אירופה, תמונת מצב: בין ליגת האלופות וקבוצות שהראש שלהן במקום אחר לגמרי

במרץ מזג האוויר מתחמם, ואיתו גם כל העסק הזה של כדורגל אירופי. אז אודי ריבן ומוטלה רפלד ישבו, התכתבו, וסקרו את המצב בליגת האלופות, קבוצות מאכזבות, נתנו גיחה קטנה לליגה שלנו (אירופה או לא אירופה?), והאם בצרפת באמת מישהי יכולה לקחת את תואר האליפות מפריז סן ז'רמן?

אודי: היי מוטלה, שמח שאתה מצטרף אליי לטור-שיחה הזה. בגלל שליגת האלופות חזרה לעניינים וגם עם כמה משחקים חבל על הזמן, אני רוצה להתחיל עם משהו שצייצת השבוע ודי אהבתי: על זה שהחבר'ה הקצת יותר מבוגרים (בומרים?) משמיצים את העניין שבליגת האלופות. אתה מרגיש שיש איזה פער בין-דורי או בין-גילי לגבי היחס למפעל הזה?

מוטלה: כוונת הציוץ הייתה שאנשים שליגת האלופות לא מעניינת אותם סוג של כופים את חוסר העניין שלהם על אחרים כדי להיות בטוחים שהם לא מפספסים משהו. הגיוני שליגת האלופות לא מעניינת אוהדים מסוימים באופן אישי, אבל לטעון שהיא לא מעניינת כי היא צפויה, הכדורגל משעמם או משהו בסגנון זה בולשיט. אני חושב שחוסר העניין בליגת האלופות אצל אותם אנשים קורה בגלל חוסר זמן פנוי, ירידה בתשוקה לכדורגל ושאר הדברים שקורים בחיים עם הגיל. אצלי זה גם קצת התחיל לבעבע בגלל הקורונה והעבודה, אבל אני מכיר בזה שליגת האלופות תמיד מעניינת, פשוט הבעיה בי.

אודי: נראה לי שבהרבה מקרים כאלה, הקבוצה או השחקן שהם אוהדים עפים מוקדם (מעניין מי…) ואז זו הזדמנות להגיד שהכל לא מעניין וכו'. אבל בוא נשים את המלעיזים בצד ונדבר ת'כלס. אז ליגת אלופות 2021: אין יותר יובה וכריסטיאנו רונאלדו, אין יותר ברצלונה וליונל מסי. מי כן תהיה זו שבסוף תרים את הגביע? אני חושב שבשנים האחרונות, כל פעם באיזור השלב הזה אני מסתכל ואומר – אין אף אחת יותר טובה ממנצ'סטר סיטי. איכשהו זה תמיד מתקלקל להם בדרך (או שפפ מקלקל לעצמו). איך אתה רואה את המשך הדרך מכאן ועד הגמר באיסטנבול?

מוטלה: חוץ מההגרלה, יש דרך להימנע מגמר של באיירן-סיטי? זה 'ברצלונה – יונייטד 2009' רק של 2021.

אודי: כן, אתה כנראה צודק. בליגה באיירן בקצב צבירת נקודות הכי נמוך שלהם מאז שהתחיל רצף האליפויות הנוכחי, אבל בליגת האלופות הם משייטים וקשה להמר נגדם.

באיירן קצב צבירת נקודות

כשאני מסתכל על כל שאר הקבוצות שנשארו במפעל בין אם הן עלו לרבע גמר או עדיין לא, היחידה שעל הנייר עדיין יכולה לעשות צרות זו צ'לסי של תומס טוכל. לא קבוצה מבריקה, אבל עושה רושם שהוא הבין מהר מאוד כל מיני דברים לגבי מה עובד ומה לא בסגל שלו, משהו שפרנק למפארד לא הצליח. אתה חושב שהחלפת המנג'רים תחזיר את צ'לסי למצב של מתמודדת על האליפות באנגליה (עונה הבאה כמובן) ובליגת האלופות (לא עברו את השמינית מאז 2014)?

מוטלה: לא חושב. בשביל באמת להתמודד על האליפות הם צריכים להתחזק בכמה עמדות. יש שתי אפשרויות חיזוק, או רכש/במקרה של צ'לסי – מושאלים חוזרים או לקנות שחקנים איכותיים מבחוץ. אחרי ההשתוללות בקיץ האחרון לא מאמין שצ'לסי תצא שוב לשופינג מאסיבי, ולא חושב שבעונה הבאה קאי האברץ, טימו ורנר, חכים זייש, בן צ'ילוול ושאר השחקנים שצריכים להשתפר כדי שצ'לסי תהיה קונטנדרית באמת יעשו את זה. לגבי טוכל עדיין מגבש את דעתי, אבל הפתיחה שלו מרשימה מאוד. איך אתה רואה את זה?

אודי: שטוכל מנג'ר הרבה יותר טוב מלמפארד, אבל זה לא יעזור לו לחמוק מהגורל של כל מי שעומד על הקווים בצ'לסי – מכתב פיטורים מרומן ומרינה, עם או בלי הקדשה אישית בהודעת הפרידה. מתי זה יקרה? כמוך, לא רואה את צ'לסי לוקחת אליפות או אלופות (למרות שבמפעל היבשתי יש יותר מקום למקריות) עד קיץ 2022, וזה אומר ששם ייפרדו דרכיהם.

ואם כבר מדברים על דרכים נפרדות, כאוהד יובנטוס שקצת מבואס מזה שעפנו מול פורטו אבל לא יותר מדי כי זו הייתה עוד הוכחה (לפי ההיגיון הפנימי שלי) שאסור היה להיכנס להרפתקת רונאלדו, אני רוצה שתגיד לי שעכשיו הוא יעזוב (הקיץ אחרת הוא ילך בחינם), והקבוצה תצא לדרך חדשה שהיא חוזרת לבנות סביב דיבאלה וכל החבורה הצעירה שהתגבשה לה (דה ליכט, קייזה, הג'ינג'י, וכו'). או שאתה רוצה להגיד לי משהו אחר לגמרי?

פדריקו קייזה
פדריקו קייזה. העתיד של יובנטוס? Via Juventus official Facebook page

 

מוטלה: אתה עדיין מאמין בדיבאלה? לא נראה לי שיש קבוצה גדולה באמת שהייתה מתבססת עליו אפילו במחיר מבצע. ביובה אני הכי מתלהב מווסטון מקני, אבל חייב לציין שלא ראיתי אותם מספיק השנה. הרגיש לי שהם הביאו את אנדראה פירלו כדי לאתגר את עצמם, אקרא לזה בעדינות. גם ישביחו מאמן, גם יאבדו את האליפות כדי להחזיר את הרעב, וגם ינסו להחדיר למועדון סגנון קצת יותר אטרקטיבי לפחות על הנייר. לגבי כריסטיאנו דווקא יכול להבין ולקבל את החשיבה של יובה, אבל אין ספק שהפרויקט לא הצלחה גדולה נכון להיום, בעיקר מהצד של יובנטוס.

אודי: אולי לבנות סביבו זה מונח קצת חזק, אבל כן, שהקבוצה שנרקמת לה עכשיו, ומה שיקום מאיך שלא תיגמר העונה הזו, שיהיה לו חלק יותר גדול בזה. אני לא חושב שהוא אחד הסופרסטארים של הכדורגל, אבל כן חושב שהוא כישרון מיוחד שקצת הלך לאיבוד רוב הזמן לאחרונה. אולי אני סתם הולך שבי אחרי השיער היפה שלו.

אבל אם כבר מדברים על שיער יפה ומוקפד… ארסנל, שיש לך איזושהי זיקה לקבוצה. אנחנו שנה ומשהו לתוך עידן מיקל ארטטה. אם אני מסתכל על נתון כמו xGD (הפרש בין xG שיצרת לבין שיצרו מולך), ארסנל הרבה יותר טובה מעונה שעברה (5.5+ לעומת 7.3- בסיום 2019-20), ובמבחן העין זה נראה יותר טוב מאשר בתחילת העונה, אבל הקבוצה רק במקום ה-10 (סיימה שמינית עונה קודמת), 12 נקודות ממקום בליגת האלופות. אתה אופטימי, פסימי או איפשהו באמצע לגבי היכולת של ארטטה ושל המועדון לחזור לימים קצת יותר יפים?

(הטור נכתב בדיוק בזמן שארסנל מנצחת 1-3 את אולימפיאקוס בליגה האירופית)

 

מוטלה: טוב, שוב אפול למונחים מעט חזקים ואגיד שאני לא מאמין בו בכלל. הוא לא ה-בעיה של ארסנל אבל גם לא הפתרון. זה נכון שבתקופה האחרונה יש איזשהי התקדמות, אבל כמו שכבר ציינת, אנחנו מדברים פה על ארסנל שנמצאת במקומות שהיא לא הייתה בהם כבר 30 שנה. קשה לי כאוהד להשלים עם זה, אני סובל ממש מרוב המשחקים של הקבוצה ולא מאמין שארטטה יוכל לשנות את זה.

ואם כבר אמונות, בנושא אחר ופרובינציאלי לגמרי: מה דעתך על סיכויי האליפות של מכבי חיפה? האמנת כשהיה 8 הפרש ועכשיו כבר לא? מעניין אותי אם אתה מחזיק בדוקטורינה פחות פסימית משלי.

אודי: טוב, חייבים טיפה פרובינציאליות. אני נוטה לפסימיות קלה עכשיו שאיבדנו את היתרון בפסגה. כדי לזכות באליפות אנחנו צריכים להיכנס לריצה מאוד דומה למה שמכבי ת"א נתנה עד עכשיו אחרי חילופי המאמנים (40 נקודות מתוך 42 אפשריות), ואולי הכי חשוב – לא להפסיד להם בשני מפגשי הפלייאוף העליון. אפשרי? ברור, הכל אפשרי, אבל… אבל. אני מניח שרצף ניצחונות עד משחק העונה הבא יעורר את הצד האופטימי שבי שוב פעם.

 

אז אחרי שירדנו מפסגות ליגת האלופות אל כמעט הקרקעית של הכדורגל האירופי שהיא הליגה שלנו, נסיים בכיוון חיובי. בצרפת אולי נראה אלופה שהיא לא פריז סן ז'רמן. ולמרות שליל היא זו שמובילה כרגע, אם היית אומר לי לבחור רק אחת מבין ליל או ליון שתוכל לעשות את ה(כמעט) בלתי יאומן, הייתי הולך על ליון (שנפגשת עם סן ז'רמן במחזור הבא). אני גם הייתי בשתי הערים וליון עיר הרבה הרבה יותר יפה, אז זו עד סיבה לתמוך בה במירוץ. איך אתה רואה את זה מסתיים שם? אליפות נדירה או עולם כמנהגו נוהג, ואליפות שמינית לפרויקט הקטארי?

מוטלה: עונת 2014-15 בליגה הצרפתית הייתה ברובה הגדול מדהימה: אחרי שנתיים בהן זלאטן איברהימובץ' וסוללת הסטארים היקרים של פ.ס.ז' השתלטה באופן אבסולוטי על הליגה, פתאום משום מקום הגיעה עונה צמודה כמעט לכל אורכה.
זאת הייתה העונה הראשונה בליגה הצרפתית מאז 2007-8 שליון חזרה להתמודד בצמרת, דווקא עם מאמן יחסית אלמוני בעיקר מחוץ לצרפת (הובר פורנייה), ואחרי הדחה מבישה מאירופה נגד אסטרה ג'יורג'יו (ששנה קודם לכן עפה בכלל מול מכבי חיפה). גם מארסיי פתחה מצוין את העונה וסיימה ראשונה את הסיבוב הראשון, ואפילו מונאקו הייתה קצת באיזור אחרי שנים רעות. ליון הוליכה את הטבלה מתחילת הסיבוב השני עד המחזור ה-30, ואז בפריז החליטו שנמאס להם ולקחו את האליפות. מניח שנראה תסריט דומה גם השנה עם איזה רצף ניצחונות של פ.ס.ז'.

פריז סן-ז'רמן
פריז סן-ז'רמן. למרות הכול, כנראה בדרך לעוד אליפות. Via PSG Paris Saint-Germain on Facebook
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. ידידיי,
    זה לא שלאנשים נמאס מליגת האלופות כי אין ממש תחליף לתחרות ישירה ואטרקטיבית במסגרות אחרות.
    אבל מי שמבוגר ומנוסה יותר לא רק שיש לו פחות זמן וחשק…אלא גם הרבה יותר הבנה של איך דברים עובדים ומיהם בעלי הכוח והאינטרסים שמסובבים את הגלגל.

    אז מדברים איתך על ליגת אלופות אבל זה בעצם רק כמות זעומה של משחקים מדי שנה ומה לעשות שיש צרות של עשירים בשכונה. כולם כמעט התרגלו להיות אוהדי קבוצות סופר מגה עשירות, כי רק הן כל שנה משחקות על מטרות חשובות שיכולות להיות מסוקרות ולהוות איזשהו עניין לציבור.

    אז לאוהד מועדון ענק ועצום זה כבר פאסה.
    שלב הבתים כמעט במאה אחוז מהפעמים ידוע מראש וגם ברוס המקרים ממש לא כזה קריטי מי תסיים ראשונה או שניה אבל בכל מקרה גם כשזה מסתיים ישנה פגרה של כמעט 3 חודשים ואש נוקאאוטים שם הכל יכול לקרות.

    אז תחשבו כמה משחקים גדולים באמת היו לקבוצה כמו סיטי השנה עד עתה בצ'מפיונס…או אפילו לליברפול.
    טיפה בים לעומת המירוץ שלהם למקום ראשון בליגות שם כל משחק משמעותי למירוץ מול מועדונים עשירים כמותם.

    אז באים ושולפים לך מהכובע כל כמה חודשים איזה מפגש צ'מפיונס שלאחריו גם רבים הסיכויים שלא ממשיכים ומצפים שמי שאוהד הצלחות ותארים יתרגש מזה כמו פעם.
    הבנו כבר את הקונספט והאינטרסים של בעלי השליטה והההחלטות.

    שיתרגשו הילדים ממה שעוד לא הספיקו לחוות ולהשתעמם.

    • מה אתה אומר על המודל השוויצרי (שנראה לי עוד לא סגרו אותו סופית אבל כנראה זה הכיוון) שליגת האלופות הולכת אליו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח