מעקב המושאלים חלק ג' – קישור התקפי

לשאר הטורים במעקב המושאלים

לעיתים למועדונים גדולים אין את הזמן והיכולת לתת לשחקן צעיר להשתפשף על חשבון הקבוצה, בעיני המועדון לשחקן יש את הפוטנציאל להתפתח ולהיות שחקן מן המניין, אך בעידן בו ההישגיות היא חזות הכל, מעדיפים המועדונים להשתמש בהשאלות למועדונים קטנים כדי שיספקו את דקות המשחק והניסיון להם זקוק השחקן הצעיר כדי להתפתח. כך, מועדונים קטנים יכולים להרוויח את יכולותיהם של שחקנים איכותיים ובה בעת לחסוך כסף (רכישה, משכורת).

טיקטיק מונדיאל

ישנם מקרים נוספים בהם שחקנים כבר אינם מתאימים לתוכניות של המועדון או לא מקבלים מספיק דקות משחק ולכן מעוניינים לעבור לקבוצה אחרת, שם יוכלו להוכיח את יכולותיהם, גם לקבוצה השואלת ואולי בעיקר לקבוצה המשאילה.

בליגת העל ישנם 38 שחקנים המושאלים מאחת עשרה קבוצות שונות, כולל כאלה שנמצאות בליגה הלאומית כמו הפועל תל אביב והפועל רמת גן ואפילו אחת מליגה ג', בית"ר טוברוק. המושאלים בליגת העל מתפזרים על פני אחת עשרה קבוצות והיחידות שלא מחזיקות שחקנים מושאלים הן מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל ב"ש. לשתי המכביות יש מחלקות נוער מפוארות שמצטיינהן עולים לקבוצה הבוגרת ו/או מושאלים ואילו ב"ש נמצאת כרגע בשיקום מחלקת הנוער שלה ומתבססת יותר על רכישות של שחקנים, לעיתים אין להם מקום בקבוצה אז משאילים אותם. מכאן, מעניין לראות מה טווח גילאי המושאלים.

ניתן לראות כי יותר מ – 60% מהמושאלים הם בגילאי 21 – 23, לאחר שהם מסיימים את שירותם בנוער כחריגי גיל הקבוצות משאילות את השחקנים למקומות בהם יוכלו לצבור דקות משחק וניסיון תוך המשך מעקב מצד קבוצות האם.

נשאלת השאלה, האם המושאלים אכן זוכים לצבור ניסיון ודקות משחק? בנוסף, מתוך אלה שכן זוכים לשחק, מה הביצועים שלהם? ולבסוף, שאלת השאלות, מיהו המושאל הטוב ביותר?

מכיוון שלא ניתן להשוות בין שחקן הגנה לשחקן התקפה, סדרת הטורים על המושאלים תתחלק לארבעה: בפרק הראשון סקרתי את שחקני ההגנה, בפרק השני את שחקני הקישור ההגנתי, בפרק השלישי את שחקני הקישור ההתקפי ובפרק האחרון את החלוצים.



כדי לבצע את הדירוג בצורה ההוגנת ביותר, בחנתי עבור כל תפקיד מהם הנתונים החשובים אותם אני רוצה לבדוק, קבעתי רף של 450 דקות משחק כדי ששחקן יוכל להכנס לדירוג ולבסוף, בגלל שיש פער עצום לעיתים במספר דקות המשחק של השחקנים, בדקתי את הנתונים שלהם עבור 90 דקות משחק. הנתונים מתייחסים למחזורים 1 – 27 בלבד כדי להקטין ככל האפשר הטייה של משחקי הפלייאוף.

לדירוג שחקני הקישור ההתקפי השתמשתי בפרמטרים הבאים: שערים, בישולים, יחס המרה (איומים / שערים), מסירות מפתח, כדורי רוחב, דריבלים מוצלחים, חילוצי כדור בחצי היריבה ואיבודי כדור.

בהתאם לדירוגים הקודמים, נתחיל מן המקום האחרון ונתקדם לאט עד למקום הראשון. לא נכנסו לדירוג עקב מיעוט דקות משחק, אך לא נמנע מהם איזכור בכתובים: ציון צמח שמושאל מבית"ר ירושלים להפועל אשקלון ועמיד מחאג'נה שמושאל מבית"ר טוברוק להפועל עכו.

 

מקום 9: ישראל זגורי
בן 28, מושאל מבני סכנין להפועל אשקלון

 

מקום 8: רמזי ספורי
בן 23, מושאל מהפועל ת"א למכבי נתניה / אשקלון

 

מקום 7: אור דסה
בן 19, מושאל ממכבי ת"א להפועל רעננה

אור דסה
Credit to "
Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

 

מקום 6: גבי קניקובסקי
בן 21, הושאל ממכבי ת"א להפועל עכו ונרכש בינואר

חצי עונת השאלה מאוד מוצלחת הספיקה לראשי הפועל עכו לממש אופציה ולרכוש את קניקובסקי. אין ספק שהוא לא ירד עם עכו לליגה הלאומית ויושאל שוב לקבוצה אחרת בליגת העל.

 

מקום 5: מוחמד כליבאת
בן 28, מושאל מבני סכנין להפועל רעננה

מוחמד כליבאת הוא המושאל התמידי. מאז 2010 הוא הושאל כבר 7 פעמים, אפילו מכבי פ"ת, שרכשה אותו ממכבי חיפה לאחר עונת השאלה מוצלחת בעונת 2015/16, השאילה אותו לאחר חצי עונה להפועל רעננה ובני סכנין, שרכשה אותו בקיץ האחרון, השאילה אותו שוב לרעננה בינואר האחרון. כליבאת אמנם לא מביא מספרים עצומים, אך הוא ללא ספק שחקן סולידי לליגת העל. 0.19 שערים ובישולים, 0.93 מסירות מפתח ו – 2.2 כדורי רוחב, הופכים את כליבאת לשחקן קו שאפשר להשתמש בו. ייתכן והמעבר לשחקן מחליף, כשההגנות מעט עייפות, ויש יותר שטחים ייטיב עימו.



 

מקום 4: עמראן אלקירנאווי
בן 22, מושאל מהפועל ב"ש לבני סכנין / הפועל עכו

חצי עונה מרשימה מאוד ניפק עמראן בהפועל עכו, כזאת שגרמה לסכנין לצרף אותו לשורותיה, אך נדמה שמאז יש ירידה ביכולתו. עמראן מראה מספרים די טובים. 0.26 בישולים, 1.02 מסירות מפתח, 4.9 כדורי רוחב לרחבה ו – 3.2 דריבלים מוצלחים גורמים לנו לשים לידו כוכבית כדי להמשיך ולעקוב.
ללא ספק יש לו עדיין נקודות חולשה ובראשן חוסר הדיוק שבא לידי ביטוי ביחס המרה גרוע מאוד, עמראן זקוק ל – 33 איומים לשער כדי לייצר שער ובנוסף מאבד 7.81 כדורים.
אין סיכוי שכרגע עמראן יחזור להפועל ב"ש, המטרה שלו כרגע היא להצליח בקבוצת כדורגל יותר רצינית ותחרותית מהפועל עכו, לכן לא אתפלא אם יישאר בבני סכנין.

 

מקום 3: דן ביטון
בן 23, מושאל מהפועל ב"ש למ.ס אשדוד.

אני חושב שדן ביטון הוא אחד השחקנים היותר מוכשרים שיצאו ממחלקת הנוער של הפועל ב"ש. יש לו רגל שמאל חזקה וראיית משחק נהדרת. ביטון מאיים היטב לשער ומצליח להבקיע בכל 13 איומים. 1.65 מסירות מפתח, 7.7 מסירות רוחב לרחבה ו – 2 דריבלים מוצלחים הופכים אותו לשחקן ציר מרכזי במשחק ההתקפה של קבוצתו.
למרות זאת, ביטון בתפקידו כקשר התקפי צריך להחזיק בארסנל בישולים יותר מרשים מ – 0.06.
ביטון הוא הבשל ביותר בעיני ממושאליה של הפועל ב"ש לחזור לקבוצה, גם אם זה לתפקיד מחליף.

דן ביטון, מועדון ספורט אשדוד
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון ספורט אשדוד – הדף הרשמי"

 

מקום 2: מתן חוזז
בן 22, מושאל ממכבי ת"א לבני יהודה

מתן חוזז תחת ידיו של יוסי אבוקסיס מצא את התפקיד המושלם בשבילו. חוזז הוא ה – מחליף של אבוקסיס, חוזז, ששותף ב – 26 משחקים, שיחק בממוצע רק 35.69 דקות בכל משחק, אך התרומה שלו היא מצוינת ביחס לדקות. דווקא אצל הקיצוני ההמרה ל – 90 דקות היא לא נכונה בגלל התפקיד שהוא ממלא בבני יהודה – שחקן מחליף שנכנס כדי להרוג משחקים, לתת את הנבוט לקבוצה היריבה. היכולת שלו לעבור שחקנים כאשר המשחק יותר פתוח, יש פחות טקטיקה, השמירה פחות הדוקה ויש לו שטחים לפעול ולייצר בחצי המגרש של היריבה. 3.2 דריבלים מוצלחים, בעיקר בגלל התאמת היכולות לתפקיד, 0.39 שערים ויחס המרה מעולה של שער בכל 6 איומים, 0.13 בישולים, 0.87 מסירות מפתח. לכך הוא מוסיף לחץ בחצי מגרש היריבה ו – 0.68 חילוצים ששמים אותו קרוב יותר לשער המטרה.
מכבי ת"א בוודאי צריכה להיות מאושרת כאשר שחקן שלה נותן תפוקה כל כך מרשימה, אך היא צריכה לחשוב האם מתן חוזז יכול להיות סופר סאב גם אצלה? אם לא, חוזז צריך לקשור את עצמו ליוסי אבוקסיס וללכת אחריו לכל מקום.

 

מקום 1: יונתן כהן
בן 22, מושאל ממכבי ת"א לבני יהודה

יונתן כהן כבר היה במכבי ת"א, גם בתחילת העונה הנוכחית הוא היה חלק מהסגל ואפילו שותף וכבש במשחק המוקדמות האירופיות מול טיראנה. לצערו ואולי לשמחתו של כהן, הוא הושאל שוב לבני יהודה ומספק "כן" ענקי ונחרץ כתשובה לשאלה "האם יש לו מקום במכבי ת"א?".
כהן פורח ונותן פרי מכל טוב. זה לא מתבטא רק בשערים (0.19) ובבישולים (0.14), כהן הוא שחקן אינטילגנט בעל ראיית משחק מצוינת (1.1 מסירות מפתח ו – 4.7 כדורי רוחב), חוצפן על המגרש (ניסיונות הבקעה מהקרן) ובו בעת עובד קשה מאוד גם בצד ההגנתי (0.98 חילוצי כדור בחצי היריבה). כרגע הוא גם מאבד יותר מ – 8 כדורים למשחק, אך אולי זה נובע מהעובדה שלעיתים חסרים לו שותפים להתקפות בבני יהודה. אין ספק שבקבוצה בעלת סגנון משחק התקפי יותר, יונתן כהן יוכל לשפר את המספרים שלו, אני מכיר קבוצה כזאת, קבוצת האם שלו, מכבי ת"א.



לסיכום

דווקא בתפקידי הקישור ההתקפי ניתן לראות שהשחקנים מושאלים שוב ושוב, אולי כי רובם מגיעים מקבוצות הצמרת של ליגת העל, שם רוצים שחקנים שכבר מספקים את המספרים. הקבוצות ששולטות בכדור וצריכות ליזום, לתקוף ולהבקיע, מעדיפות להסתמך על שחקנים שיש להם כבר ברזומה יותר מעונה אחת מוצלחת. לפחות שלושת המובילים הוכיחו שיש להם מקום בסגל הקבוצות המשאילות, שמצידן צריכות להפסיק להשאיל ולתת לשחקניהן הצעירים מקום ברוטציה.

לשאר הטורים במעקב המושאלים

יהונתן כהן
יהונתן כהן. לא יכלו לתת לו יותר הזדמנויות?
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח