על חל"ת וטעות אחת

משבר הקורונה, שפגע עד כה במדינות רבות בעולם, לא פסח על עולם הספורט. רוב הליגות בעולם הופסקו, כמו גם המפעלים האירופאיים הגדולים. אופ"א ציינה כי היא מצפה שהליגות והמפעלים השונים יושלמו עד הקיץ, אך האמת היא שאיש אינו יודע מה יקרה; הנזקים שנגרמו לקבוצות אדירים.

קבוצות הפרמייר-ליג ייכנסו למאבק משפטי בנוגע לתשלומי זכויות השידור שכבר הועברו אליהן, ויש להניח כי קבוצות רבות נוספות חוות בעיה דומה. הכנסות ממשחקי בית, שמוערכות בסכומים של בין מאות אלפי ליש"ט למיליוני ליש"ט, לא ייכנסו אל קופות המועדון. הכנסות ממרצ'נדייס נחתכו בצורה משמעותית, בשל הקשיים בהעברת משלוחים, או ביטולם כליל בחלק מהמדינות ואסור לשכוח את המנויים שעלולים לדרוש החזר כספי יחסי.

כל זאת, בשילוב אי הוודאות בנוגע למשך המשבר, מעמיד את הקבוצות בפני בעיה כלכלית כבדה.

אלכסנדר צ'פרין, אופא
Credit to "UEFA" Facebook page

התגייסות שחקני הקבוצות בעולם הייתה מקור לגאווה; שחקני באיירן מינכן ומנשנגלאדבך בגרמניה קיצצו 20% משכרם עד תום העונה, במטרה שעובדי המנהלה של המועדון לא ייפגעו. שחקני אתלטיקו מדריד קיצצו 70%, כמו גם שחקני ברצלונה. שחקני יובנטוס ויתרו על כל שכרם עד תום העונה ומעבר לכך, שחקנים נוספים ברחבי העולם תרמו למאבק בקורונה. ניימאר תרם 880 אלף אירו ליוניס"ף. מוחמד סלאח תרם מיליון אירו, כמו גם כריסטיאנו רונאלדו ורוברט לבנדובסקי. קבוצות ברחבי העולם הפכו את האצטדיונים שלהם לבתי-חולים שדה למטרת טיפול בחולים הרבים שהמגפה תוקפת.

בישראל, לעומת זאת, הסיפור שונה. מהרגע הראשון נראה שרבים מכדורגלני ליגת העל התגייסו למלחמה. על סיפור הפועל באר שבע אין מקום להרחיב. שחקני מכבי תל-אביב, לפי חלק מהטענות, נאבקו וביקשו שהקיצוץ יוגדר כ"הלוואה" לפני שהסכימו לחתום על המתווה שהציע גולדהאר. שחקני הפועל תל אביב נאבקו רבות גם הם עד שחתמו בסופו של דבר על ההסכם, ובהפועל חיפה שחקני הקבוצה סילקו את השוער רן קדוש מקבוצת הווטסאפ של המועדון, במחאה על כך שהסכים לצאת לחל"ת ושבר את הלכידות במאבק. מילה טובה ראויה לשחקני בית"ר ירושלים ולבעלים משה חוגג על הליך מוצלח מאוד, אך מדובר בפרט שאינו מעיד על הכלל.

משה חוגג, אלי אוחנה, בית"ר ירושלים
קרדיט לדף הפייסבוק מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים – F.C. Beitar Jerusalem

נדגיש – אין בכוונתי לזלזל בשכרם של שחקני הכדורגל. הם עובדים קשה למחייתם ומרוויחים אותו ביושר. יחד עם זאת, ראוי היה שבתקופה בה במדינה יש קרוב למיליון מובטלים והמספר הזה רק עולה מדי יום, המאבקים ייעשו בשקט. שחקני הכדורגל מרווחים שכר גבוה באופן משמעותי מהממוצע במשק, ורוב הקבוצות דרשו קיצוץ, גם אם משמעותי, ולא יציאה לחל"ת.

ראוי היה שהשחקנים ילמדו את המשפט שהרס"ר כל כך שונא – “אל תהיה צודק. תהיה חכם". אמנם פיפ"א ואופ"א אמרו שחל איסור על הקבוצות לקצץ בשכר השחקנים ללא הסכמה, אך קשה להתעלם מהעובדה שהנזקים הכלכליים שהמועדונים ספגו כאן כדי להישאר ויובילו ללא ספק לפיחות משמעותי בתקציבי רוב הקבוצות כבר מהעונה הקרובה, ומי יודע עד מתי.

מעבר לכך, גם עסקיהם הפרטיים של בעלים רבים נפגעו. השחקנים אינם מבינים שגם אם פיפ"א ואופ"א הצהירו על כך שאין לקצץ בשכרם ללא הסכמה, קבוצות עדיין עלולות להגיע לפשיטת רגל. מעבר לכך, יש להכיר בעובדה שהאיתנות הכלכלית של רוב קבוצות ליגת העל נמוכה משמעותית משל מקבילותיהן באירופה. החוזים הנדיבים ששחקנים רבים התרגלו אליהם יהפכו למצומקים בהרבה בשנים הקרובות.

כסף, צמיחה

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח