יריבות ספורטיבית כמדד לפופולריות

לאורך ההיסטוריה הספורטיבית וכמעט בכל ענף ספורט, קיימת יריבות ספורטיבית בין שני הספורטאים הכי טובים באותו ענף. שני המתמודדים תמיד באור הזרקורים ונמדדים בכל פרמטר ובכל תחום בהם הם עוסקים. אך האם טיפוח יריבות בין שני מתמודדים באותו ענף ספורט, מרימה את הענף או רק את המתמודדים עצמם?

Spanish League - טיק טיק

בתחילת שנות ה-90, שלט בענף הטניס בוריס בקר האגדי. בזכות הגשות פתיחה בלתי ניתנות לעצירה, השליטה של בקר הייתה אבסולוטית וענף הטניס הפך ללא מעניין, בגלל חוסר יכולת להתמודד אל מול הטניסאי הגרמני. הפופולריות של הענף צנחה פלאים בהתאם. אבל כשפיט סמפראס ניצח את בוריס בגמר ווימבלדון 1995, הניצחון הכניס רוח חדשה לענף הטניס, שבשנים הבאות ייצר יריבויות חדשות ורמת הפופולריות עלתה לגבהים חדשים. כיום, דרך אגב, הטניס הוא הספורט השישי הכי נצפה בארה"ב.

בוריס בקר, טניס
Credit to "Boris Becker" Facebook page

יש עוד לא מעט דוגמאות שיעידו שאותנו הצופים היריבות מושכת מאוד וגורמת לנו להנאה מוגברת כאשר אנחנו צופים בשני ענקים מתמודדים זה מול זה באותה זירה. תרבות היריבות בין ספורטאים תמיד משכה אחריה מתעניינים רבים והפכה את אותם ספורטאים לכוכבי על ובעלי שם בכל העולם. זה לא כל כך משנה באיזה ענף הם משחקים ומתחרים. אם רוצים להגביר בענף ספורט מסוים את רמת הפופולריות, השיטה המקובלת ביותר היא יצירת יריבות מדוברת, מתוקשרת ומתוחזקת היטב על ידי כלי התקשורת.

כמובן שחשוב לבחור בשני ספורטאים הראויים לכך, שיכולים לסחוב על עצמם את הלחץ על הכתפיים ועל הדרך לספק את הסחורה למען הקהל, שנמצא באקסטזה סביבם. אנדראה אגאסי ופיט סמפראס הם ענקי טניס בארה"ב. במשך שנים ארוכות היריבות בניהם על מגרש הטניס גלשה אל מחוצה לו ועברה לפסים אישיים. אגאסי, שנחשב לרוק סטאר בעיניים אמריקאיות, זילזל רבות בסמפראס לאורך השנים, עד שמפגש בניהם בגמר אליפות ארה"ב ב-1990 העביר את המתח הרב ביניהם לכר הדשא. אגאסי היה שחצן כהרגלו וסאמפרס, צנוע כהרגלו, ניצח בסופו של דבר. משם התחילה יריבות בלתי נגמרת בין שני ענקים, שלקחו את ענף הטניס בארה"ב והעיפו אותו במעלה הפופולריות בארה"ב ובעולם כולו.

פיט סמפראס
Credit to "Pete Sampras" Facebook page

בכדורגל נוצרה בשנות ה-70 יריבות היסטורית, בין שני ענקים וסופר סטארים גדולים, שעד היום אין תשובה חד משמעית מי השחקן הטוב מבין השניים. אני מדבר כמובן על פלה ומארדונה, שתחזקו יריבות רבת שנים שידעה עליות ומורדות. יריבות שמתוחזקת היטב עד היום בכל מפגש וראיון עם השניים. רק חבל שעל המגרש לא היו הרבה הזדמנויות לראות את שניהם, בגלל פערי גילאים בין השניים.

עוד יריבות בענף הטניס העולמי נרקמה בין רפאל נדאל הספרדי, שמשלב מקצוענות ויכולת מקצועית אדירה, לבין רוג'ר פדרר השוויצרי, שהביא את רמת הטניס לשלמות טהורה. ביריבות ביניהם הם הצליחו להביא את רמת המשחק שלהם למושלמת, חסרת טעויות וכזו שמספקת נקודות משחק לא מהעולם הזה. כל מפגש בין השניים על מגרש הטניס, בדרך כלל בגמרים של גראנד סלאמים ברחבי העולם, גורף אחוזי עניין וצפייה גבוהים במיוחד.

פדרר, נדאל
יריבים, אבל גם חברים
Via TurkishNY Facebook

יריבויות פיקנטיות נוספות בספורט ששווה להתייחס אליהן הם כמובן רונאלדו ומסי, שבזכות היריבות ביניהם מצליחים להביא את רמת המשחק של קבוצתם לזכייה בכל התארים האפשריים ביבשת אירופה ובעולם וגם לזכיות אישיות ובשבירת שיאים בכל תחום בכדורגל. לברון ג'יימס וקובי בראיינט, שהביאו את רמת הפופולריות של ענף הכדורסל בארה"ב ובעולם לרמות עניין גבוהות מהרגיל ולסכומי כסף אדירים שהם מכניסים לכיסם וגם מיכאל שומאכר ומיקה רייקונן, שהצליחו להביא את ענף המרוצים פורמולה 1 לפופולריות בשנים מסוימות, בזכות היריבות בינם לבין התחרות בקבוצות להן הם שייכים ואותן הם מייצגים.

לסיכום, אם בשנים עברו ענף פופולרי נמדד על פי מידת ההתעניינות בו, אין ספק שבשנים האחרונות הוא נמדד בעיקר בכוכבים ובסיפורים שהם מביאים למגרש עצמו ומחוצה לו. מעניין איזה יריבויות ספורטיביות תביא לנו שנת 2018 ומה יהיה הענף שירוויח מכך.

מסי ורונאלדו
Via La Liga Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח