בחזרה לגראנד סלאמים הגדולים – רולאן גארוס

אחרי הסיכום של המשחקים הגדולים מאוסטרליה, ממשיכים אל הגראנד-סלאם השני של העונה, אליפות צרפת הפתוחה או בשמה המוכר יותר: הרולאן גארוס.

האמת היא שאני אישית פחות זוכר משחקים גדולים מהטורניר הזה, בטח גמרים. כנראה בגלל הדומיננטיות הכל כך בולטת של נדאל ברולאן גארוס. הוא פשוט ניצח בכל כך הרבה גמרים, ובצורה כל כך משכנעת, שכמעט אף זכיה שלו לא נצרבה בתודעה אצלי יותר מדי.

ואחרי שאמרנו את זה, בכל זאת צריך לבחור, אז הנה חמשת המשחקים שהכי זכורים לי מהרולאן גארוס.

 

5. נובאק דג'וקוביץ' נגד רפאל נדאל רבע גמר 2015

בדיעבד, מסתבר שלמשחק הזה הייתה פחות השפעה ממה שהיה נדמה לי אז. אבל באותו רגע, היה אפשר לחשוב שמדובר בסיומו של עידן ובחילופי דורות מסוימים. באותה תקופה, נדאל ופדרר כבר הפסיקו לזכות בתארים כמו בעבר ושמות כמו מארי ודג'וקוביץ' עלו בתור מחליפים פוטנציאלים לתפוס את מקומם בצמרת. בהתחשב גם בהיסטוריה של נדאל עם הברך, היה נראה שימיו בראש הדירוג כבר מאחוריו. תוסיפו לזה את העובדה שבאותה שנה נדאל לא זכה באף תואר בעונת החימר. אבל למרות הכל, מדובר בנדאל ברולאן גארוס. גם כשהוא לא בשיא הכושר, אין כמעט סיטואציה בה הוא לא מגיע לשלבים המאוחרים בטורניר.

דג'וקוביץ' פתח את המשחק בצורה טובה, בעוד נדאל מחטיא לא מעט חבטות בצורה ממש לא אופיינית. הספרדי עוד הספיק להתעשת על עצמו ולחזור לשחק כמו מי שזכה ב9 מ10 האליפויות האחרונות, אבל דג'וקו גם העלה הילוך וניצח את המערכה הראשונה.

עם המומנטום מהמערכה הראשונה, דג'וקוביץ' המשיך לשחק בצורה משכנעת בעוד נדאל שוב נראה חלש, זה הספיק לכדי לנצל עוד טעות של נדאל, לשבור פעם אחת, ולקחת גם את המערכה השנייה.

במערכה השלישית דגו'וקו פשוט שייט בקלילות ל6-1, והנחיל לנדאל הפסד ראשון בצרפת מאז 2009. ההפסד גרם לנדאל להתדרדר עד למקום העשירי בדירוג העולמי, וזה היה נראה שהוא כבר לא יחזור לעצמו. לשמחתי, נדאל בסוף חזר לנצח ברולאן גארוס ואפילו חזר לדירוג העולמי, מה שהופך את ההפסד לדג'וקו להרבה פחות דרמטי.

דג'וקוביץ'
Credit to the official Rolan Garros Facebook page

 

4. רוג'ר פדרר נגד רובין סודרלינג גמר 2009

קשה להאמין, אבל אחד הטניסאים הכי טובים בהיסטוריה, כמעט ולא זכה באחד מהטורנירים הכי גדולים של הטניס. ואחרי שלושה גמרים רצופים בהם הפסיד לרפאל נדאל, נראה היה שהספרדי פשוט הולך להשאיר כתם ענקי על הקריירה של פדרר. למזלו, בפעם הרביעית שהוא הגיע לגמר, כבר לא ניצב מולו רפאל נדאל, אלא טניסאי יחסית אלמוני בשם רובין סודרלינג.

עצם הגעתו של סודרלינג לגמר היתה הפתעה גדולה בפני עצמה, והשאלה הייתה האם הוא יכול לגרום לפדרר לפספס את ההזדמנות הגדולה שלו לזכות בתואר הגראנד-סלאם היחיד שהיה חסר לו.

פדרר אכן פתח את המשחק בצורה מעולה והיה ברור בפתיחה מי רוצה את התואר יותר. השוויצרי הראה את העליונות שלו כמעט בכל משחקון, בעוד סודרלינג, שזאת היתה הופעתו הראשונה בגמר גראנד סלאם, נראה כמו אחד שהמעמד ופדרר פשוט גדולים עליו. זה נגמר ב6-1 קליל במערכה הראשונה.

פדרר המשיך בכושר הטוב שלו במערכה השנייה כשהוא מספק לא מעט דרופ-שוטים שלסודרלינג לא ממש הייתה תשובה אליהם. סודרלינג מצידו התחיל לשחק אגרסיבי ולעלות הרבה לרשת, מה שעזר לו לשמור על ההגשות שלו ולהגיע לשובר שיוויון. בשובר השיוויון פדרר לא השאיר סיכוי, כמעט כל ההגשות שלו מסתיימות באייס, והוא לקח גם את המערכה השנייה בדרך ל2-0.

שבירה אחת בפתיחת המערכה השלישית הספיקה לפדרר לנצח את המשחק, להשלים זכייה בכל אחד מטורנירי הגראנד-סלאם, ועל הדרך להוריד את הקוף שנקרא הרולאן גארוס מהגב.

Federer Rolabd Garros
Credit to "ROLAND-GARROS" Facebook page

 

3. רפאל נדאל נגד מריאנו פוארטה גמר 2005

כמו שכבר כתבתי, בכל מה שנוגע לנדאל ברולאן גארוס, הוא טוב מדי בשביל שהניצחונות שלו יהיו זכורים במיוחד. הוא פשוט מגיע לצרפת ומנצח, כל פעם. בכל זאת יש זכייה אחת, שמרגישה לי יותר משמעותית מהשאר, אני מדבר על הזכייה הראשונה.

נדאל בן ה-19 הגיע אז לראשונה בקריירה שלו לרולאן גארוס כשהוא מחזיק ברצף של 24 ניצחונות בעונת החימר ההיא, מה ששם אותו כבר אז כאחד הפייבוריטים בטורניר. מולו הגיע לגמר דווקא פוארטה, טניסאי שהושעה בגלל שימוש בחומרים אוסרים, ואחרי שההשעיה נגמרה, הגיע לגמר לצרפת כחלק מהחזרה שלו לבמה הגדולה (בדיעבד התברר שגם היא לא היתה נקיה).

המשחק התחיל בצורה מצוינת בשביל נדאל, ששבר כבר על המשחקון הראשון במשחק. בהמשך פוארטה התעורר, שבר בחזרה וניצח את המערכה הראשונה אחרי שובר שיוויון צמוד. במערכה השנייה זה כבר נראה פחות טוב עבור הארגנטינאי שהתקשה למצוא פתרונות מול החבטות של נדאל, שהשווה ל1-1 במערכות. נדאל רק המשיך ונראה יותר ויותר דומיננטי במערכה השלישית, בעוד פוארטה נראה כאילו הוא הולך ונכבה. זה נגמר ב6-1 קליל לספרדי.

המערכה הרביעית שוב היתה צמודה, ודווקא כשפוארטה הגיש, ועם שתי נקודות מערכה, הוא הפסיד שתי נקודות ליד הרשת ואיבד את הסיכוי לחזור למשחק. נדאל ניצל את המומנטום, שבר פעמיים וזכה בגראנד-סלאם הראשון שלו, ועוד בהופעת הבכורה בטורניר.

באותו יום, השור ממאיורקה התחיל את השושלת האגדית שלו בתור מלך החימר.

רפאל נדאל רולאן גארוס 2017
Via Rafael Nadal Facebook page

 

2. דומיניק תים נגד נובאק דג'וקוביץ' חצי גמר 2019

כדי להבין את גודל המשחק הזה, צריך להבין את הכושר בו דג'וקוביץ' הגיע למשחק. הסרבי חזר להיות הדומיננטי בענף, ועוד אחרי החזרה של נדאל ופדרר לטופ, מה שהפך באופן סופי את היריבות בין השניים ליריבות בין השלושה. דג'וקו גם היה בעיצומו של רצף של יותר מ-20 ניצחונות בסבב ואפילו החזיק באותו הזמן בכל שלושת תארי הגראנד-סלאם האחרים.

תים לעומתו, הגיע כשהוא עדיין בגדר הבטחה שמחכה לתואר הראשון הגדול שלו. אחרי שבשנה שלפני כן, הוא כבר היה בגמר, וכבר הוכיח שהוא מסוגל להתמודד ברמות האלה כשניצח מוקדם יותר באותה שנה את נדאל על חימר בטורניר ברצלונה. ובכל זאת, הסיכויים היו לטובת דג'וקו, ודי בבירור.

המשחק נפתח כשמזג האוויר היה די סוער ומלווה בעיקר ברוחות חזקות, והיה נראה שזה משפיע על הסרבי בצורה רצינית. תים ניצל את היום החלש של דג'וקו וכבר אחרי בערך חצי שעה עלה ל1-0, במה מה שהיתה המערכה הראשונה שדג'וקוביץ' מפסיד מתחילת הטורניר. למזלו של דג'וקוביץ', באמצע המערכה השניה המשחק הופסק בגלל הגשם, ולאחר ההפסקה, היה נראה שהוא חוזר חד יותר, מצליח לשבור מהר את ההגשות של תים, ולהשוות ל1-1. למרות שהוא עדיין רחוק מהיכולת שהוא הציג בשנה האחרונה. ואכן, גם במערכה השלישית תים הצליח לשבור את דג'וקוביץ', אלא שאז המשחק שוב נפסק בגלל מזג האוויר, רק שהפעם הוא לא חודש עוד באותו היום, והשניים היו צריכים לחזור ביום שלמחרת להשלים את חצי הגמר.

ההפסקה עשתה טוב לדג'וקו שנראה טוב יותר ביום השני, והוא אכן גם הצליח לשבור בחזרה, במה שהיתה נראה כמו נקודת היפוך במשחק ממנה הוא הולך לנצל את המומנטום ולנצח. תים לא התכוון לתת לזה לקרות בקלות, ואחרי ששמר על ההגשות שלו הצליח בסוף לשבור את דג'וקו ולקחת את המערכה השלישית.

גם המערכה הרביעית היתה צמודה, כששני הטניסאים לא מצליחים ממש לשמור על ההגשות שלהם. אבל בסוף דג'וקוביץ' ניצח ולקח את המשחק למערכה חמישית ומותחת. המערכה התחילה טוב מבחינת האוסטרי. שבירה מהירה שלו שוב שמה אותו ביתרון, כשגם הגשם ששוב גורם להפסקת המשחק, לא מונע ממנו להגיע לנקודת משחק. הבעיה היתה שזה הגיע במצב של 40-15 כשהוא מגיש, וכמו שאנחנו יודעים היום, זה בדיוק המצב בו דג'וקו מצליח לשבור. למרות השבירה, תים לא ויתר, ואחרי קצת יותר מארבע שעות, שכללו באמצע שלוש הפסקות גשם, במשחק שהתפרש על גבי יומיים, הוא גם השיג את הכרטיס האחד לגמר.

 

1. רובין סודרלינג נגד רפאל נדאל שמינית גמר 2009

ללא ספק התוצאה המפתיעה ביותר בהיסטוריה של הטניס. בכלל, מדובר באחת הסנסציות הגדולות בספורט. וכל דבר נוסף שאני אכתוב רק יפחית ממה שקרה באותו משחק.

נדאל הגיע כידוע כאלוף המכהן בארבעת השנים האחרונות, במקום הראשון בדירוג, כשהוא זוכה בשלושה מתוך ארבעת הגראנד סלאמים האחרונים. מולו ניצב סודרלינג, כשזאת הפעם הראשונה שלו בשמינית גמר של גראנד סלאם כלשהו, היה נראה שזה עוד משחק לפרוטוקול, כמו רוב המשחקים של נדאל בצרפת.

בכל זאת השוודי לא רצה רק לשמש כתפאורה, ודווקא הוא שבר ראשון את ההגשות של נדאל. השבירה הזאת עזרה לו כדי לצבור ביטחון, ובעזרת כמה טעויות בלתי מחויבות של נדאל, הוא הצליח לנצח במערכה הראשונה כבר אחרי 34 דקות.

נדאל כבר נראה יותר טוב במערכה השניה, וגם הצליח לשבור את ההגשות של סודרלינג. אבל השוודי המשיך להילחם, לשבור את נדאל חזרה כשהספרדי הגיש לניצחון במערכה, ולכפות שובר שיוויון. בשובר השיוויון נדאל כבר שלט לחלוטין, והצליח להשוות ל1-1 במערכות. רק שבמקום לתת למומנטום להתחלף, סודרלינג המשיך לשחק בצורה מושלמת, ולהוציא את נדאל מצורת המשחק הרגילה שלו. זה עזר לו כדי לשבור גם במערכה השלישית, ובסוף לנצח גם אותה. פתאום היתה תחושה באוויר, שאולי אפילו תהיה כאן תוצאה היסטורית.

נדאל עוד שבר ממש בתחילת המערכה, ונתן תחושה שאולי עכשיו הוא באמת מתוערר, אבל סודרלינג פשוטו היה בטירוף, הוא שבר מיד בחזרה והצליח לגרור את המערכה הרביעית לשובר שיוויון. שם הוא כבר פשוט התפוצץ כדי לסגור עניין, להנחיל לנדאל הפסד ראשון אי פעם ברולאן גארוס (היחיד שלו בטורניר בין השנים 2005-2015), ולהרעיד את עולם הטניס.

כמו שכבר נכתב כאן, לצערו של סודרלינג, הוא הפסיד באותה שנה בגמר לפדרר, וגם בשנה שאחרי הוא סיים רק במקום השני כשהפסיד לנדאל. ולמעשה הסיפור שלו בצמרת הטניס נגמר שם, כיוון שב2011 הוא הפסיק לשחק בגלל שחלה במחלת הנשיקה. אי אפשר באמת לדעת לאן הוא היה יכול להגיע בקריירה אם היה בריא, אבל לפחות בזכות אותו ניצחון, הוא הצליח להירשם כמי שאחראי לאחד מהרגעים הגדולים של הטניס בכלל, ושל הרולאן גארוס בפרט.

לסדרה המלאה

Soderling Roland Garros
Credit to "ROLAND-GARROS" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח