הנצחונות הגדולים של מכבי ת"א באירופה – חלק ב'

מכבי ת"א מתכוננת לאחד ממשחקיה החשובים ביותר בשנים האחרונות, בזירה האירופית ובכלל. הצהובים רחוקים 90 (או 120) דקות מהבטחת השתתפות בשלב הבתים של אחד המפעלים האירופיים (הימור שלי: מול זלצבורג אין מי יודע מה סיכוי, אז הכיוון הוא ליגה אירופית) שתהיה משמעותית מאד מבחינה כלכלית ומקצועית.

זה הזמן לחזור אחורה בזמן, אל חמשת הנצחונות האירופיים הכי גדולים של המועדון עד היום:

לחלק א' – מקומות 10-6

 

מקום 5: מכבי ת"א – פנאתנייקוס 0:3 

התאריך: 18/8/2011

המעמד: שלב הפלייאוף במוקדמות הליגה האירופית, משחק ראשון

למה הוא כאן? כי מבחינת רמת הכדורגל זה אחד המשחקים הכי גדולים של מכבי בזירה האירופית אי פעם. המחצית השניה של המשחק הזה נמצאת במלואה ביוטיוב. פנו לעצמכם 45 דקות כדי להיווכח. זה היה, בלי להגזים, קונצרט של מכבי מול קבוצה הרבה יותר עשירה ומנוסה ממנה. שליטה מוחלטת בשדה, מהלכי כדורגל יצירתיים ושובי עין וים של הזדמנויות. קונאטה התכבד בשער הראשון בדקה ה-60, אלירן עטר הוסיף צמד (68 בפנדל ו-90).

עד כמה טובה היתה מכבי? למזלה של פנא זה נגמר *רק* 0:3. עד כמה מביך זה היה בשביל פנא? המאמן הפורטוגלי ז'סוואלדו פריירה פוטר בעקבות ההדחה הזו (בגומלין היוונים ניצחו 1:2 שכמובן לא הספיק). רוב הנצחונות הגדולים שהוזכרו כאן, ולמעשה רוב הנצחונות הגדולים של מכבי בכלל, בעיקר כשמדובר על יריבות חזקות, היו נצחונות של אופי ונחישות. הפעם זה היה מפגן כדורגל יפהפה שהביא את מכבי לראשונה בתולדותיה לשלב הבתים של הליגה האירופית.

 

מקום 4: מכבי ת"א – איינטרכט פרנקפורקט 2:4

התאריך: 7/11/2013

המעמד: שלב הבתים בליגה האירופית, מחזור 4

למה הוא כאן? דיברנו על נצחונות של אופי. דיברנו על ניצחון של כדורגל. כאן, באופן נדיר, היו שניהם. פרנקפורט הגיעה לבלומפילד עם מאזן מושלם ו-2,000 אוהדים מוטרפים וציפתה לעוד הצגה. אז את ההצגה היא קיבלה, אבל לא מהכיוון שציפתה לו.

זהבי בשער ממזרי עשה 0:1 בדקה ה-14, יצחקי נגח בחוכמה את השני והקפיץ מעל השוער את השלישי אחרי מבצע אדיר. בדקה ה-35 לוח התוצאות הראה 0:3 למכבי. מאיר איינשטיין ז"ל ששידר את המשחק נאלץ להסביר לצופים שהצטרפו למשחק באמצע שזו לא טעות. בתחילת המחצית השניה מכבי נרדמה ופרנקפורט כבשה פעמיים תוך 4 דקות. עכשיו זה משחק אחר לגמרי.

כאן נכנס לתמונה החלק של האופי. מכבי התעשתה, עמדה נכון על המגרש והתגוננה עם המון ביטחון וחוכמה, הגרמנים המתוסכלים לא הצליחו להשלים את המשימה ולקינוח מכבי קיבלה פנדל בדקה האחרונה של תוספת הזמן וזהבי השלים צמד עם פאננקה בלתי נשכחת. במאני טיים, בעמדת אנדרדוג, מכבי התעלתה בדיוק ברגע הנכון והשיגה ניצחון שהבטיח לה מעשית את המקום בשלב הנוקאאוט.

 

מקום 3: בורדו – מכבי ת"א 2:1

התאריך: 3/10/2013

המעמד: שלב הבתים בליגה האירופית, מחזור 2

למה הוא כאן? אני מניח שדי ברור למה הוא כאן במצעד, השאלה שרובכם תשאלו היא למה הוא כאן מעל פרנקפורט? ובכן, כי הוא איפשר את הניצחון על פרנקפורט. כשמכבי הוגרלה לבית מול יריבות מגרמניה, צרפת וקפריסין היה קשה להאמין שהעפלה מהבית הזה אפשרית. מקום שלישי מעל אפועל ניקוסיה היה נראה כהישג נאה. מכבי התחילה את שלב הבתים בתיקו 0:0 מאכזב מול אפועל בבלומפילד, שאחריו רף הציפיות ירד עוד יותר. ואז הגיע המשחק בסטאד שבאן-דלמאס.

מכבי שיחקה טוב יותר מבורדו במחצית הראשונה, אבל לא הצליחה לכבוש ובתחילת המחצית השניה ספגה שער מרגיז. מכאן, בפיגור 1:0, במשחק חוץ מול אחד ממועדוני הפאר בצרפת, הגיע מהפך אדיר בכיכובו של ראדה פריצה שבישל פעמיים, ליצחקי (שהיה בנבדל) בדקה ה-71 ולדור מיכה בדקה ה-80.

קבוצה ישראלית עושה מהפך? ובדקות כאלה? ובחוץ? ומול כזו יריבה? זה באמת רגע יוצא דופן. זה היה ניצחון החוץ הגדול ביותר של מכבי, עד שהגיע המשחק שבמקום השני.

 

מקום 2: ויקטוריה פלזן – מכבי ת"א 2:0

התאריך: 5/8/2015

המעמד: סיבוב המוקמדות השלישי בליגת האלופות, משחק הגומלין

למה הוא כאן? אחרי שני ניסיונות כושלים להעפיל לליגה של הגדולים, מכבי עשתה את זה כנגד כל הסיכויים. לא כולם זוכרים, אבל המסע ההוא התחיל באחד ההפסדים המביכים בהיסטוריה, 2:1 מול אלופת מלטה (וניצחון 1:5 בגומלין, אחרי לא מעט דפיקות לב). לאחר מכן באה פלזן, שבשנים לפני כן הגיעה פעמיים לשמינית גמר הליגה האירופית וניצחה בדרך יריבות כמו שחטאר, נאפולי ואתלטיקו מדריד. במכבי האמינו שאפשר לעבור את אלופת צ'כיה, אבל במשחק הראשון בבלומפילד אפשר היה לראות בבירור מי קבוצה אירופית רצינית ומי עדיין לא בכיוון. ההגנה של מכבי לא התאימה את עצמה למעמד, פלזן עקצה פעמיים ונראה היה שהסיפור גמור. שער מצמק של יצחקי גמר את המשחק ב-2:1.

מכבי צריכה לנצח בחוץ בהפרש של שני שערים. לא הרבה האמינו שזה אפשרי. כנראה שגם בפלזן לא, כי בגומלין השחקנים שלה פשוט העבירו את הזמן ואפשרו למכבי לשחק. הטעות שלהם היתה שהם לא הבינו מי זה ערן זהבי. בתוך 7 דקות הווינר הגדול של דורנו סחט פנדל, הבקיע אותו והמשיך מסירה מדויקת של שפונגין מהאויר בדיוק למקום הנכון. 0:2 בלתי נתפס למכבי בצ'כיה על קבוצה שהיתה אמורה לעבור אותה בקלות. אחר-כך בא פרק באזל המפורסם והופעה מזעזעת בשלב הבתים, אבל הניצחון ההוא היה ונשאר קלאסיקה אדירה.

ערן זהבי מכבי תל אביב
קרדיט – דף הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב

 

מקום 1: מכבי ת"א – אייאקס 1:2

התאריך: 3/11/2004

המעמד: שלב הבתים בליגת האלופות, מחזור 4

למה הוא כאן? רק להסתכל על השמות בהרכב של אייאקס. מרטין שטקלנבורג, ג'ון הייטינחה, סטיב פינאר, חאתם טרבלסי, רפאל ואן דר-וארט, ווסלי סניידר, נייג'ל דה-יונג. על הקווים עמד האיש שכיום מאמן את ברצלונה. רק להסתכל על השמות בהרכב של מכבי: סאלם אבו סיאם, קובי מוסא, מושיקו מישאלוף, ארז מסיקה, ישמעאל אדו, לירן כהן, ג'ובאניני. על הקווים עמד האיש שאף-אחד לא רצה במכבי אחרי שהעיף משם את אבי נמני.

באחת התקופות הכי אפלות בהיסטוריה שלה, עם סגל אפור ומוגבל, בעונה מבישה בליגה, באווירה עכורה במיוחד ביציעים ובתוך המועדון, דווקא בתופה כזו הצליחה מכבי להעפיל לראשונה לליגה הטובה בעולם ולתת קמפיין מכובד מאד, מול 3 אימפריות אירופיות. זה התחיל עם פעמיים 1:0 מול באיירן ויובנטוס שהשאירו תחושת פספוס אדירה והמשיך עם 3:0 חד וכואב באמסטרדם ארינה.

בגומלין כעבור שבועיים זה נראה אחרת. מכבי סוף-סוף התאימה עצמה למעמד, הסתכלה לאייאקס בלבן של העיניים וברוך דגו במשחקו הגדול בקריירה כבש צמד בלתי נשכח תוך 7 דקות, כולל גניבת כדור ממזרית במיוחד משטקלנבורג האומלל. יורם ארבל הפליא לתאר: "שטקלנבורג לא יישן הלילה – הוא יראה את דגו בחלומות, הוא יראה את דגו בסיוטים". דניאל דה רידר (לימים דאבליסט עם הפועל ת"א) עוד צימק אבל זה לא העיב על השמחה. הניצחון הראשון (והיחיד) של מכבי ת"א בליגת האלופות. הניצחון היוקרתי והמרשים מכולם. הגדול ביותר.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח