מעקב המושאלים חלק א' – שחקני הגנה

לשאר הטורים במעקב המושאלים

לעיתים למועדונים גדולים אין את הזמן והיכולת לתת לשחקן צעיר להשתפשף על חשבון הקבוצה. בעיני המועדון לשחקן יש את הפוטנציאל להתפתח ולהיות שחקן מן המניין, אך בעידן בו ההישגיות היא חזות הכל, מעדיפים המועדונים להשתמש בהשאלות למועדונים קטנים כדי שיספקו את דקות המשחק והניסיון להם זקוק השחקן הצעיר כדי להתפתח. כך, מועדונים קטנים יכולים להרוויח את יכולותיהם של שחקנים איכותיים ובו בעת לחסוך כסף (רכישה, משכורת).

טיקטיק מונדיאל

ישנם מקרים נוספים בהם שחקנים כבר אינם מתאימים לתוכניות של המועדון או לא מקבלים מספיק דקות משחק ולכן מעוניינים לעבור לקבוצה אחרת, שם יוכלו להוכיח את יכולותיהם, גם לקבוצה השואלת ואולי בעיקר לקבוצה המשאילה.

בליגת העל ישנם 38 שחקנים המושאלים מקבוצות שונות כולל כאלה שנמצאות בליגה הלאומית ואפילו אחת מליגה ג'. להלן המושאלים מהקבוצות הבולטות:

מושאלים על פי קבוצות

אבל האם אותם מושאלים אכן זוכים לצבור ניסיון ודקות משחק? בנוסף, מתוך אלה שכן זוכים לשחק, מה הביצועים שלהם? ולבסוף, שאלת השאלות, מיהו המושאל הטוב ביותר? מכיוון שלא ניתן להשוות בין שחקן הגנה לשחקן התקפה, סדרת הטורים על המושאלים תתחלק לארבעה פרקים: בפרק הראשון אסקור את שחקני ההגנה, בפרק השני את שחקני הקישור ההגנתי, בפרק השלישי את שחקני הקישור ההתקפי ובפרק האחרון את החלוצים.

כדי לבצע את הדירוג בצורה ההוגנת ביותר בחנתי עבור כל תפקיד מהם הנתונים החשובים אותם אני רוצה לבדוק. קבעתי רף של 450 דקות משחק כדי ששחקן יוכל להכנס לדירוג, לבסוף, בגלל שיש פער עצום לעיתים במספר דקות המשחק של השחקנים, בדקתי את הנתונים שלהם עבור 90 דקות משחק. הנתונים מתייחסים למחזורים 1 – 27 בלבד כדי להקטין ככל האפשר הטייה של משחקי הפלייאוף.



לדירוג שחקני ההגנה המושאלים השתמשתי בפרמטרים הבאים: שער נקי (במידה ושיחק יותר מחצי שעה), תיקולים מוצלחים, % מאבקי גובה מוצלחים, דריבלים מוצלחים, כדורי רוחב, מספר עבירות, איבודי כדור בחצי הקבוצה וחילוצי כדור. מכיוון שיש בהגנה גם בלמים וגם מגנים וידוע כי נדרשות תכונות מסויימות ממגן שאינן נדרשות מבלם ולהיפך, התחשבתי בתפקיד של כל שחקן כאשר נבחנו הנתונים.

נתחיל בהתאם לאמנת הדירוג (קונגרס פיפ"א השלישי) מהמקום האחרון עד למקום הראשון.
*לא נכנסו לרשימה עקב מחסור בדקות משחק, אך חשתי צורך להזכיר את שמם רק כדי לתת להם כבוד: ליאל ביטון ובר הלל.

מקום 10: שי בן דוד
בן 21, מושאל ממכבי חיפה להפועל אשקלון

מעקב מושאלים - שי בן דוד

שי בן דוד
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי חיפה

 

מקום 9: בן צעירי
בן 25, מושאל מבני יהודה למכבי נתניה

מעקב מושאלים - בן צעירי

 

מקום 8: עבדי פרחאת
בן 22, מושאל מהפועל ת"א להפועל עכו

מעקב מושאלים - עבדי פרחאת



 

מקום 7: עמית ביטון
בן 22, מושאל מהפועל ב"ש למ.ס אשדוד / הפועל עכו

מעקב מושאלים - עמית ביטון

 

מקום 6: שחר פיבן
בן 23, מושאל ממכבי ת"א למ.ס אשדוד

מעקב מושאלים - שחר פיבן

למרות ששיחק רק 9 משחקים, מוביל פיבן את שחקני ההגנה עם 3.72 תיקולים מוצלחים ומספר נאה של 7.04 חילוצי כדור (הנתונים ל – 90 דקות).

 

מקום 5: מתן בלטקסה

בן 23, מושאל ממכבי ת"א להפועל עכומעקב מושאלים - מתן בלטקסה

שחקן הכנף השמאלי שהגיע רק לפני 10 מחזורים לקבוצה הצפונית, תפס מקום של קבע בהרכבה של היורדת הבטוחה לליגת המשנה, אך זה לא מונע ממנו להציג יכולת שיכולה לעודד את קבוצת האם שלו. בלטקסה מצליח לנצח ב – 2.8 תיקולים ולהעביר 2.37 מסירות רוחב לרחבה, בנוסף הוא מצליח להעביר 0.86 מסירות מפתח.

נכון, בלטקסה עדיין לא מספק מספיק דריבלים על הקו ולא קורא מספיק טוב את המגרש ולכן מחלץ רק 4 כדורים למשחק, אך הפוטנציאל קיים והוא שווה מקום בסגל של מכבי ת"א.

מתן בלטקסה
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב

 

מקום 4: איגור פיליפנקה.
בן 29, מושאל ממכבי ת"א למ.ס אשדוד

מעקב מושאלים - איגור פיליפנקה

הבלם הבלארוסי ממוצא יהודי לא ממש מצא את עצמו במכבי ת"א, הרבה לטעות ולא נתן הרבה סיבות לאופטימיות עבור האוהדים כאשר עלה על המגרש. ניתן לראות שההשאלה שלו למ.ס אשדוד טובה עבורו ואולי עוזרת לו להתאקלם בכדורגל הישראלי. נראה כאילו איגור מתחיל לקבל את הביטחון שלו תחת עמיר תורג'מן. 11משחקים מלאים יש לפיליפנקה ובהם הוא מראה את חכמת המשחק שלו, שעוזרת לו לחלץ כמעט 10 כדורים, הוא עושה זאת תוך מיעוט ביצוע עבירות, 0.26 והחשוב ביותר, הוא כמעט ולא מאבד כדורים בחצי קבוצתו, רק 0.43 (הנתונים ל – 90 דקות).

למרות כל זאת, פיליפנקה הצליח לעזור לקבוצתו לשמור על רשת נקייה רק פעמיים. אין ספק שיש לפיליפנקה פוטנציאל, שגם הביא אותו לליגה הספרדית, העובדה שאיננו זר חשובה גם כן והוא ככל הנראה ישוב לקבוצת האם שלו שזקוקה לריענון בחלק האחורי.

 

מקום 3: שון גולדברג.
בן 23, מושאל ממכבי ת"א לבית"ר ירושלים

מעקב מושאלים - שון גולדברג

מגן שמאלי הוא מוצר צריכה נדיר בכדורגל העולמי ועל אחת כמה וכמה בכדורגל הישראלי. הקבוצות נוטות בדרך כלל לסמוך על מגן שמאלי זר כאשר בונות את הסגל. שון גולדברג מראה בעונה הנוכחית שהוא מגן לגיטימי בליגת העל ומילא לא מעט פעמים את מקומו של מרסל הייסטר בלי שישימו לב לחסרונו של האחרון. למרות שההגנה של בית"ר נחשבת לאחת החלשות וספגה שערים כמו קבוצת אמצע טבלה, שון גולדברג היה שותף מלא לארבעה משחקים בהם שמרה הקבוצה על שער נקי (בעוד שני משחקים שלא ספגה נכנס כמחליף לזמן הקצר מ – 30 דקות).

גולדברג אכן מתרכז יותר בצד ההגנתי עם 2.74 תיקולים מוצלחים ו – 6.58 חילוצי כדור ובנוסף הוא מאוד אחראי וכמעט ולא מבצע עבירות שמסכנות את שערו, רק 0.63 (הנתונים ל – 90 דקות). מנגד, גולדברג חייב להשתפר בנושא איבודי הכדור בחצי קבוצתו, 1.25 איבודים הוא נתון גבוה מדי עבור מגן וגורם לסיכון מיותר של שער הקבוצה.

גולדברג לא שוכח גם לתמוך בהתקפה ומספק 1.6 דריבלים מוצלחים ומעביר 1.72 כדורי רוחב בקבוצה שלא מאמינה בכדורי רוחב (הנתונים ל – 90 דקות). למרות התמיכה ההתקפית לגולדברג חסרה התכליתיות. הוא עדיין לא בישל אף שער העונה וחייב לבצע קפיצת מדרגה התקפית אם הוא רוצה לחזור למכבי ת"א ולעשות צעד שיאיים על אופיר דווידזאדה (המושאל בפני עצמו).

בית"ר ירושלים
גולדברג חוגג במדי בית"ר. התאקלם מהר קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

 

מקום 2: סאן מנחם.
בן 25, מושאל ממכבי חיפה להפועל ק"ש

מעקב מושאלים - סאן מנחם

אחרי עונת בכורה לא פשוטה במכבי חיפה, סאן מנחם מצא את עצמו נוסע לצפון הרחוק כדי להרגע מכל ההמולה החיפאית. בזמן שבו מכבי חיפה ניסתה להסתמך על מגן שמאלי מנוסה (עמרי בן הרוש), כשלה ונותרה עם מגן שמאלי/בלם שעלה מהנוער (שי בן דוד מהמקום ה-10) ועם מגן ימני שתופקד כמגן שמאלי (רז מאיר). בינתיים מנחם שכלל תחת ידיו המוכשרות של חיים סילבס את היכולות ההתקפיות וההגנתיות (שעדיין זקוקות לליטוש) וגרם למכבי חיפה להבין די מהר שלפעמים מה שיש לך ביד יותר טוב מכל דבר אחר שתביא מבחוץ, גם אם הוא לא מושלם. מלבד שער ובישול, מנחם מספק לק"ש תמיכה התקפית אדירה מצד שמאל – 3.74 כדורי רוחב, 2.1 דריבלים מוצלחים, 1.03 מסירות מפתח, 1.03 איומים לשער, 1.08 חילוצים בחצי היריבה (כל הנתונים ל – 90 דקות).

בצד ההגנתי סאן היה שותף מלא לשישה משחקים בהם שמרה ק"ש על שער נקי, יש לו 3.54 תיקולים מוצלחים, 7.18 חילוצי כדור ו – 69% הצלחה במאבקי אוויר, נתונים מהטובים ביותר בליגה למגנים שמאליים. עם זאת, מנחם עדיין נוטה לעיתים לשחק בצורה מפוזרת ולא אחראית, ניתן לראות זאת ב – 1.18 איבודי כדור בחצי הקבוצה ו – 1.17 עבירות (הנתונים ל – 90 דקות).
סאן מנחם הוכיח כי הוא מסוגל להדפק על דלת ההרכב של מכבי חיפה, שיכולה בעזרתו ובעזרת המקום הראשון, לבנות הגנה קצת פחות חדירה.



מקום 1: עאיד חבשי.
בן 23, מושאל ע"י מכבי חיפה לבני יהודה

מעקב מושאלים - עיאד חבשי

עאיד חבשי מוזכר כל העונה כאחד מעמודי התווך של הגנת בני יהודה. רבות גם דובר על ההתקדמות האדירה שעשה תחת שרביטו של יוסי אבוקסיס ואין ספק שאת העונה הבאה חבשי יתחיל במכבי חיפה, אולי אפילו כבלם פותח, נוכח היכולת הדלה שמגלים דוס סנטוס ורמי גרשון.

חבשי שיחק את כל 90 הדקות בכל 27 המשחקים שקיימה עד כה (3.4.18) בני יהודה והנתונים הסטטיסטיים שלו עקביים ובעיקר מרשימים. הגנת בני יהודה, עם חבשי במרכזה, הצליחה לשמור בשבעה משחקים על שער נקי מספיגות, במשחקים אלה השיגו הכתומים 17 נקודות מתוך 21 אפשריות.

חבשי מתקל מצויין 2.24, זוכה ב – 67% ממאבקי האוויר, מחלץ 7.81 כדורים (הנתונים ל- 90 דקות) ואפילו הוסיף בונוס בדמותו של שער שכבש. ההתבגרות של חבשי במשחק באה לידי ביטוי בכך שהוא ממעט לבצע עבירות, רק 0.7 ובנוסף ממעט לאבד כדורים בחצי הקבוצה 0.84 (ל – 90 דקות).
בקיץ הזה תלבש לבן וירוק.

עאיד חבשי
קרדיט לדף הפייסבוק של בני יהודה

 

לסיכום

בתפקידי הגנה שדורשים הבנת משחק, ביטחון וניסיון בכדי למנוע מצבי כיבוש עוד בטרם הם מתהווים, אין תחליף לדקות משחק. האם כל אחד מן המושאלים הללו גם יהפכו להיות שחקני נבחרת? לא בטוח בכלל, אך החמישייה המובילה לפחות מוכיחה שכרגע הם שחקנים לגיטימיים בליגת העל, ללא קשר למיקום קבוצתם וראויים להיות חלק מסגל מקבוצת האם שלהם. בעיקר אמורים הדברים למכבי ת"א (4 שחקנים) ומכבי חיפה (2 שחקנים) שמושאליהן מחזיקים בששת המקומות הראשונים.

האופק ההגנתי קיים, הגילאים מתאימים, האם יהיה מי שיתן להם את המושכות?

לשאר הטורים במעקב המושאלים

מו אלאך
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי חיפה
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח