הפייבוריטים לניצחון בג'ירו ד'איטליה 2019

הג'ירו ד'איטליה מוזנק בשבת ובכמו בכל גרנד טור, גם פה שווה לסקור את המועמדים לניצחון.

איך קובעים את הפייבוריטים? קודם כל צריך להבין מי משתתף ואיך נראה המסלול (ויש טור שלם שעוסק בזה). אחר כך צריך להבין מי מבין הרוכבים מסוגל לנצח במסלול כזה משני אספקטים – הכושר הנוכחי (שהדרך היחידה שלנו לנתח אותו היא לצפות במרוצים ובתוצאות) והניסיון. בשיקלול כל הגורמים האלו הגעתי לרשימה של שישה רוכבים שפשוט לא יכולתי להפריד ביניהם. מבחינתי הם "הדרג העליון" של הפייבוריטים ושאר המועמדים נמצאים לפחות רמה אחת למטה. לצערנו הרב, אחד מהם נפצע בשבת, שבוע לפני הזינוק באיטליה, דווקא עם הקבוצה שלו נתחיל:

וינצ'נזו ניבאלי רוכב
ניבאלי. Credit to "Tour of the Alps" Facebook page.


Team INEOS (לשעבר סקיי)

איגן ברנל שבר את עצם הבריח שבוע לפני הג'ירו. זוהי פציעה שכיחה בענף ולא חמורה מאוד, ברנל יחזור להתחרות בקרוב, אולי אפילו בטור דה פראנס. ברנל רק בן 22 אבל בכל זאת נחשב לאחד המועמדים הבכירים לניצחון בג'ירו, זאת בזכות יכולת טיפוס פנומנלית, יכולות נג"ש טובות וקבוצה חזקה מאוד שמקיפה אותו. איניאוס אומנם שינו את שמם אבל הקבוצה היא אותה הקבוצה אשר מביאה דומסטיקים חזקים ומנהלת את הפלוטון בגרנד טורים. איניאוס בחרו שלא לשלוח רוכב GC מוכח להחליף את ברנל (דוגמת פולס, תומאס או קוויאטקובסקי) אלא לשלוח את אותו הסגל של הדומסטיקים ולתת להם יד חופשית. גגן הארט, סוסה, סיבאקוב ודנבאר ינסו לנצח קטעים אבל אולי אפילו ימצאו את עצמם בטופ-10 של הדירוג הכללי. בכל מקרה איניאוס לא יובילו את הפלוטון כאשר אין להם מועמד בכיר לניצחון וזה ישפיע מאוד על האופי שבו המרוץ יתנהל.


פרימוז' רוגליץ', בן 28, Team Jumbo – Visma

על הסקאלה שבין ניסיון לכושר נוכחי, רוגליץ' נמצא בקצה הקיצוני של הכושר הנוכחי. רוגליץ' אומנם סיים במקום הרביעי בטור דה פראנס האחרון וזכה בשלושה קטעי גרנד טורים, אבל לעומת הפייבוריטים האחרים הוא הטירון. הכושר של רוגליץ' בשנה האחרונה הוא פשוט פנומנלי – רוגלה התחרה השנה בשלושה מרוצים וניצח את שלושתם. בטור האמירויות (UWT) הוא הוביל כבר מהקטע הראשון בזכות נג"ש קבוצתי מעולה, שמר על הפער וניצח את הקטע האחרון. בטירנו-אדריאטיקו (UWT) הוא התחיל את הנג"ש המסכם בפיגור של 25 שניות אחרי אדם ייטס אבל הצליח לחצות הקו בדיוק בזמן. לטור דה רומנדי (UWT) הוא הגיע ללא שאיפות אישיות והיה אמור להתרכז בעזרה לסטיבן קראוסוויק, כיוון שהמרוץ צמוד מדי לג'ירו. בפרולוג (קטע ראשון שהוא נג"ש קצר) הוא סיים שני, בקטע הראשון הוא ניצח ולקח את ההובלה. בקטע הרביעי שהסתיים בטיפוס הוא גם כן ניצח, ובנג"ש האחרון בז'נבה הוא קבע את הזמן הטוב ביותר שהבטיח לו את הניצחון הכללי, בכלל בלי כוונה לנצח.

פרימוז' רוגליץ' רוכב
רוגליץ'. Credit to "Tirreno Adriatico" Facebook page

מה שצריך להפחיד את המתחרים של רוגליץ' זה לא רק הניצחונות אלא בעיקר הדרך. באמירויות וברומנדי הוא למעשה הוביל כל המרוץ ושמר על ההובלה, בלי לאבד זמן למתחרים אפילו פעם אחת. הקטע החמישי של טירנו-אדריאטיקו היה היום היחיד בו הוא איבד זמן למתחרים, אך יכולת הנג"ש המדהימה שלו עזרה לו לצלוח גם את זה. דבר נוסף שרוגליץ' מראה השנה היא מהירות שלא ראינו מקודם בסיום הקטעים. אם רוגליץ' לא יצבור מספיק זמן בקטעי הנג"ש – הוא יכול לעשות את זה עם שניות בונוס.


טום דומלן, בן 28, Team Sunweb

סגנו של פרום מ-2018 פיתח הרגל להתחיל את העונה לאט מאוד ובאותם מרוצים – טור האמירויות (סיים שישי), טירנו-אדריאטיקו (סיים רביעי) ושני המוניומנטים – מילאנו-סן רמו (סיים 11 בספרינט מבין הדבוקה המנצחת) וליאז'-באסטון-ליאז (המקום ה-50 הלא רלוונטי). הנמנום היחסי הזה הוא לא סימן רע אלא המשך ישיר של מה שעשה ב-2017 וב-2018, שנים שבהם דומלן סיים ראשון, שני ושני בגרנד טורים בהם השתתף. אם רוגליץ' בצד של הכושר הנוכחי, דומלן בצד של הניסיון, הוא כבר יודע איך להגיע לשיא שלו בתזמון הנכון, הוא כבר יודע איך להתנהל במרוץ של שלושה שבועות והוא גם זכה בג'ירו בעבר.

המסלול קורץ מאוד לדומלן, אחד מרוכבי הנג"ש הטובים בעולם. הקטע האחרון הוא נג"ש, כמו ב-2017 אז התקדם בקטע האחרון מהמקום הרביעי בדירוג הכללי לראשון. הסגל שעם דומלן דומה לסגל של השנה שעברה ואנחנו יכולים לצפות ממנו לעוד מאותו הדבר.


סיימון ייטס, בן 26, Mitchelton – Scott

ייטס מגיע כדי לסגור חשבון. בג'ירו 2018 הוא הוביל מהקטע השישי ועד הקטע ה-19, וניצח שלושה קטעים כאשר הוא לובש את החולצה הוורודה. למרות שזכה בוואלטה בשנה שעברה, אובדן הניצחון בג'ירו כואב מאוד לייטס וזוהי המטרה המרכזית שלו ל-2019. ייטס התחיל את העונה שלו בוואלטה אנדלוסיה (HC) בה עבד לטובת אחיו התאום אדם בדירוג הכללי אך גם הספיק לנצח קטע. במרוץ פריז-ניס (UWT) הוא איבד המון זמן בקטעים הראשונים בעקבות רוחות עזות שפיצלו את הפלוטון אבל המרוץ לא היה אכזבה עבורו כיוון שניצח, לראשונה בקריירה שלו, בקטע נג"ש אישי. במרוץ האחרון של ייטס – הוואלטה קטלוניה (UWT) הוא שוב בעיקר עבד עבור אחיו (שסיים שני) ובבירור רק חימם מנועים לקראת הג'ירו.

ייטס מגיע עם הניסיון מהג'ירו הקודם, אחרי הניצחון בוואלטה, אחרי שהראה שיפור ביכולת הנג"ש ועם טונות של מוטיבציה. הסגל של מיצ'לטון שהגיע לתמוך בו כולל את מיקל נייבה הנהדר ואת אסטבן צ'אבס, שהיה הבטחה גדולה וניצח את קטע 6 בשנה שעברה אבל מאז לא פוגע.

סיימון ייטס רוכב
סיימון ייטס. Credit to "Mitchelton-SCOTT" Facebook page.


וינצ'נזו ניבאלי, בן 34, Bahrain Merida

הכריש ממסינה הוא המבוגר האחראי שמבין הפייבוריטים. ניבאלי כבר ניצח את הג'ירו ב-2013 וב-2016 וזכה גם בוואלטה ובטור. ב-2018 ניבאלי התרכז בטור דה פראנס אך נפצע בקטע ה-12 ונאלץ לפרוש, לוואלטה הוא הגיע בכושר לקוי אחרי הפציעה ולא היה פקטור במאבק על הניצחון. ב-2017 לעומת זאת ניבאלי סיים שלישי בג'ירו ושני בוואלטה. מאז אותה הוואלטה ועד החודש שעבר התוצאה הכי טובה של ניבאלי במרוץ קטעים הייתה המקום העשירי, אבל בינתיים הוא השיג תוצאות במרוצים חד-יומיים (ניצח בלומברדיה ובמילאנו-סן רמו). בשני מרוציו הראשונים השנה – באמירויות ובטירנו-אדריאטיקו, ניבאלי היה שקט מאוד. בטור האלפים לעומת זאת ניבאלי נראה חד וסיים שלישי (מול מתחרים נחותים ממנו יש לציין) ובשני המוניומנטים שהתחרה בהם (מילאנו-סן רמו וליאז'-באסטון-ליאז') היה בעניינים וסיים שמיני.

אבל אצל ניבאלי הניסיון ידבר יותר מאשר הרגליים – הוא זכה ביותר גרנד טורים מאשר שאר המשתתפים בג'ירו ביחד. ניבאלי יודע טוב מאוד שגרנד טור מוכרע בשבוע השלישי שלו והוא יודע לבנות את תוכנית האימונים כדי להגיע לשיא בזמן הנכון. ניבאלי רוכב בסגנון אגרסיבי והוא בוודאי יהיה בפער קטן אחרי שני קטעי הנג"ש הראשונים, יהיה מאוד מעניין לראות אותו תוקף בהרים, כשהקהל המקומי תומך בו.

 

מיגל אנחל לופז, בן 24, Astana Pro Team

עם מסלול אחר לופז היה יכול להיות המועמד מספר 1 לניצחון. ב-2018 לופז סיים שלישי גם בג'ירו (תודות לייטס ולפינו שהתנדפו בקטעים האחרונים) וגם בוואלטה. השנה אנחל לופז נמצא בכושר מדהים – הוא התחיל עם ניצחון בטור של קולומביה (2.1), מרוץ שאומנם נערך בתחילת השנה ולא כלל שמות אירופאיים גדולים, אבל הכיל את כל הקולומביאנים המעולים. בפריז-ניס (UWT) הוא, כמו ייטס, איבד זמן כבר בקטעים הראשונים בגלל רוחות הצד אבל סיים שני בקטע הטיפוס החשוב. בוואלטה קטלוניה (UWT) לופז ניצח את הקטע הרביעי, לקח את ההובלה ושמר עליה עליה עד לסיום, כל זה מול מתחרים מאוד טובים.

מיגל אנחל לופז רוכב
מיגל אנחל לופז. Credit to "Astana Pro Team" Facebook page.

מלבד הכושר המעולה, היתרון הגדול של לופז הוא הקבוצה שלו – אסטנה היא הקבוצה הכי דומיננטית השנה במרוצי קטעים והם מקיפים אותו ברוכבים חזקים דוגמת יון איזגירה ופלו בילבאו. החיסרון של לופז הוא קטעי הנג"ש, הוא מתמודד מול הרוכבים הטובים בעולם בדיסיפלינה הזו וכנראה יחפור לעצמו בור רציני. כדי לנצח את הג'ירו הוא יצטרך לפתוח פער מספיק גדול בהרים כדי גם לכפר על הפערים מקטעים 1 ו-9 וגם להיות מספיק רחוק לפני קטע 21. קשה לי מאוד לראות אותו מצליח להתגבר על שאר הפייבוריטים אבל אסור לפסול אותו, בטח לא בעונה כזו, שלו ושל הקבוצה.

ראויים אזכור

בעוד שאני מאמין ש-5 השמות למעלה יתמודדו על ניצחון ועל הפודים, יגיעו עוד רוכבים שיתחרו על ה-GC – בין אם הם חולמים על הפודיום, טופ-5, טופ-10 או סתם לצבור ניסיון, אלה השמות המרכזיים:

  • מיקל לנדה וריצ'רד קאראפז מקבוצת מוביסטאר
  • רפא מייקה ודוידה פורמולה מבורה
  • בוב יאנגלס מקוויק-סטפ
  • מייקל וודס מ-EF
  • אילנור זאקארין מקטושה
  • באוקה מולמה מטרק

זהו זה! כאן תם הסיקור לקראת הג'ירו, הישארו בעניינים לעדכונים תוך כדי המרוץ. חושבים שאתם יודעים מי ינצח? הגיבו למטה (ובפעם הבאה הצטרפו לליגת הפנטזי שלנו).

ג'ירו ד'איטליה
מי יזכה השנה ב-Trofeo senza fine? Credit to "Giro d'Italia" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח