ליגה א' דרום – ליגת הקהילות

לפרק פודקאסט הזווית עם אבי צבאג על ליגה א'

אחרי עונה משוגעת עם תחרות שלא הייתה כבר שנים, תפתח בחודש ספטמבר עונת 2019-2020 של ליגה א' דרוםקודם כל קצת עובדות חשובות:

1. מבנה הליגה

בליגה משחקות 16 קבוצות כאשר שתי האחרונות יורדות לליגה ב' וזאת שבמקום ה-14 הולכת למשחקי מבחנים מול קבוצת ליגה ב'.

מהליגה עולה רק קבוצה אחת, כאשר מקום 2-5 יאבקו על העליה דרך הפלייאוף הקשה. בתחילת הפלייאוף, השניה תשחק בבית נגד החמישית והשלישית בבית נגד הרביעית, לאחר מכן גמר המחוז, גמר המחוזות ואז גולת הכותרת – משחק המבחן נגד קבוצה מהליגה הלאומית.

רק קבוצה אחת עלתה ליגה מאז תחילת שיטת הפלייאוף וזאת עירוני טבריה שניצחה את הפועל קטמון.

2. דרבים וקהל

המרמורקים חוזרים. צלם: יוסי סוריק

צפויים להיות שני משחקי דרבי העונה: הדרבי האשדודי (הפועל אדומים ועירוני) והדרבי של רחובות (שעריים נגד מרמורק).

לליגה א' דרום יש קהל אוהדים מכובד. קבוצות כמו הכח, יפו, שעריים, מרמורק, עירוני והפועל אשדוד, בית"ר נורדיה ומכבי יבנה מצליחות למשוך עניין ומצויידות באוהדים הכי מסורים ויצריים שיש, ככה זה כשאתה בליגה א'.

3. קבוצות עם הישגים

א. הכח עמידר רמת גן

הכח מכבי רמת גן בגרסתה הקודמת זכתה בשתי אליפויות (1964/65, 1972/73), שני גביעי מדינה (1968/69, 1970/71), סגנית הליגה הראשונה (כשנקראה הכח ת"א) ועוד סגנות גביע המדינה (בעונת האליפות האחרונה). 

מכבי רמת עמידר הייתה סגנית גביע המדינה ב1980.

ב. מכבי קביליו יפו

בשנות ה60 הייתה מכבי יפו אחת מהקבוצות הטובות במדינה, שלוש פעמים סגנית האלופה ופעם אחת סגנית גביע המדינה.

ג. מכבי הרצליה

מכבי הרצליה הייתה סגנית גביע המדינה ובעונת 2006/07 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו וזהו התואר היחיד שלה.

ד. מכבי יבנה – זכיה בגביע הטוטו

ה. מכבי שעריים – סגנות גביע המדינה

4. עונת 2018-19

קרבות הצמרת

עונת 2018/19 תהיה כנראה אחת מהזכורות בשנים האחרונות. הכח פתחה את העונה עם הרבה שחקנים צעירים וחוסר וודאות, מ.ס כפר קאסם בנתה קבוצה של תותחים כבדים עם תקציב גבוה וכיוונה לדבר אחד: עליה לליגה לאומית.

כמו חתול ועכבר רדפו אחת אחרי השניה הקבוצות עד סוף העונה. הכח שהפתיעה את הליגה בכדורגל יפה לעין, שונה מהקבוצות האחרות, הובילה את הטבלה בתחילת העונה, אבל לאחר משבר קטן כפר קאסם הצליחה להפוך ועלתה למקום הראשון. מ.ס כפר קאסם הייתה קבוצה תכליתית והגנתית שספגה רק 17 שערים והבקיעה 62.

ברוב העונה מ.ס כפר קאסם הובילה את הטבלה עד שקרתה תפנית – כפר קאסם הפסידה למחנה יהודה ושעריים, הכח ניצחה וקבעה שוויון נק' בין השתיים.

אם זה נשאר ככה עד סוף העונה, הקבוצות היו הולכות למשחק קובע בסיום הליגה הסדירה. במחזור 28 הכח נפגשה עם הפועל מחנה יהודה שנלחמה על הירידה וסיימה בתיקו שהרחיק את המשחק הקובע, מחזור אחרי כן הכח הפסידה לחולון וכפר קאסם עלו רשמית.

כפר קאסם והכח היו שתי קבוצות בית אדירות, לכל אחת מהקבוצות היה הפסד אחד בלבד בבית, כפר קאסם הפסידו לשעריים והכח הפסידו במשחק העונה לכפר קאסם.

הקבוצה המפתיעה הכח עמידר רמת גן. צלם: עדי פוזנר


קרבות הירידה

שתי היורדות היו במצב לא טוב מתחילת העונה האחרונה. בית"ר כפר סבא סבלה מצרות כלכליות ולא הצליחה להשאר בליגה, מחנה יהודה החתימה כמה שחקנים לא רעים באמצע העונה וקיוותה להשאר. היא ניצחה את מ.ס כפר קאסם, אך הפסדים של 7:0 או 4:0 הכריעו והיה ברור כבר שהיא לא תשאר.

בקעת הירדן נשלחה למבחנים, ניצחה את שדרות ונשארה בליגה. משחקי הפלייאוף היו מעניינים לא פחות – מכבי שעריים שסיימה שלישית אירחה בהברפלד את אדומים אשדוד וסיימה ב1:1 כולל הארכה, שעריים ניצחה בפנדלים.

הכח אירחה בוינטר את מכבי הרצליה במשחק מטורף הכח הובילה 2:0 והרצליה השוו לבסוף בדקה 91 וכפו הארכה, בהארכה הפכו הרצליה עם 3:2, הכח ענתה ב3:3, הרצליה השיבה עם 4:3 שנוי במחלוקת שגרם לבלאגן רציני בספסל הביתי. השופט שרק לנבדל, שחקני הכח ששמעו את השריקה עצרו את המהלך, והרצליה הבקיעה שער. הקוון שלא הרים את הדגל פנה אל השופט שביטל את השריקה שלו ואישר את השער, רוב אנשי הצוות של הספסל הסגול הורחקו לאחר שמחו בפני השופט.

המשחק לא רצה להירגע, בדקה 115 הגיע שער השוויון של הכח 4:4 מטורף. בפנדלים הרצליה ניצחו ועלו לגמר המחוז מול שעריים. לאחר תיקו מאופס, גם במשחק הזה הלכו להארכה שבמהלכה שעריים והרצליה לא השיגו הכרעה אחרי 1:1, גם את המשוכה הזאת הרצליה עברה בפנדלים.

בגמר המחוזות הרצליה ניצחה את באקה אל גרבייה 2:0 ועלתה למבחנים מול עכו, שם סיימה את דרכה ונשארה בליגה א'.

5. שתי העולות:

הקבוצה המפורסמת מהסדרה ליגה ג', עירוני אשדוד, עלתה לליגה א' וזו תהיה השנה הראשונה שלה מאז ההקמה מחדש, אליה הצטרפה מ.כ אור יהודה שעלתה אחרי מאבק גדול מול שמשון תל אביב בליגה ב'.

העולה החדשה עירוני אשדוד. קרדיט למדיה עירוני אשדוד.

6. שחקנים מעניינים

מלך השערים של עונת 2018/19 הוא יוסי אסייג שהוא גם השחקן המבוקש ביותר בליגה. ללא ספק השחקן הגדול ביותר בשנים האחרונות בליגה א', הוא העלה בעונה שעברה את כפר קאסם עם 29 שערים, לפני שנתיים את נס ציונה עם 30 שערים ולפני שלוש שנים את מרמורק עם 15 שערים, אסייג חלוץ רחבה אימתני עם חוש לשערים וכשהוא מבקיע הוא מבקיע בצרורות.

אלדר פשכצקי, שהיה שוערה של הכח עמידר רמת גן, ישחק העונה בכפר שלם. בעונה שעברה הוא שמר 18 פעמים על שער נקי וספג רק 14 שערים (הכי מעט בליגה), פשכצקי מתנשא לגובה של 1.72 והוא מחפה על הגובה במשחק רגל נדיר כשהוא שותף מלא להנעת הכדור והכי חשוב ההצלות ההירואיות והמפתיעות שלו.
פשכצקי הוא השחקן היחיד שהיה קפטן בשתי הרמת גניות.

עידן שריקי, הידוע לרוב אוהדי הכדורגל מימיו באשדוד ונתניה, שריקי כבר לא צעיר ובגיל 37 רשם לעצמו 20 שערים במדי הפועל אדומים אשדוד בליגה, לחלוץ המצויין יש משחק מיקום נהדר וסיומת אכזרית שעזרה מאוד לקבוצתו להגיע לפלייאוף בעונתה הראשונה בליגה.

בליגה ישנם מספר שחקנים ששיחקו ברמות הגבוהות כמו: שלומי ארבייטמן, עידן שריקי, אבירם ברוכיאן, סיראז' נסאר, יוסי שבחון, דלה ימפולסקי, יובל שפונגין, אבי איבגי, רועי דיין, בן אלגרבלי ועוד כמה שמות.

הפועל אדומים אשדוד – מומחית בשמות גדולים. צלם: אבישי אפטקר

אך לא הכל ורוד בליגה א'

העדר בקרה תקציבית גורמת לצרות ולעיתים לחוסר שוויוניות. הרבה שחקנים ששיחקו ברמות הגבוהות הודו: "עדיף לנו להגיע לליגה א', הכסף שם גדול", כמובן שיש הרבה עדויות על תשלומים לכאורה בשחור בקבוצות מסוימות ובמיוחד במחוז הצפוני.

בעונה האחרונה הייתי מנהל הקבוצה של הכח עמידר רמת גן ואני מודה שהגענו למגרשים שהיינו בהלם מהם, זה הגיע למצב של תלונה של איגוד השופטים נגד אחת הקבוצות בגלל העדר מקלחות מסודרות. חדרי ההלבשה במגרשים השונים לפעמים היו במצב רעוע והרבה בגלל העדר השקעה של העיריות והעדר פיקוח של ההתאחדות לכדורגל.

נגד ההתאחדות לכדורגל יש לי הרבה ביקורת, ליגה א' ושוב במיוחד המחוז הדרומי, מאוד מתמקצעת בשנים האחרונות וזה לא בזכות ההתאחדות, אלא בזכות הרצון של הקבוצות לברוח מהליגה. וכשאני אומר לברוח אני מתכוון באמת ללברוח, לא לכל אוהד נעים לראות את הקבוצה שלו משחקת בליגה שנחשבת חצי מקצוענית על ידי ההתאחדות.

 

כרגע ליגה א' היא הליגה הבכירה ביותר שבפיקוח בלעדי של ההתאחדות והשינוי הגדול צריך להתחיל בהקמת בקרה תקציבית לליגה א', מהלך כזה יהיה חשוב כדי למנוע חוסר שוויוניות ואיחורים במשכורות (שהיו אצל הרבה קבוצות בליגה).

שינוי גדול נוסף זה כמובן פיקוח קשה יותר על מתקנים ומגרשים, לא יכול להיות שמגיעים לחדר הלבשה שאין בו מים חמים למקלחת ולא יכול להיות שאוהדים לא יוכלו להשתמש בדבר בסיסי כמו שירותים.

אם תעמוד בציפיות, הליגה הזאת תהיה לדעתי המותחת ביותר בארץ, שווה לעקוב ולבקר, לפעמים מגניב לראות משחק בנוף המדברי והמדהים של בקעת הירדן או לדפוק גיחה לעזרא ובניו אחרי משחק באזור.

זאת ליגה א' דרום.

לפרק פודקאסט הזווית עם אבי צבאג על ליגה א'

המגרש במושב תומר, בקעת הירדן צלם: אוליבר וראנקוביץ'
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. ושום מילה על כפר קסם שקנו חצי מהמשחקים שלהם שיחקו חרה ובסוף ניצחו 0:1 קטן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח