כריסטיאנו או רונאלדו

בס"ד

יש שאלה שאני מתחבט בה הרבה זמן.

זהות הכדורגלן הכי טוב בעולם לא מעניינת אותי. מצד אחד, אני אוהד מנצ'סטר יונייטד וככזה, הסימפטיה שלי הולכת לכריסטאנו רונאלדו. מצד שני, אני ארגנטינאי, כך שאין לי אפשרות להימנע מהבנת גדולתו של מסי כשחקן. מצד שלישי, זה לא באמת משנה; כל אחד היה הטוב בעולם למשך תקופה מסויימת, ארוכה יותר או פחות. שניהם זכו וזוכים בהמון תארים, אישיים וקבוצתיים וכרגע נראה שלשניהם אין מחליף ראוי לתואר השחקן הטוב בעולם. אבל יש שחקן אחד, שלדעתי האישית, היה טוב יותר מכריסטיאנו רונאלדו. ואני לא מדבר על מסי.

**

כשוויין רוני הצטרף למנצ'סטר יונייטד ב-2004, כולם דיברו על הילד הצעיר שמשחק מגיל 16 בבוגרים, על הכוכב החדש של הקבוצה. על השחקן שמשלים את שלישיית ההתקפה שכונתה RRR. רוד ואן ניסטלרוי, ויין רוני וכריסטיאנו רונאלדו. כולם הקדישו תשומת לב לג'ינג'י החדש בקבוצה, למכונת השערים ההולנדית ובקושי לפורטוגלי הצעיר. כשכבר דיברו עליו, זה היה במונחים של "נו, הוא עוד לא פרץ"?

אבל הוא פרץ. והשאר, כמו שכולם יודעים, הסטוריה של אגדה פעילה.

לטעמי, שנות השיא של כריסטיאנו באו לידי ביטוי דווקא במנצ'סטר יונייטד ולא בריאל מדריד. אמנם בספרד הוא שבר שיאי שערים בכל מסגרת אפשרית, אמנם הוא זכה עם ריאל פעמיים בליגת האלופות (והפך לשחקן הראשון שכובש בגמר הצ'מפיונס עבור 2 קבוצות שונות), אמנם הוא עזר לעצור את שליטתה הבלעדית של ברצלונה בליגה. הוא כבש חמישיות, רביעיות ושלישיות יותר מהעצירות שיש לקלאודיו בראבו. הוא ניצח בקלאסיקו, ניצח בדרבי, הפך למבשל לא רע בכלל ובגדול הוא מכונת שערים שאין שניה לה (יש ראשונה לה..). אבל מתקבל הרושם כאילו זה כל מה שהוא עושה. כובש המון.

אין מה לזלזל בכך, כמובן. הוא שבר שיאים של ראול, די סטפאנו והוגו סאנצ'ס, שיאים שהחזיקו מעמד המון שנים. יחד עם זאת, נדמה שבמנצ'סטר הוא היה שחקן שלם, שחקן מהנה הרבה יותר. באנגליה הוא סיפק המון דריבלים, דווקא בליגה פיזית הרבה יותר. הוא כבש כמויות שערים שמתאימות ללה ליגה ולא לפרמיירליג, הוא כבש מטווחים לא הגיוניים (וד"ש לפורטו), הוא ניתר לגבהים עצומים, רק כדי לנחות ולנגוח כדורים, בעצמה של תותח (וד"ש לרומא).

%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%90%d7%9c%d7%93%d7%95-%d7%9e%d7%a0%d7%a6%d7%a1%d7%98%d7%a8
כריסטיאנו רונאלדו במנצ'סטר יונייטד. מספר אחת? קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של מנצ'סטר יונייטד

הוא כבש אפילו בבעיטות חופשיות. רונאלדו הוא אחד מהבועטים הטובים כיום. אז למה נראה כאילו עבר נצח מאז שערו האחרון בבעיטה חופשית? אגב, את שערו הראשון ביונייטד הוא כבש בבעיטה חופשית, נגד פורטסמות' (שחטפה ממנו יותר מפעם אחת). אחר כך הוא כבש בבעיטה מתחת לחומה של ניוקאסל. הייתה הבעיטה המדהימה מול בולטון. וכמובן הבעיטה החופשית מול פולהאם, אותה הגדיר אלכס פרגוסון כ"בעיטה החופשית הכי טובה שראיתי מימיי". אף אוהד יונייטד לא ישכח בוודאי את הבעיטה החופשית מול ארסנל, אותה כבש לתוך הפינה עליה הגן השוער, ממרחק של 35 מטרים. גם בלקבורן סבלה ממנו. בסטוק, הוא הכניס את השוער לתוך השער עם בעיטה חופשית מדהימה ואחר כך קינח בעוד שער במצב נייח. לאסטון וילה לא היה סיכוי מולו. גם לא לסנדרלנד. ובראש, השער שכבש דרך החומה בדרבי מול סיטי.

ראוי להתעכב על כמה דברים. רובן המוחלט של הבעיטות החופשיות שבעט רונאלדו, נלקחו ממרחקים גדולים. הוא הפך לבועט המצבים הנייחים של יונייטד כבר בעונתו הראשונה, מייד כשבקהאם עזב, למרות שגיגס היה האחראי הלא רשמי לכך. בנוסף, כריסטיאנו בחר בסגנון בעיטה מיוחד, בו הכדור תמיד מסתובב לחלק החיצוני. הרבה פעמים אפשר היה לראות שכריסטיאנו מחליט לבעוט לצד שקרוב לשוער, על אף שזה הצד הרחוק יותר לבועט, מפני שכך הכדור הסתובב לו טוב יותר. לעומת מסי, שהחסרון היחיד בבעיטות החופשיות שלו (וגם בפנדלים) זה הבחירה לבעוט תמיד לצד שרחוק מהשוער, כמעט תמיד לצד ימין של מסי. אחוז ההצלחה שלו בפנדלים ירד עקב כך, אחרי שרב השוערים עלו על העניין. גם הבעיטות החופשיות הפסיקו להשפיע, עד לאחרונה, כשנראה שהארגנטינאי מתאמן על מצבים נייחים בזמנו הפנוי.

לא ברור למה פעם רונאלדו כבש כל כך הרבה ממצבים נייחים וכיום הוא בקושי בועט אותם למסגרת, אבל אם זאת העובדה, למה הוא לא משנה סגנון בעיטה? הרבה שחקנים גדולים שינו סגנון משחק ככל שהתבגרו וזה עזר להם להישאר בטופ. רונאלדו עדיין בטופ, אבל בכלל מה שקשור לבעיטות חופשיות, הוא הופך אט אט לבדיחה של אירופה. אני לא מדבר אפילו על מאזן הבעיטות החופשיות שלו בנבחרת, שם הוא מביך ביותר.

%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%90%d7%9c%d7%93%d7%95-%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%9e%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%93
כריסטיאנו רונאלדו בריאל מדריד. מתגעגע ליונייטד? קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של מנצ'סטר יונייטד

בשנותיו ביונייטד, רונאלדו ידע לבעוט מהמקום, לעבור כמה שחקנים בכדרור, לקחת כדור מהחצי, לעבור את כולם ולכבוש, כל זה בדקה ה-90. הוא היה נותן ספיד על כל המגרש ומשתמש במהירות המסחררת שלו בשביל להשאיר אבק למגינים. הוא היה מוסר בעין עקומה, עם העקב ולפעמים עם הרגל הנגדית מאחורי הרגל שעם הכדור. חלק מהפרשנים השוו אותו אז לרונאלדיניו. ברור שהיה הבדל בניהם, אבל היה נראה שרונאלדו הוא הדבר הכי קרוב לרקדן הברזיאלי.

כיום הוא בעיקר כובש. עם הראש, עם הרגל, אבל שום דבר מרגש. התפוקה שלו עלתה, אבל בואו לא נשכח את ההבדלים בין הליגות (וד"ש לגוארדיולה). הפנומן הפורטוגלי נבחר פעמיים ברציפות לשחקן השנה בפרמיירליג, למלך השערים, זכה עם יונייטד ב-3 אליפויות רצופות ובשלל תארים אחרים, זכה איתה פעם אחת בליגת האלופות והביא אותה לגמר צ'מפיונס שני ברציפות.

אני מתחבט הרבה זמן בשאלה מי טוב יותר. כריסטיאנו או רונאלדו. ההוא ממנצ'סטר או זה ממדריד. ככל שהזמן עובר, אני מתחזק בדעתי שהשחקן שהטריף את העולם דרך הפרמיירליג, הוא הטוב מבין השניים.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח