הקסם להעלמת הקוון

מכירים את ההרגשה שקניתם מוצר מסוים, סתם כי הוא נראה יפה, אסתטי, משך לכם את העין? כעבור שבוע- שבועיים את רוכשים מוצר יעיל יותר, וככל שהזמן עובר את מבינים שאין תועלת במוצר הראשון והוא מונח שם לחינם. זה בדיוק הזמן הנכון להיפטר ממנו. אותו הסיפור עם קווני הכדורגל.

כבוד השופט

 

שופטי הקו בכדורגל, הידועים בשמם "הקוונים" או "עוזרי שופט", נועדו כדי לעזור לשופט המרכזי בהחלטות של עבירות המתרחשות בקרבתם, אך בעיקר בגלל חוק הנבדל. הם מכריזים האם בוצעה פעולה "כשרה" בכיבוש השער, או שמא שחקן ההתקפה היה קרוב יותר אל השער משחקני ההגנה של היריבה. לאורך השנים חוקרים שונים ביצעו בדיקות רבות כדי לבדוק את יעילותם של הקוונים, ומצאו 3 גורמים המקשים לשופט הקו לבצע את עבודתו בהצלחה.

הגורם הראשון הוא גורם אופטי. רק מזוויות מסוימות יוכל השופט לקבוע במדויק אם קיים נבדל או לא. עוד נמצא שמיקום הקוון משפיע על העדפתו את שחקני ההגנה או ההתקפה בפעולה זו.
גורם שני הוא גורם קוגניטיבי. המוח שלנו גורם לנו לראות את העצמים שנמצאים בתנועה, במקום המשוער שאליו יתקדמו אם ימשיכו בתנועה. משמע, שחקני ההתקפה שנעים במהירות קדימה, הקוון יראה אותם בנקודה יותר קרובה לשער ממה שהם נמצאים.
הגורם השלישי, הוא שהזמן הדרוש להסתכל על כל העצמים שנעים הוא הרבה יותר גדול ממשך הזמן שבו הקוון נדרש לקבל החלטות.

הפתרון לכל הגורמים המונעים מהקוון לקבל את החלטה נכונה, היא בעצם מערכת ה-VAR. מצלמות רבות שמתעדות את המקרה מכמה זוויות שונות, ובהן יש אפשרות לעצור את התמונה בדיוק על הרגע המדויק. חוץ מעניין זה, כבר באופן מובנה התפקיד של הקוון הפך להיות רק כ"תפאורה", מדוע? מהסיבה הפשוטה שאחרי כל שער בודקים שוב במצלמות אם לא היה נבדל.

 

ניל פוסטמן, חוקר תקשורת ההמונים ומבקר טכנולוגיה ידוע, אמר "טכנולוגיה נותנת לנו משהו אך גם לוקחת". כמובן שהכנסת מערכת ה-VAR היא חיובית, היא עוזרת לנו להיכנס לדקויות במשחק, לנסות ולהפוך את המשחק ליותר הוגן, אבל כמו כל טכנולוגיה, כאשר היא נכנסת ל"מגרש" מסוים, היא תפגע בגורם אחר, תחשוף את הגורם המיותר. במקרה של שופטי הכדורגל, הקוונים נפגעים מכניסתה של מערכת זו.

אם היכולות של הקוון בקביעת מקרה נבדל גם ככה מבוטלות על ידי ה-VAR, ולא פעם נראה בהילוך חוזר שהונף דגל לשווא. גם מקרים של עבירות בין שחקנים יכולים להיפתר על ידי השופטים בניידת ה-VAR . שופטים אלו שמקושרים לשופט המרכזי באמצעות מערכת שמע יכולים ליידע אותו בעניין מקרים שלא ראה בגלל זווית לא נכונה או אירוע אחר שהתרחש במגרש.

ביטול חוק נבדל

 

למרות שימוש במערכת ה-VAR, עדיין יש טעויות שיפוט במהלך משחקים שונים בכל הליגות. בני האדם צריכים להתאים את חוקי המשחק אל הטכנולוגיה שנכנסה לתחומם. ולנסות לייעד תפקיד אחר לקוונים שאודות לכניסת ה-VAR ומגבלות האדם הפכו לתפאורה בלבד בצידי המגרש. עלות התקנת מערכת VAR בכל אצטדיון היא יקרה מאד + הכשרת שופטים לשימוש במערכת זו, היא גבוהה מאד. ועד שתתאפשר בליגות הנמוכות, עדיין יש צורך בקוונים.

תפקיד הקוון לא יעלם במהירות מהנוף של הכדורגל הישראלי, אבל אם מפעילים את הקסם של מערכת ה-VAR, הראשון שיעלם מהמגרש הוא הקוון ותנועת הנפת הדגל.

נבדל, דגל, קוון, שופט
Credit to "Pixabay" website
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח