הזווית לקראת המונדיאל – שבע בום, מכסיקו?

משנת 1994 ועד 2014 עלתה מכסיקו שש פעמים לשלב שמינית הגמר ונעצרה שם. האם בפעם השביעית תצליח הנבחרת המוכשרת לעבור את הרף?

 

נבחרת מקסיקו
קרדיט: Federacion Mexicana de Futbol Asociacion twitter page

נבחרת מכסיקו היא אורחת די קבועה בטורנירי גביע העולם. מתוך 20 טורנירים שהתקיימו, לא כולל הנוכחי, היא העפילה ל-15. מתוך הופעותיה בטורניר הגמר, שתיים היו כאשר מכסיקו אירחה את הטורניר ב-1970 ומאוחר יותר שוב ב-1986 אחרי שהמארחת המקורית, קולומביה, פרשה. הישגיה הטובים ביותר גם הושגו במונדיאלים הביתיים, שם הגיעה הנבחרת לרבע הגמר. בניגוד לטורניר שנערך בברזיל לפני 4 שנים ואליו הגיעה מכסיקו די בקושי דרך הפלייאוף, הפעם המוקדמות עברו ללא קושי מיוחד  ו'הטרי' סיימו במקום הראשון עם שמונה נקודות יתרון על פני המקום המוליך לפלייאוף.

הידעת? מכסיקו היא הנבחרת שהופיעה הכי הרבה פעמים במונדיאל (16 כולל רוסיה) מבין הנבחרות שמעולם לא זכו בגביע. רק ברזיל, גרמניה, איטליה וארגנטינה הופיעו ביותר מונדיאלים ממנה.



המאמן

חואן קרלוס אוסוריו בן ה-56 מונה באוקטובר 2015 למאמן הנבחרת. הקולומביאני הגיע לאחר הצלחות במועדון אתלטיקו נאסיונאל שהפכו אותו לאחד המאמנים המעוטרים בקולומביה ולנבחרת מכסיקו הגיע לאחר שאימן שנה אחת את סאו פאולו מברזיל. תחת הדרכתו בעשרת המשחקים הראשונים, הצליחה הנבחרת לרשום רצף של 10 משחקים ללא הפסד (תשעה ניצחונות ותיקו), הטוב ביותר מכל מאמן אחר בהיסטוריה של מכסיקו. הוא גם הצליח להשוות את רצף הניצחונות הארוך ביותר מאז 1990 (11) של המאמן מנואל לאפואנטה וכן השווה את רצף המשחקים ללא הפסד (21) שנקבע ב-2005 ע"י ריקרדו לה וולפה. שיא נוסף שנשבר תחתיו – 806 דקות שבו נבחרתו לא ספגה שער חובה.

הוא הוליך את מכסיקו למקום הראשון בטבלת המוקדמות לראשונה לאחר 20 שנים וכרגע עומד מאזנו על 84% הצלחה. נשמע חלומי, נכון? לא ממש. אוסוריו רחוק מלהיות קונצנזוס במכסיקו, למרות שהוא כן זוכה לתמיכת הרוב, ההתאחדות והשחקנים. מה שערער את מעמדו היה ההפסד הראשון שרשם וגם כאן קבע שיא – 7:0 נגד צ'ילה ברבע גמר הקופה אמריקה סנטנריו, מה שהיה להפסדה הגבוה ביותר של מכסיקו במשחקים רשמיים. גם העובדה כי הוא מאמן שנוהג לבצע רוטציות בהרכב בתדירות גבוהה למדי, לא ממש תרמה לפופולריות שלו. האוהדים לא הבינו מדוע הם צריכים לשנן שמות חדשים ממשחק למשחק גם כאשר הנבחרת מצליחה. אחד ממתנגדיו הגדולים ביותר הוא כוכב העבר, הוגו סאנצ'ס, שתוקף אותו בכלי התקשורת ללא רחם כמעט בכל הזדמנות. גם במשחק ההכנה האחרון של מכסיקו באצטדיון האצטקה שנגמר בניצחון ה'טרי' 1-0 על סקוטלנד, שמע אוסוריו את הקהל שורק בוז לכיוונו. לא התמיכה שלה מצפה מאמן נבחרת שבועיים לפני הטורניר הגדול ביותר בחייו. נראה שרק טורניר מצוין של מכסיקו, שכולל העפלה אל מעבר לשמינית הגמר, יוכל לשנות את הגישה כלפיו ואולי לגרום להארכת חוזהו.

מקסיקו, חואן קרלוס אוסוריו
המאמן חואן קרלוס אוסוריו. רחוק מלהיות קונצנזוס במדינה למרות מאזן מעולה (קרדיט Federacion Mexicana de Futbol Asociacion Facebook page)

שחקן המפתח

לחבייר הרננדס יהיה זה המונדיאל השלישי. לאחר שכבש שלושה שערים בשני הטורנירים הקודמים, "צ'יצ'אריטו" בן ה-29 רוצה לקחת את מכסיקו כמה שיותר רחוק. אבל האם הוא באמת מסוגל? הרננדס עבר עונה מאוד לא פשוטה בווסטהאם, שם מיעט לשחק. ב-30 משחקים בכל המסגרות הוא כבש רק 8 שערים. ואם יש משהו שהוא הסיוט של כל נבחרת זה לראות את שחקנה הבכיר או המוביל לא מקבל דקות משחק בשנת מונדיאל.

את יכולותיו של אקס ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד אנחנו מכירים היטב, הוא גם הכובש המצטיין של מכסיקו בכל הזמנים עם 49 גולים ב-100 הופעות. אבל האם יצליח להתאושש מהעונה הגרועה שהיתה לו ויבוא בראש נקי למונדיאל?

צ'יצ'אריטו הרננדס, מקסיקו

יפרוץ בטורניר

כשמדברים על כישרונות מכסיקנים צעירים, השם שלו עולה ראשון לראש וכדאי שגם אתם תתחילו לשנן: הירבינג "צ'וקי" לוסאנו. החלוץ בן ה-22 כבר כמה שנים נחשב לפרוספקט הלוהט של הכדורגל המכסיקני עוד בימיו בפאצ'וקה, הקבוצה בה גדל ושיחק. עונת 2016/17 היתה מעולה עבורו מבחינה אישית, מה שגרם לסקאוטים ברחבי אירופה להתדפק על דלתות משרדי המועדון במטרה להחתימו. בסופו של דבר היתה זו פ.ס.וו. איינדהובן הקבוצה המאושרת שזכתה בשירותיו, אבל כנראה שגם האופטימים ביותר לא ידעו למה לצפות מהילד בן ה-21 בשנתו הראשונה באירופה.

ל"צ'וקי" לא לקח יותר מדי זמן עד שהפך ליקיר האוהדים בפיליפס שטדיון: 19 שערים ו-9 בישולים ב-34 הופעות ועוד יותר חשוב, הוליך את הקבוצה לאליפות הולנד. הוא גם נחשב לאחד מ-50 השחקנים המבטיחים של אופ"א וכל מה שחסר לו עכשיו זה לתת טורניר מצויין במדי ה'טרי' כדי להגיע לרמות הכי גבוהות באירופה והוא בהחלט מסוגל לזה. עם הנבחרת כבר יש לו 7 שערים ב-26 הופעות והוא נחשב לאחד השחקנים עליהם בונה אוסוריו ברוסיה. הוא מהיר מאוד ובעל שליטה מצויינת בכדור וחוש התמצאות ברחבה. אחד החסרונות שלו הוא הנטיה לאבד לעיתים את הראש ובגין כך להיות מורחק, תוצאה ככל הנראה של גילו הצעיר. אם אתם מחפשים תגליות חדשות, תרשמו את השם לפניכם.

צ'וקי לוסאנו, מקסיקו
קבוצות העילית באירופה כבר לוטשות עיניים. צ'וקי לוסאנו (קרדיט Hirving Lozano twitter account)

ומי עוד נמצא בסגל?

זו ככל הנראה אחת הנבחרות המכסיקניות הטובות ביותר לאורך ההיסטוריה, אם לא הטובה שבהן. מעבר לעובדה שמדובר על הסגל שבו כמות השחקנים המגיעים מהליגה המקומית היא הקטנה ביותר מאז ומעולם, ה'טרי' מתבססים בעיקר על ליגיונרים.

כבר הרבה זמן לא היתה למכסיקו נבחרת כל כך מוכשרת התקפית. דווקא בשער אין חידושים. שלושת השוערים כבר חצו את רף גיל ה-30, וגיירמו "ממו" אוצ'ואה שהצטיין לפני 4 שנים, ימשיך לקבל את הקרדיט בין הקורות. צמד הבלמים עתיד להיות הקטור מורנו מריאל סוסיאדד ודייגו רייס מפורטו, אם כי גם קרלוס סלסדו בתמונה, הכל תלוי באם יצליח להיות כשיר לחלוטין לקראת המשחקים. במידה ואוסוריו יחליט לשחק בשיטת שלושת הבלמים, שיטה אותה הוא אוהב במיוחד, לא מן הנמנע שישחקו ביחד, בעיקר לאור פציעתו של נסטור אראוחו, שלצער המכסיקנים השאירה אותו מחוץ למונדיאל. במידה ויחליט על רביעייה אחורית, מיגל לאיון משמאל ואדסון אלבארס מימין עשויים לתפוס את האגפים, אם כי לאיון לעיתים מוצב גם בעמדות קדמיות יותר.



הקישור המכסיקני הוא המערך היותר מנוסה בסגל, גם בגלל שממוצע הגילאים עולה בזכותו של רפאל מארקס. כן, הבלם בן ה-40 ישווה את שיאם של לותר מתיאוס, ג'יג'י בופון ובן ארצו, אנטוניו קרבחאל ועתיד לערוך את הופעתו במונדיאל החמישי שלו, הפעם בחלקת הקשרים. בהחלטה נכונה של אוסוריו, אי אפשר לסמוך על בלם בגילו המתקדם של רפא, מנוסה ככל שיהיה, במונדיאל. המהירות והתגובות כבר לא מה שהיו, אבל המון ניסיון הוא בהחלט יביא גם מחוץ למגרש, מה שאמור לעזור לחבר'ה הצעירים. במכסיקו גם נשמו לרווחה כאשר התברר שהקפטן ואחד מהשחקנים החשובים בסגל, אנדרס גווארדאדו, יהיה כשיר לטורניר ברגע האחרון. לאחר עונה מצויינת במדי בטיס, אוסוריו לא יכול היה להרשות לעצמו לוותר אולי על השחקן הכי חשוב בסגל שלו.

שם נוסף וחשוב בחוליית הקישור הוא הקטור הררה, הקפטן של פורטו, שהוליך אותה העונה לאליפות פורטוגל והציג יכולת מצויינת במרבית העונה. לעומתו, מרקו פביאן מפרנקפורט נאלץ להחמיץ לא מעט משחקים העונה עקב פציעה בגבו, אבל גם הוא יהיה בסופו של דבר כשיר ובורג חשוב במערך של אוסוריו.

גם האחים דוס סנטוס נכללים בסגל הסופי של מכסיקו. בעוד שלג'יו יהיה זה מונדיאל שלישי ויש לו את הניסיון להוסיף לנבחרת, לג'ונתן יהיה זה המונדיאל הראשון ולאחר עונה לא טובה שעבר בלוס אנג'לס, לא ברור מדוע זומן על חשבון כישרון צעיר כמו אריק גוטיירס מפאצ'וקה, לדוגמא. ג'יו עצמו גם עבר עונה בינונית, אם כי אצלו זה נבע בעיקר מפציעות שעבר.

גווארדאדו, מקסיקו
הספיק להחלים ממש ברגע האחרון ולהיות כשיר לטורניר. הקפטן גווארדאדו (קרדיט Andres Guardado twitter account)

כאמור, החלק הקדמי, קישור והתקפה, אמור להיות החוליה החזקה של המכסיקנים. כל כך הרבה אופציות יש לאוסוריו. באגפים אפשר למצוא את קרלוס ולה, אקס ארסנל, שצפוי לפתוח כשחקן כנף ימני. שחקן כנף נוסף שמקבל הרבה גיבוי מאוסוריו הוא חבייר אקינו מטיגרס שקנה את מקומו בזכות הניסיון וההרמות המדוייקות שלו לרחבה. חסוס "טקאטיטו" קורונה עבר עונה לא פשוטה בפורטו ולא הצליח לשמור על יציבות, אך מדובר אולי בשחקן הכי טכני של הנבחרת והכישרון שלו גדול. אם יציג את הפוטנציאל שלו, מכסיקו בהחלט עשוייה להגיע רחוק.

בחוליית החוד כבר ציינתי את "צ'יצ'אריטו" הרננדס ו"צ'וקי" לוסאנו שיהיו שחקני המפתח של מכסיקו, אבל מלבדם נמצאים גם אוריבה פראלטה הוותיק מקלוב אמריקה וכן ראול חימנס, שחקנה של בנפיקה, כחלוצי רחבה.

 

מה מחכה ל'טרי' ברוסיה?

מכסיקו שובצה לבית F המסובך שכולל את אלופת העולם גרמניה, שבדיה שהדיחה את איטליה בפלייאוף ואת דרום קוריאה הנמרצת. מבט על הבית ועל הסגל המכסיקני מציב אותם כפייבוריטים לסיים במקום השני אחרי גרמניה.

מכסיקו תפתח את משחקיה מול גרמניה במה שדווקא יכול להיות טוב עבורה. לקבל במשחק הפתיחה את היריבה הכי קשה יכול לשחק לטובתה מאחר ואין לה מה להפסיד. אם תצליח לסיים בתיקו ומעלה, תעשה צעד גדול מאוד לקראת שני משחקים שבהם היא אמורה להיות פייבוריטית. מצד שני, הפסד גם עלול להכניס אותם ללחץ לקראת המשחק הבא שיהיה מכריע עבורם. במכסיקו בונים על הקהל הרב שצפוי להגיע ולהשרות אווירה ביתית בתקווה שהפעם זה יעזור.



תסריט אופטימי מכסיקו מסיימת בתיקו מול גרמניה, מנצחת את שבדיה ודרום קוריאה ומסיימת במקום הראשון בבית בזכות הפרש שערים. בשמינית הגמר היא פוגשת את שוייץ שסיימה במקום השני בבית E ומנצחת אותה תודות לשער נגיחה של רפא מארקס בדקה ה-90. הוא משווה את שיא ההופעות במונדיאלים ועל הדרך מחזיר את החוב שלו משמינית הגמר ב-2014. מכסיקו לראשונה מאז 1986 ברבע הגמר. ואז? אז השמיים הם הגבול.

תסריט פסימי – מכסיקו מפסידה לגרמניה במשחק הראשון ויוצאת למשחק קובע עבורה מול דרום קוריאה. במצב של 1-1 שעוד משאיר אותה בחיים, רפאל מארקס גורם לפנדל בדקה האחרונה, אותו מתרגמים הקוריאנים לשער ניצחון ולהעפלה על חשבונה של מכסיקו שחוזרת חפוית ראש הביתה כבר אחרי שלב הבתים. אוסוריו הופך לאישיות בלתי רצויה במדינה ומפוטר באמצעות SMS.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח