חלומות באספמיה – לקראת וואלטה 2018

בשבת הקרובה הוואלטה אספנייה יוזנק ממלאגה. הוואלטה הוא הגרנד טור האחרון, וזה נכון בכמה מובנים. הוואלטה הוא הגרנד טור הכי צעיר וגם האחרון בלוח השנה. מעבר לזה – הוואלטה הוא המרוץ האחרון בסדר העדיפויות של הרוכבים הבכירים. לא תשמעו רוכבים שאומרים בדצמבר או ינואר "השנה אני רוצה לזכות בוואטלה".

בגלל האופי של המרוץ, הוואלטה יכול להיות בית ניחומים לרוכבים שעברו עונה מאכזבת או בונוס לרוכבים שעברו שנה מאוד טובה. בגלל כל האינטרסים האלה והתחושה של הרוכבים שזה ה-מרוץ האחרון של העונה, אנחנו מקבלים באופן מסורתי מאבק צמוד על הדירוג הכללי ולראיה – ב-10 השנים האחרונות 6 מהדורות של הוואלטה הוכרעו בפחות מדקה. הארבע האחרות בפחות משתיים וחצי דקות.
אז בואו נעבור על הרוכבים הבכירים שיגיעו למרוץ ואז על המסלול:

הרוכבים

מבחר רוכבי ה-GC שמגיעים לוואלטה מרתק, רובם מהסוג הראשון שציינתי – רוכבים שעברו עונה מאכזבת. בין אם זה כושר לקוי או פציעות, אלה הרוכבים שיש להם מהם להוכיח בוואלטה:

הפייבוריט הגדול (לפי סוכנויות ההימורים) לזכייה בוואלטה הוא ריצ'י פורט (BMC). פורט סיים חמישי בטור של 2016 ומאז הוא מושך את ההייפ עד עכשיו. בשני הטורים האחרונים הוא התרסק וגרם לאנשים לחשוב "מה אם" היה בריא. פורט היה פייבוריט לא קטן גם לטור וזכה השנה בטור של שוויץ. קשה להעריך מה פורט יעשה אבל כמטפס חזק בקבוצה טובה וכרוכב הנג"ש הכי טוב מבין רוכבי ה-GC יש לו סיכוי לא רע. בכל מקרה, אחרי שפורט ייפצע, ל-BMC עדיין יהיה את רוהאן דניס ודילן תונס.

ריצ'י פורט רוכב
ריצ'י פורט Credit to "BMC Racing Team" Facebook page

עם כל הכבוד לפורט, יתחרו השנה לא פחות מארבעה זוכים קודמים של הוואלטה, כל אחד מהם עם הבעיות שלו – נאירו קינטנה (2016) ואלחנדרו ולוורדה (2009) ירכבו ביחד עבור מוביסטאר וינסו להשאיר את הטור המאכזב מאחוריהם. קינטנה אומנם ניצח ב-Col de Portet, אבל סיים עשירי בדירוג הכללי. וולורדה בקושי הורגש בטור, אבל לוואלטה הוא תמיד יודע להופיע.

פאביו ארו (UAE) ניצח בוואלטה ב-2015 ועבר ג'ירו מאוד מאכזב אותו הוא אפילו לא סיים. אחרי חודשיים של מנוחה הוא חזר להתחרות לפני חודש והוא מרגיש (ובצדק) חובה להוכיח את עצמו. וינצ'נזו ניבאלי (בחריין-מרידה) זכה בוואלטה ב-2010 והתחיל את העונה הזו עם ניצחון מפתיע במילאנו-סן רמו. הוא נראה חזק מאוד בטור עד הנפילה האומללה באלפ דואז – מאז הוא לא התחרה והתלוצץ שאבא שלו עוקף אותו באימונים. ניבאלי מגיע לוואלטה בעיקר כדי להתכונן לאליפות העולם באוסטריה (סוף ספטמבר) אבל אם הוא ירגיש טוב אי אפשר לפסול אפילו ניצחון שלו.

וינצ'נזו ניבאלי, פאביו ארו רוכבים
וינצ'נזו ניבאלי ופאביו ארו Credit to "Team Bahrain Merida" Facebook page

תיבו פינו (FDJ) הגיע בכושר טוב לג'ירו השנה, אבל התייבש בקטע ה-20 והפך בהרף עין ממועמד ודאי לפודיום למאושפז בבית החולים הקרוב. מאז הוא התחרה רק בטור של פולין שהסתיים לפני שבועיים. יש לו רגליים טובות, אבל החום בדרום ספרד יכול לעשות לו בעיות, אם לא פיזיות אז מנטליות. ווילקו קלדרמן (סאנווב) הוא רוכב נוסף שסבל בריאותית השנה – נפילה בטירנו-אדריאטיקו השאירה אותו מחוץ לג'ירו והתרסקות באליפות הולנד הוציאה אותו מהרשימה של הטור. קשה מאוד לדעת איך הוא יהיה, אבל בוואלטה של השנה שעברה הוא סיים רביעי.

ריגוברטו אוראן סיים בשנה שעברה שני בטור דה פראנס והיה בטוח שהשנה המרוץ הזה שייך לו. בסופו של דבר פציעה שהוא גרר מהקטע התשיעי הקשתה עליו יותר מדי. עד הנפילה אוראן היה ממוקם טוב בדירוג הכללי והוא ירגיש מחויבות להצליח בוואלטה, בטח כשלצידו מייקל וודס ופייר רולא.

לעומת הרוכבים האלו, יש כמה רוכבים שדווקא עברו עונה טובה ומגיעים לוואלטה כדי להוסיף עוד דובדבן לעונה נהדרת, ואלה שמות:

מיגל אנחל לופז (אסטנה) – הקולומביאני הצעיר (24) סיים שלישי בג'ירו אחרי פרום ודומלן. אחרי מנוחה הוא חזר לוואלטה בורגוס ושם גבר עליו בן ארצו הנהדר איוון סוסה. מרוץ טוב של אנחל לופז יעלה אותו לרמה הגבוהה ביותר של רוכבי ה-GC בפלוטון ויש את פלו בילבאו ואת עומאר פריילה שיעזרו לו בשלושת השבועות הבאים.

מיגל אנחל לופז רוכב
"סופרמן" לופז – בדרך לכבוש את העולם? Credit to "Astana Pro Team" Facebook page

סיימון ייטס (מיצ'לטון-סקוט) לא סיים את הג'ירו באופן טוב ויכולתי לכתוב עליו גם בפרק של המאוכזבים, א-ב-ל בשבועיים הראשונים של הג'ירו ייטס נראה כמו הרוכב הכי טוב במרוץ וזה הישג לא קטן ליד דומלן ופרום. ייטס אומנם התרסק ב-GC אבל עדיין ניצח שלושה קטעים בג'ירו. לדעתי הטיפוסים של הוואלטה מתאימים לו יותר ואם ימשוך את היכולת שלו מהג'ירו עד לשבוע השלישי הוא אמור לעמוד על הפודיום. סביב סיימון יש קבוצה טובה – בעיקר אחיו התאום אדם וג'ק הייג.

סטיבן קראוסוויק (לוטו-יאמבו) מגיע לוואלטה אחרי עונה מאוד מוצלחת. הוא היה חמישי בטור ועוד נשאר בצלו של רוגליץ', הפעם הוא הרוכב מספר 1 של לוטו-יאמבו. קראוסוויק יכוון לעוד טופ-5 ואולי אפילו לפודיום. ג'ורג' בנט וספ קוס הנהדר (זכה בטור של יוטה) יעבדו בשבילו.

רוכבים נוספים ששווה לשים עליהם עין ב-GC: דן מרטין (UAE), ריצ'רד קאראפאז (מוביסטאר), אילנור זאקארין (קטושה),באוקה מולמה (טרק), לואיס מייטנס (דיימנשן-דאטה), רפא מייקה (בורה) ועל מיכל קוואטקובסקי ודוד דה לה קרוז מסקיי.

מעבר לרוכבי ה-GC, הרוכבים הכי מרתקים יהיו:
פטר סאגאן (בורה) – סאגאן ינסה להתאושש מהפציעה שהוא סוחב מהטור ולהתכונן לאליפות העולם. הפרופיל באינסברוק אומנם לא מתאים לו בול אבל הוא מתכוון לנסות להגן על חולצת צבעי הקשת.
אליה ויויאני (קוויק-סטפ) – הספרינטר הנהדר שהביא השנה כמות ניצחונות שכמה קבוצות היו חולמות עליה. הוא מגיע לוואלטה במטרה לנצח כל קטע ספרינט אפשרי.
מתאו טרנטין (מיצ'לטון סקוט) – אלוף אירופה הטרי ינסה להמשיך את המומנטום ולאיים על ויויאני בספרינטים.

אליה ויויאני רוכב
ויויאני, ימשיך להצטיין גם בוואלטה? Credit to "Quick-Step Floors Cycling Team" Facebook page

המסלול

המרוץ מתחיל השנה באנדלוסיה, עולים צפונה בצד המערבי של ספרד ואז מזרחה על הים/הגבול עם צרפת, הקטע ה-19 ייכנס לאנדורה והקטע ה-20 יהיה כולו באנדורה, לפני הפינאלה במדריד.

הקטע הראשון הוא נג"ש קצר של 8 קילומטרים ובו רוכבים כמו רוהאן דניס, מיכל קוויאטקובסקי או ג'ונתן קסטרבייחו ירצו כבר לקחת את החולצה האדומה ולהחזיק בה לפחות עד הקטע הרביעי. קטעים 2 ו-3 לא אמורים להשפיע על הדירוג הכללי ובקטע 4 נקבל את סיום הפסגה הראשון של המרוץ.

אחרי עוד ארבעה קטעים שטוחים מגיע קטע 9 שאמור "לנער" את הדירוג הכללי עם עוד סיום פסגה, לפני יום המנוחה הראשון. קטעים 10-12 לא מכילים טיפוסים אימתניים מדי אבל את קטעים 13 ו-14 הרוכבים מסיימים בטיפוס שמגיע לשיפועים שמתקרבים ל-20%.

מלאגה
Credit to "Ayuntamiento de Málaga" Facebook page

קטע 15 הוא קטע מפתח וכיאה לכזה הוא מתקיים ביום ראשון ולפני יום המנוחה השני. הקטע מסתיים ב -Lagos de Covadonga, טיפוס שמופיע בערך כל שנתיים בוואלטה. הטיפוס באורך של 11.7 קילומטרים עם שיפוע ממוצע של "רק" 7.2% אבל המספר הזה משקר כי יש חלקים מישוריים ואפילו בירידה. האחרון שניצח את הטיפוס המיתי הזה הוא נאירו קינטנה ב-2016.

אחרי יום המנוחה בסנטנדר מצפה לרוכבים נג"ש מאוד סטרילי של 32 קילומטרים. לקטע 17 שאחריו יש פוטנציאל מאוד נפיץ, אומנם אין בו המון קילומטרים של טיפוס אבל שיפועים פסיכיים. קטע 18 ורוב קטע 19 הם שטוחים אבל בהגעה לאנדורה – לקראת סוף הקטע ה-19, מגיע טיפוס רצחני של 17 קילומטרים עד לסיום בפסגה.

הקטע ה-20 יהיה נהדר – קטע של פחות מ-100 קילומטרים, כולם באנדורה. שלושה טיפוסים מקטגוריה ראשונה וסיום בפסגת טיפוס מקטגוריית על. סך הכל כ-4,000 מטרים טיפוס אנכי וכל זה רק ב-100 קילומטרים! למחרת הרוכבים יעשו סיבוב ראווה במדריד עם עוד הזדמנות לספרינטרים.

מסלול וואלטה 2018
Credit to "La Vuelta" Facebook page

יודעים מי ינצח, יכולים לבנות את הקבוצה הכי חזקה? הצטרפו לליגת הפנטזי של אתר הזווית, עוד פרטים כאן

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח