גבירותיי ורבותיי, מהפך – דורטמונד כובשת את הבונדסליגה

כבר שנים ששונאי וחובבי הליגה הגרמנית מתלוננים על חוסר תחרותיות במאבק האליפות. מספיק להסתכל על טור האליפויות של באיירן מינכן מהשנים האחרונות (6 רצופות) וההפרשים העצומים מהסגנית מדי עונה (21 נק', 15 נק', 10 נק', 10 נק', 19 נק', 25 נק' בסדר יורד), כדי להבין שהליגה משוועת לאלופה חדשה. בדיוק לדרישה הזו עונה בורוסיה דורטמונד המלהיבה של לוסיאן פאבר, שפתחה את העונה עם עשרה משחקים בכל המסגרות ללא אף הפסד, מקום ראשון בליגה, בפער 4 נקודות מהאלופה הנצחית מבוואריה ומאזן מושלם בליגת האלופות.

לוסיאן פאבר דורטמונד
מוביל את דורטמונד לפתיחת עונה מוצלחת – פאבר. Credit to "Borussia Dortmind" Facebook page.

ראשי השוורצגלבן נקטו במספר פעולות משמעותיות, שסייעו לקבוצה שמצאה את עצמה במשבר לשוב למקומה כאחת הקבוצות הטובות באירופה. ראשית, הקבוצה הנחיתה כאמור את המאמן השוויצרי הוותיק והנהדר. פאבר בן ה-60 החל את דרכו בעולם הכדורגל כקשר מרכזי ושיחק בין היתר בלוזאן, טולוז וסרבט ז'נבה, בנוסף ל-26 הופעות במדי הנבחרת הלאומית. מיד כשפרש ממשחק פעיל החל בקריירת האימון. השוויצרי התקדם בצעדי רדיפה קטנים וחכמים בדרך לפסגת הכדורגל העולמי – הוא זכה באליפויות במסגרות הילדים והנוער לפני שהפך למאמן בוגרים ולקבלן עליות בשוויץ, רשם מספר זכיות בגביע המקומי לפני שזכה עם ציריך בשתי אליפויות ונבחר למאמן השנה במדינה. מכאן הוא הפך לשם מוכר ברחבי אירופה ובחר לנחות בבירת גרמניה על מנת לאמן את הרטה המקומית, עימה סיים בדיוק לפני עשור במקום הרביעי, שנחשב להישג סנסציוני בהתאם לתקציב הנמוך של הקבוצה.

התחנה הבאה שלו הייתה בורוסיה מנשנגלדבאך, אותה גלדבאך שעשתה לו טובה גדולה בניצחונה הגדול על באיירן מינכן בשבוע האחרון. כמאמן הסייחים הוא רשם הצלחה גדולה – הציל את הקבוצה מירידה לאחר שהייתה עמוק בתחתית הטבלה והוביל אותה למקום הרביעי הודות לגרמני צעיר ומוכשר בשם מרקו רויס, שרשם תחתיו עונת פריצה אדירה שכללה 21 שערים ו-14 בישולים, ובסיומה נמכר לדורטמונד. הוא התגבר על העזיבה של הכוכב הגדול ופיתח צעירים אחרים, כמו גרניט שאקה ותורג'ן הזאר שהובילו אותו למקום השלישי המרשים בעונת 2014-15. העונה שלאחר מכן נפתחה רע מאוד, כשרצף הפסדים, שכלל 4:0 לדורטמונד, גרם לפיטוריו לאחר חמישה מחזורים. הוא עזב את גרמניה וחתם בניס הצרפתית בידיעה שישוב ביום מן הימים לליגה אותה הוא מכיר כל כך טוב, אבל אפילו הוא לא האמין כמה מהר זה יקרה.

 

שינוי משמעותי נוסף שהתרחש לאחרונה במועדון התבצע בתפיסה. ראשי דורטמונד הבינו שעל אף שקבוצתם היא ללא ספק אימפריה בקנה מידה מקומי, היא לא יכולה להסתכל בלבן של העיניים לאימפריות הגדולות באירופה, והחלה להתנהל בהתאם. המהלך שמראה את השינוי במועדון בצורה הברורה ביותר התרחש בינואר אשתקד. הקבוצה מכרה את הכוכב הגדול ביותר שלה – פייר-אמריק אובמיאנג תמורת כ-65 מיליוני יורו לארסנל בעסקה סיבובית, בה קיבלה בהשאלה לחצי עונה את החלוץ הבלגי של צ'לסי, מיצ'י באטשוואי. העסקה נראתה כמשתלמת מאוד כלכלית, אבל קצת פחות בפן המקצועי. ובכל זאת, למרות שמיצ'י הוא לא אובה, הוא ניפק מספרים נהדרים (9 שערים ב-14 הופעות) בחצי העונה שלו, בצהוב שסייעו לקבוצה לסיים במקום הרביעי בליגה ולהעפיל לליגת האלופות. המגמה המשיכה בצורה מובהקת בחלון ההעברות האחרון, בו דורטמונד החתימה שני שוערים בהעברה חופשית, צירפה את יאקוב ברון-לארסן הצעיר מקבוצת הנוער וצירפה בהשאלה שני שחקנים מהאימפריות הספרדיות – אשרף חכימי מריאל מדריד ופאקו אלקאסר מברצלונה.

דורטמונד, אובמיאנג
נראה שבדורטמונד מצאו לו תחליף – אובמיאנג. Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page.

השניים מספרים את סיפורה של דורטמונד החדשה. חכימי המרוקאי הצעיר שמשחק בעמדת המגן הימני, ואף רשם 3 הופעות במדי נבחרתו במונדיאל האחרון, מציג את מהפכת הצעירים של הקבוצה כשהוא מצטרף ל-11 שחקנים נוספים בסגל הקבוצה, כולם מתחת לגיל 23, המספקים לה דם חדש ולחימה אינסופית על כר הדשא. המגן הצעיר כנראה למד דבר או שניים ממרסלו וקרבחאל בריאל מדריד בנוגע להצטרפות מגינים להתקפה – בכל אחת מ-3 הופעותיו עד כה במדי השוורצגלבן הוא תרם התקפית עם שער/בישול (שער ו-2 בישולים עד כה). יחד איתו מתחרה על המקום באגף הימני של ההגנה לוקאס פישצ'ק, שמשחק בקבוצה כבר 8 שנים. הפולני הותיק יכול לתרום לחכימי רבות מניסיונו, למרות שלהבדיל מהמרוקאי, הוא מתקשה לתרום התקפית. המגן הצעיר מושאל לקבוצה עד לסיומה של העונה הבאה (2019-20), במהלך שאולי יכול להצטייר כטעות של דורטמונד שתאבד את המגן שיחזור לריאל מדריד חזק וטוב יותר בתום התקופה ללא תמורה, אבל היא מרוויחה שחקן צעיר ונמרץ שנלחם על כל דקה, מעבה את הסגל ולחלוטין שווה את תנאי ההשאלה.

 

אלקאסר מציג צד נוסף של דורטמונד החדשה, שלא מפחדת לקחת סיכונים. החלוץ הספרדי הגיע לגרמניה לאחר שרשם בשנתיים האחרונות כ-1,800 דקות במצטבר (שווה ערך ל-20 משחקים) במדי ברצלונה ונחשב לחלוץ גמור בקצה הרוטציה של הבלאוגרנה. פאבר וראשי הקבוצה ציפו לתואם באטשוואי, שכובש מספר מכובד של שערים וימלא את תפקיד החלוץ של הקבוצה (שבו משחק עדיין לעתים קרובות הווינגר הגרמני מקסימיליאן פיליפ). אולם אפילו בחלומותיהם הוורודים ביותר הם לא ציפו להתפוצצות כזו של החלוץ הספרדי. ב-81 דקות בלבד בהן שיחק כמחליף במדי הקבוצה בליגה הוא כבש שישה שערים (!), מהם שני שערי ניצחון (!) בתוספת הזמן. בנוסף, הוא כבש גם בהופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה בליגת האלופות מול מונאקו, ובסה"כ כבש עד כה שבעה שערים בשבע איומים למסגרת (!) – ללא אף החטאה. בשונה ממתווה ההשאלה של חכימי, במקרה של פאקו דורטמונד גם יכולה להפוך את הסיכון לסיכוי – במסגרת העסקה קיים סעיף רכישה לחלוץ הספרדי הלוהט תמורת כ-23 מיליוני יורו בלבד, סכום שהיה נראה עצום בעבור השחקן הגמור שהיה עד לפני חודשיים, ונחשב כעת לזעום בעבור מלך שערי הבונדסליגה, שגם תפס לאחרונה מקום של קבע בסגל נבחרת ספרד, במדיה לא מספיק לכבוש גם כן.

פאקו אלקסאר דורטמונד
הבינגו של הצהובים-שחורים – אלקאסר. Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page.

ואם במלך השערים של הבונדסליגה עסקנו, אי אפשר שלא להתייחס גם למלך הבישולים של הליגה, ובעצם של אירופה כולה – ג'יידון סאנצ'ו. הילדון האנגלי המוכשר שצעיר ממני (הבלוגר הצעיר באתר) בשנה בדיוק הפך לסנסציה התורנית של העולם כולו. הוא מתהדר בדריבל מסחרר וכמובן גם יכולות מסירה וראיית משחק מהפנטות ורשם עד כה העונה 8 בישולים, 6 מהם במסגרת הליגה הגרמנית, בה פתח במשחק אחד בלבד, ואף הוסיף שער באחד המשחקים. היכולת הפנומנאלית מפתיחת העונה לא נעלמה מעיניו של מאמן נבחרת אנגליה הבוגרת גארת' סאות'גייט, שזימן אותו לסגל בפגרת הנבחרות האחרונה ואף שיתף אותו למשך 14 דקות בשחזור חצי גמר המונדיאל מול קרואטיה. בכך הפך סאנצ'ו, בגיל 18 ו-201 ימים, לשחקן השני הצעיר בהיסטוריה שרושם הופעה במשחק רשמי במדי נבחרת אנגליה, כשהראשון, דאנקן אדווארדס, עשה זאת לפני יותר מ-60 שנים.

ובכל זאת, כדי להעביר לעצמה באופן רשמי את הכתר דורטמונד תצטרך להמשיך להציג יכולת גבוהה גם בתחילת נובמבר – אז תפגוש את באיירן מינכן בווסטפלדיון ואת אתלטיקו מדריד במטרופוליטנו לצמד משחקים מהגיהנום בשלושה ימים שבהם יוכל פאבר להציג לראווה את קבוצתו המלהיבה לעיני העולם כולו ולהשלים את המהפך. ואם תשאלו אותי, העונה הזו בהחלט תיגמר באליפות צהובה-שחורה.

בורוסיה דורטמונד שחקנים
ייגמר באליפות? שחקני דורטמונד. Credit to "Borussia Dortmund" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח