עולם ללא שוק העברות 2019 – חלק 5 – מקומות 10-6

בהשתתפות אדם רוזנטל ויוחאי שטנצלר

ברוכים הבאים לחלק הרביעי של דירוג נבחרות מחלקות הנוער. והפעם: מקומות 10-6.

איך מתבצע הדירוג?

* הדירוג למעשה מתבסס על הנתונים של האתר הגרמני Transfermarkt. האתר עצמו בודק את ערך השחקנים ומעניק לכל שחקן שווי מוערך. הבדיקה הזאת בעייתית כשלעצמה, מכיוון ששווי שחקנים הוא לא המדד העיקרי לאיכות. שחקנים צעירים מוערכים יתר על המידה וערכם של שחקנים שעברו את גיל 30 יורד באופן משמעותי, אבל אין כיום מאגר נתונים גלובלי אשר מספק מדד איכות לכל שחקן בעולם ולכן התבססתי על שווי השחקן.

* דרך הנתונים של Transfermarkt, יצרתי את 50 ההרכבים האיכותיים ביותר שאפשר לבנות משחקני הבית של מחלקות הנוער השונות. כדי ליצור הרכבים מאוזנים, תהיה לכל קבוצה רביעית הגנה טבעית, לפחות קשר הגנתי אחד ולפחות חלוץ טבעי אחד. או במילים אחרות המערכים יהיו קומבינציות של 4-4-2, 4-3-3 ו-4-5-1.

* למרות הנוקשות במערכי הקבוצות, אופשר לשחקנים בעמדות משניות לקבל מקום בהרכב.

* לעומת שנה שעברה התווסף קריטריון נוסף – עקב הצמיחה המטאורית של השחקנים הטובים, שערכם לבד חצה את השווי של חלק מהנבחרות, הוכנסה מגבלה נוספת. במקרה שיש שחקן-על ממחלקת נוער מסוימת, הנבחרת לא תיכנס אם ערכו של השחקן השני בטיבו יהיה נמוך משלושה מיליון יורו.

מוחמד סלאח, ליברפול
Credit to "Liverpool FC" Facebook page


מה ההגדרה לשחקן בית?

כדורגלנים עוברים הרבה קבוצות במהלך ילדותם ולרוב ישחקו בקבוצה בעיר בה הם גרים. כאשר שחקן מתבגר, הוא ירצה לעסוק בכדורגל באופן מקצועני ולכן ברב המקרים אותו שחקן יעבור למחלקת נוער טובה יותר, דרכה יוכל לסלול את דרכו לקבוצה הבוגרת של המועדון. לפיכך, שחקנים נמדדים רק על גילאי הנערים והנוער (15-18).

כמו כן, אם שחקן עבר בכמה מחלקות נוער במהלך פרק זמן זה, הוא ייחשב כשחקן בית של המועדון שנתן לו את ההזדמנות הראשונה במשחק בוגרים.

* הקרדיט לכל התמונות שייך לאתר Transfermarkt.

* כל פרטי השחקנים נכונים לתאריך 17.5.19.

* נתוני העברות נכונים רק לשחקני ההרכבים בדירוג

****

לחלק 1 – מקומות 41-50

לחלק 2 – מקומות 31-40

לחלק 3 – מקומות 21-30

לחלק 4 – מקומות 11-20

 

מקום 10


שווי הקבוצה
: 310 מיליון יורו

השחקן הכי יקר: פול פוגבה (מנצ'סטר יונייטד) 90 מיליון יורו

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: פול פוגבה 105 מיליון יורו (מיובנטוס למנצ'סטר יונייטד באוגוסט 2016)

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: דני וולבק 20 מיליון יורו (ממנצ'סטר יונייטד לארסנל בספטמבר 2014)

מקום בשנה שעברה: 25

פול פוגבה הוא השחקן היקר בכל הזמנים שנרכש על ידי קבוצת האם שלו.

היו היה מועדון שבו צמח דור זהב של שחקנים מקומיים. כאלה שצמחו להיות בטופ העולמי בתפקיד שלהם והגיעו לכמות מדהימה של הישגים. חלקם אפילו נשארו כל הקריירה שלהם במועדון זה, אפילו שהיו וולשים, פרשנים מעולים אבל מאמנים גרועים וג'ינג'ים. חלקם עזבו לגלאקטיקוס של ריאל מדריד והמשיכו לנדוד עד שהשתקעו בארצות הברית. חלקם סתם היו שחקנים בינוניים גם ביונייטד ויש להם שם משפחה שדומה לחלק אחורי בגוף. כולם, היו חלק משמעותי בזכייה בטרבל ובעוד המון הצלחות של המועדון.

מי ידע, שבערוב הימים, באותו מועדון יגדל שחקן עם סיפור או כה שונה. נקרא לו פוגבה. קשר, חזק, גבוה אבל טכני. עם יכולות הגנתיות והתקפיות. השחקן המודרני האולטימטיבי. אמה מה, הוא ייזרק מהמועדון כי ימצא לא מתאים, יעבור מעבר לים לאיטליה הרחוקה. לא יעבור זמן רב, והמועדון יקנה אותו חזרה, בסכום שיא. כל זה, רק בשביל שהוא לא יממש את הפוטנציאל שלו ויעשה קולות של התבכיינות ורצון לעזוב.

 

בין לבין, אומנם לא גדל דור זהב, אך תמיד הבוס הגדול והאגדי ידע למצוא את המקום לשחקני הבית ולפתחם. להשתמש בוותיקים בתור חונכים ואפילו לנצל את אדי הדלק של הקריירה שלהם לזכות בעוד תארים. למצוא מקום לנגרים בין הכוכבים ואף לפתח את חלקם לשחקנים לגיטימיים ומובילים.

אז אמנם לא הכל רע, ויש במועדון חלוץ צעיר ומבטיח שאפילו מצליח מידי פעם להבליח ולבלוט ולא מפסיק לכבוש בכל בכורה. אך עדיין מרגיש שבמקום אחר יכול להיות שהיה מצליח אף יותר. יש גם שחקן שכולם בטוחים שהוא צעיר, אבל כבר יותר קרוב ל-30 מ-20, ועדיין רוקד אחרי שערים. חוץ מזה התפזרו שאר השחקנים שגדלו במועדון ברחבי הליגה ובגדול הם דיי בינוניים.

אז אותו מועדון, שבעולם עם העברות, עושה הרבה טעויות. מצליח לבזבז עשרות על שחקן שגידלו בעצם. אז מי יודע בעצם בעולם מקביל, שבו הוא נשאר במועדון, לאיזה אבדון היה מגיע. ולכן השווי הגבוה בכולל, קצת משקר. בינתיים עברו למוד של מאמן שקשור למועדון, והיה שם בהצלחות בתור שחקן. נראה גם שיש ניצוצות של צעירים שמתחילים להשתלב. קשר סקוטי, חלוץ אנגלי, בלגי צעיר עם רעמה, וכמובן החלוץ שכובש בבכורות. חלקם אפילו היו חלק משמעותי בלהעיף קבוצה חסר זהות מליגת האלופות. אז יש בעיקר עבר, וקצת הווה, העתיד? נחיה ונראה. (נכתב על ידי אדם רוזנטל)

 

מקום 9


שווי הקבוצה
: 310.5 מיליון יורו

השחקן הכי יקר: ניימאר (פ.ס.ז') 180 מיליון יורו

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: ניימאר 222 מיליון יורו (מברצלונה לפ.ס.ז' באוגוסט 2017)

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: ניימאר 88.2 מיליון יורו (מסנטוס לברצלונה ביולי 2013)

מקום בשנה שעברה: 8

סנטוס היא הקבוצה הלא אירופאית (וכמובן הברזילאית) הבכירה בדירוג.

פלה, רוביניו, ניימאר, גבריאל ברבוסה, רודריגו.

במשך שנים ארוכות סנטוס הייתה מילה נרדפת לפלה. למרות שפרש לפני יותר מ-40 שנה, שמו של פלה מוזכר אוטומטית כאשר מדברים על השחקנים הטובים בכל הזמנים, בעיקר בגלל הזכייה המשולשת במונדיאל, אך לא רק. בתקופה שהכדורגל היה הרבה פחות גלובלי, את המעבר לאירופה פלה מעולם לא עשה. 18 שנים שיחק בסנטוס, זכה ב-6 אליפויות ו-2 גביעי ליברטדורס, עם מועדון שלא זכה בתארים אלו לפני כן מעולם.

אחרי שנים של מדבר מבחינת ייצור שחקנים מובילים וזכיה בתארים, הגיעו רוביניו ודייגו. קשר וחלוץ, יורש ושולייה, אשר הובילו את סנטוס לשתי זכיות נוספות (ויחידות) באליפות ברזיל מאז פרישתו של הברזילאי האגדי. לעומת שנות ה50 ו-60, בשנות האלפיים הכדורגל כבר הפך לסופר-גלובאלי ומונחה העברות. לכן זכתה סנטוס בשירותיו של רוביניו לשלוש שנים בלבד. ב-2005 עבר לריאל מדריד (בגיל 21) בעבור כ-21.6 מיליון יורו. למרות זאת, ב-2002, עם עלייתו של רוביניו, היורש הראשון של פלה, התחילה השושלת החדשה.

פלה המודרני? רוביניו, שעדיין משחק בטורקיה למרות שערוריות אין ספור, מוכר לרובנו כשחקן שלא מימש את הפוטנציאל שלו. למרות שעבר במועדונים המובילים באירופה. מי שהרבה יותר קרוב למימוש 'פלה הבא' הוא כמובן ניימאר. את סנטוס עצמה הוביל לזכייה בליברטדורס ב-2011, כבר בגיל 19.

אפשר רק לדמיין מה היה גורלה של סנטוס אם ניימאר היה נשאר בברזיל, אך הוא עשה את המעבר הגדול ישירות לברצלונה. אם פלה הוא ביטוי של הכדורגל בשנות ה-50 וה-60. כששחקנים נשארו בארץ מוצאם ונפגשו במונדיאלים. ניימאר הוא הביטוי המושלם לכדורגל המודרני. מעברים מפוקפקים לברצלונה ופ.ס.ז', זכייה בהמון תארים במספר קבוצות והמון דברים מסביב לכדורגל.

זה לא נגמר בניימאר. גבריאל ברבוסה (גבי-גול), כנראה הראשון בשושלת 'ניימאר הבא' ולא 'פלה הבא', עלה לבוגרים של סנטוס ישר אחרי ניימאר. כרגע הוא נראה במסלול של אפילו לא 'רוביניו הבא'. אחרי שעבר לאינטר בגיל 20, לא השתלב ובינתיים הספיק לחזור לברזיל. הבא בשושלת הוא רודריגו, שבגיל 17 כבר הספיק לחתום בריאל מדריד בעבור 45 מילון.

בתווך, סנטוס התחילה לייצר גם קצת שחקנים שהם לא רק 'פלה הבא', 'ניימאר הבא' או השולייה שלהם (דייגו וגאנסו). פליפה אנדרסון שגדל בסנטוס עשה חיל העונה בווסטהאם. מרסלו היה חלק בעונה ה'המעניינת' של ליון. אמרסון המגן השמאלי התחיל להשתלב בצ'לסי. למרות זאת, אין ספק שהחלק ההתקפי עדיין המשמעותי בסנטוס וכל ילד שגדל שם באזור חולם להמשיך להיות באחת שושלות 'הבא'. (נכתב על ידי אדם רוזנטל)

 

מקום 8


שווי הקבוצה
: 314.5 מיליון יורו

השחקן הכי יקר: אנטואן גריזמן (אתלטיקו מדריד) 150 מיליון יורו

המכירה הכי גבוהה של שחקן מתוך המועדון: אסייר אייארמנדי 32 מיליון יורו (מריאל סוסיאדד לריאל מדריד ביולי 2013)

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: אנטואן גריזמן 120 מיליון יורו (מאתלטיקו מדריד לברצלונה ביולי 2019)

מקום בשנה שעברה: 9

ריאל סוסיאדד, כיאה למועדון באסקי, מנסה לשמר את הזהות שלה דרך פיתוח של שחקנים ממחלקת הנוער לבוגרים, לפי מחקר של CIES Football Observatory בשנת 2014, סוסיאדד הייתה הקבוצה בה השחקנים שיחקו במשך הזמן הארוך ביותר ביחד, וזה הסוד של הקבוצה – להישאר ביחד. במועדון משתדלים לא רק להפוך את השחקנים לטובים יותר, אלא גם להפוך לאנשים טובים יותר ולעזור לקהילה.

מבחינה מקצועית המועדון שמר על זהות באסקית מלאה בדיוק כמו אתלטיק בילבאו, אבל ב-1988 המועדון החל להתגמש כדי להמשיך להישאר תחרותי. הקבוצה שירדה לליגה השנייה בסוף העשור הקודם, חזרה לקדמת הבמה של הכדורגל הספרדי בעיקר בזכות שחקני הבית שלה, כאשר המשמעותי ביותר היה אנטואן גריזמן, שנדחה על ידי קבוצות נוער בצרפת וחזר לנבחרת הטריקולור דרך הדלת הראשית והפך לשחקן החשוב ביותר בדרך לזכייה השנייה של צרפת במונדיאל 2018.

בנוסף לחלוץ הצרפתי, גם המגן אלבארו אודריוסולה עבר העונה לריאל מדריד ונאבק על המקום בהרכב מול דני קרבחאל, אחד משחקני ההגנה הטובים בעולם ומיקל אויארסבאל, שהפך לאחד השחקנים הצעירים הטובים בלה ליגה, מראים שהתפתחותו של שחקן כמו אנטואן גריזמן לא הייתה מקרית.

למרות שהכדורגל העולמי מאבד את הזהות שלו משנה לשנה בגלל התחרותיות הבלתי נגמרת, ריאל סוסיאדד מוכיחה שלפעמים הדרך הכי טובה להתפתח היא דווקא דרך בנייה במחלקת הנוער ולמרות שהיא לא מתחרה על תארים גדולים, הקבוצה עדיין נשארת בחלק העליון במשך שנים בתקציב נמוך יחסית, כמה נמוך? הרכישה היקרה ביותר בתולדות המועדון היא של אסייר אייארמנדי בשנת 2015 תמורת 15 מיליון יורו לאחר שנמכר בסכום כפול על ידי ריאל מדריד שנתיים קודם לכן.

 

מקום 7


שווי הקבוצה
: 328.5 מיליון יורו

השחקן הכי יקר: כריסטיאן אריקסן (טוטנהאם) 85 מיליון יורו

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: דייבי קלאסן 27 מיליון יורו (מאייאקס לאברטון ביולי 2017)

מקום בשנה שעברה: 12

אין מועדון שיותר מזוהה עם מחלקת הנוער שלה מאשר אייאקס אמסטרדם, גם לאחר חוק בוסמן, הכסף הגדול והנפילה הזמנית של הכדורגל ההולנדי, אייאקס נשארת בשלה, לא סוטה לכיוונים אחרים ועדיין נשענת על אותה פילוסופיה מהפכנית של שתי הדמויות החשובות ביותר בכדורגל האירופה של המאה ה-20 – רינוס מיכלס ויוהאן קרויף.

אלופת הולנד הנוכחית תהיה תמיד קבוצה של תהליכים, מעלה למטה או למטה למעלה בגלל מדיניות הרכש הצנועה יחסית (הרכישה היקרה בכל הזמנית הייתה של מיראלם סולימאני תמורת 16 וחצי מיליון יורו בשנת 2008) והתבססות על שחקני הנוער, שעוזבים לאחר תקופה קצרה לליגות בכירות יותר.

בעונה האחרונה אייאקס הראתה לכולם שהיא עדיין שם, עם קמפיין יוצא דופן בליגת האלופות כשהפכה לקבוצה הראשונה מחוץ ל-5 הליגות הגדולות שמעפילה לחצי הגמר מאז 2005 והייתה במרחק של מינוס שנייה מעלייה לגמר ראשון אחרי 23 שנים, וכל זה עם כדורגל התקפי וחסר פחד שהשאיר את ריאל מדריד ויובנטוס עם המכנסיים למטה.

באקדמייה של אייאקס עובדים על מודל ששמו (TIPS (Technique, Insight, Personality and Speed כאשר בעזרתו נבנים השחקנים שהקבוצה רוצה לראות בקבוצת הבוגרים בעלי טכניקה, חשיבה מהירה, אישיות ומהירות, כשהאימונים מתנהלים בעיקר בשטחים קטנים במתחם האימונים של הקבוצה, או במגרש החנייה כדי להשריש לשחקנים את 'טכניקת הרחוב' שהלכה ונעלמה בשנים האחרונות.

המורשת של מיכלס וקרויף באה לידי ביטוי גם במערך. החל מגילאי 12 כשהילדים מתחילים לשחק במגרשים גדולים, משחקים עם כולם במערך של 4-3-3 כדי להיצמד לדרכה של הקבוצה הבוגרת. אך יחד עם זאת, יש לציין שאייאקס לא התקבעה באופן מוחלט לאותה דרך שאפיינה אותה בשנות ה-70-90. עם חלוף השנים הגיעו גם שחקנים דרום אמריקאים לקבוצה ובשנה האחרונה החתימה את דושאן טאדיץ' שינהיג את הקבוצה ואת השחקנים הצעירים יחד עם דיילי בלינד ויאן קלאס הונטלאר המנוסים שעזרו לשחקנים הצעירים להגיע להישגים בלתי רגילים.

כפי שנאמר קודם, אייאקס היא קבוצה של תהליכים ונראה שזאת הנוכחית מקסמה את עצמה ובעונה הבאה הישגיה יהיו קטנים יותר, אבל הישג כזה או אחר מתגמד יחסית להשפעה של הקבוצה שאחראית על המהפך החשוב ביותר בהיסטוריה של הכדורגל המודרני וגם אם תציג שנים חלשות, חשיבותה גדולה הרבה יותר מכמעט כל מועדון אחר בכדורגל העולמי וכפי שאמר בעבר פפ גווארדיולה: "שום תואר לא יותר גדול מהמורשת שהשאיר יוהאן קרויף".

 

מקום 6

שווי הקבוצה: 333.5 מיליון יורו

השחקן הכי יקר: קיליאן אמבפה (פ.ס.ז') 200 מיליון יורו

הרכישה הכי יקרה של שחקן בקבוצה: קיליאן אמבפה 180 מיליון יורו (ממונאקו לפ.ס.ז' ביולי 2018)

מונאקו של השנה האחרונה מנסה להיבנות מחדש לאחר שמכרה את הסחורה החמה שלה לכל אירופה. המועדון שרק לפני שנתיים הגיע לחצי גמר ליגת האלופות, סיים את העונה בתחתית הליגה הצרפתית.

קיליאן אמבפה הוא השחקן היקר ביותר בדירוג.

אין שינויים גדולים ב"הרכב" של מונאקו לעומת אשתקד, אבל השינוי הגדול בשווי נובע מעוד עונה נהדרת של מי שאמור להיות השחקן הטוב בעולם בעשור הקרוב, קיליאן אמבפה. השווי של אמבפה צמח בשנה האחרונה ל-200 מיליון יורו לעומת 90 מיליון אשתקד. לכך אפשר להוסיף את הצמיחה של אבדו דיאלו, בלמה של דורטמונד שנמכר בקיץ תמורת 28 מיליון יורו ומוערך בכ-33 כיום, לעומת 12 אשתקד.

למרות שחלק מהצעירים שרכשה לא מספקים את הסחורה בינתיים, מונאקו משיכה לשלב ולפתח צעירים בקדחתנות וככל הנראה, תמשיך להיות כר לגידול כישרונות. (נכתב על ידי יוחאי שטנצלר)

****

לחלק 1 – מקומות 41-50

לחלק 2 – מקומות 31-40

לחלק 3 – מקומות 21-30

לחלק 4 – מקומות 11-20

 

שחקני מונאקו בעונת הגמר
credit to "AS MONACO" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח