מלחמת הבלקן – יוון פוגשת את קרואטיה במאבק על כרטיס למונדיאל

ביום חמישי הקרוב תארח קרואטיה את יוון למשחק הראשון במסגרת פלייאוף ההעפלה למונדיאל. שתי הנבחרות נפגשו בעבר שש פעמים בסה"כ, כמובן בגלל שקרואטיה הייתה חלק מיוגוסלביה. רוב המשחקים הסתיימו בשוויון.

Premier League - טיק טיק

בפעם האחרונה שנפגשו הקבוצות זה היה במוקדמות יורו 2012 (בבית שבו שיחקה גם ישראל) כאשר יוון ניצחה 0-2. התוצאה במשחק הייתה האירוע הפחות מעניין, מחנות האוהדים התעסקו במלחמת אבוקות וחזיזים שכמעט גרמו לפיצוץ המשחק. כמובן שבסיום המשחק הבלאגן בפיראוס השתולל.

אז לפני שהיריבות נפגשות שוב, בואו נלמד קצת על הצדדים. נתחיל מהקרואטים:

לקרואטים היה את הבית הקשה ביותר כאשר שיחקו מול איסלנד, טורקיה, אוקראינה פינלנד וקוסובו. פרט לקוסובו, כל הקבוצות נלחמו בבית הזה עד הסוף כשבסיום עלתה איסלנד למונדיאל וקרואטיה הצליחה בקושי להעפיל לפלייאוף עם ניצחון במשחק המכריע באוקראינה, כשעל הדרך היא מפטרת את המאמן שלה שלושה ימים לפני אותו משחק.

מריו מנדז'וקיץ' מיובנטוס סיפק קמפיין מוקדמות גדול כשסיים כסגן מלך השערים של הבית עם 5 שערים, אחד פחות מאנדריי ירמולנקו האוקראיני. אמנם סקורר גדול הוא לא, אך נראה שדווקא בגיל מאוחר (31) החלוץ הקרואטי לוהט בנבחרת וגם בעונה שעברה הבקיע שער ענק במספרת בגמר ליגת האלופות והיה אחד מהשחקנים החשובים בגברת הזקנה. בעונה הקודמת גם התנסה השחקן בעמדת הכנף שלא הייתה מוכרת לו. החלוץ השני של קרואטיה, סקורר גדול יותר במועדונים שהוא שיחק ומשחק בהם, הוא זה ניקולה קאליניץ'. אם ישחק, יעשה המון צרות להגנה היוונית.

הכוכב של הנבחרת הוא כמובן לוקה מודריץ' מריאל מדריד שהוא גם מלך ההופעות בסגל הנוכחי לאחר פרישתו של דריו סרנה. על ריאל עוברת עד עכשיו עונה מאוד חלשה במונחים שלה והקרואטי הוא דווקא מהשחקנים היציבים בתקופה הלא יציבה הזאת. מודריץ' הוא שם גדול שעם משחק טוב ביחד עם איבן ראקיטיץ' יוכל לקחת את הקרואטים למונדיאל.

שחקן נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא השוער דניאל סובשיץ' ממונאקו. אם נשים את ההופעות הרעות של מונאקו בצ'מפיונס בצד, בליגה היא לא רעה בכלל והיא במקום השני כשרק פריז מקדימה אותה. סובשיץ' הוא אחד מהשוערים היציבים בעולם והוא יגיע למשחק בכושר טוב. בהגנה יהיו איתו דיאן לוברן מליברפול, ורסאליקו מאתלטיקו וסטריניץ' מסמפדוריה.

השחקן האחרון שכדאי לשים אליו לב, ולדעתי הוא גם המסוכן מכולם, הוא איבן פריסיץ' מאינטר. פשוט קשר נהדר, יכולת הבקעה מצוינת, מבשל ואחד מהגורמים להצלחת אינטר העונה. ללא ספק הוא אחת מהמשימות הקשות ביותר שיהיו למגנים היוונים.

Credit to AS Monaco official facebook
מהעבר השני תחכה אלופת אירופה של 2004. היוונים הבטיחו עליה לפלייאוף רק במשחק האחרון כשניצחו בקלות את גיברלטר (4-0). בלגיה עלתה מהמקום הראשון אחרי קמפיין קל (הפרש הנק' בין יוון לבלגיה היה 9 נק') והמלחמה האמיתית הייתה בין יוון לבוסניה. בוסניה הפסידה במחזור הלפני אחרון לבלגיה, הפסד שקבע שיוון תלויה בעצמה. יוון השיגה ניצחון קשה מול קפריסין ומול גיברלטר זה כבר היה ברור.

מלך השערים בשלב הבתים, קוסטנטינוס "קוסטאס" מיטרוגולו ממארסיי, הוא באמת אחד מהגדולים בשנים האחרונות ביוון ואחד הגורמים המרכזיים לעלייתה של יוון למונדיאל 2014. לאחר כמה שנים באולימפיאקוס, כאשר הפגיז בליגה היוונית, עבר לפולהאם. קוסטס, שידוע כשחקן בעל אופי בעייתי וקשיי הסתגלות, לא הספיק להתאקלם באנגליה ופולהאם ירדה ליגה. לאחר עונת השאלה מצוינת באולימפיאקוס, עבר בהשאלה לבנפיקה עמה לקח אליפות. בליסבון התאהבו בסקורר ורכשו אותו ובמדיה הוא לקח איתם אליפות נוספת לפני שהעונה עבר למארסיי. מיטרוגלו מחלים מפציעה ושיחק בסך הכל 4 משחקי ליגה והבקיע 2, כשהוא יכנס לכושר מארסיי תקבל חלוץ גדול. יוון בונה עליו מאוד כחלוץ יחיד במערך.

כשהוא יכנס לכושר מארסיי תקבל חלוץ גדול. Credit to Kostas Mitroglou official instagram

יוון שידועה כנבחרת הגנתית תצטרך להסתדר ללא שני הבלמים הבולטים שלה: קוסטנטינוס "קוסטאס" מנולאס, אולי השחקן היווני הטוב ביותר מורחק. מנולאס הוא אחד מהבלמים המהירים בעולם אשר פרץ ברומא בגיל צעיר יחסית והיום הוא אחד מהעוגנים בבירת איטליה ורק לאחרונה נתן משחק מצויין נגד צ'לסי ושמר על שער נקי בניצחון הגדול של רומא (3-0). בנבחרת היה שותף לעליה למונדיאל 2014 ולשמינית הגמר של אותו טורניר, וגם סוקראטיס פאפאסטאטופולוס מדורטמונד (אתם יכולים לקרוא לו "פאפה") פצוע ולא ישותף. בהיעדרם היוונים יצטרכו לסמוך על רטסוס ופאפאדופולוס, שניהם מהליגה הגרמנית.

השוער היווני הוא אורסטיס קרנזיס מווטפורד. הבעלות המשותפת על אודיניזה וווטפורד שוב נותנת אותותיה. לאחר כמה עונות לא רעות באודינזה, נשלח קרנזיס לתמוך בגומס מווטפורד ולמעשה לא שיחק בכלל העונה עד אתמול כשגומז נפצע. הבכורה של קרנזיס בפרמיירליג הייתה נוראית, ויש לו חלק גדול בקאמבק של אברטון שחזרה מ-2-0 ל-2-3 ויהיה מעניין לראות כיצד הדבר ישפיע עליו במדי הנבחרת, בזמן שהשוער השני סטפנוס קאפינו מאיים מאוד על העמדה.

השחקן המסוכן הוא קוסטאס פורטוניס מאולימפיאקוס. הנציג של הליגה היוונית שלטעמי לא שייך לליגה הזאת, הוא הרבה מעל. שחקן עם דריבל נהדר, יכולת הבקעה ומנהיגות. לא אהיה בהלם אם יעזוב בסוף העונה לליגה גדולה יותר. במידה וישאר, יהיה אחד מהסמלים הגדולים בשנים האחרונות של הקבוצה מפיראוס שחסרה אחד כזה כבר כמה שנים. בנבחרת הוא יכול להיות האקס פקטור, הוא אחד מהשחקנים החשובים ביחד עם אנדראס סמאריס מבנפיקה.

פורטוניס במאבק עם מסי, יפגשו במונדיאל? Credit to Kostas Fortounis official instagram

תחזית שלי: קרואטיה תגיע בכושר טוב יותר, יוון תחסר יותר מדי שחקנים חשובים, לפחות במפגש הראשון אני מהמר על ניצחון של קרואטיה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח