כמה נדיר הרצף של ערן זהבי?

מי היה מאמין שדווקא בשנת 2019 – עונתו הרביעית של ערן זהבי בסין שלוותה בסימני שאלה רבים לגבי חזרתו לנבחרת בעקבות ליגת האומות – תהיה אולי השנה שהכתירה באופן רשמי את ערן זהבי לשחקן העשור בישראל, כאשר לראשונה בקריירה הצליח לנתב את היכולת הגבוהה גם במשחקים הבינלאומיים.

השחקן הישראלי, שרשם 15 דקות בלבד בנבחרת הצעירה לאחר שנכנס במקומו של רחמים צ'קול במשחק ידידות נגד בלארוס, חסה בצילם של ביברס נאתכו, איתי שכטר וטוטו תמוז המוכשרים, שהפכו לכוכבים בליגת העל בגילאים צעירים מאוד, ושלא לדבר על בן סהר וגיא אסולין המוכשרים שערבו מעבר לים. אך דווקא הקשר שלא השתלב בסגל המוכשר של הפועל תל אביב והושאל לרמת השרון, הפך לגדול המבקיעים של הכדורגל הישראלי.

ערן זהבי - ליגיונר החלומות - סיכום חודש ינואר
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

כאמור השחקן בן ה-32 שהתחיל לכבוש גם במשחקי הנבחרת, שבר שני שיאים כבר בחודש יוני:

1. הישראלי שמגיע לכמות שערים הגבוהה ביותר בקמפיין אירופי אחד (7 שערים).
2. השחקן הראשון מאז ראול בשנת 1999 שכובש שני שלושערים בשני משחקים רצופים במסגרת מוקדמות היורו.

גם בסין זהבי ממשיך במטרה לנפץ כל שיא אפשרי, כאשר שלושה עומדים על הפרק – ניסיון להפוך לשחקן שכובש הכי הרבה שערים בליגה בעונה אחת (השיא עומד על 30), להפוך לשחקן עם כמות הכיבושים הגבוהה בתולדות הליגה (נכון לכתיבת שורות אלו הוא במרחק של 20 שערים) ולשבור את שיא השערים העונתי שלו בליגה (35 בעונת 2015/16).

בנוסף לכך, על הדרך ערן קבע ציון דרך חריג במיוחד שניתן לראות רק ברמות הגבוהות ביותר – הוא כבש לפחות 20 שערי ליגה בשש עונות רצופות. אנשים מתייחסים לכמות השערים של הישראלי כאל דבר מובן מאליו, אבל לשמור על אותה עקביות לאורך למעלה מחצי עשור הוא על גבול הבלתי ייאמן.

ערן זהבי, נבחרת ישראל
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

כדי להבין באמת כמה זה קשה להגיע למספרים האלו, בדקתי את מבקיעי השערים בכל הליגות הראשונות בעולם (מלבד הטופ 5 באירופה), החל מ-1995 עד היום, כדי לראות אילו שחקנים שמרו על יציבות דומה ומדוע אותם שחקנים לא הגיעו גם הם לליגות הבכירות באירופה.

הערות

* עונות בהן שחקן עבר בסיום עונה רגילה לליגה בעלת לוח זמנים קלנדרי לא יוחשבו, כמו עונת 2016 של ערן זהבי בגוואנגז'ו R&F.

* הבדיקה אכן החלה בשנת 1995, אך אם רצף הכיבושים המשיך לפני, צורפו גם השנים שקדמו לה.

 

קרישטוף וז'קה

רצף מעל 20 שערים בין השנים 1994-1998 (חמש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 36, 26, 32, 25, 25.

קבוצה: פנאתינאיקוס (יוון)

וז'קה הוא כנראה השם המוכר ביותר ברשימה. החלוץ הפולני, שהצטרף לפנאתינאיקוס בגיל 24, השתלב מיד, כבש מכל מקום, ובכל דרך במדי הקבוצה היוונית. אין ספק שהרגע המרכזי בקריירה שלו היה במסע האדיר של פנאתינאיקוס בליגת האלופות בעונת 1995/96 כאשר הגיעו עד לשלב חצי הגמר ו-וז'קה אף כבש את שער הניצחון ב-0:1 בבית על אלופת אירופה אייאקס, אך ההולנדים לבסוף העפילו לשלב הגמר לאחר 0:3 באמסטרדם ארנה.

בזירה המקומית היה מלך השערים של הליגה היוונית שלוש פעמים וכיום נמצא במקום השני בטבלת הכובשים בכל הזמנים של הליגה כאשר רק תומאס מארבוס מקדים אותו. בנבחרת פולין שיחק 49 פעמים, אך לא השתתף בטורניר גדול.

מה קרה לאחר מכן?

המספרים מעט ירדו, אך לא לחלוטין, נשאר בפנאתינאיקוס עד הפרישה בשנת 2004 בה גם זכה באליפות חמישית ביוון. בשנת 2008 שב לקבוצה, הפעם בצוות המקצועי כעוזר מאמן.

קרישטוף וז'קה
Credit to Krzysztof Warzycha Facebook Page


המקסיקנים:

ג'ארד בורגטי

רצף מעל 20 שערים בין השנים 2000-2004 (חמש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 22, 41, 23, 27, 23.

קבוצה: קלוב סנטוס לאגונה (מקסיקו)

ג'ארד בורגטי
Credit to Artilheiros Facebook Page

קרלוס הרמוסילו

רצף מעל 20 שערים בין השנים 1994-1998 (חמש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 28, 37, 26, 21 ,25.

קבוצה: קרוס אסול (מקסיקו)

לפני שאספר על צמד החלוצים, צריך להבהיר דבר אחד: החל מסוף שנות ה-90 ובכל העשור הראשון של שנות ה-2000 הליגה המקסיקנית חולקה לשתי ליגות בכל שנה, דבר שעזר לצמד שחקנים אלו להגיע למספרים אלו, אך אין להמעיט בערכם. מדובר בשני שחקנים שכבשו שערים רבים בנבחרת מקסיקו ובנוסף הרמוסילו ובורגטי חולקים בהתאמה את המקום השני והשלישי בטבלת הכובשים של הליגה בכל הזמנים.

מה קרה לאחר מכן?

דבר משותף לשני השחקנים האלו היה חוסר ההצלחה באירופה. לעומת קרלוס הרמוסילו, ששב למקסיקו כבר ב-1990 לאחר חצי עונה איומה בסטנדרד ליאז', ג'ארד בורגטי עבר לבולטון בשנת 2005 ועזב לאחר עונה ללא תמורה לליגה בערב הסעודית, ומשם חזר למקסיקו, ולצערו לא הצליח לחזור לאותם מספרים שהציג לפני המעבר לפרמיירליג.

באשר להרמוסילו, לאחר עונתו החמישית בקרוס אסול, נדד בכל שנה לקבוצה אחרת במקסיקו ואף עבר ללוס אנג'לס גלאקסי מ-MLS. בשנת 2001 הודיע על פרישה.

 

ריס גריפיתס

רצף מעל 20 שערים בין השנים 2006-2010 (חמש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 28, 30, 40, 31, 30.

קבוצות: פורט טלבוט טאון (ווילס), לנלי (ווילס).

הליגה הוולשית נחשבת לאחת הליגות החלשות באירופה. כמה נחותה היא נחשבת? לפי מאגר הנתונים של משחק המחשב Football Manager רמתה של הליגה נחשבת חלשה הרבה יותר מהליגה השביעית באנגליה ואולי בגלל זה מקומו של ריס גריפיתס ברשימה מוטל בספק, אך יחד עם זאת, הסיפור שלו הוא המעניין מכולם.

החלוץ הוולשי גבוה הקומה החל את הקריירה בשנת 2001 בקוומבראן טאון החובבנית (כמו כל קבוצה בליגה הוולשית), ובאותה העת עבד ככבאי בתחנת מכבי האש בדרום ווילס. במרוצת השנים נדד בקרב הקבוצות השונות ובשנת 2005 החלוץ נכנס לתודעה כאשר סיים כמלך שערי הליגה במדי פורט טלבוט טאון עם 28 שערים ומשם עבר ללנלי.

החלוץ המשיך לכבות שריפות ולכבוש ללא הרף ובעונת 2007/08, עונת השיא שלו, סימן ציון דרך משלוש – גריפיתס כבש בליגה 40 שערים ובקיץ שקדם לאותה עונה, במסגרת גביע האינטרטוטו כבש החלוץ שלושער נגד וטרה הליטאית ב-3:5 של הקבוצה הוולשית, אך היא לא העפילה לשלב הבא בגלל ניצחון 1:3 של וטרה במשחק הראשון אשר הוביל ל-6:6 ויתרון שערי חוץ ליריבה. בנוסף לשני הישגים אלו, השחקן זומן לנבחרת ג' של ווילס בטורניר 'Four Nations Tournament' ועזר לה להגיע למקום השני.

מה קרה לאחר מכן?

לאחר חמש עונות אדירות, בגיל 32 הפך גריפיתס, לראשונה בחייו, למקצוען – פלימות' מהליגה הרביעית באנגליה לא הייתה יכולה להתעלם מהמספרים המטורפים של החלוץ וצירפה אותו לשירותיה, דבר שהוביל את עזיבתו משירותי הכבאות בטענה שהוא חייב לתת את המקסימום. לצערו ההרפתקה באנגליה הייתה קצרה מהצפוי, 14 הופעות ליגה ושלושה שערים בלבד הספיקו ל'צליינים', שהעבירו אותו לניופורט קאונטי מהליגה החמישית. גם בנשיונל ליג לא הגיעה ההצלחה, החלוץ לא מצא את הרשת ושב לפורט טלבוט טאון כעבור אותו פרק זמן כמו בפלימות'. בשנת 2016 עבר לפניבונט מהליגה השלישית בווילס ועד היום נמצא בקבוצה בתפקיד מאמן/שחקן.

ריס גריפיתס
Credit to JD Cymru Leagues Facebook Page

 

הסינגפורים מיוגוסלביה:

אלכסנדר דוריץ'

רצף מעל 20 שערים בין השנים 2007-2011 (חמש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 37, 28, 28, 20, 26.

קבוצות: סינגפור ארמד פורסס (סינגפור), טמפינס רוברס (סינגפור)

מירקו גרבובאץ'

רצף מעל 20 שערים בין השנים 2001-2006 (שש עונות)

מספר שערים בכל עונה: 42, 36, 20, 23,26, 20.

קבוצות: סינגפור ארמד פורסס (סינגפור), טמפינס רוברס (סינגפור)

אי אפשר להתעלם מהדמיון של שני השחקנים – שניהם ילדי יוגוסלביה (מירקו גרבובאץ' ממוצא קרואטי, אלכסנדר דוריץ' הוא סרבי), הם ניסו את מזלם בליגה בסינגפור אחרי קריירות פושרות באירופה, בחרו באותן קבוצות, במהרה הפכו לשני הכוכבים הגדולים בתולדות הליגה, קיבלו אזרחות סינגפורית ואף זומנו לנבחרת האסייתית.

מירקו גרבובאץ', המבוגר יותר מבין השניים, הוא למעשה השחקן היחיד חוץ מערן זהבי בדור האחרון שכבש מעל 20 שערים בשש עונות רצופות מחוץ לחמש הליגות הבירות. אם להיות הוגן, עונה אחת עם 19 כיבושים בדרך עצרה רצף של שמונה עונות כאלו.

אך עם זאת, אלכסנדר דוריץ' היה השחקן הטוב מבניהם, זכה יותר פעמים בשחקן המצטיין של העונה, כבש בליגה הרבה יותר (321, לעומת 244 של גרבובאץ'), בנבחרת ממוקם במקום השני בטבלת כובשי השערים של סינגפור, בעוד שחברו לא זכה לכבוש שער בינלאומי, ואף זכה עם נבחרתו בתואר בינלאומי – אליפות דרום אסיה בשנת 2012.

מה קרה לאחר מכן?

גם לאחר השיא ההמשך שלהם די דומה – חזרה לאירופה לא הייתה על הפרק והם בחרו לפרוש בסינגפור כאשר שניהם נמצאים בפער ניכר מהשאר בראש טבלת הכיבושים של הליגה.

לאחר הפרישה, מירקו גרבובאץ' החל בקריירת אימון ודווקא אז חזר לקרואטיה כדי לנסות את מזלו בליגות הנמוכות. בהתחלה המאמן אפילו זכה ללא מעט הצלחה, העלה את אימוטסקי לליגה השנייה בקרואטיה והגיע עימה למקום החמישי והמכובד, אבל עונה לאחר מכן שבה לליגה השלישית וגרבובאץ' לא הצליח לשחזר את ההצלחה. בחודש ינואר 2018 סגר מעגל כאשר חתם בקבוצתו הראשונה בסינגפור, ארמד פורסס (כיום ווריירס FC) בה נמצא עד היום.

לגבי אלכסנדר דוריץ', הסיפור קצר יותר. לאחר שתלה את הנעליים בשנת 2014, המשיך להתגורר בסינגפור, משמש כמאמן הכושר של טמפינס רוברס, בה פרש, אך הביע את רצונו להתחיל גם הוא קריירה שנייה על הקווים.

מירקו גרבובאץ'
Credit to Aleksandar Duric Facebook Page

 

בחזרה לערן זהבי

כאשר מסתכלים על רשימת השחקנים שמופיעים מעליו, אפשר להסתכל על החצי הריק של הכוס. אף אחד מאותם שחקנים לא השתלב בליגות הבכירות באירופה ורובם אפילו לא היו קרובים לכך. אבל זהבי הוכיח מספר פעמים נגד קבוצות ונבחרות אירופיות שיש לו מה לתרום וסחב את מכבי תל אביב על גבו בעלייה הסנסציונית לשלב הבתים של ליגת האלופות.

אי אפשר לומר שזהבי לא מחפש אתגרים ואוהב יותר מדי את אזור הנוחות, אבל כאשר שיחק במכבי תל אביב נראה היה שהדרישות לקבוצתו הבאה היו מוגזמות – קבוצה חזקה שתאפשר לו להוביל אותה. בסוף בחר זהבי בכסף הגדול של סין ולמרות שמבחינתו הוא עשה את הבחירה הנכונה ללא אף תחושת חרטה, גם הוא וגם בקרב הכדורגל הישראלי ישנה החמצה שלא עבר פעם נוספת לליגה גדולה.

ואפילו יותר מכך. אם אכן היה עובר למועדון בכיר, אולי היה קל הרבה יותר להבין היכן למקם את רמתו בצורה מדויקת יותר. קשה להשוות אותו עם שחקנים מהפרמיירליג או מהבונדסליגה ובנוסף גם אי אפשר להכריע את הוויכוח על מקומו ברשימת השחקנים הגדולה בכל הזמנים. מעבר לליגה בכירה היה מכריע את שתי הסוגיות אחת ולתמיד, אבל החתימה בגוואנגז'ו R&F הפכה את הנושא לחידה הגדולה ביותר בכדורגל הישראלי בעשור הנוכחי.

ערן זהבי
Credit to "Guangzhou R&F FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. מרלון דה חסוס

    מצויו כרגיל

  2. מעניין מאוד, אילו שחקנים רשמו הישג כזה בליגות הבכירות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח