מה קרה לג'יידון סאנצ'ו?

// מאת עידן מרטין

בבורוסיה דורטמונד ידעו שהם לוקחים הימור גדול בקיץ האחרון כשלא הסכימו לזוז מעמדתם במהלך השיחות מול מנצ'סטר יונייטד – "או שתשלמו לנו 120 מיליון יורו בתשלום אחד, או שתשכחו מג'יידון". ביונייטד היו בטוחים עד הרגע האחרון שהקבוצה הגרמנית תתקפל והמועדונים יגיעו לפשרה בסכום נמוך יותר, אך לא כך היה הדבר וסאנצ'ו נשאר לעונה נוספת בכדורגל הגרמני.

בדורטמונד רצו להישאר תחרותיים ובעיקר להראות לארלינג האלאנד שהם מכוונים לתואר האליפות, אבל בפועל הקבוצה מדשדשת והמאמן פאברה איבד לאחרונה את משרתו לאחר חמישייה מהדהדת משטוטגרט. מאז, הפער מבאיירן מינכן כבר צמח ל-8 נקודות לאחר הפסד נוסף במחזור האחרון מול אוניון ברלין. כשהמאבק במסגרת המקומית נראה אבוד, התקווה הגדולה של דורטמונד היא לנסות וללכת עד הסוף בליגת האלופות, בטח בתקופה המשוגעת של מגפת הקורונה. בשביל זה היא תצטרך את האלאנד שעדיין מחלים מפציעה, אך העיניים של האוהדים נשואות קודם כל לכוכב הקבוצה בשנתיים האחרות – ג'יידון סאנצ'ו.

ג'יידון סאנצ'ו, דורטמונד
Credit to "Jadon Sancho" Facebook page

 

סאנצ'ו חתם בדורטמונד ב- 31.08.2017, ממש ביום האחרון של חלון העברות. זאת לאחר שלא הצליח להגיע להסכמות על חוזה עם קבוצתו מנצ'סטר סיטי. באותו הקיץ הוא נבחר לשחקן המצטיין של טורניר אליפות אירופה עד גיל 17 והוביל את אנגליה עד לגמר בו הפסידה לספרד. למרות שעוד לא פרץ באמת והראה בעיקר ניצוצות מול שחקנים בני גילו, היה ברור לכולם שמדובר בפרוספקט גדול עם עתיד מזהיר ברמות הגבוהות. פפ גווארדיולה טען בדיעבד שסאנצ'ו לא רצה לקחת על עצמו את האתגר בסיטי ובחר להתחיל את הקריירה במקום נוח יותר, אבל האמת היא שבקבוצה ממנצ'סטר פשוט לא הראו מספיק רצינות לגביו (קצת מזכיר את מקרה פוגבה הצעיר שעזב את יונייטד ליובנטוס). בשורה התחתונה, מנצ'סטר סיטי ויתרה על סאנצ'ו ובקבוצה אף היו מרוצים כשקיבלו בתמורה 10 מיליון יורו עבור שחקן צעיר ללא הופעות בבוגרים.

ההשפעה של ג'יידון בבונדסליגה הייתה כמעט מיידית. הוא החל לשחק עם הקבוצה הראשונה של בורוסיה דורטמונד כבר בחודש אוקטובר ותפס את מקומו ברוטציה. הוא פתח לראשונה בהרכב בחודש ינואר 2018 והבקיע את שער הבכורה שלו כשחקן בוגרים באפריל בניצחון 4:0 מול באייר לברקוזן במסגרת הליגה (הוסיף גם שני בישולים באותו המשחק). מאז סאנצ'ו לא הסתכל לאחור וביסס את מעמדו כאחד הכישרונות הגדולים של העשור הבא בכדורגל העולמי.

 

בעונת 2018-19 הפך סאנצ'ו לשחקן הרכב תחת הדרכתו של המאמן לוסיאן פאברה שהגיע מניס הצרפתית. הקיצוני האנגלי היה לראשון שכובש בליגת האלופות ונולד בשנתון 2000 אחרי שהבקיע נגד אתלטיקו מדריד. שיא נוסף ששבר סאנצ'ו היה כשהפך לשחקן הצעיר ביותר בהיסטוריה של דורטמונד שמסיים עונה עם מספר דו ספרתי של שערי ליגה. ג'יידון סיים את העונה עם 12 שערים ו-14 בישולים שסייעו לו לתפוס מקום בנבחרת העונה של הבונדסליגה. את כל זה עשה בגיל 19 בלבד.

קשה היה לשער ששחקן צעיר כמו סאנצ'ו יצליח לשחזר ואף להתעלות על ההישג שלו, אבל פעם נוספת הצליח להדהים את כולם. עונת 2019-20  היא ללא ספק הטובה ביותר עד כה בקריירה הקצרה שלו. סאנצ'ו שיחק שני משחקי ליגה פחות מאשר בעונה הקודמת, אבל שידרג את מספריו לכמות חסרת תקדים של 17 שערים ו-16 בישולים באחת הליגות הקשות בעולם.  כן, קראתם נכון – 33 שערים בהם היה מעורב באופן ישיר ב- 32 משחקים. סה"כ הוא סיים את העונה עם 20 שערים ו-20 בישולים בכל המסגרות – מספרים שראינו רק משחקנים ייחודים בעולם הכדורגל דוגמת תיירי הנרי וליונל מסי.

ג'יידן סאנצו
Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page

 

בשלב הזה סאנצ'ו כבר משך את תשומת ליבם של הקבוצות הגדולות באמת של אירופה, ובכך שווי השוק שלו עלה במהירות. ברצלונה, ריאל מדריד, פ.ס.ז' ובאיירן מינכן הוזכרו בין המועמדות, אך ברגע שהקולות מצד המחנה של סאנצ'ו דיברו על רצון לחזור למולדת ולהוכיח את עצמו בפרמייר ליג, בטח לאחר שהפך לשחקן משמעותי אצל גארת' סאות'גייט בנבחרת המקומית, היה ברור שהיעד הבא של סאנצ'ו יהיה באחת מהקבוצות הבאות: צ'לסי, ליברפול או מנצ'סטר יונייטד. הראשונה רכשה את חאקים זייך מאייאקס ואת קאי הבארץ מלברקוזן, הקבוצה של קלופ החליטה להאמין (בצדק) בשלישייה האימתנית מקדימה ולבסוף חיזקה את הסגל בדיוגו ז'וטה הנהדר, ורק מנצ'סטר יונייטד נשארה בתמונה וכאמור ניהלה משא ומתן ארוך וחסר תכלית עם הקבוצה מצפון מערב גרמניה. אותן שיחות לא הובילו לשום מקום ודורטמונד פתחה את העונה בדיוק כמו שרצתה עם שניים משחקני ההתקפה המלהיבים באירופה. תוסיפו לכך את מרקו רויס הוותיק וכישרונות צעירים ומבטיחים כמו ג'ובאני ריינה, ג'וד בלינגהאם (גם כן אנגלי) ויוסופה מוקוקו (בן ה-16 בלבד!) ותקבלו פרויקט כדורגל מרתק.

 

בפועל, החלק הקדמי של דורטמונד לא מצליח לתפקד ללא האלאנד (יחזור אחרי פגרת החורף) והתלות בו היא חסרת תקדים. הקישור של הקבוצה לא יצירתי מספיק ובוודאי לא מאוזן, ועל החלק האחורי אין באמת יותר מדי מה להוסיף כשהקבוצה ממשיכה לספוג שערים גם במערך שלושת הבלמים. שני המנהיגים היחידים בקבוצה, מרקו רויס ומאטס הומלס, נמצאים הרבה אחרי שיאם. העסק פשוט לא מתרומם, ומי שמקבל את מרבית הביקורות בקרב השחקנים הוא לא אחר מסאנצ'ו. ב-16 משחקים עד כה בבונדסליגה ובאלופות רשם מספרים מאכזבים של 2 שערים ו-5 בישולים, כשהוא עדיין ללא שער בליגה הגרמנית לאחר 13 מחזורים. רחוק כל כך מהנתונים שהרגיל את עולם הכדורגל.

סביר להניח שסאנצ'ו יצליח להתאושש בחלקה השני של העונה ושדורטמונד תסיים ברביעייה הראשונה בגרמניה, אבל המבחן האמיתי שלו יהיה בליגת האלופות. דורטמונד תפגוש בפברואר את סביליה למשחק הראשון בשלב שמינית הגמר, כשהיא ככל הנראה תגיע כפייבוריטית. קמפיין טוב באלופות ויכולת משופרת במסגרת הליגה, אולי גם עם זכייה בגביע הגרמני, עשויים להביא את סאנצ'ו לטורניר היורו במומנטום חיובי ואולי אף להוביל להצעות נוספות מקבוצות פאר בקיץ, בדיוק כמו שקרה ב-2017 . מה שבטוח, בקיץ הקרוב דורטמונד כבר לא תדרוש 120 מיליון יורו. היא תיאלץ להסתפק בהרבה פחות.

ג'יידון סאנצ'ו, דורטמונד
Credit to "Jadon Sancho" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח