כדורגל אתה משעמם אותי

יש מצב שבסוף הטור הזה, אתם תרגישו קצת יותר טוב עם עצמכם. אולי בעצם חלקכם. רובכם כנראה ישאל את עצמו "מי זה הטמבל הזה ומי נתן לו לכתוב טור", אבל אלה מכם שמרגישים כמוני, אולי יחושו מעט הקלה. יגידו לעצמם "וואלה, אני לא לבד".

הכל התחיל לפני כמה שבועות. הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל. ניגשתי וראיתי לא פחות מ-257 הודעות בוואטסאפ וכמעט כולן עסקו בנושא אחד בלבד – אדן הזאר חתם בריאל מדריד. תוך כדי שאני קורא ומנסה להבין מה כל כך מרגש פה (חוץ מזה שיש טרול אחד פחות בפנטזי עכשיו), הבנתי שזה בכלל לא קשור להזאר. זה קשור אליי, הסיפור פה הוא אני.

האזר
קרדיט לדף הפייסבוק של Eden Hazard

אז שלום לכולם, קוראים לי אייל ואני כבר לא מתרגש מכדורגל. פאק איט, אני פשוט אגיד את זה בקול רם – כדורגל משעמם אותי. אני, שבמשך כמעט 25 שנים יודע להגיד מתוך שינה מי האפסנאי של הפועל פ"ת, כמה בישולים יש למגן השמאלי של ווטפורד ומה לעזאזל התפקיד של הקשת המטופשת הזו ליד הרחבה – אותי הכדורגל משעמם.

זה לא קרה ברגע, זה תהליך שנמשך כבר שנים. יש לא מעט סיבות שיכלו לגרום לזה – הילדים, ההתבגרות, העובדה ששתי הקבוצות האהובות עליי עושות הכל כדי שאשנא כדורגל (היי מכבי חיפה וארסנל). אבל אחרי ניתוח מעמיק ומחשבה ארוכה, הגעתי למסקנה שהסיבה היא הכי פשוטה שיש – כדורגל זה משחק משעמם. או יותר נכון הוא פשוט הפך לכזה.

תהרגו אותי, אבל אני לא מבין אנשים שמתרגשים מ-Xg ומלספור קווי הגנה. לא מצליח להבין מה "מרגש" ו-"מלהיב" בקבוצות שמעבירות 80 מסירות בחצי שלהן. לא מצליח להבין מה כל כך מדהים בעבודת רגליים וסגירה אלכסונית. מרגיש לי שאנשים שכחו שכדורגל משחקים כדי להבקיע ולא כדי לא לספוג. המשחק הפך לכל כך משעמם שאנשים מחפשים בו דברים שיעניינו אותם בכוח. מתחילים להתעניין בחוקים של פייר פליי כאילו ובעבודה של סקאוטים.

על מנג'ר, טקטיקה ומה שביניהם -4

הבעיה הכי גדולה של כדורגל היא שהוא מנוהל ע"י אנשים שמרנים. אנשים שלא אוהבים להכניס בו שינויים כי הם טוענים שזה ייפגע "ברומנטיקה של המשחק". כל ענפי הספורט בעולם עברו שינויים דרסטיים במשך השנים בחוקים שלהם על מנת לעשות אותם מעניינים יותר. כל מי שעוסק בספורט מבין שבמציאות של היום, שהגירויים כל כך תכופים והמלחמה על תשומת הלב של הצופה היא קשה, חייבים להתאים את המשחקים למציאות.

אבל הכדורגל? הוא כבר 100 שנה משוחק 90 דקות, עדיין קיימת השטות הזאת שנקרא "תיקו". אנשים שאוהבים כדורגל, תתעוררו. המשחק שאתם אוהבים חייב להשתנות, אחרת הוא ימות לאט לאט.

אז במקום לשבת פה ולהתבכיין, החלטתי להציע כמה שינויים בחוקת הכדורגל. Make Football Fun Again, אחרת המשחק הזה גמור:

  1. חלאס עם התיקו – בספורט יש מנצחים ומפסידים. תסתכלו מסביבכם חובבי הכדורגל, בעוד איזה ענף ספורט יש תיקו? כדורסל, בייסבול, פוטבול, טניס, קריקט… בכולם אין תיקו (חוץ ממקרים מאוד נדירים). תיקו זה מבאס, אף אחד לא שמח. הגיע הזמן להפסיק עם השטות הזו שנקראת תיקו, או פשוט לא להעניק עבורו ניקוד.

ניצחון או הפסד (או תיקו) זה לא עניין של מזל

  1. להריץ את השעון אחורה – כל שיטת מדידת הזמן בכדורגל מפגרת לגמרי. השופט צריך להסתכל על השעון כל פעם שהמשחק נעצר כדי "למדוד" כמה הוא צריך להוסיף, שחקנים נשכבים על הדשא כדי שהזמן יחלוף, מאמנים עושים חילופים כדי לבזבז זמן. אם רק הייתה שיטה למנוע את כל זה…
    פשוט תריצו את הזמן אחורה ותעצרו כל פעם שהמשחק נעצר. ככה למאמנים ושחקנים לא תהיה מוטיבציה לבזבז זמן והשופט לא יצטרך להתעסק עם השעון ועם כמה זמן להוסיף. עכשיו ברור לי שיבואו כל מיני אנשים שיגידו (ובצדק) "אי אפשר לשחק 90 דקות נטו, שחקנים לא יעמדו בזה". אז בואו נקטין את זמן המשחק! אם גם ככה כל מדידה שבוצעה אי פעם מראה שהמשחק לא קרוב אפילו ל-90 דקות נטו, אז למה עדיין משחקים 90 דקות?! לא חבל על הזמן של כולם? תקצרו את המשחק ל-70 דקות ותשחררו אותנו מוקדם הביתה.

 

  1. הגבלת זמן על השארת הכדור בחצי שלך – מכירים את החוק הזה בכדורסל שצריך לעבור את החצי תוך 8 שניות? אז אותו דבר רק בכדורגל! תוך 30 שניות הקבוצה חייבת להעביר את הכדור לחצי של היריבה וכך נמנע את כל המצבים האלו של טיקי-טקה בהגנה שמעצבן את כולנו (אגב זה גם יחסוך את צעקות ה-"אולה" המשפילות של הקהל, שתמיד מסתיימות בגליץ' לרגליים של המגן).

Embed from Getty Images

  1. בלי הגבלה על חילופים – למה בכלל מגבילים חילופים? איזה אינטרס זה משרת? למה שלא יוכלו כל הזמן לשחק שחקנים רעננים? ככה חלוקת המעמסה תהיה הרבה יותר מאוזנת וכניסה של שחקנים לא מותשים תשאיר כל הזמן קצב משחק גבוה.

חילופים

  1. גול מהאוויר / מבעיטה חופשית / מעל 25 מטר שווה 2 שערים – ושוב אנחנו מסתכלים סביב ורואים לא מעט ענפים בהם ככל שהביצוע יותר קשה או מרהיב עבור הצופים, ככה הקבוצה מתוגמלת עבורו יותר. למה בכדורסל יש שלשות אבל בכדורגל בעיטה מ-30 מטר לחיבור ונגיחה ממטר וחצי שווים אותו דבר? למה לא לתת מוטיבציה לכבוש שערים מרהיבים יותר ככה שהקהל יותר יהנה?

via GIPHY

יש עוד מלא חוקים שאני יכול לחשוב עליהם שיהפכו את המשחק להרבה יותר מהנה, אבל לצערי הכדורגל הוא ענף מיושן שמנוהל על ידי אנשים שמרנים. לקח עשרות שנים עד שהכניסו את ה-VAR וכבר עכשיו יש תלונות קשות עליו (תלונות מגוחכות יש לציין).

אז אם גם אתכם הכדורגל משעמם, השמיעו קול! תנו איזה תגובה או איזה לייק, שאני אדע שאני לא לבד בעולם. ואם אתם חושבים שאין לי מושג – ובכן, אני כבר סומך עליכם שתעדכנו אותי על כך כמה שיותר מהר. שתהיה לנו עונת כדורגל מהנה ובעיקר – מעניינת!

לטור של ליאור ציטרשפילר – שני חוקים פשוטים לשיפור המשחק

לדרבי חוקים משלו
Credit to "A.C. Milan" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

6 תגובות

  1. קיצור אתה רוצה כדורסל.
    רק חסר לך להקטין את השער, לוותר על השוער ולתלות השער על עמוד.
    חיפה באמת מוציאה החשק.
    ואנחנו כבר לא ילדים ויש לנו ילדים משלנו.
    אותי לא מעניין מי האפסנאי וכמה בישולים יש להוא משם.
    אבל לראות כדורגל עדיין מרגש אותי.
    ולא רק "הגולים". גם גליצ'ים ובעיקר שינוי המומנטום זה יפה.

  2. כל כך צודק
    ברור שלכדורגל יש את הריגוש שלו אבל בחייאת זה כל כך ארוך כל כך מושכים את הזמן….
    והכי גרוע שיכול להיות משחק שחיכו לו חצי שנה ובסופו של דבר מסתיים ב0.0 זה משגע אותי
    רוב המשחק זה מסירות לאורך ולרוחב אין מהלכים חכמים והרב מבוסס על מזל
    אבל אוהדי הכדורגל יאמרו שכל זה שווה כדי לראות גול אחד כמו שצריך…. יש משהו אבל לא מספיק….

  3. כדורגל תמיד היה משחק משעמם ברובו שאנשים מוכנים לספוג או לסבול את השעמום בזכות הקשר הרגשי וכן אותם רגעי שיא מעטים אך מפוצצים.
    אולי אנשים הם גם קצת מזוכיסטים כי זה הספורט הפופולרי ביותר.

    לגבי השינויים עצמם:

    איך ניתן למנוע תיקו בכל משחק? כל פעם הארכה זה גם משעמם גם קשה פזיולוגית ופנדלים זה סוג של פתרון אבל זה לא ממש המשחק עצמו… זה לא כמו 5דק נוספות בכדורסל או טייברייק בטניס.

    הגבלת זמן לעבור את החצי יכול לעשות רע מאוד בין אם כפי שכבר אמרו יגרום ליותר העפת כדורים חסרי כתובת ומקשה מאוד לפתוח צפיפות משום שאי אפשר יהיה "להכריח" את הקבוצה במסגרת לצאת קדימה ולחטוף את הכדור אלא יאפשר לה להסתגר מאחור והכדור כן יגיע לאזורים שלה טוב היא יכולה לחטוף אותו.

    חילופים ללא הגבלה ייתנו עוד כוח לקבוצות הגדולות שכוחן גם כך יצא מכלל שליטה. אותן קבוצות גדולות עם סגלים רחבים יהיו בעמדת יתרון נגד יריבות קטנות יותר שאולי הצליחו לגבש 11 טובים אבל בשחקן ה14-15 אין ספק שהן ייפלו וזה כבר לא יהיה עומק שמשפיע לאורך העונה אלא גם (עוד יותר מכעת) תוך כדי משחק.

    גול ממרחק ששווה יותר זה פשוט מוזר לי ומתנגש מבחינתי עם ערך חזק מאוד של המשחק שבו כל שער שווה אותו דבר בלי קשר לסופרלטיבים שיגיעו בעקבותיו.

    הגבלת זמן, לא הייתי הופך את כל המשחק לשעון נטו אבל כן החל מדקה 80 או משהו כזה. התופעה של בזבוזי הזמן היא בלתי נסבלת והצעדים שננקטו:
    שחקן המקבל טיפול חייב לצאת
    ובחילוף עוזבים את המגרש מהנקודה הקרובה ביותר
    הם בהחלט צעדים בכיוון הנכון.

    חוץ מזה טקסט נהדר.

    • היי יאיר,
      בגדול, זה פחות קריטי כרגע איך בדיוק יישמו הצעות בונות ליצירת מתווה תחרותי ומעניין יותר למשחק ולליגה. ברור שבמבחן התוצאה הפרטים אכן אלו שיקבעו אם המהלכים יצליחו אבל ממה שהבנתי מכתיבתו של אייל, יש כאן זעקה מהלב שהמשחק פשוט כבר בלתי ניתן לצפייה אם הוא לא משוחק ברמות הגבוהות ביותר וזאת כי החוקים אינם מעודדים התקפה וכיבוש שערים.
      אז ברגע שיש מסגרת כזאת עם הוראות מ'למעלה' שלא כדאי לחפש את השער אלא רק במקרה הצורך, הרי שנוצרות כאן בעיות יסודיות במבנה המשחק.

      מה בדיוק יעשו ואיך זה נתון לדיון ומחלוקות עם הגיון לכל דעה. הנקודה היא ההרגשה האותנטית שלא עושים מספיק (או כלום) בשביל להנגיש את ההתמודדות לצופים בני זמננו כאשר הליגה האנגלית והספרדית זמינים לנו בדיוק כמו הליגה המקומית.
      התנאים בשיווק וערך המותג השתנו מן הקצה אל הקצה אבל החשיבה עודנה נותרה מאחור.

      כמה עוד נוכל למשוך את הערצת הסמלים העיוורת של מותגים מקומיים שאפילו לא ברמת הסף האירופי ללא רעיונות וחידושים מקוריים שיעזרו לייצר תדמית אופי משוחררת, קצבית, מהנה ומותחת.

      כמובן שעם או בלי קשר, תגובתך מושקעת ונאה

  4. תכל'ס, אחד מטורי הדעה הטובים והחשובים שקראתי על הכדורגל.
    לטעמי ישנו רוב דומם המסכים מאוד עם גישתך אך כל אחד לחוד מול המכבש התעמולתי של התקשורת והאייטמים הקופצים והמתחלפים מהר ברשת.
    כלומר, כמעט כל אוהד כדורגל מעל גיל 18 יסכים שחייבים לבצע כמה שינויים במשחק, אבל נשמע זאת בעיקר בשיחות אישיות ופרטיות.

    השאלה איך ממנפים את הרעיונות לשיפור המשחק ומצטרפים יחד על מנת לייצר אווירה שלקהל יש כח והשפעה ולא רק ייאוש וכל אחד לעצמו.

    יישר כח על הרעיונות.
    נקווה שבקרוב אכן נזכה לראות ניהול ליגה יותר תחרותית ומעניינת מבחינה ספורטיבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח