החלוץ שכיכב לצד אמבפה מחכה לפרוץ בלייפציג

הקיץ רק התחיל ונראה שחלון העברות הנוכחי יהיה פעיל יותר מאי פעם; סכומי הכסף גדלים ורמת הציפיות של הקבוצות עולה מידי שנה. ערך השחקנים כל כך גדל, עד שעסקאות ששווין מגיע לעשרות מיליונים כבר לא מפתיעות אף אחד, גם אם מדובר בשחקן אלמוני.

ובכל זאת, אפשר למצוא קבוצות שיודעות לנהל בצורה שפויה מדיניות רכש. אחת מהן היא סגנית אלופת גרמניה, ר.ב. לייפציג. למרות השם הרע שנוצר לקבוצה מגרמניה, המנוהלת על ידי תאגיד המשקאות "רד בול", כמועדון הוא מנוהל בצורה מקצועית להפליא. לייפציג הביאה את ראלף ראנגניק לתפקיד המנהל הספורטיבי בשנת 2012, תפקיד שעשה בצוותא ברד בול זלצבורג עד 2015. ראנגניק היה האיש שהכי התאים לפרויקט החדש של רד בול; בתור מאמן יש לו ניסיון רב בליגות הנמוכות וגם בבונדסליגה והישגו העיקרי היה העלייה של הופנהיים מהליגה השלישית לבונדסליגה תוך שתי עונות. בלייפציג ראנגניק קיבל משימה דומה – לעלות את הקבוצה הנמצאת בליגה הרביעית בגרמניה אל צמרת הבונדסליגה. תוך כמה שנים, ובמדיניות רכש חכמה (אם נתעלם מהחתמת דמארי), הקבוצה של ראנגניק הפכה לאחת הקבוצות האטרקטיביות בגרמניה.

עומר דמארי
ההחתמה הפחות טובה של לייפציג
Credit to RB Leipzig Facebook Page

לפני כשבוע, לייפציג החתימה את חלוץ פ.ס.ז', ז'אן-קווין אוגוסטין, בסכום העומד על כ-13 מיליון יורו. על פי הרזומה הדל של החלוץ הצעיר, העומד על שני שערים ב-23 הופעות בליגה הצרפתית, לא מדובר בסכום מאוד מוצדק. בנוסף, ההחתמה של החלוץ הצעיר מנוגדת לאופי של רד בול; רוב שחקני הרכש של לייפציג הגיעו מרד בול זלצבורג, אך במחלקת הסקאוטינג לא הפסיקו לעבוד. לאורך השנים במועדון דאגו להחתים שחקנים צעירים בעלי מספר הופעות גבוה יחסית לגילם, כדי ליצור שלד שחקנים צעיר ויציב שיצעיד את המועדון קדימה לאורך שנים. שחקנים כמו טימו ורנר, יוסוף פולסן ומרסל הלסטנברג, הראו שמעבר לכישרון, יש להם יכולת להוביל קבוצה. לעומתם, אוגוסטין הוא האנטיתזה של אותם עקרונות שהנחילו במועדון. מדובר בשחקן בן 20, שפתח רק בחמישה משחקים אצל סגנית אלופת צרפת ועדיין לא הראה את היכולות שלו. אבל לייפציג יודעת שמדובר באחד השחקנים הצעירים המוכשרים ביבשת וייתכן שערכו יעלה במאות אחוזים בסוף העונה.

ז'אן-קווין אוגוסטין
Welcome Jean-Kévin Agustin
Credit to RB Leipzig Facebook Page

מלך שערי נבחרת הנוער של צרפת בכל הזמנים התקשה להשתלב בפריז

אוגוסטין יליד פריז. הוא התחיל לשחק בקבוצות הילדים של FO פלזיר ובולון בילנקורט עד שנת 2009, אז עבר לפריז סן-ז'רמן, הקבוצה הבכירה ביותר בעיר פריז, כשהיה בן 12 בלבד. החלוץ הצרפתי שיחק בכל הנבחרות הצעירות של צרפת וסומן כאחד הכישרונות הגדולים באקדמיה של פריז. בשנת 2015, בגיל 18, אוגוסטין נכלל כחלק מהקבוצה עמוסת הכוכבים של לוראן בלאן. החלוץ שעלה ממחלקת הנוער, לא הרבה לקבל דקות, אבל שערו הראשון בליגה הצרפתית הגיע במהרה. בחודש נובמבר 2015, אוגוסטין נכנס בדקה ה-79 ולאחר חמש דקות הראה את יכולותיו גם בליגה הבכירה, לאחר שהרשית מרחוק נגד טרואה בניצחון 4-1.

השער של אוגוסטין נגד טרואה

אך מאז אותו משחק, בלאן העדיף לוותר על שיתופו של החלוץ ואוגוסטין חזר לשחק במחלקת הנוער של המועדון. באותה שנה, הקבוצה הצעירה של פריז סיימה כסגנית אלופת אירופה לנוער ואוגוסטין סיים כמלך שערי הקבוצה, עם חמישה שערים בשמונה הופעות.

בקיץ 2016 הגיע הרגע של אוגוסטין להוכיח את יכולתו, לאחר שלודוביק בטלי זימן אותו לסגל הסופי של נבחרת הנוער הצרפתית, לקראת אליפות אירופה עד גיל 19 שנערכה בגרמניה. לעומת נבחרת הנוער הקודמת של צרפת, בה שיחקו שחקנים מוכחים כמו מקסוול קורנה מליון, קינגסלי קומאן מיובנטוס ומוסא דמבלה מפולאהם, לטורניר הזה זומנו שחקנים די אלמוניים. שחקנים כמו עוסמאן דמבלה, אלן סיינט-מקסימין ואלבן לפונט, לא שוחררו מקבוצותיהם, לכן סגל הנבחרת היה בנוי בעיקר משחקים צעירים שלא קיבלו הזדמנות בקבוצה הבוגרת. בטלי תלה את תקוותיו בשני שחקני ההתקפה הצעירים, ז'אן-קווין אוגוסטין וקיליאן אמבפה. נבחרת צרפת הייתה אחת הנבחרות המרשימות ביותר בתולדות הטורניר, עם 15 שערים בחמישה משחקים, ניצחון 4-0 בגמר על נבחרת איטליה והנתון המשמעותי ביותר הוא של הצמד אוגוסטין ואמבפה, שהתפוצצו בטורניר. אוגוסטין כבש שישה שערים, והשווה את שיא הטורניר של דייבי זלקה, ואמבפה כבש חמישה. אף צמד חלוצים לא כבש 11 שערים באליפות אירופה עד גיל 19. ההופעה המוצלחת ביותר של הנבחרת ושל הצמד הצרפתי, הייתה בניצחון 5-1 על הולנד, שהבטיח לצרפת את ההעפלה לשלב חצי הגמר. שני השחקנים היו אחראיים על כל השערים במשחק, כשאמפבה כבש צמד ואוגוסטין כבש שלושער. אוגוסטין כבש גם במשחק הגמר נגד איטליה, דבר שהבטיח לו זכייה בתואר ה-MVP של הטורניר.

לצפייה ב-5-1 נגד נבחרת הולנד בשלב הבתים

לצפייה ב-4-0 על נבחרת איטליה בשלב הגמר

אמבפה ואוגוסטין
הצמד הלוהט של צרפת. גם בעתיד?
Credit to La Gazzetta dello Sport

לאחר אותו טורניר, אוגוסטין חזר לפריז במעמד אחר לגמרי. ארסנל וטוטנהאם רצו להחתים אותו מיד אחרי אליפות אירופה, אך אוגוסטין החליט להישאר בפריז. ההחלטה הזו נבעה מכמה סיבות: זלאטן איברהימוביץ' כבר לא בקבוצה ומאמנה החדש של פריז סן-ז'רמן, אונאי אמרי, לא החתים חלוץ נוסף. לאחר פגישה עם אמרי, הובהר לו שיקבל הזדמנות בהרכב בעונה הבאה. לאחר ההצרה של אמרי, אוגוסטין אמר לעיתון הצרפתי Le 10 Sport באוגוסט 2016: "משמח לשמוע שהמאמן נותן הזדמנות גם לשחקנים הצעירים, אבל אני עדיין צריך להוכיח שיש לי את האיכויות לשחק בקבוצה וכדי להגיע למטרה הזאת צריך לעבוד קשה במחנה האימונים. האם אני עוזב את פ.ס.ז'? זה נחמד שיש התעניינות ממועדונים אחרים, אבל פה אני מרגיש הכי טוב ואם זה תלוי בי אני נשאר העונה בקבוצה".

כמו בעונה שעברה, אוגוסטין פתח את העונה על הספסל. בהופעתו הראשונה כבש את שער הליגה השני שלו בקריירה והוסיף בישול בפחות מחצי שעה של משחק, בניצחון 6-0 על קאן. אך התסריט של העונה שעברה חזר ולמרות סגל קצר יותר, אוגוסטין שוב מצא את עצמו בחוץ. אונאי אמרי חשב שהוא מגיע למועדון בשליטה טוטאלית בליגה המקומית, וכמו אריות היבשת הניח שתהיה לו את הפריבילגיה לשתף שחקנים צעירים במהלך העונה. אבל המאמן הספרדי לא תיאר לעצמו כמה יהיה קשה בליגה הצרפתית ופ.ס.ז' לא הייתה במקום הראשון אפילו לא למחזור אחד בעונה החולפת. מסיבה זו, אמרי לא היה מוכן להסתכן והשתמש באדינסון קבאני כמעט בכל המשחקים. אוגוסטין קיבל רק 190 דקות ליגה במשך כל העונה ובחודש דצמבר החליט אמרי להוריד את אוגוסטין לקבוצת המילואים של המועדון. החלוץ הצעיר לא הראה שביעות רצון מהמהלך של אמרי וביקש לעזוב את המועדון. אמרי אמר שהכי טוב בשבילו שיצבור כמה שיותר דקות משחק ויהיה לו טוב יותר בקבוצת המילואים.

העונה הזאת הייתה מאוד מאכזבת עבור החלוץ הצעיר, אך כנראה שהדבר שהיה לו הכי קשה, הוא לראות את ההתקדמות המטאורית של שותפו בנבחרת הנוער, קיליאן אמבפה. לא מעט גורמים בצרפת מופתעים שדווקא אמבפה נתן את עונת הפריצה ולא אוגוסטין, גם כי אמבפה צעיר ממנו בשנה וגם מכיוון ואוגוסטין היה הכוכב של אליפות אירופה לנוער.

אונאי אמרי וז'אן-קווין אוגוסטין
אונאי אמרי נותן הזדמנות נדירה לאוגוסטין
Credit to Actu Psg Facebook Page

התחנה הבאה ר.ב. לייפציג

בהנהלת פריז, החליטו להמשיך לתת אמון באמרי להוביל את הקבוצה ואוגוסטין הבין שטעה כשבחר להישאר, ושכל עוד אמרי יאמן הוא לא ישחק. לאחר שחזר מאליפות העולם עד גיל 20, ביקש לעזוב. במועדון מיהרו למכור את הכישרון הצעיר שמסיים חוזה בסוף העונה ולמרות התעניינות של בורוסיה דורטמונד, אוגוסטין העדיף לעבור לר.ב. ללייפציג.

בהצגת השחקן דיבר מאמן לייפציג, ראלף האזנהוטל, על הציפיות מהחלוץ הצרפתי ואמר: "סגנון המשחק שלו מתאים לשיטת המשחק שלנו. אמנם תהיה תחרות על ההרכב, אבל אני סומך עליו". לא בכדי האזנהוטל מדבר על שיטת המשחק של הקבוצה, בלייפציג דבקים בסגנון משחק מאוד מסוים שלא מתאים לכל שחקן. סגנון המשחק של לייפציג, דומה לזה של מונאקו. מדובר במערך בו מוצבים ארבעה שחקני הגנה, ארבעה באמצע ושני חלוצים. ההבדל בין מערך 4-4-2 קלאסי למערך הזה, הוא ששחקני האמצע הם לא שחקני אמצע טבעיים וגם שחקני ההתקפה הם לא חלוצי רחבה. למעשה מדובר בחולייה התקפית מגוונת ביותר של ארבעה שחקנים שעושים תנועה לאורך כל המשחק ואין להם עמדה טבעית, נעשים מעברים בין שחקני הקישור וההתקפה במהלך המשחק. השיטה יכולה להצטייר כלא מסודרת, אך היא יוצרת בלאגן רק אצל היריבה, שלא יודעת מאיזה כיוון כל שחקן יתקוף. מערך כזה לא דורש הבנה טקטית גבוהה, אבל יכול לעבוד רק אם נמצאים בסגל הקבוצה שחקנים בעלי כושר גופני גבוה, שיכולים להחליף עמדות בכל רגע נתון. כמו אמפבה, שמשתלב באגפים ובאמצע, גם אוגוסטין מתאים למערך כזה. מדובר בחלוץ חזק ומהיר, ששיחק בפריז ובנבחרות צרפת הצעירות גם באגף שמאל, ויהיה מעניין לראות איפה הוא ישחק במערך הדינמי של לייפציג.

Monaco vs RB Leipzig
נקודות דמיון במערכי שתי הקבוצות.
Credit to soccerway.com

 

עוד על סגנון המשחק של לייפציג

האם אוגוסטין יצליח בגרמניה?

ההחתמה של אוגוסטין בלייפציג היא עדיין בגדר תעלומה. בשנים האחרונות הבונדסליגה מהווה חממה מצוינת עבור שחקנים צרפתים. כיום יש 21 שחקנים כאלה בליגה הגרמנית ואפשר לראות שחקנים כמו עוסמאן דמבלה, קינגסלי קומאן, פייר-אמריק אובאמיינג ואנתוני מודסט, שמראים גרף התקדמות אדיר מאז שהם עברו לגרמניה. אבל הסיפור של ז'אן-קווין אוגוסטין מעט שונה. אוגוסטין שיחק מעט מאוד בליגה הצרפתית ושופטים את היכולות שלו רק על פי המשחקים בנבחרות הצעירות של צרפת. עם כל הכבוד לטורנירים לנבחרות הצעירות של אופ"א ופיפ"א, קשה לשפוט יכולת אמיתית של שחקן מכמה סיבות:

  1. ברב המקרים, אותם שחקנים משחקים יחד בכל נבחרות העתודה ונוצרת היררכיה מסוימת בין השחקנים, דבר שמשתנה מאוד בקבוצות בוגרים. בלא מעט מקרים, דווקא השחקנים המשלימים הם אלו שמצליחים לעשות קריירה יציבה יותר, מכיוון שהם מעולם לא היו הכוכבים והם מגיעים לסיטואציה דומה גם לאחר המעבר לבוגרים.
  2. השחקנים המצטיינים בטורנירים של הנבחרות הצעירות, בדרך כלל בולטים בנתונים הפיזיים המרשימים שלהם, דבר שנותן להם יתרון על שחקנים בני גילם. ב-15 שנה האחרונות, נבחרות כמו סרביה, גאנה וניגריה, העפילו לגמר המונדיאליטו (אליפות עולם עד גיל 20) בגלל בשלות פיזית מוקדמת משל שחקנים אחרים. אך עם השנים פערים אלו מצטמצמים. בגלל קלות יחסית של אותם שחקנים בגילאי הנוער, נוצרת לאותם שחקנים מגבלה טכנית, דבר שמקשה עליהם מאוד נגד שחקנים חזקים ומהירים כמוהם. בנוסף, אם מסתכלים על השחקנים המצטיינים של אליפות העולם עד גיל 20 בשנים האחרונות, אפשר לראות שחקנים כמו דומיניק אדייה הגנאי שכיום משחק בתאילנד וטיי טאיוו הניגרי שהיה תקווה גדולה במארסיי ואף עבר למילאן, אך הראה ירידה ביכולת בגיל צעיר מאוד. ז'אן-קווין אוגוסטין הוא חלוץ שמתבסס בעיקר על הנתונים הפיזיים של במשחקי הנבחרת, אין דבר פסול בזה, אבל היתרון שלו עלול להפוך לחסרונו.
  3. הטורניר שבו אוגוסטין הצטיין הוא אליפות אירופה עד גיל 19, מפעל שאם משווים אותו לאליפות אירופה עד גיל 21 ואליפות העולם גיל 20, נחשב נחות בהרבה מהם. הטורניר הזה מתרחש בכל שנה, לעומת האליפויות האחרות שמתרחשות פעם בשנתיים וזה מוריד מהיוקרה שלו. בנוסף, טורנירים אחרים מתרחשים בחודש יוני ואליפות אירופה עד גיל 19 מתחילה רק בחודש יולי. הרבה מועדונים לא מוכנים לוותר על השחקנים שלהם בשלבי ההכנה של העונה ולכן השחקנים הצעירים הטובים ביותר באירופה משתתפים בטורניר הזה.
ז'אן-קווין אוגוסטין בלייפציג
בלייפציג תבוא הפריצה?
Credit to RB Leipzig Facebook Page

כמו כן, אוגוסטין כבר בן 20, בגיל הזה מצופה משחקנים למספר הופעות גבוה הרבה יותר, גם אם מדובר בשנת השאלה בקבוצה בליגה השנייה. קבוצת המילואים של פריז סן ז'רמן משחקת בליגה הרביעית בצרפת, לא ליגה שתואמת את היכולות והציפיות ממנו.

אך למרות שמדובר בהימור, המחשבה מאחורי ההחתמה הזאת היא נכונה מאוד. גם כשהסכומים בכדורגל הגרמני עדיין נשארו שפויים ביחס לליגות אחרות באירופה, 13 מילון יורו זה סכום לא גדול בכלל על התוצרת שאוגוסטין מסוגל להביא ללייפציג. בנוסף, ההשתתפות בליגת האלופות תאלץ את הקבוצה לשתף יותר שחקנים בסגל. לפי מאמרו של מכון המחקר CIES Football Observatory, ר.ב. לייפציג היא הקבוצה השישית מכל 31 הליגות הבכירות באירופה, ששיתפה את כמות השחקנים הנמוכה ביותר בהרכב הראשון (23 שחקנים). העונה לייפציג לא תוכל להרשות לעצמה לשחק עם כמות נמוכה כל כך של שחקנים, אם היא רוצה להגיע רחוק בליגה ובאירופה.

התאקלמותו של החלוץ הצעיר צפויה להיות קלה יחסית. בקבוצה יש חמישה שחקנים דוברי צרפתית ובנוסף ז'ראר הוייה, מאמן נבחרת צרפת, זוכה גביע אופ"א עם ליברפול בשנת 2001, אלוף צרפת שלוש פעמים ואחד מאנשי הכדורגל המוערכים בכדורגל הצרפתי, משמש כיום כמנהל הגלובלי של כל קבוצות רד בול והוא יסייע לאוגוסטין במעבר לגרמניה. החלוץ הצעיר לא היה יכול לבקש מקום טוב יותר לקבל בו הזדמנות בטופ האירופי מאשר בלייפציג. מדובר במועדון שנבנה לאט ובסבלנות יתרה וכנראה השתלבותו של אוגוסטין בקבוצה תהיה בהדרגה. אם החלוץ הצעיר יענה על הציפיות, ההחתמה הזאת תיחשב לגניבה של חלון העברות הנוכחי ומי יודע, אולי לא רחוק היום שיחזור לשתף פעולה עם קיליאן אמבפה, רק שהפעם זה יהיה בנבחרת הבוגרת של הטריקולור.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח