מצעד האלופות – דירוג משחקי גמר ליגת האלופות – שלושת הגדולים

לחלק א' – מקומות 20-25

לחלק ב' – מקומות 14-19

לחלק ג' – מקומות 8-13

לחלק ד' – מקומות 4-7

הערב זה יקרה. בפעם ה-63 בהיסטוריה וה-26 מאז הוקמה ליגת האלופות, תוכתר אלופת אירופה לקבוצות לשנת 2018. רגע לפני, הגיע הזמן לסיים את המצעד ולהיזכר בשלושת הגמרים הגדולים ביותר בתולדות ליגת האלופות. מקומות 1-3, הנה זה בא:

קלופ, זידאן, צ'מפיונס ליג
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

מקום 3: גמר 2011, ברצלונה – מנצ'סטר יונייטד 1:3
זו לא היתה דרמה גדולה כמו של מנצ'סטר יונייטד ב-99' או ריאל מדריד ב-2014. גם לא הפתעה כמו דורטמונד ב-97' או פורטו ב-2004. אז למה בכל זאת המשחק הזה מדורג לפני כל הנ"ל? כי זה היה משחק פשוט נפלא של אחת מקבוצות הכדורגל הגדולות של כל הזמנים.

הרבה קבוצות גדולות הגיעו לגמרים ואכזבו מבחינת רמת המשחק, גם כשניצחו. שנתיים קודם לכן בארסה ניצחה את יונייטד בגמר למרות יכולת בינונית. כולם דיברו במשך 3 שנים על הקבוצה ההיסטורית ההיא, על הכדורגל המלהיב, על השליטה הבלתי-מעורערת בליגה הספרדית בכלל ובמשחקי הקלאסיקו בפרט, אלא שבארסה ההיא רק הלכה והשתפרה. הקבוצה של 2009 זכתה בטרבל, וב-6 תארים בשנה קלנדרית אחת, ועדיין הקבוצה של 2011 היתה טובה ממנה. הדבר היחיד שהיה חסר זה לתת הצגה גם בגמר ליגת האלופות, במעמד הגדול והחשוב ביותר. ובאותו ערב בוומבלי בארסה נתנה הצגה.



במחצית הראשונה יונייטד עוד היתה שותפה למשחק המצוין ואחרי שער יתרון של פדרו, הצליח ויין רוני להשוות. במחצית השניה זה היה קונצרט באדום-כחול. בארסה שלטה באופן אבסולוטי. מסי החזיר את היתרון ודוד ויה קינח בשער יפהפה.

מבחינת איכות משחק נטו, זה היה אולי הגמר הטוב ביותר. משחק שגם האוהדים הנייטרלים שצפו בו הבינו שהם רואים מול העיניים קבוצה יוצאת דופן. ועם כל זה, הרגע הגדול באמת התרחש לאחר סיום המשחק, כשהקפטן קרלס פויול ויתר על הנפת הגביע לטובת חברו לקבוצה אריק אבידל, שחזר למגרשים אחרי שניצח את הסרטן. אנשים שהיו באצטדיון מוכנים להישבע שלא נשארה עין יבשה אחת כשהצרפתי הניף את הגביע עם האוזניים הגדולות.

ברצלונה, ליגת האלופות, אבידל
אבידל מניף ולוזון ברקע Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

מקום 2: גמר 1994, מילאן – ברצלונה 0:4
על ברצלונה של יוהן קרויף דיברו לא פחות מאשר על זו של גווארדיולה. הדרים טים קראו להם. קבוצת כוכבים אדירה שזכתה בארבע אליפויות רצופות ובגביע אירופה לאלופות האחרון ב-1992 לפני הקמת ליגת האלופות. גווארדיולה היה אז שחקן צעיר, ואיתו על המגרש ליהטטו קומאן, סטויצ'קוב ורומאריו. רק מי שראה כדורגל בניינטיז מסוגל להבין באיזה שילוב מטורף של שחקנים מדובר.

מילאן של אותה עונה היתה רחוקה מלהזכיר את מילאן הגדולה של סוף שנות ה-80. אמנם היו שם פאנוצ'י ומאלדיני, בובאן ודסאיי, אבל הם לא באמת היו ברמה של ברצלונה. בשלב הבתים הם סיימו 3 משחקים ב-0:0. בגמר היה ברור לכולם שבארסה באה לנצח בלי בעיה. אז איך זה יכול להיות? מה קרה באותו ערב מטורף באצטדיון האולימפי באתונה? שאננות של בארסה? התעלות חד-פעמית של מילאן? צירוף מקרים? או שסתם הכוכבים בשמיים הסתדרו בצורה מסוימת? בינינו, זה לא באמת משנה. בשורה התחתונה, זה היה משחק ענק. זה לא היה סתם ניצחון האנדרדוג, זה היה נוקאאוט מדהים.



דניאלה מסארו כבש צמד שהימם את הקטאלונים עוד במחצית הראשונה. סאביצ'ביץ' ודסאיי הלמו בשניה. בדקה ה-58 היתה התוצאה 0:4 למילאן מול הדרים טים. הניצחון הגבוה ביותר בגמר ליגת האלופות עד עצם היום הזה. מילאן באמת לא היתה ברמה של ברצלונה – באותו ערב היא היתה כמה רמות מעליה. רומאריו לפחות השיג נקמה אישית קטנה חודשיים לאחר מכן כשניצח עם ברזיל את איטליה בגמר המונדיאל בפסדינה, קליפורניה. 4 שחקנים של מילאן שהיו שותפים לסנסציה הזו שיחקו אז במדי איטליה. מסארו, דרך אגב, החטיא בדו-קרב הפנדלים.

מאלדיני, מילאן, גמר 1994
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

מקום 1: גמר 2005, ליברפול – מילאן 3:3 (2:3 בפנדלים)
לארי הוא ילד טוב ממשפחה טובה. הוא משקיען, הוא חכם, הוא אפילו די אהוד. אבל מה לעשות שהוא קצת חנון, קצת לוזר ולא ממש הולך לו עם בנות. יום אחד קולג' יוקרתי במיוחד מודיע שישריין מקום לאחד מתלמידי בית הספר של לארי ושבית הספר יבחר את התלמיד המצטיין שלו. לרוע מזלו של לארי, אחד הקריטריונים שעליו לעמוד בהם הוא הצטיינות בספורט, מה שממש לא היה התחום שלו. כנגד כל הסיכויים לארי, עם הרבה השקעה ומאמץ, משפר את ביצועיו ועובר שלב אחרי שלב בתחרות הריצה בבית הספר, עד שהוא מוצא עצמו במירוץ הגמר. מולו מתמודד מת'יו, החתיך של השכבה, חביב הבנות וספורטאי מצטיין. רק לפני שנתיים הוא זכה באותה תחרות ממש. מת'יו הוא ילד עשיר וכריזמטי, ולמען האמת גם קצת שחצן.

התחרות נפתחת בדיוק כמו שכולם ציפו. מת'יו דוהר ומשאיר את לארי מאחור בפער ענק. לארי באמת נותן את כל מה שיש לו, אבל מת'יו פשוט מהיר יותר. כולם מביטים על לארי באמפתיה. זה באמת לא כוחות. ולפתע, אחרי קצת יותר ממחצית הדרך, לארי מתחיל להגביר מהירות. הוא מצמצם את הפער עוד, ועוד, ועוד, עד שהוא מדביק את מת'יו, שמצידו מנסה שוב לפתוח פער אבל הוא כבר בזבז את הכוח שלו בתחילת המירוץ. השניים ממשיכים לרוץ כאשר הם צמודים זה לזה, הקהל באקסטזה, אפילו הבנות, שעד לא מזמן היו קרועות על מת'יו, מעודדות את לארי הנהדר. שניהם הולכים ומתקרבים לקו הסיום, ולפתע מת'יו מאבד לרגע את שיווי המשקל. לארי, בשארית כוחותיו, מנצל את המעידה של יריבו, עוקף אותו ממש במטר האחרון וחוצה לפניו את קו הסיום. הבלתי ייאמן קרה. כולם מריעים לאנדרדוג הנפלא שעשה את קאמבק חייו, את מה שנראה כבלתי אפשרי. סוף.



אם נעזוב לרגע את כישוריי הבינוניים מינוס בכתיבת סינופסיס, תודו שאם הייתם נתקלים בסרט אמריקאי שזה הסיפור שלו, לא הייתם מופתעים ותכלס גם לא הייתם מתלהבים. "עוד תסריטאי חובב קיטש" הייתם אומרים, "סתם סיפור סינדרלה מוגזם ולא מציאותי". אבל ב-25 במאי 2005 באצטדיון אתא טורק באיסטנבול, התסריט ההוליוודי הקיטשי, המלודרמטי והלא אמין הזה, הפך למציאות. וזה היה מלהיב, אוהו כמה שזה היה מלהיב.

אי-אפשר לחשוד בי בשמץ של אהדה ללארי, כלומר לליברפול, אבל כל-כך נהניתי מהם באותו ערב, אפילו די שמחתי. כי הם עשו באמת את מה שכולנו חולמים לעשות אבל תמיד רואים רק בסרטים. כל הקלישאות הכי שחוקות הסתברו כהכי נכונות בערב ההוא. זה לא נגמר עד שזה נגמר, הכל אפשרי אם תאמין בעצמך, לב ונשמה יכולים לנצח כישרון. הכל נכון. לא תמיד זה קורה, על אחת כמה וכמה במעמד כ"כ גדול ויוקרתי, אבל לפעמים זה קורה. וכשזה קורה, ועוד בצורה כזאת, זה הכי יפה והכי מרגש שיכול להיות.

וזו הסיבה שהגמר הזה הוא הכי גדול שהיה, בלי צל של ספק. הכל היה שם: כדורגל טוב, דרמה גדולה, הפתעה גדולה וסיפור ענק. כל הקריטריונים המשמעותיים שלקחתי בחשבון בדירוג המצעד הזה השתלבו יחד בהרמוניה מושלמת. זה היה יותר ממשחק כדורגל, זה היה שיעור לחיים. כן, עד כדי כך.

לחלק א' – מקומות 20-25

לחלק ב' – מקומות 14-19

לחלק ג' – מקומות 8-13

לחלק ד' – מקומות 4-7

ליברפול, גמר 2005, ליגת האלופות
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח