פשוט רמה מעל כולם. באופן טבעי אוונפול מושווה לאדי מרקס – הרוכב הבלגי שנחשב לרוכב הטוב בכל הזמנים, אוונפול כבר הספיק להתייחס לנושא ואמר: "אני לא רוצה להיות מרקס השני, אני רוצה להיות אוונפול הראשון (ברור שהוא קלישאתי – הוא שחקן כדורגל).

גולת הכותרת של אוונפול השנה הייתה ההישג חסר התקדים – זכייה באליפות העולם לג'וניורס (עד גיל 19) גם במקצה הנג"ש וגם במקצה הכביש. במרוץ הכביש הוא היה מרשים מאוד – 65 ק"מ לסיום הוא נפל בתאונה די מיותרת, בעיה מכנית סיבכה אותו בפיגור של שתי דקות. הוא גישר קדימה וחלף על פני עשרות רוכבים בקלילות יוצאת דופן עד שהגיע לקבוצה הקדמית. אחר כך הוא תקף ו-20 ק"מ לסיום הוא יצא למתקפת סולו. לבסוף הוא ניצח בפער של כדקה וחצי וחצה את קו הסיום בהליכה כשהוא מניף את האופניים מעל ראשו.

רמקו אוונפול רוכב
רמקו אוונפול על קו הסיום באינסברוק. Credit to "Remco Evenepoel" Facebook page

מרוץ נוסף שראוי לציון הוא אליפות אירופה לג'וניורס, גם באירוע הזה אוונפול ניצח בנג"ש ובמרוץ הכביש, הפעם בפער של 9:44 דקות! ב-2019 אוונפול יבצע מעבר יוצא דופן כשיעבור מהג'וניורס ישר ל-WorldTour ללא מעבר בקבוצת פיתוח או U23 בדרך. אוונפול סיכם עם קוויק-סטפ הבלגית שיקוו להפוך אותו לרוכב המוביל שלהם תוך כמה שנים.

 

טדאיי פוגאצ'אר (Tadej Pogačar), סלובניה, 20, UAE
כנראה שסלובניה נמצאת באיזשהו "עידן זהב" – פרימוז' רוגליץ' (28) ומתאיי מוחוריץ' (24) ניצחו השנה במצטבר חמישה מרוצי קטעים ושני קטעי גרנד טור (כשרוגליץ' מסיים רביעי בטור דה פראנס). השנה יצטרף אל הפלוטון עוד סלובני צעיר ומבטיח בשם הבלתי אפשרי טדאיי פוגאצ'אר (Tadej Pogačar). פוגאצ'אר רכב השנה רק במרוץ אחד בדרגת 2.1, אבל הוא מאוד הרשים. זה היה הטור של סלובניה שרוגליץ' ניצח, פוגאצ'אר סיים רביעי בדירוג הכללי, רק אחרי רוגליץ', אוראן ומוחוריץ'. בנג"ש הוא סיים בזמן די טוב, קשה להסיק מסקנות מנג"ש אחד בדבוקה המקצוענית, אבל הוא היה עם זמן זהה לאוראן שנחשב לרוכב נג"ש בכלל לא רע.

 

סט הכישורים של פוגאצ'אר מייעד אותו באופן טבעי להיות רוכב GC (דירוג כללי) בעתיד, ואם כבר הזכרנו עתיד אז הגיע הזמן לדבר על הטור דה ל'אבניר ("טור העתיד" בצרפתית). הטור דה ל'אבניר הוא מרוץ קטעים הנערך בצרפת בכל שנה ומאורגן על ידי אותו ארגון כמו הטור דה פראנס (ASO), המטרה של הטור היא לדמות את הטור דה פראנס לרוכבים צעירים ולזהות מי יכול להצליח. בין הזוכים הקודמים אפשר לראות את איגן ברנל, מיגל אנחל לופז, וורן ברגיל, אסטבן צ'אבס, נאירו קינטנה (כן… המון קולומביאנים). פוגאצ'אר דווקא לא הגיע כפייבוריט גדול לנצח (זה יהיה הרוכב הבא שנתעסק בו), אבל נג"ש קבוצתי מוצלח הציב אותו בהובלה אחרי הקטע ההררי הראשון. התקפה מוצלחת בקטע התשיעי, בעודו מוביל במרוץ, נתנה לו פער שהבטיח את הניצחון.

הקבוצה מהאמיריות קפצה על המציאה וסגרה איתו על חוזה לשנתיים, בהתחלה הוא כנראה ישמש כדומסטיק לפאביו ארו ודן מרטין וסוף סוף נראה אותו מתמודד עם רוכבים מקצועניים למשך עונה שלמה.

טדאיי פוג'אצ'אר רוכב
טדאיי פוגאצ'אר אחרי הזכייה בטור ל'אבניר. Credit to "Le Tour de l'Avenir" Facebook page

 

איוון סוסה (Iván Sosa), קולומביה, בן 21, טרק, או סקיי, לא ברור כרגע…

לעומת אוונפול ופוגאצ'אר, את סוסה כבר ראינו מתחרה ברוכבים הטובים בעולם. סוסה רכב השנה בקבוצת אנדרוני-ג'יאקטולי האיטלקית ופתח את העונה בסערה – אחרי תוצאות טובות במרוצים בקולומביה הוא הגיע לטור האלפים, מרוץ הכנה לג'ירו. סוסה התחרה בין היתר בכריס פרום, תיבו פינו, פאביו ארו ומיגל אנחל לופז. אחרי שסיים שלישי בשני הקטעים הראשונים הוא נכנס להובלת המרוץ, אבל כבר בקטע השלישי נפל ואיבד את ההובלה לפינו (שניצח את המרוץ) לפני שנאלץ לפרוש.

למרות היכולת הטובה, אנדרוני החליטו "להגן" על סוסה ולא שלחו אותו לג'ירו בטענה שרוכבים צעירים צריכים זמן להתפתח לאט. סוסה המשיך את העונה הטובה עם שני ניצחונות במרוצי 2.1 באיטליה וברומניה ואז באוגוסט הגיע לוואלטה בורגוס. לבורגוס (מרוץ HC) הגיעו ארבע קבוצות וורלד-טור בראשות אסטנה עם מיגל אנחל לופז. לופז ניצח את הקטע השלישי ולקח את ההובלה, אבל בקטע האחרון סוסה השאיר לו אבק וניצח את המרוץ. מהרגע הזה של העונה סוסה קצת דעך, אולי טוב שלא התחרה בג'ירו. סוסה הגיע לטור דה ל'אבניר כפייבוריט ברור לנצח, אבל סיים רק שישי, באליפות העולם מתחת לגיל 23 שהייתה הררית סוסה לא היווה פקטור ובכלל לא הגיע לקו הסיום.

 

באופן די מצחיק, הרוכב אליו סוסה מושווה הוא איגן ברנל שגדול ממנו רק בתשעה חודשים. השניים היו חברים לקבוצה באנדרוני בשנת 2017 ועברו דרך דומה לקבוצת WorldTour עם תוכנית מירוצים די דומה. בעוד סוסה בהחלט מטפס מעולה כמו ברנל, הוא חייב לעבוד על יכולת הנג"ש שלו כדי להפוך לרוכב GC אמיתי. היום כבר אי אפשר לברוח בהרים ולפתוח פער מספיק גדול, הקבוצה הבאה של סוסה תהיה חייבת לעבוד איתו על הנג"ש.

אז מי תהיה אותה קבוצה? כבר באפריל הגיעו דיווחים שסוסה סגר עם טרק-סגפרדו לשנה הבאה ובאוגוסט יצאה הודעה רשמית אבל החוזה לא נחתם סופית עקב דרמה משפטית. על רגל אחת – סוסה החליף סוכן וקיבל הצעה מסקיי דרך הסוכן החדש. הסוכן הישן מתכנן לתבוע את סוסה על הפרת החוזה איתו וטרק מתכוונים לדרוש מהסוכן הישן את הכסף שהעבירו לו תמורת העסקה. כנראה שזהות הקבוצה של סוסה ב-2019 תיקבע על פי זהות הסוכן שלו (ככל הנראה סקיי). בכל מקרה שנת 2019 של סוסה כנראה תיראה כמו 2018 של ברנל – הובלה במרוצי קטעים קצרים ועבודה עבור פייבוריט בגרנד טור.

איוון סוסה רוכב
איוון סוסה בוואלטה בורגוס. Credit to "Teaam Androni Giocattoli" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח