האקזיט הבא של הלוזונים – עונת הפריצה של גידי קאניוק

הסיבוב הראשון של ליגת העל כבר מאחורינו וכנראה שלמעט הפועל ב"ש הסיפור המעניין ביותר העונה הוא גידי קאניוק שהופך להיות העונה אחד השחקנים הטובים בליגה.

מורן כהן ציין את קאניוק כשחקן המשתפר של הסיבוב הראשון בליגה בטור האחרון של "מתרגלים הנאת כדור" ועם המספרים אי אפשר להתווכח. 6 שערים ב-12 הופעות העונה בליגה, שני שערים יותר מכל העונה שעברה. אבל צריך להבין שהשיפור הניכר של קאניוק העונה אינו מקרי ויש לא מעט גורמים להצלחה המקצועית שלו:

גידי קאניוק
קדריט לדף הפייסבוק הרשמי של
מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL

1) המאמן הקודם – בעונה שעברה קאניוק היה תחת רן בן שמעון ששיחק במערך של 2-3-5, מערך שבו קאניוק הוצב כשחקן יותר אחורי ומאוד התקשה לבוא לידי ביטוי. לרן בן שמעון מאוד חשובה העמידה והמיקום על המגרש והוא לא היה מרוצה מהמשחק ההגנתי של הקשר ולא מעט פעמים הוריד אותו לספסל ואפילו לא פתח איתו בחלק מהמשחקים. בנוסף, קאניוק שיחק לרוב כקשר האחורי בצד שמאל, הצד של נאור פסר או דודו טוויטו, מגנים שלא נוטים לעלות להתקפה לעומת דור אלו בצד ימין, וברגע שקאניוק קיבל את הכדור הוא היה לבד בצד שמאל וברוב המקרים היה חסר אונים גם מבחינה התקפית. בקדנציית רן בן שמעון בעונת 2015/2016, קאניוק הבקיע שני שערי ליגה בלבד ושניהם היו בחודש אוגוסט. לאחר שדני גולן מונה למאמן הקבוצה, מכבי פתח תקווה עברה למערך של 1-4-5 שעשה רק טוב לקבוצה שחזרה לנצח וגם גידי חזר ליכולת טובה לאחר ששבר בצורת של חצי שנה כשכבש בפלייאוף התחתון 2 שערים נוספים.

רן בו שמעון ביתר ירושלים
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של בית"ר ירושלים – מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים – F.C. Beitar Jerusalem

2) האיכות במרכז השדה – הקישור האחורי של מכבי פתח תקווה התחזק מאוד העונה. יואכים מונונגה ששוחרר מהקבוצה בתום העונה ואייטור מונרוי שממעט לשחק וכנראה בדרך החוצה מהמועדון הוחלפו ברומאריו פירס ולירוי צעירי שעוברים בעצמם עונה נהדרת ושיפרו את יכולת כל הקבוצה ובעיקר את של קאניוק:

* רומאריו פירס שמשחק כבר עונה שלישית בליגה, סיים את העונה האחרונה בטעם קצת חמצמץ. לאחר עונה וחצי טובות במכבי נתינה פירס קיבל הזדמנות שכנראה שלא תחזור על עצמה ועבר בעסקת השאלה למכבי חיפה של רוני לוי שאימן אותו במכבי נתניה. בגלל הסגל הקצר וחסר הניסיון של שחקני מרכז השדה של חיפה, פירס קיבל לא מעט הזדמנויות להוכיח את יכולתו, אבל הוא היה רחוק מלהרשים. מבחינה הגנתית הוא היה טוב מאוד, אבל לקבוצה כמו מכבי חיפה זה לא הספיק והיא החליטה לא לממש את האופציה עליו בסוף העונה ופירס היה רשאי לחפש לעצמו קבוצה חדשה. בקיץ הוא כבר היה כמעט סגור בבני יהודה, אך לבסוף החליט לדחות את ההצעה של ברק אברמוב ולחתום במכבי פתח תקווה. בדיעבד אפשר לומר שמדובר בהחלטה חכמה של פירס שעבר למועדון הרבה יותר בריא מבני יהודה של העונה הנוכחית, וגם מבחינה מקצועית פירס נראה הרבה טוב יותר מהעונה שעברה ומתעסק בעיקר בחטיפות כדורים באזור עיגול האמצע ולא עולה כמעט להתקפה.

* לירוי צעירי, שמאז שנת 2011 עובר קבוצה בכל שנה ובעיקר העביר את הזמן בספסלי מכלן, מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, כבר נראה שהפך לעוד פוטנציאל לא ממומש בכדורגל הישראלי, אבל צעירי עשה את ההחלטה הנכונה עבורו. הוא הבין שכדי לחזור לקדמת הבמה בליגת העל הוא צריך לשחק באופן קבוע גם אם זה לא באחת הקבוצות הגדולות בארץ. צעירי לא חיכה הרבה ובשלב מאוד מוקדם של חלון העברות חתם במכבי פתח תקווה ומיד הפך לשחקן הרכב קבוע ולאחד מקשרי ה-50:50 טובים העונה בליגה.

צעירי משחק העונה כשחקן "Box to Box", היחיד בשלישיית הקישור של מכבי פתח תקווה שבעל משימות התקפיות והגנתיות כאחד (לפי נתוני מנהלת הליגה, לירוי צעירי הוא השחקן שרץ הכי הרבה במכבי פ"ת עם ממוצע של 11 ק"מ למשחק) חוטף כדורים, ומספק המון מסירות עומק – תכונות שלא מאפיינות שחקן ישראלי. בנוסף, לצעירי יש כבר 3 שערים בליגה (עונת השיא של צעירי בכיבוש שערים היא בעונת 2014/2015 דווקא אצל היריבה העירונית הפועל פתח תקווה, אז צעירי כבש 4 שערים) ויחד עם קאניוק גם צעירי בדרך לעונה הטובה בקריירה שלו.

3) המיקום הנכון על המגרש – קובי רפואה שאימן את קאניוק כבר ב-2014 מציב אותו בעמדה שהוא מעולם לא שיחק בה. מאמן מכבי פתח תקווה, שסומך על היכולות ההגנתיות של לירוי צעירי ורומאריו פירס, מאפשר לקאניוק לעשות אך ורק מה שהוא צריך לעשות, לכבוש ולבשל שערים.

אין הרבה שחקנים בליגה שמקבלים אשראי מהמאמן שלהם לשחק איך שהם רוצים וכרגע זה עובד נהדר למכבי פתח תקווה. קאניוק לוקח על עצמו את כל המצבים הנייחים וברוב המקרים גם במשחק עומד הקבוצה תנסה בעיקר לחפש אותו, אבל הוא לא לוקח על עצמו את המשחק בכוח. מזכיר את עומר אצילי של העונה שעברה בבית"ר ירושלים שסיפק מספרים מאוד נאים, אבל מצד שני ידע מתי הוא יכול לייצר מצב הבקעה ומתי הוא צריך לשחרר את הכדור.

גידי קאניוק

4) וגם מחוץ למגרש – איציק יצחקי מתייחס בכתבה על גידי קאניוק בוואלה! ספורט על התהליך שהוא עבר עם המאמן האישי יגאל הלל בעונה האחרונה, דבר שגרם לקאניוק להתפתח גם מבחינה אישית ושיפרה אותו מאוד מבחינה מנטאלית.

גידי קאניוק וכל מכבי פתח תקווה עוברים עונה מאוד טובה עד כה. למרות 4 משחקים ללא ניצחון ב-5 מחזורי הליגה האחרונים מכבי פתח תקווה נמצאת במקום הרביעי עם אותו מספר נקודות כמו מכבי חיפה. אי אפשר לדעת איך פתח תקווה תסיים את העונה אחרי שגם בעונה שעברה הקבוצה הייתה בתסריט דומה באותו שלב של העונה ולאחר סיבוב שני נוראי הקבוצה לא הצליחה לעלות לפלייאוף העליון, אבל כל עוד לא יהיו התערבויות מיותרות בהנהלה ויתנו לקובי רפואה לנהל את הקבוצה כמו שהוא יודע, אני מאמין שגם מכבי פתח תקווה וגם גידי קאניוק יסכמו גם את הסיבוב השני בליגה כהצלחה ומכבי פתח תקווה תשחק בפלייאוף העליון.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח