מעקב המושאלים חלק ב' – קישור הגנתי

לחלק א' – שחקני ההגנה המושאלים

לעיתים למועדונים גדולים אין את הזמן והיכולת לתת לשחקן צעיר להשתפשף על חשבון הקבוצה. בעיני המועדון לשחקן יש את הפוטנציאל להתפתח ולהיות שחקן מן המניין, אך בעידן בו ההישגיות היא חזות הכל, מעדיפים המועדונים להשתמש בהשאלות למועדונים קטנים כדי שיספקו את דקות המשחק והניסיון להם זקוק השחקן הצעיר כדי להתפתח. כך, מועדונים קטנים יכולים להרוויח את יכולותיהם של שחקנים איכותיים ובה בעת לחסוך כסף (רכישה, משכורת).

טיקטיק מונדיאל

ישנם מקרים נוספים בהם שחקנים כבר אינם מתאימים לתוכניות של המועדון או לא מקבלים מספיק דקות משחק ולכן מעוניינים לעבור לקבוצה אחרת, שם יוכלו להוכיח את יכולותיהם, גם לקבוצה השואלת ואולי בעיקר לקבוצה המשאילה.

בליגת העל ישנם 38 שחקנים המושאלים מאחת עשרה קבוצות שונות, כולל כאלה שנמצאות בליגה הלאומית כמו הפועל תל אביב והפועל רמת גן ואפילו אחת מליגה ג', בית"ר טוברוק. המושאלים בליגת העל מתפזרים על פני אחת עשר קבוצות:

נשאלת השאלה האם המושאלים אכן זוכים לצבור ניסיון ודקות משחק? בנוסף, מתוך אלה שכן זוכים לשחק, מה הביצועים שלהם? ולבסוף שאלת השאלות, מיהו המושאל הטוב ביותר?

מכיוון שלא ניתן להשוות בין שחקן הגנה לשחקן התקפה, סדרת הטורים על המושאלים תתחלק לארבעה: בפרק הראשון סקרתי את שחקני ההגנה, בפרק השני את שחקני הקישור ההגנתי, בפרק השלישי את שחקני הקישור ההתקפי ובפרק האחרון את החלוצים.

כדי לבצע את הדירוג בצורה ההוגנת ביותר בחנתי עבור כל תפקיד מהם הנתונים החשובים אותם אני רוצה לבדוק, קבעתי רף של 450 דקות משחק כדי ששחקן יוכל להכנס לדירוג, לבסוף בגלל שיש פער עצום לעיתים במספר דקות המשחק של השחקנים, בדקתי את הנתונים שלהם עבור 90 דקות משחק. הנתונים מתייחסים למחזורים 1 – 27 בלבד כדי להקטין ככל האפשר הטייה של משחקי הפלייאוף.



לדירוג שחקני הקישור ההגנתי השתמשתי בפרמטרים הבאים: מרחק ריצה, תיקולים מוצלחים, % מסירות מדויקות, % מאבקי אוויר מוצלחים, חילוצי כדור, איבודי כדור, עבירות ודריבלים מוצלחים.

כמו בדירוג שחקני ההגנה, גם כעת נפעל על פי אמנת הדירוג ונתחיל מן המקום האחרון עד למקום הראשון. לא נכנס לדירוג עקב מיעוט דקות משחק, אך לא נמנע ממנו איזכור בכתובים הוא אוהד רבינוביץ' שמושאל ממ.ס אשדוד להפועל עכו.

 

מקום 6: אליאל פרץ
בן 21, מושאל ממכבי ת"א לבני יהודה

למרות שמצא את עצמו בסוף העונה הקודמת עולה מספר פעמים בהרכב, לא הצליח אליאל פרץ לגרום לג'ורדי קרויף לתת לו הזדמנות להוביל את הקישור של מכבי ת"א בעונה הנוכחית והושאל לבני יהודה. פרץ נוטה לעלות למספר מועט של דקות בסיום המשחקים.

אליאל פרץ, מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב

מקום 5: וובה בראון
בן 28, מושאל מהפועל ב"ש למ.ס אשדוד

בראון, שהגיע בעונה הקודמת לב"ש אחרי תקופה מצוינת בק"ש, לא הצליח להיכנס להרכב של ברק בכר, למרות פציעות של לא מעט שחקנים. לרוב הוא שיחק כמחליף ובחלון העברות של ינואר עבר מספינת המדבר לספינה שעוגנת בנמל אשדוד, שם הוא קיבל את מרכז השדה לרגליו בקבוצה ששיוועה לשחקן מנוסה שיעזור לה להתמודד במאבקי התחתית. מצד אחד בראון הצליח להכניס יותר עוצמה בקישור של אשדוד, 1.89 תיקולים מוצלחים, 5.4 חילוצי כדור ו-62% הצלחה במאבקי אוויר, אך מצד שני מ.ס אשדוד ממשיכה לספוג בכל משחק (מלבד שניים), תורמים לכך 1.5 איבודי כדור של בראון בחצי קבוצתו.

 

מקום רביעי: אנטוניו מרשיץ'
בן 31, מושאל מבני יהודה לבני סכנין

השחקן הכי מבוגר בדירוג נפרד מבני יהודה בחלון העברות של ינואר לאחר 3 עונות ו – 28 משחקים בלבד, אין ספק שמרשיץ' לא סיפק את הדרישות של מאמני בני יהודה. בבני סכנין שמחו להתחזק במרכז המגרש ועושה רושם שמרשיץ' הוא מסוג השחקנים שמאוד אוהבים בבני סכנין. בשישה משחקים בלבד ניתן לראות את הניידות של מרשיץ' 11.13 ק"מ ריצה, את העוצמה 2.51 תיקולים מוצלחים ו – 61% הצלחה במאבקי אוויר, את הבנת המשחק 7.53 חילוצי כדור, האחריות שמתבטאת ב – 1.1 איבודי כדור בלבד בחצי הקבוצה וכן גם את האגרסיביות שמופיעה ב – 2 עבירות (ל – 90 דקות) וכרטיס אדום.
יש לי תחושה שהעסקה תמשיך גם בעונה, במסגרת יותר מחייבת מצידה של סכנין.



מקום 3: יניב בריק
בן 23, מושאל ממכבי חיפה למכבי פ"ת


לאחר שהושאל לנצרת עילית ולאחר מכן להפועל עכו, חזר יניב בריק בעונה הקודמת למכבי חיפה, אך לא הרבה לשחק ומצא את עצמו שוב מושאל העונה והפעם למכבי פ"ת. בריק ללא ספק חווה את העונה הטובה ביותר שלו כמקצוען. הוא אולי לא גומע מרחקים כמו שאר המושאלים, אך בכל שאר הפרמטרים הוא מוכיח כי הוא קשר לגיטימי. 2.38 תיקולים מוצלחים, 5.09 חילוצי כדור, 84% מסירות מדוייקות, לכך הוא מוסיף שמירה מצוינת על הכדור עם 0.83 איבודי כדור בחצי הקבוצה ומבצע 1.1 עבירות בלבד.

בריק גם מצליח לתרום למשחק המעבר ההתקפי כאשר מצליח לייצר 1.71 דריבלים מוצלחים. אולי בגלל מבנה גופו, בריק עדיין חלש במאבקי אוויר. ההצלחה של בריק במכבי פ"ת הזכירה לי את ההצלחה של נטע לביא בקישור של מכבי חיפה. שני השחקנים מאוד דומים במבנה הגוף ובסגנון המשחק ושניהם מאוד הצליחו כאשר שיחקו ליד רומאריו פירס.
אם מכבי חיפה הראתה שהיא בונה על נטע לביא, בא יניב בריק ומראה לה שישנן עוד אופציות.

 

מקום 2: רוסלן ברסקי
בן 26, מושאל ממכבי ת"א להפועל חיפה.

מודה שהתלבטתי לא מעט לפני ששמתי את הספרה 2 ליד השם של רוסלן ברסקי. לאחר לא מעט שנים בהן הושאל לקבוצות ליגה לאומית, מצא את עצמו ברסקי כבורג המרכזי בחוליית הקישור של הפתעת העונה. ברסקי מוגדר כקשר הגנתי, אך העונה הוא משחק ממש כקשר רחבה לרחבה, הוא גומע מרחקים כמעט יותר מכל אחד אחר בליגה, 11.39 ק"מ. בעקבות כך, ברסקי משפיע לא רק על החלק ההגנתי של הפועל חיפה, אלא גם על החלק ההתקפי – שני שערים וארבעה בישולים הם התות על הפבלובה עבורו.
ברסקי מדייק ב – 82% מהמסירות, מספק 1.29 דריבלים מוצלחים, ממעט לבצע עבירות (1.6), ושומר היטב על הכדור – הוא מאבד רק כדור אחד בחצי קבוצתו.

למרות כל המספרים הנהדרים הללו, ברסקי מדורג רק במקום השני, זאת משום שהוא מחלץ רק 4.77 כדורים למשחק, מתקל בהצלחה 2.95 ואוחז ב – 46% הצלחה במאבקי אוויר. חלוקת העבודה במגרש עם רסמוס סויסטד משחררת את ברסקי למשימות ההתקפיות ומורידה ממנו מעמסה במשימות ההגנתיות.
האם ברסקי מסוגל לעשות את הקפיצה למכבי ת"א? צריך לזכור שסגנון המשחק שלה שונה לחלוטין והדרישות מברסקי ישתנו. בגיל 26 ברסקי פורח, הוא צריך לחשוב היטב היכן יוכל לתת פירות.

רוסלן ברסקי
קרדיט לדף הפייסבוק של הפועל חיפה

מקום 1: דן גלזר
בן 21, מושאל ממכבי ת"א למכבי נתניה

כמו ברסקי, גם גלזר נמצא בעונת הפריצה שלו שמגיעה בגיל הרבה יותר צעיר, בקבוצה שמשחקת פחות או יותר באותו סגנון של קבוצת האם. גלזר מציג מגוון יכולות הגנתיות שמציבות אותו כאחד מקשרי העתיד בליגת העל.
4.03 תיקולים מוצלחים, 6.53 חילוצי כדור, 89% דיוק במסירות ו – 62% עוצמתיים במאבקי אוויר. גלזר הוא עדיין לא הקשר ההגנתי השלם. הוא מבצע יותר מדי עבירות, 2.6 (ל – 90 דקות) וחייב לשמור יותר טוב על הכדור באיזורים מסוכנים, 1.2 איבודים בחצי קבוצתו. גם מבחינה התקפית גלזר צריך לשכלל את יכולותיו משום שנותן כרגע רק 0.42 דריבלים מוצלחים ומסירת מפתח אחת בלבד בכל העונה.
גלזר אמנם פתח בהרכב נתניה רק ב – 14 משחקים, אך בכל משחק הוא מוכיח שיש כאן פוטנציאל אדיר לקשר אחורי שיכול רק להשתבח, גם במכבי ת"א שטוב תעשה אם תחזיר אותו בעונה הבאה לסגל הקבוצה ותעניק לו הזדמנות להנהיג את הקישור.



העתיד נראה מבטיח עבור מכבי ת"א, יש לה אפשרויות בחירה בנוגע לשחקנים שיובילו את הקישור שלה בשנים הקרובות, מלבד אלו שנמצאים בסגל שלה כבר כרגע כמו אייל גולסה ודור פרץ, שהם שחקנים מצויינים בפני עצמם. מי שיקבל את המושכות לבנות את הסגל במכבי ת"א יהיה חייב לקחת בחשבון גם את המושאלים שלה.

דן גלזר
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי נתניה
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח