המדריך המלא לג'ירו ד'איטליה

הג'ירו ד'איטליה, אחד ממרוצי האופניים הגדולים בעולם, יוצא לראשונה מגבולות אירופה ומתחיל אצלנו, בירושלים, ב-4 למאי. אבל מהו בעצם הג'ירו ד'איטליה? מה החשיבות שלו לקבוצות, לרוכבים ולענף? בטור זה אנסה לענות על השאלות הללו.

למועמדים לזכיה בג'ירו

ראשית נגדיר את הג'ירו באופן טכני: "ה-'ג'ירו ד'איטליה' הוא מרוץ שלבים בסבב העולמי של ה-UCI מדרגה GT"

Credit to “Giro d’Italia” Facebook page

בואו נעבור על המונחים אחד אחד:

הסבב העולמי של ה-UCI

ראשית, מהו ה-UCI? ה Union Cycliste Internationale הוא איגוד האופניים הבינלאומי, אשר ממוקם בשוויץ. ה-UCI הוא הגוף המנהל את תחרויות האופניים בכל הענפים – אופני כביש, הרים, סייקלו-קרוס, אופני מסלול וכו'. בדומה ל-ATP, ל-UCI יש סבב שנתי של מרוצים מדורגים. הדרגות הן אלו:

GT – גרנד טור, שהם מרוצי שלבים באורך של כשלושה שבועות. ישנם שלושה כאלה – ה-"ג'ירו ד'איטליה", ה-"טור דה פראנס" וה-"וואלטה א'אספנייה". אפשר להשוות את החשיבות שלהם לטורנירי הגרנד סלאם בטניס.

WT – מרוצי אופניים בסבב ה UCI World Tour – חלקם מרוצי שלבים וחלקם מרוצים יומיים.

2.HC / 2.1 / 2.2 – מרוצי שלבים בפורמט דומה לגרנד טור אך קצרים יותר – בדרך כלל כשבוע או פחות. מרוצים אלה הם לא חלק מה-UCI World Tour, אך הם חלק בלתי נפרד מעונה של כל קבוצה. HC הם מרוצים המדורגים גבוה יותר – קטגוריית העל, 2.1 מדורגים גבוה יותר מ2.2.

1.HC / 1.1 / 1.2  מרוצים יומיים שאינם בסבב העולמי, מדורגים בדומה למרוצי השלבים שאינם בסבב העולמי.



מרוץ שלבים

מרוץ שלבים הוא, פשוטו כמשמעו – מרוץ המחולק לשלבים (קטעים). בכל יום כל הרוכבים יוצאים ביחד, רוכבים את אותו הקטע ובכל יום יש מנצח – מי שחצה ראשון את הקו. בנוסף לתחרות היומית, מתקיימת תחרות לאורך כל המרוץ. הרוכב עם הזמן המצטבר הקצר ביותר הוא המנצח במרוץ. הקטגוריה הזו נקראת "הדירוג הכללי".

בכל מרוץ שלבים רק כמה רוכבים בודדים מתחרים על הדירוג הכללי – השאר מתחרים על ניצחונות בקטעים ועל קטגוריות שונות.

לא לכל הקבוצות (ונגיע לקבוצות בהמשך) יש את אותן השאיפות – קבוצות גדולות יכוונו בדרך כלל לדירוג הכללי; קבוצות אחרות, אשר מובלות על ידי ספרינטרים, ישתדלו לנצח בכמה שיותר קטעים; ויש קבוצות ששמחות לקחת חלק במרוץ, וינסו לעשות כמה שיותר רעש – גם אם לא יגיעו להישגים (כך תתנהג Israeli Cycling Academy בגי'רו).

לגרנד טורים יש בדרך כלל פורמט זהה, פחות או יותר, בין שנה לשנה. בג'ירו השנה, כמו בדרך כלל, הקטעים הראשונים יהיו מכוונים לספרינטים המוניים ובשבוע השני יתחילו המאבקים על הדירוג הכללי. השבוע האחרון יהיה בעיקר באלפים, וביום האחרון המרוץ יגיע לרומא באופן טקסי.

מאז 2010 מארגני הג'ירו נוהגים להתחיל את המרוץ בכל שנתיים עם שלושה קטעים במדינה אחרת. ב-2016 זה היה בהולנד, השנה זה בישראל.

אחרי שעשיתי קצת סדר בנוגע לג'ירו, אסביר בקצרה מהי קבוצת אופניים מקצוענית.

Credit to “Giro d’Italia” Facebook page

 

קבוצת אופניים מקצוענית

קבוצת אופניים מקצועית זה עסק גדול ורציני, שמעסיק עשרות רבות אם לא מאות עובדים. בסגל של כל קבוצה מהסבב העולמי יש כ-20+ רוכבים. יש כרגע 18 קבוצות בסבב העולמי. קבוצות אלו מחויבות לשלוח סגל מלא לכל מרוץ בדרגה GT/WT. מלבד הסבב העולמי, קיים גם סבב ה- Pro Continental. סבב כזה קיים בכל יבשת, ובפרט באירופה. קבוצות אלו צריכות לקבל הזמנה למרוצי WT , ומתחרות בדרך כלל במרוצים המדורגים יותר נמוך.

ב-"ג'ירו" השנה יתחרו 22 קבוצות – 18 קבוצות מהסבב העולמי, ועוד 4 קבוצות מהסבב האירופי, אשר קיבלו Wild Card – שלוש מהקבוצות האלו איטלקיות, הרביעית היא כמובן Israel Cycling Academy שגם הביאה את המרוץ לישראל.



אופי הקבוצה נקבע על ידי השאיפות שלה ושל רוכביה. פה המקום לציין שרוב התחרויות באופני כביש הן בין אינדיבידואלים במסגרת קבוצתית. בשנה שעברה המנצח ב-"ג'ירו" היה טום דומלן מקבוצת Sunweb – זהו ניצחון גם שלו וגם של הקבוצה, כי ללא המעטפת של הקבוצה (לוגיסטית ומקצועית) הוא לא היה מגיע לאותם הישגים.

קבוצות עם רוכב מועמד לזכייה יעשו כל מה שצריך כדי להקל עליו, החל מלשבור לו את הרוח תוך כדי רכיבה ולהכתיב לו קצב בהרים, ועד לרוכבים צעירים שמביאים לו בקבוקי מים מהמכונית. הקבוצות ללא רוכב כזה יתרכזו בדברים אחרים. קבוצת Quick-Step למשל, שהיא ללא שום ספק הקבוצה המוצלחת של האביב, תתרכז בניצחונות של קטעים – בין אם ספרינטים של אליה ויויאני האיטלקי, ובין אם של רוכבים אחרים בבריחה.

Credit to “Giro d’Italia” Facebook page

תחרויות בתוך הג'ירו

הדירוג הכללי: התחרות הגדולה בתוך כל האירוע הזה שנקרא ה-"ג'ירו ד'איטליה", הזמן המצטבר של הרוכבים שמתווסף בכל קטע. כדי לעשות את זה מעניין, בשנים האחרונות המארגנים הוסיפו בונוסים של 10, 6 ו-4 שניות למקומות ראשון, שני ושלישי בכל קטע. על הדירוג הכללי יתחרו רק רוכבים בודדים, ובראשם כריס פרום והזוכה מהשנה שעברה טום דומלן. רוכבים המתחרים על הדירוג הכללי חייבים להיות מעולים בטיפוסים, אך גם להיות טובים בקטעי נג"ש (נגד השעון) – אחרת ייפתחו מהם פערים גדולים.

המוביל בדירוג הכללי בכל שלב במרוץ ילבש את ה- Maglia Rosa – החולצה הוורודה הנחשקת (במקביל לחולצה הצהובה ב-"טור דה פראנס"). המסורת קיימת מאז ימיו הראשונים של המרוץ, כאשר הקים אותו העיתון "La Gazzetta dello Sport", אשר דפיו ורודים.

Credit to “Giro d’Italia” Facebook page

דירוג המטפסים:
הפסגות במרוץ מקוטלגות לפי הקושי שלהם, שנקבע לפי האורך והשיפוע הממוצע שלהן. גבעות כמו זכרון יעקב ונחל פארן הן בקטגוריה 4 ויזכו את מי ש"יכבוש" אותן בנקודה אחת, בפסגות רציניות יותר בקטגוריות 1,2 או קטגוריית העל – הניקוד גדול יותר ומתחלק ליותר רוכבים ולא רק לראשון.

דירוג הנקודות:
נקודות ניתנות לרוכבים הראשונים החוצים נקודות מוסכמות במהלך הקטעים, כאשר בכל קטע הדגש הוא על קו הסיום. בקטעים שטוחים ניתנות יותר נקודות מאשר בקטעים הרריים, בעוד בקטעי נג"ש לא ניתנות בכלל נקודות.



דירוג הצעירים:
ענף האופניים הוא כמו הכדורגל הישראלי, הרוכבים נחשבים צעירים עד לגיל 25. הצעיר המצטיין לובש חולצה לבנה. בדירוג זה אין נקודות, והדירוג מתבצע לפי המיקום שלהם בדירוג הכללי.

מעבר לדירוגים השונים, בכל קטע מתרחשת תחרות בפני עצמה. בכל קטע הרוכבים מוזנקים יחד ורוכבים בדבוקה (פלוטון) על מנת לחסוך באנרגיה. בדרך כלל בתחילת כל קטע מתגבשת קבוצה של מספר רוכבים ו"בורחת" מהפלוטון. במהלך היום מתרחש "מרדף" בין קבוצת הבריחה לפלוטון. הקבוצות של הספרינטרים המצטיינים ישתדלו לסגור את הפער בקטעים שמתאימים לספרינט, ולהביא את הספרינטר שלהם לעמדה טובה לקראת הסיום.

בקטעים ספציפיים, למשל קטעים עם גבעות ורוחות, או קטעים עם טיפוסים גדולים ואימתניים – לבריחה יש סיכוי טוב לנצח.
הקבוצות הקטנות ינסו לשלוח רוכבים לקבוצה, כדי שיביאו להם קצת כבוד – ובמקרה הרע, רק זמן מסך.

עד כאן המדריך המלא לג'ירו ד'איטליה. עכשיו כל מה שנשאר זה לצאת החוצה ולתפוס את המרוץ בלייב 🙂

למועמדים לזכיה בג'ירו

ג'ירו דאיטליה, אופניים
Credit to "Giro d'Italia" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח