על ה"הישג" של אלבניה ומ.ס אשדוד, הבעיה של רוסיה ומה עושים עם תיקו 0?

אחת הסיבות שבגללן ישנו אנטי מסוים של צופי הספורט לגבי הכדורגל, הוא חוסר ההכרעה שיש בחלק מתוצאות המשחקים ובמילה אחרת, תיקו. הדוגמה הבולטת ביותר למצב היא ארה"ב, ששם ענף הכדורגל נחשב לספורט די שולי ולא מעורר עניין. חברת המחקר האמריקאית, Harris Insights & Analytics, בדקה את הפופולריות של ליגות הספורט השונות בארה"ב בשנים האחרונות ומצאה שכדורגל הגברים מופיע במקום השביעי וכדורגל הנשים מופיע במקום ה-14. בלא מעט מקומות מזכירים את התיקו כאויב מספר אחת של הספורט האמריקאי מכיוון שהם לא מצליחים להתחבר למשחקים ללא הכרעה. בכדורסל, בבייסבול ובהוקי כל משחק נגמר בניצחון של אחת הקבוצות. אמנם בפוטבול יכול להיות תיקו אבל זה נחשב למקרה נדיר במיוחד.

קרדיט לאתר http://www.theharrispoll.com

לעומת זאת, בכדורגל התיקו הוא דבר נפוץ הרבה יותר. גמר היורו, שני גמרי הקופה אמריקה ושלושת גמרי המונדיאל האחרונים הסתיימו ללא הכרעה לאחר 90 דקות ולמרות שאוהדי הכדורגל לוקחים בחשבון את תוצאת התיקו עדיין לא ברור איך מגיבים אחרי משחק ללא הכרעה.

באיזו ליגה מושגות הכי הרבה תוצאות תיקו?

הליגה האלבנית היא הליגה האירופאית שתוצאת התיקו היא הנפוצה ביותר העונה מכל הליגות הראשונות באירופה עם 32.5% מהמשחקים. מיד אחריה ממוקמת הליגה הראשונה בבוסניה ואז הליגה המקדונית עם 31.8%. גם בגזרת הקבוצות אפשר לראות מדוע הליגה האלבנית היא הליגה השוויונית ביותר באירופה כאשר יש לה שלוש נציגות בראש הטבלה. בנוסף, אי אפשר להתעלם מהמיקום של מנצ'סטר יונייטד בחלק העליון של הטבלה שככל הנראה לא מפתיע אף אחד. חניכיו של מוריניו מובילים את חמש הליגות הבכירות בתוצאות תיקו יחד עם ראן הצרפתית וטורינו האיטלקית. אלופת התיקו של אירופה היא העולה הטרייה לליגת העל, מ.ס אשדוד, הנמצאת במקום הראשון וה"מכובד" ברשימת הקבוצות כשהספיקה לצבור העונה 15 משחקים ללא הכרעה.

ליגת העל עצמה נמצאת במקום ה-12 ברשימה עם ממוצע של 26.5% תוצאות תיקו. מה ששונה בליגת העל לעומת ליגות אחרות היא הדומיננטיות של שתי הקבוצות הראשונות בליגה. ההפרש בין המקום השני לשלישי (מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים) הוא 16 נקודות (הפרש הנקודות השלישי הכי גדול באירופה אחרי הליגה הצפון אירית והליגה האוקראינית).

 

הסיבה למצב הזה היא פיצול הליגה בשלב הפלייאוף. השיטה לא בריאה לליגת העל, החלוקה הזאת היא סתמית בהחלט וגורמת להצבת מטרות שמנותקת המציאות. ממתי המטרה של קבוצה היא להגיע למקום השישי? זהו מקום שלא נותן לך כלום חוץ מחוזה חדש מהבעלים והעובדה שלא תוכל לרדת ליגה גם אם תפסיד עשרה משחקים רצופים. העונה הצהירו מוטי איווניר, תומר קשטן, יוסי אבוקסיס, אלי גוטמן, גיא לוזון (בשתי קבוצות שונות) קובי רפואה, אלי כהן, ניר קלינגר, דני גולן ושרון מימר שהמטרה העיקרית היא להגיע לפלייאוף העליון ואפשר לראות שכל המאמנים שהצהירו את המטרה הזאת ולא הצליחו להתבגר בשש הקבוצות הראשונות כבר לא מאמנים את הקבוצה. במקום לתת למאמני קבוצות אמצע הטבלה שקט יחסי כדי שיכולו לבנות בסיס חזק לשנים הבאות, מנהלת הליגה מצליחה להלחיץ גם אותם. זה גורם למאמנים לשחק באופן מבוקר כדי לא לצאת מהמרוץ לפלייאוף העליון, לכן יש לא מעט תוצאות תיקו בין כל הקבוצות שנמצאות מתחת למקום השני, הטבלה צמודה מידי, כמעט כל הקבוצות יכולות לרדת ולכן המאמנים לא מאוכזבים בכלל משיוון בין שתי הקבוצות.

יוסי אבוקסיס אמר לאתר YNET לאחר תיקו 0:0 מול הפועל תל אביב שהבטיח להם את המקום בפליאוף העליון "היה משחק התקפי רע מאוד שלנו. הפועל ת"א הקשתה עלינו מאוד והגיעו למצבים טובים יותר, אבל בסך הכל התוצאה מקדשת את האמצעים". כנראה שבליגה ללא שיטת הפלייאוף אבוקסיס היה מנסה גם לנצח את המשחק הזה.

מנהלת הליגות לכדורגל - יורם באומן

הצרה האמיתית – תיקו אפס

תיקו 0 הוא ללא ספק הדבר המתסכל ביותר עבור אוהדי הכדורגל. התחושה שצפית במשחק שלם שלא היה בו אפילו שער אחד היא לא נעימה בכלל, אפילו די מעליבה. כדורגל הוא למעשה הספורט היחיד שתוצאת 0:0 עוברת בשתיקה מכיוון שהיא מאוד נפוצה. האתר decisionsciencenews.com נעזר באתר הספורט הבריטי football-data.co.uk ובדק תוצאת של 52,017 משחקים שנערכו בשש הליגות הראשונות באנגליה משנת 1993-2016, תוצאת 0:0 היא התוצאה החמישית הכי נפוצה והיא מתקרבת לרף ה- 10% לא מספר גבוה במיוחד, אבל מדובר בתוצאה די שכיחה בכדורגל.

קרדיט לאתר www.decisionsciencenews.com

 

איפה יש הכי הרבה תוצאות תיקו מאופסות ומדוע הליגה הרוסית ממוקמת כל כך גבוה?

כנראה שהמצב בארץ לא כזה נורא כמו שחשבנו, למרות שליגת העל היא אחת מהליגות הכי פחות פוריות באירופה, היא עדיין מחוץ לעשירייה הראשונה. המסקנה העיקרית נמצאת דווקא בתחתית הטבלה, כאשר הליגות הבכירות ביותר מופיעות יחדיו עם הליגות הכי חלשות באירופה, לכן אפשר להסיק שחוץ מיכולת התקפית גבוהה גם משחקים ללא לחץ הם גורם מרכזי למשחק פתוח ורב שערים. אפשר גם לראות זאת בליגת העל – מאז תחילת שלב הפלייאוף רק במשחקים של המועמדות לירידת ליגה (הפועל כפ"ס, הפועל אשקלון והפועל ת"א) הייתה תוצאת 0:0 (6.2% משחקים ללא שערים בשלב הפליאוף לעומת 12% בעונה הסדירה) וקבוצות כמו הפועל חיפה והפועל רעננה כובשות מספר גבוה מאוד של שערים.

הליגה האלבנית מובילה בתוצאות תיקו אפס עם ממוצע גבוה במיוחד המתקרב ל20% מהמשחקים, בנוסף היא הליגה עם נציגות גם בטבלת הקבוצות. אחת מקבוצות הליגה האלבנית המופיעות בטבלה היא פרטיזאני טירנה, קבוצתו של בן אז'ובל בתחילת העונה, יאמר לזכותו של החלוץ הישראלי שהוא היה שותף רק לתוצאת 0:0 אחת במדי הקבוצה.

רוסטוב היא קבוצת ליגת האלופות היחידה שנמצאת בטבלה. עוד נתון על רוסטוב, כל תוצאות התיקו שלה בליגה הרוסית היו ללא שערים. כנראה שלהבקיע רביעייה מול אייאקס ושלישיה מול באיירן מינכן היא משימה קלה יותר ממשחק נגד קרסנודאר.

בליגת העל מופיעות שלוש קבוצות, מתוכן שתי עולות מהלאומית, והפועל תל-אביב שעברה פירוק. הנתונים האלו בהחלט לא מקריים, בגלל הפערים האדירים שנוצרו בשנים האחרונות בין שתי הליגות הבכירות, לעולות החדשות מאוד קשה לבוא לידי ביטוי מבחינה התקפית. לדוגמה, שלושת השחקנים שכבשו את כמות השערים הגבוהה ביותר באשדוד בלאומית (ליאור אינברום, מיכאל סירושטן ודין דוד) כבשו יחד 32 שערים בליגה הלאומית, העונה יש להם 8 שערים בליגת העל, וכל עוד הליגה תישאר במתכונת 14 קבוצות העולות החדשות ימשיכו לשחק על 0:0.

 

אבל הנתון הכי מעניין בשתי הטבלאות הוא מיקום הליגה הרוסית. הליגה המדורגת שביעית בדירוג הליגות של UEFA ואחת הליגות העשירות באירופה היא הליגה שנמצאת במקום השלישי בתוצאות אפס אפס מכל הליגות הראשונות באירופה עם 14.8% מהמשחקים. למרות הכסף הגדול שיש בכדורגל הרוסי, חלה הידרדרות ברמת הליגה והנבחרת. אז מדוע זה קורה? הליגה הרוסית נחשבת למאוד קשה בגלל תנאי מזג האוויר, לכן חלק מהמשחקים מתקיימים במגרשים סינטטיים. לא מעט כדורגלים טוענים שמשחק במגרש סינטטי פוגע ביכולות האישיות של השחקן וקשה לשמור קצב משחק שוטף ומסיבות אלו נכבשים פחות שערים. אבל בשנים האחרונות נערכו מחקרים שהפריכו את הדעה הרווחת כלפי המגרשים הסינטטיים. פרנק בקס, פרופסור לרפואת ספורט באוניברסיטת אוטרכט, בדק את הקשר לפציעות ספורט במגרשים סינטטיים ומצא שאמנם כמות הפציעות בקרסול נפוצה יותר במגרשים סינטטיים, אבל אין הבדל בכמות של שאר סוגי הפציעות בין משחק במגרש סינטטי לבין משחק במגרש דשא רגיל. בנוסף, נערך מחקר של טאיס ולמה, פרופסור מהאוניברסיטה הלאומית של טייוואן, שערך השוואה בין משחקים שנערכו בדשא סינטטי לעומת מגרשים רגילים וקבע שכמות הכרטיסים הצהובים והאדומים וכמות השערים לא שונה במיוחד בשני המגרשים.

הסיבה העיקרית ליכולת הירודה בליגה, היא הכדורגלן הרוסי. כמו בליגת העל, גם הליגה הרוסית מאמינה שצריך לתת כמה שיותר הזדמנויות לשחקן המקומי וההתאחדות לכדורגל הרוסית מיישמת את הגישה הזאת דרך החוק הרוסי (הידוע לחובבי הכדורסל בארץ, זהו חוק המחייב שבכל רגע נתון יהיו מספר מוסכם מראש של שחקנים מקומיים על המגרש, בעבר היה מותר לפתוח עם שבעה זרים בהרכב, אך בעקבות האירוח של נבחרת רוסיה במונדיאל הקרוב הורידו את מכסת הזרים לשישה) ובכל ליגה שיש הגבלת זרים עולה הערך של השחקן במדינתו. באתר הספורט הרוסי, sport.mail.ru, עלתה כתבה בחודש אפריל האחרון המדברת על החיים הנוחים שיש בכדורגל הרוסי, שחקנים רוסים מרוויחים מיליונים שלא היו מקבלים בשום מקום אחר בעולם וכתוצאה מכך הם מציגים יכולת מאוד נמוכה. אחד השחקנים המוזכרים בכתבה הוא פאבל פוגרבניאק, חלוץ שטוטגרט ופולהאם לשעבר, שנרכש על ידי  דינמו מוסקבה בתחילת עונת 2015/2016 לאחר שחתם על חוזה לשלוש שנים שבו הוא מרוויח 1.8 מליון יורו בעונה ומאז פוגרבניאק שיחק 20 משחקי ליגה וכבש רק שער ליגה אחד. בסוף אותה עונה דינמו מוסקבה ירדה לליגה השניה ברוסיה, אבל הקבוצה הרוסית לא הצליחה להשתחרר מהחוזה הכבד של החלוץ הותיק שכמעט ולא משחק העונה. גם בטורניר היורו האחרון הורגשה החולשה של הנבחרת הרוסית, אולי הנבחרת החלשה ביותר ביורו האחרון, שזימנה לסגל רק שחקן אחד מחוץ לליגה הרוסית, את רומן נוישטדטר, בלמה של פנרבחצ'ה הטורקית, שהיגר לגרמניה מגיל שש ומעולם לא שיחק בליגה הרוסית. למעשה הליגה הרוסית לא מוציאה אף שחקן רוסי לליגה בכירה יותר וכנראה שאם ימשיכו להשביח את השחקן הרוסי בליגה המקומית הרמה שם רק תמשיך לרדת.

ביברס נאתכו, צסקא מוסקבה
נאתכו במדי צסק"א מוסקבה. הליגה לא מתרוממת
Credit to "PFC CSKA MOSCOW" Facebook page

האם צריך להוציא את תוצאת ה 0:0 מחוץ לכדורגל?

מדובר בשאלה שדנים בה לא מעט בשנים האחרונות והתשובות די חלוקות. אוריאל דסקל פרסם בעיתון כלכליסט בשנת 2009 מחקר ישראלי של ד"ר חן כהן מהמכללה האקדמית באשקלון שקובע שאם לא יחולקו נקודות לשתי הקבוצות לאחר משחק ללא שערים, אז מספר השערים יגדל ויעלה העניין של הצופים במשחק. מצד שני, המטרה היא לצבור כמה שיותר נקודות ולא שערים ואם אין הבדל בין תיקו 1:1 לתיקו 5, אז ההפרדה של תיקו אפס לשאר התוצאות יכולה להיות לא הוגנת.

הניסיון הרציני ביותר בשנים האחרונות לשינוי חלוקת הנקודות לאחר תוצאת תיקו הוא של ההתאחדות לכדורגל הצרפתית. בשנת 2006 פורסמה כתבה במוסף הספורט של העיתון הבריטי theguardian על מחשבות רציניות של נשיא ההתאחדות לכדורגל דאז, פדריק תריאז, שחשש שלא יחודשו הסכמי השידור בטלוויזיה בליגה הצרפתית הראשונה בעקבות חוסר עניין במוצר (באותה עונה הסתיימו לא פחות מ-51 משחקים בתוצאה אפס אפס) והזמין את מאמן נבחרת צרפת לשעבר שהוביל את הנבחרת לזכייה ביורו ב- 1984, מישל הידלגו, כדי לחשוב על רעיונות יצירתיים להגברת העניין במשחקי הכדורגל. ההצעות הבולטות בדיון היו:

  • במידה ויסתיים משחק בתיקו עם שערים, שתי הקבוצות יזכו בשתי נקודות.
  • לחלק נקודות נוספות לקבוצות שכובשות יותר, זאת אומרת שאם קבוצה מנצחת וכבשה שני שערים היא תקבל ארבע נקודות במקום שלוש.
  • לתת רק שתי נקודות לקבוצה שניצחה רק 1-0
  • דו קרב פנדלים אם משחק יסתיים בתוצאת תיקו שהקבוצה המנצחת תקבל שתי נקודות והמפסידה נקודה אחת.

תריאז היה נלהב מהרעיונות, הוא התייעץ עם מאמנים בעלי קבוצות ושחקנים בצרפת ורצה לנסות את החוקים החדשים בליגה השניה בצרפת, אך למרות הכוונה הטובה, הרעיון התקבל בבוז רב. שחקן פ.ס.ז בעבר וראן בהווה, סילביין ארמאנד, טען שהשיטה הזאת מסובכת מידי וייקח לפחות שנתיים עד שכולם יבינו את החוקים ובעלי אחת הקבוצות בליגה הראשונה בצרפת אמר ששינוי החוקה עלול לסכן את מסורת הכדורגל ולבסוף לא השתנתה החוקה.

ליון
Credit to "OL – Olympique Lyonnais" Facebook page

אולי הרעיונות של הידלגו לשינוי החוקה לא היו הכי מוצלחים, אבל אפשר להשתמש בהם בדרך מעט שונה. אני כן חושב שכדאי לנסות את דו קרב הפנדלים לאחר 90 דקות במידה והתוצאה תסתיים ללא שערים, הקבוצה המנצחת תזכה בנקודה אחת והמפסידה לא תקבל ניקוד. אני לא מאמין במונחים כמו כדורגל חיובי ושמח, זה נכון שזה מאוד מהנה לראות כמות גבוהה של שערים, אבל זוהי לא המטרה המרכזית של המשחק, במיוחד שבשנים האחרונות יש לא מעט קבוצות בטופ של הכדורגל שבנויות על משחק הגנתי והתקפות מתפרצות, לכל מאמן יש את השיטה שלו לצבור נקודות גם אם המשחקים לא אטרקטיביים במיוחד, אבל במשחק ללא שערים יש משהו טיפה מאכזב שהוא כבר מעבר ליכולת הקבוצות. אני לא רוצה לומר מכור, אבל יש כמות לא מועטה של משחקים ששתי הקבוצות לא ממש מגיעות למשחק ויוצאות מרוצות לאחר תוצאת תיקו. הדוגמה הכי בולטת בשנים האחרונות היא במשחק מוקדמות לגביע אפריקה לאומות בשנת 2014 בין נבחרת חוף השנהב לנבחרת קמרון ששתיהן היו צריכות נקודה אחת בלבד כדי לעלות אוטומטית לטורניר ב-2015, המשחק הסתיים בתיקו 0:0 והשחקנים פשוט בזבזו את הזמן עד שריקת הסיום.

(הדקות האחרונות של המשחק בין חוף השנהב לקמרון)

ללא ספק מדובר באחד מרגעי השפל של הכדורגל הבינלאומי בשנים האחרונות, ואם החוקה תשתנה לא יהיו עוד אירועים כאלו בכדורגל. הוספת החוק של בעיטות הכרעה לאחר 0:0 לא תגדיל את כמות השערים באופן משמעותי, אבל תעזור ביצירת שינוי במידה הרצויה שבעזרתה תקטן כמות המשחקים שבהם לא יכבשו שערים.

אהבתם? מוזמנים לקרוא את שאר הטורים של רום

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח