סיכום החלק השני של הטור דה פראנס – קטעים 10 עד 15

השבוע השני בטור דה פראנס שכלל שלושה ימים רצופים של טיפוס באלפים עשה שמות בין הרוכבים אשר ראו את עצמם בעלי סיכוי להתמודד על ה-GC (דירוג כללי) והשאיר אותנו עם שישה רוכבים רלוונטים בלבד, נעבור עליהם אחד אחד:

1. גריינט תומאס – תומאס לקח את החולצה הצהובה אחרי הקטע ה-11 (לא איבד זמן בנג"ש הקבוצתי ולא סבל משום תקלה אחרת), אבל מצד שני הראה את היכולת הכי מרשימה מבין רוכבי ה-GC כאשר ניצח בקטעים 11 ו-12. היה ברור שתומאס יודע לטפס, אבל בשום שלב הוא לא רמז לנו שיאפיל על מטפסים כמו קינטנה וברדה. הכושר של תומאס מעלה סימני שאלה לגבי קבוצת סקיי – האם צריך להישאר עם פרום כמוביל או שכדאי לשמור על תומאס עם החולצה הצהובה.
סימן השאלה הגדול בנוגע לתומאס הוא השבוע השלישי – תומאס מעולם לא הלך "עמוק" לתוך גרנד טור, הוא רוכב שטוב במרוצים של שבוע והוא גם הראה את זה בקריטריום דאופינה ביוני. אם הוא ימשוך את היכולת שלו לפירנאיים זה יהיה משהו חדש שלא ראינו ממנו מעולם. צריך לזכור שתומאס הוא גם רוכב נג"ש טוב ופער של דקה לפני הקטע ה-20 יכול להספיק לו לזכייה.

גריינט תומאס, כריס פרום
ימשיכו לחייך? Credit to "Team Sky" Facebook page

2. כריס פרום (+1:39 אחרי תומאס) – כריס פרום ממשיך בשלו ונמצא בעמדה טוב לזכייה חמישית בטור דה פראנס ובגרנד טור רביעי ברצף. לפני המרוץ חששתי בנוגע לעייפות של פרום הרי מאז 1998 רוכב שרכב בג'ירו לא ניצח בטור ואנחנו יודעים מה קרה בענף בשנות התשעים… בהנחה שתומאס באמת יתפוגג בשבוע השלישי, פרום יקבל את ההובלה של סקיי באופן מלא ויוכל לעשות את מה שהוא יודע עם סגל נהדר סביבו (ג'יאני מוסקון יחסר, איגן ברנל ענק!). סימן השאלה לגבי פרום הוא עד כמה הוא מרגיש את הג'ירו ברגליים שלו, למזלו היריב העיקרי שלו (לא תומאס) גם רכב בג'ירו והוא הרוכב הבא שנתעסק בו.

3. טום דומלן (+1:50) – דומלן הוא הרוכב שמתמודד הכי טוב עם הדומיננטיות של סקיי. האסטרטגיה של סקיי היא לשים רוכבים חזקים מקדימה בטיפוסים ולהכתיב קצב רצחני שיקשה על המטפסים, אחרי שהרוכב של סקיי מתקשה מגיע הבא בתור עד שפרום ותומאס נשארים עם קבוצה מצומצמת של רוכבים. האסטרטגיה הזו דווקא מתאימה לדומלן כי הוא מומחה נג"ש והוא יודע לעבוד ולסבול בקצב גבוה. דומלן עד עכשיו מתמודד בגבורה מול סקיי. אם תומאס ימשיך להיות גיבור-על לדומלן אין שום סיכוי, אבל אם הקרב שלו הוא מול פרום הוא רק צריך להישאר קרוב ולעקוף את פרום בנג"ש . הנג"ש בקטע 20 הוא באורך 31 קילומטרים. בקטע ה-16 בג'ירו האחרון דומלן לקח על פרום 13 שניות ב-34 קילומטרים, הקרב עוד לא אבוד. כמובן שגם דומלן מגיע אחרי הג'ירו וגם בו זה יכול לפגוע.



4. פרימוז' רוגליץ' (+2:38) – בניגוד לדומלן ולפרום, עבור רוגליץ' הטור דה פראנס הוא הגרנד טור הראשון מאז הטור דה פראנס בשנה שעברה. בשנה האחרונה רוגליץ' ביצע קפיצת מדרגה והפך ממטפס טוב למטפס טוב ועקבי. בקטע 11 רוגליץ' איבד כמה שניות לשלושה שמעליו, אבל אי אפשר להגיד שהוא נשבר, באלפ דואז למחרת רוגליץ' התנתק מתומאס ופרום אבל עושה רושם שזה בגלל התאונה של ניבאלי, הוא איבד רק 13 שניות. בקטע ה-14 רוגליץ' לראשונה ניסה משהו ובעלייה קצרה של שלושה קילומטרים הוא הצליח להתרחק מכולם ולשים זמן בינו לבין כל מי שמתחתיו בדירוג.
רוגליץ' הוא מומחה נג"ש, כמעט ברמה של דומלן ולכן הפודיום ממש בהישג ידו. העניין עם רוגליץ' הוא שזו הפעם הראשונה שהוא נכנס לשבוע השלישי של גרנד טור כשהוא מתחרה בדירוג וזו טרה אינקוגניטה עבורו. אם לרוגליץ' יהיו את הרגליים הוא יצטרך להחליט האם הוא מסופק מהמיקום שלו או שהוא צריך לנסות איזה תקיפה מרחוק כדי לשפר עמדה. איך שהמרוץ הזה לא יסתיים רוגליץ' יוכל להיות מרוצה מההתקדמות שלו.

טום דומלן רוכב
טום דומלן – האיום הגדול על סקיי. Credit to "Team Sunweb" Facebook page

5. רומן ברדה (+3:21) – ברדה נראה טוב בקטע 11 וממש טוב בקטע 12, אבל איבד את הגלגל של פרום בקטע 14. בניגוד לארבעה שמדורגים מעליו, ברדה הוא לא רוכב נג"ש מעולה ולכן קשה להגיד שהוא תלוי בעצמו, הוא בעיקר תלוי בהתמוטטות מוחלטת של הרוכבים שמעליו. ברדה יכול ליהנות מהשיפועים של הפירנאיים ולמרות שהקבוצה שלו הצטמצמה משמעותית עדיין נותרו לידו מטפסים טובים כמו פייר לאטור ומתיאס פרנק. ברדה ירגיש שהוא חייב לתקןף והוא זה שאמור להפוך את השבוע השלישי למסקרן במיוחד (שימו עין על קטע 17).

6. מיקל לנדה (+3:42) – אחרי שבועיים של מרוץ מסתמן שמיקל לנדה הוא המוביל של מוביסטאר. קינטנה אומנם נמצא רק 40 שניות אחריו אבל הנג"ש של לנדה טוב בהרבה. עד לרגע זה שלושת האמיגוס של מוביסטאר קצת אכזבו, ציפיתי שהם ישתמשו אחד בשני כדי לשבור את סקיי אבל זה לא קרה.אם מוביסטאר רוצים צ'אנס לפודיום ולוורדה וקינטנה יהיו חייבים לעשות משהו בשביל לנדה בפירנאים.



עוד כמה קטנות על השבוע השני של המירוץ:

הנפילה של ניבאלי באלפ דואז היא לדעתי הסיפור הגדול של המרוץ עד היום. ניבאלי נראה ממש חזק באלפים והוא בבירור לא רק רוכב שמחזיק מעמד שלושה שבועות אלא אחד שידוע עליו שבשבוע השלישי הוא משתפר (וגם זוכה הטור דה פראנס היחיד מלבד פרום מבין המתחרים). ניבאלי היה הפייבוריט שלי לזכייה ומצער לראות אותו בחוץ בגלל רצועה של מצלמה של צופה. אחרי שנפל ושבר חוליה בגב ניבאלי עלה חזרה על האופניים וצמצם פער של 40 שניות ל-13 שניות בלבד. התקווה של בחריין-מרידה היא שניבאלי יספיק להחלים עד לוואלטה ושיוכל לחזור להתחרות. לדעתי המטרה של ניבאלי להמשך העונה היא משהו אחר דווקא – אליפות העולם שבאוסטריה בספטמבר.

וינצ'נזו ניבאלי רוכב
וינצזנזו ניבאלי. אבידה גדולה למרוץ. Credit to "Team Bahrain Merida" Facebook page

החולצה הלבנה – כרגע פייר לאטור מ-Ag2r La Mondiale מוביל את דירוג הרוכבים מתחת לגיל 25. לאטור מוביל בכ-2 דקות על גיום מרטין וב-7 וחצי דקות על איגן ברנל. קשה לי לראות את מרטין לוקח את הזמן הזה – גם בהרים וגם בנג"ש. ברנל רק בן 21 והוא הרוכב הכי צעיר במרוץ, בשיחות של עם העיתונאים הוא אמר שהוא לא מעוניין בחולצה הלבנה אלא רק במאבק הקבוצתי על החולצה הצהובה, הוא אפילו איבד זמן בקטעים שטוחים. ברנל עלה על כל הציפיות במרוץ הזה והוא משאיר מאחורה בטיפוסים רוכבים כמו קינטנה ודן מרטין. יכול להיות שהעבודה שלו עבור פרום/תומאס תהיה מספיק כדי לעקוף את לאטור ולעמוד על הפודיום בפריז.

החולצה המנוקדת – דירוג המטפסים בנוי מנקודות כאשר המארגנים מסווגים טיפוסים לפי קטגוריות – 4,3,2,1 וקטגוריית על (4- טיפוס הכי קל, על – הכי קשה). הסיווג נעשה על ידי אורך הטיפוס והשיפועים שלו. עבור טיפוסים קשים יותר מחולקות יותר נקודות וטיפוס שמסתיים בקו הסיום של הקטע מביא נקודות כפולות. ג'וליאן אלאפיליפ לקח את ההובלה בדירוג המטפסים כבר בקטע ה-10 שהיה תפור בדיוק עבורו, אלאפיליפ יצא לעוד כמה בריחות ולקח נקודות שיספיקו לו עד עכשיו. המתחרה העיקרי של אלאפיליפ הוא וורן ברגיל (שניצח בקטגוריה בשנה שעברה) והוא במרחק של 22 נקודות מאלאפיליפ (מי שחוצה ראשון טיפוס מקטגוריית על מקבל 20 נקודות). ברגיל ואלאפיליפ צפויים לבלות הרבה זמן בבריחות בפירנאיים ולהילחם זה בזה.

ג'וליאן אלאפיליפ רוכב
ג'וליאן אלאפיליפ בחולצה המנוקדת Credit to "Le Tour de France" Facebook page

הספרינטרים – ב-24 שעות איבדנו את חמשת הספרינטרים הבכירים של המרוץ (ולא – פטר סאגאן הוא לא ספרינטר) – חרונווגן, גביריה, קיטל, קבנדיש וגרייפל לא עמדו בקצב של ההרים. בכל קטע מוגדרת מגבלת זמן לפי האופי של המסלול. גם אחרי שהמארגנים הגדילו את מגבלת הזמן הספרינטרים לא עמדו בקצב. לתופעה הזו יש מספר גורמים – הגוף הגדול והשרירי של הספרינטרים מעכב אותם בטיפוסים והמאמצים העילאיים שלהם בקטעים השטוחים מביאים אותם עייפים יותר להרים. צפויים עוד שני ספרינטים במרוץ – בקטע 18 המישורי וקטע האחרון בשאנז אליזה. הספרינטרים שנשארו וינסו לגנוב ניצחון מסאגאן הם ארנו דמאר, אלכסנדר קריסטוף וקריסטוף לאפורט.

החולצה הירוקה – כדאי שמארגני הטור דה פראנס ישקלו לרשום את התחרות הזו על שמו של פטר סאגאן. סאגאן הבטיח את החולצה הירוקה השישית שלו (רק נשאר לו להגיע לפריז) והוא משווה את השיא של אריק זאבל כבר בגיל 28. סאגאן יודע לקרוא את המרוץ ולהתמקם נהדר לכל ספרינט (וגם להתרחק מנפילות). סאגאן מנצל את העובדה שהוא גם מטפס סביר כדי לצאת לבריחות ולקחת נקודות גם כשהפער כל כך גדול. סאגאן ירצה לנצח גם את שני הספרינטים שנשארו לשבור את שיא הנצחונות שלו בקטעים (שלושה) ואת שיא הנקודות שלו.

יקוב פוגלסנג הגיע לטור עם שאיפות פודיום, אבל הוא מדורג במקום התשיעי, אסטנה שינו אסטרטגיה והם שולחים את הרוכבים הכי טובים שלהם לבריחות. בשבת עומאר פרייאלה ניצח באופן מרשים בקטע לעיירה מאנד ולמחרת מגנוס קורט-נילסן ניצח עם עזרה ממייקל ואלגרן. גם הקטעים בימי רביעי ושישי יכולים להתאים לבריחה איכותית שתצא מוקדם. צהיו בטוחים שאסטנה יהיו שם מקדימה.

לוסון קראדוק עדיין מתחרה ועדיין תורם כסף לשיפוץ הולודרום בו הוא התאמן בטקסס, ולודרום שנהרס בסופת הוריקן. הוא צבר כבר תרומות בשווי של 127,000$ (בעת כתיבת שורות אלה). לתרומה.

פטר סאגאן רוכב
אף אחד לא יעצור את סאגאן Credit to "Le Tour de France" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח