ממצרים באהבה: אליפות אפריקה 2019 – דירוג עוצמה

54 נבחרות קיימות בהתאחדות הכדורגל האפריקאית. אם אנחנו מוציאים את הנבחרות שוויתרו או נאסרה עליהן ההשתתפות באליפות אפריקה 2019, אנו מגיעים לכך שכמעט 50 אחוז מהנבחרות האפריקאיות הולכות להשתתף בשבועות הקרובים באליפות אפריקה ה-32 במצרים.

אנו רגילים לראות במחוזות האליפות לרוב את אותן הנבחרות השולטות, כעת תינתן במה לנבחרות מנוסות פחות, מסקרנות לא פחות ועם הרבה תשוקה למשחק.

אליפות אפריקה 2019
Credit to "Total Africa Cup of Nations" Facebook page

בכתבה הבאה נערוך דירוג עוצמה ל-24 נבחרות הטורניר במטרה להתכונן לתחרות בצורה הטובה ביותר, ולהכיר מעט את הנפשות הפועלות ביבשת.

24. נמיביה – עבור הכחולים מנמיביה זו תהיה הופעה שלישית בטורניר, ראשונה מזה יותר מעשור, והם ינסו לחפש ניצחון ראשון באליפות בבית קשה מאוד עם חוף השנהב, מרוקו ושכנתם, דרום אפריקה. הנמיבים הפתיעו את האלופה לשעבר זמביה ועלו על חשבונם בבית צמוד. לנמיביה שני שחקנים בלבד מחוץ לליגות האפריקאיות ומנפרד סטארקה, בעל החזות האירופאית הטיפוסית, מהליגה השלישית בגרמניה, יהיה אחד מהם. הם אמנם מגיעים אחרי ניצחון מדהים במשחק ההכנה האחרון מול גאנה אך הם צפויים להיות אחת מבין הנבחרות המעטות שלא יעפילו לשלב שמינית הגמר.

 

23. מאוריטניה – מדובר במדינה איסלאמית שהייתה קולוניה צרפתית בעבר. בתחום הכדורגל מעולם לא הצטיינה ומבחינתה מדובר בהעפלה היסטורית לאליפות אפריקה, שקרתה הודות לטורניר מוקדמות אדיר שכלל ניצחונות ביתיים על אנגולה ובורקינה פאסו, שהגיעה לחצי הגמר באליפות הקודמת ובגלל המאוריטנים תצפה בטורניר מהבית. הירוקים – צהובים הגיעו להישג הזה בזכות המאמן קורנטין מרטין, שחקן נבחרת צרפת לשעבר. תתקשו למצוא בסגלה שמות מוכרים כאשר רוב השחקנים מגיעים מקבוצות נחותות ברחבי אירופה. קאסה קמארה, קשר קסאנטי היוונית הוא הבולט בהם. ינסו להשיג נקודות פעם נוספת מול האנגולים ולהדהים את אפריקה בדרך לשמינית הגמר.

 

22. בורונדי – במהלך קיץ 2015 היה סאידו ברהינו אחת הסחורות החמות באנגליה, חלוצה של ווסט ברומיץ' היה על סף זימון לנבחרת אנגליה ומעבר לטוטנהאם – מהלכים אשר לא קרו בסופו של דבר והקריירה של ברהינו החלה להדרדר בהדרגה עד לכדי שחקן ספסל בסטוק מהצ'מפיונשיפ. ברהינו קיבל זימון מהמדינה בה נולד והתגורר עד גיל 10, אז ברח ממלחמת האזרחים המקומית לבירמינגהאם. ברהינו הוא חלק משמעותי מההעפלה הראשונה של נבחרת בורונדי הקטנה לאליפות אפריקה, על חשבון גאבון וחלוץ ארסנל, אובמיאנג, וינסה לעזור לה במשימה הקשה להעפיל לשמינית הגמר. לעזרתו יעמוד גם גאל ביגירימנה בעל הסיפור הדומה, שחקן היברניאן שגדל בבורונדי, ברח לניוקאסל ושיחק אף הוא בנבחרות הצעירות של אנגליה.

 

21. טנזניה – מעבר לחופיה של זנזיבר ניצבת נבחרת, בעלת מדים מרהיבים וקהל אדיר. הטנזנים, בהדרכתו של עמנואל אמוניקה הניגרי, שחקן ברצלונה בעבר הרחוק, העפילו לאליפות שנייה בתולדותיהם ולראשונה מזה כמעט 40 שנה. מטרתם העיקרית בטורניר תהיה לנסות ולנצח בדרבי המזרח–אפריקאי את קניה השכנה. הם ינסו לעשות זאת בזכות הקפטן והכוכב הגדול של הנבחרת מבוואנה סמאטה, החלוץ הנהדר של אלופת בלגיה, גנק, שמבוקש מאוד בקבוצות הפריימר ליג.

 

20. אוגנדה – לאוגנדים, שהקדימו את הטנזנים במוקדמות, יש כבר היסטוריה בתחרות, והם היו גם באליפות הקודמת, טרם הורחבה. האוגנדים הוגרלו מהדרג השלישי, אך לבית קשה מאוד עם זימבבוואה, קונגו והמארחת והם ינסו להעפיל לשלב הבא ככל הנראה דרך המקום השלישי. מאמנם הוא הצרפתי, סבסטיאן דסברה שמאמן בכדורגל האפריקאי בעשור האחרון ואוגנדה היא הנבחרת הראשונה בראשותו, ובין שחקניו נראה את פארוק מיאה מגוריצה הקרואטית שמשחק בנבחרת מגיל 16, וברשותו כבר 60 הופעות בעודו בן 21, והשוער והקפטן דניס אויאנגו שמשחק בליגה בדרום אפריקה.

 

19. מדגסקר – ככל הנראה מדובר בנבחרת המסקרנת ביותר בתחרות. האי הקטן שולח לראשונה נציגות באליפות אפריקה והקרדיט ניתן בראש ובראשונה לצרפתי ניקולה דופווי שלקח נבחרת כמעט חובבנית ובעזרת האנשים הנכונים ששוכנעו להגיע לנבחרת עשה את הבלתי ייאמן. הירוקים ייאבקו מול בורונדי על המקום השלישי בבית וסיכוייהם להגיע לשמינית הגמר בהחלט ממשיים.

שדרי האליפות ייאלצו להתמודד עם חלק מהשמות ההזויים בתולדות הענף כאשר בין שחקני הנבחרת נמצאים: ללאינה נומנג'אנהארי, פסקל רזאקנאנטנאינה, אנדריאמרידו אנדריאנרימאננה והשחקן בעל הכינוי יוצא הדופן רומאריו באג'יו. מלבדם, גויסו גם כמה שחקנים ילידי צרפת כשהבולטים שבהם הם ג'רמי מורל, בלם ליון, שבגיל 35 זכה להופעות בינלאומיות ראשונות בקריירה, רומאן מטאניר, מגן שעבר מריימס לליגה האמריקאית ומארקו אילמריטרה קשר שרלרואה.

ג'רמי מורל מדגסקר
ג'רמי מורל מדגסקר


18. גינאה ביסאו
– עבור האדומים מגינאה זו תהיה האליפות השנייה ברציפות ובתולדות המדינה, דבר אשר מראה את השיפור של הנבחרת הקטנטנה. הקדימו בבית המוקדם את נמיביה וזמביה ועלו מהמקום הראשון, אך בבית על טהרת מערב אפריקה עם קמרון, גאנה ובנין, הסיכויים להעפלה אינם גבוהים. המאמן המקומי באקירו קאנדה יתבסס על שחקנים רבים שנולדו באירופה ובעיקר בפורטוגל ובחרו לייצג את הנבחרת כמו מרסלו דז'אלו, הבלם שגדל בריאל מדריד ויובנטוס ובעונה האחרונה שיחק בליגה הספרדית השנייה בהשאלה מפולהאם, מאמא באלדה שחקן הכנף שנתן עונת טובה באבש הפורטוגלית בהשאלה מספורטינג והכוכב הגדול בעל השם המחייב פלה, שהיה בעברו במילאן ולאחר עונה אדירה בריו אבה נקנה על ידי מונאקו העונה, אך הושאל במהלכה לנוטינגהאם פורסט.

 

17. זימבבואה – "הלוחמים" בכינויים, ינסו להעפיל לראשונה לשלב הבא לאחר שלושה שלבי בתים כושלים, וכבר במשחק הפתיחה של הטורניר נוכל לראות את כוחם מול המצרים. המאמן המבוגר בטורניר, סאנדיי צ'ידזמבוואה בן ה-67 עזר לנבחרתו לסיים לפני יריבתו הנוכחית קונגו ואף ניצח אותה בחוץ. גם תוצאת התיקו במשחק ההכנה לטורניר מול ניגריה משפרת את מצב הרוח בנבחרת, שתציג בעיקר שחקנים מהליגה בדרום אפריקה – 14 במספר, אך גם שחקנים מעולים בעלי שמות אדירים כמו מרבלוס נקאמבה, קשר קלאב ברוז', נואולדג' מוסונה, שחקן הכנף שהושאל העונה מאנדרלכט ללוקרן, ונייאשה מושקווי, החלוץ של ייפאנג הסינית וחברו לקבוצה של יאניק קראסקו.

 

16. קניה – 16 נבחרות יאכלסו את שמינית הגמר, ולכן אפילו נבחרת כמו קניה, שבטורנירים קודמים הייתה נחשבת לנבחרת שלב בתים חלשה, מסוגלת למצוא עצמה בשלבים הגבוהים.

הקנייתים העפילו מבית מוקדמות קל למדי, אך הפעם ייתקלו בנבחרות חזקות בדמות סנגל ואלג'יריה. לראשונה מזה 15 שנים משתתפים "כוכבי ההראמבי" באליפות, שהיא גם השישית בתולדותיהם, והם יודעים שהצלחתם תהיה תלויה בשחקן אחד, דווקא הקשר האחורי של הנבחרת – ויקטור ווניאמה. ככל הנראה גדול השחקנים הקנייתים, הגיע בגילאים צעירים לשבדיה ובלגיה, עד שסלטיק רכשה אותו בגיל 20. ווניאמה הפך לכוכב בסקוטלנד והמעבר לפריימר ליג היה מתבקש ופוצ'טינו, מאמנו בסאות'האמפטון, הביא אותו עמו לטוטנהאם ושמו הפך לשם קבע בנוגע לקשרי העילית של הפריימר ליג. הוא יודע שהמשימה שלו תהיה כמעט בלתי אפשרית בנבחרת ולכן יצטרך מאוד להיעזר בשחקני ההתקפה טימבה מאסיקה מהליגה הסינית ומייקל אולונגה מהליגה היפנית ששיחק בג'ירונה בעונה שעברה.

 

15. בנין – בנין השיגה נקודה אחת בתשעת משחקיה באליפות אפריקה עד היום ונראה שגם השנה, בבית עם קמרון וגאנה, תתקשה להעפיל לשלב הבא. משימתם העיקרית תהיה במשחק השני מול גינאה ביסאו, כאשר הם יודעים שניצחון יקרב אותם לעליה דרך המקום השלישי. למאמנם מישל דוסויה הצרפתי, לו זו קדנציה שנייה בנבחרת, ניסיון גם באימון חוף השנהב וגינאה, אותם ניצחו הבנינאים במשחק הכנה לטורניר. רוב שחקני הנבחרת הם בעלי קשר צרפתי, ו-9 מהם אף משחקים בה כיום. השחקנים המוכרים של הנבחרת הם סטיב מונייה חלוץ האדרספילד בעל העבר במונפלייה, וסטפן ססניון, כוכבה של פ.ס.ז', סנדרלנד וווסט ברומיץ' בעבר וכיום בגיל 35 שחקן הליגה הטורקית השנייה. מומלץ לשים עין גם על ז'ורדן אדאוטי, קשר אוקזר בעל העבר בליגה הצרפתית הבכירה.

 

14. דרום אפריקה – ה"בפאנה בפאנה" אמנם נחשבים לאחת הנבחרות החזקות באפריקה מבחינה מסורתית וברשותם זכייה ב-1996 והישגים מרשימים נוספים, אך הכדורגל הדרום אפריקאי כבר רחוק משנות השיא שלו, ולאליפות הקודמת הם אף לא העפילו. בית חלש במוקדמות עזר לנבחרת להעפיל אך ההישגים החלשים מהשנים האחרונות הובילו את הנבחרת לבית קשה מאוד עם חוף השנהב ומרוקו. מאמנם הוא הסקוטי סטוארט באקסטר ולו זו הקדנציה השנייה אצל הצהובים – ירוקים. 16 משחקני הנבחרת יגיעו מהליגה המקומית אך הבולטים יגיעו מאירופה: לבו מוטיבה חלוצה הנהדר של שטרסבורג, שכבש 10 שערי ליגה אחרי שנרכש מליל, טולייני סררו, קשרה של ויטסה, לשעבר באייאקס, והקשרים קמוהלו מוקוטג'ו מברנטפורד ובונגאני זונגו של אמיין.

 

13. אנגולה – הנבחרת של הקולוניה הפורטוגלית לשעבר, המוכרת גם בכינויה "האנטילופות", ידועה בכך שהיא נבחרת שמושכת שחקנים מהכדורגל הפורטוגלי לשחק בנבחרת שלהם בידיעה שסיכוייהם להגיע לנבחרת הפורטוגלית נמוכים. טכניקה זו עבדה לקראת האליפות הנוכחית בהבאתם של ווילסון אדוארדו, שחקן ההתקפה שגדל בספורטינג וכיום אחד מכוכביה של בראגה, ומגנה של ספורטינג ברונו גאספר. מלבדם, נראה באליפות גם את השחקנים שנולדו באנגולה בדוגמת ג'לסון דאלה, עוד תוצר ספורטינג שהושאל לריו אבה, דג'אלמה, שחקן אלניאספור הטורקית ותוצר של פורטו, והכוכב הגדול באסטוס, בלמה של לאציו, שעשה את מסע הצלחתו מבלי לעבור בפורטוגל. על החבורה הפורטוגזית – אפריקאית הזו ינצח סרדיאן וסאלייביץ' הסרבי הצעיר, שהקשר בינו לבין הכדורגל האנגולי נראה תמוה למדי. האנגולים יפגשו את מאוריטניה, חברתם מהמוקדמות, ואת מאלי וטוניסיה בבית החלש בטורניר ככל הנראה והם מאמינים שהם יכולים להגיע לפחות לשמינית הגמר.

 

12. קונגו – הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו או קונגו – קינשאסה, בשונה מקונגו – ברזאוויל השכנה, היא המדינה השנייה בגודלה באפריקה, ואחת משתי מדינות בלבד שהייתה בשליטה בלגית בימי הקולוניות. לקונגולזים היסטוריה עשירה באליפות ולהם שתי זכיות בעבר הרחוק. ההישג המשמעותי האחרון שלהם היה המקום השלישי ב-2015. למרות ההיסטוריה והסגל המרשים האדומים – כחולים לא מגיעים לטורניר במצב רוח מרומם אחרי קמפיין מוקדמות חלש שהסתיים במקום ה-2 אחרי זימבבואה, אותה יפגשו גם כעת, ואחרי תוצאות מאכזבות גם במשחקי ההכנה.

מחלוקות פנימיות וסכסוכים הובילו לכך שמלך שערי הנבחרת בכל הזמנים דיומרסי אמבוקאני, חלוץ אנטוורפן שעבר עונה מעולה, לא זומן לנבחרת ואיתו עוד מספר שחקנים חשובים שיכלו לעמוד לרשות המאמן המקומי פלורן איבנגה. מי שבכל זאת יהיו במצרים הם סדריק בקאמבו, החלוץ שהיה אדיר בזמנו בויאריאל ועבר בסכום עתק לסין, שם ממשיך לחורר רשתות, יאניק בולאסי, שבלט בלהטוטיו בקריסטאל פאלאס אך לאחר שהיה פצוע שנה שלמה במדי אברטון, נחלש, והעונה אכזב בהשאלות באסטון וילה ואנדרלכט, כריסטיאן לואינדמה שזכה באליפות טורקיה אחרי חצי עונה מוצלחת בגלאטסראי, וגם בריט אסומבלונגה חלוץ מידלסברו, ארתור מסואקו מגן ווסטהאם וצ'אנסל אמבמבה, פעם רכישה יקרה של ניוקאסל והיום מחמם ספסל בפורטו. הקונגולזים צפויים להיאבק על רשות הבית עם המצרים, אותם יפגשו ב-26 ליוני וסביר להניח שיהיו משמעותיים גם בשלב הנוק-אאוט.

סדריק בקאמבו קונגו
סדריק בקאמבו קונגו


11. גאנה
– ביולי 2010 כמעט התרחש אחד הרגעים ההיסטוריים בתולדות הכדורגל האפריקאי. אצטדיון הסוקר סיטי ביוהנסבורג עצר את נשימתו כאשר לואיס סוארז הדף כדור משערו בעזרת היד ברבע גמר המונדיאל, אסמואה ג'יאן, הכוכב הגנאי, ניגש לבעוט את הפנדל המכריע בדקה ה-120 שאמור היה לשלוח את הנציגה האפריקאית הראשונה לחצי גמר מונדיאל. המשך הסיפור ידוע – למשקוף השער תוכניות אחרות ולמזל הרע של הגנאים חיים משלו. כמה רע? בששת אליפויות אפריקה האחרונות הגיעו "הכוכבים השחורים" לפחות לשלב חצי הגמר, אך לא זכו.

הפעם נראה שהסיפור בדרך להיות שונה, אך לא לכיוון החיובי, הכדורגל הגנאי בירידה והסכסוכים בין השחקנים וההתאחדות עלו מדרגה כאשר אותו ג'יאן לא רצה לבוא לטורניר ללא סרט הקפטן ולבסוף שוכנע על ידי יושב ראש ההתאחדות. מי שינסה לעשות סדר בכל הבלאגן הוא קווסי אפייה בן ה-59 שהוביל כבר את הנבחרת באליפות אחת וגם במונדיאל 2014. הכוכבים הגנאיים נמצאים בדעיכה וביניהם ניתן למצוא את האחים ג'ורדן ואנדרה איוו, שכבשו יחדיו העונה 7 שערים, קוואדו אסמואה, מגן אינטר שעבר עונה בינונית וכריסטיאן אטסו, שחקן הספסל לרוב של ניוקאסל. הכוכב הגדול של הנבחרת יהיה תומאס פארטיי, קשרה של אתלטיקו מדריד שהפך בשנים האחרונות לאחד מהכשרונות הגדולים ביבשת האפריקאית והוא העוגן של גאנה בטורניר. הגנאים ינסו להמשיך את המורשת האדירה שלהם וינסו להפתיע את קמרון בקרב על ראשות בית ו'.

 

10. מאלי – נבחרת מאלי היא לא אחת מהנבחרות המעוטרות באפריקה, עדיין ללא העפלה למונדיאל, ובשתי אליפויות אפריקה האחרונות אף הודחה בבתים. אך לזכותם ייאמר שביותר ממחצית מהופעותיהם הגיעו לחצי הגמר. הם עברו טורניר מוקדמות מעולה שכלל שני ניצחונות על גבון, ולאחר שהוגרלו בבית עם טוניסיה, הם מאמינים שהם יכולים להגיע רחוק גם בנוקאאוט. החיסרון של מאלי מגיע מעמדת המאמן כאשר מאמנם מוחמד מגאסובה נותר כמאמן הזמני כבר במשך שנתיים ולו ניסיון מועט כמאמן ראשי, דבר שהתבטא במשחקי ההכנה מול ניגריה ואלג'יריה שהסתיימו בהפסדים. ממוצע הגילאים של הנבחרת הוא הנמוך באליפות והשחקן המבוגר בה יהיה בן 29 בלבד.

הכוכב הגדול הוא מוסא מארגה, החלוץ גדול המידות של פורטו, שהוכיח את יכולתו ברמות הגבוהות ביותר. מהכנפיים יעזרו לו אבדולאי דיאבי מספורטינג ומוסא דג'נפו שיעזוב בקיץ את סטנדרט ליאז' ויעבור לסאות'האמפטון והטורניר אמור להוות עבורו סיפתח לקראת הקריירה האנגלית. שלושת הכשרונות האדירים מבית רד בול הם הקשרים דיידיה סאמסקו, אמאדו היידרה והחלוץ בן ה-19 סקו קויטה. היידרה עבר בינואר האחרון מזלצבורג ללייפציג, בעוד קויטה הוא המצטרף הטרי לאלופה האוסטרית אחרי שהיה בקבוצת הבת וכבר מסומן כיורשו של מונאס דאבור. כמו כמעט כל נבחרת אפריקאית, ההגנה תהיה החלק החלש של מאלי, אך הם מקווים שבעזרת החלק ההתקפי יגיעו כמה שיותר רחוק.

 

9. גינאה – נבחרת גינאה היא אחת החידות המסקרנות באליפות הנוכחית. נבחרת ללא היסטוריה עשירה, כאשר רק בטורניר אחד עברה את רבע הגמר ואף הגיעה למקום שני, אך זה קרה בשנת 1976. מאמן כשרוני ומנוסה בהחלט יש לה, פול פו הבלגי, שהוביל את בורקינה פאסו עד לגמר לפני 4 שנים. כנראה מבין חוליות הקישור החזקות בטורניר עם שחקנים כמו נאבי קייטה מליברפול, העוגן של הנבחרת שמגיע לטורניר עם פציעה ועדיין לא ברור באיזה שלב שלו ישולב, אמאדו דיווארה, קשרה האחורי של נאפולי שעושה עבודה אדירה וכבר משתלב באחת הליגות הקשות לקשר אחורי, מאדי קמארה, קשר אחורי נוסף שמשחק באולימפיאקוס ולמעשה הוביל למחיקתו של ביבראס נאתכו מתמונת ההרכב, איברהימה טראורה ממנשנגלאדבך על כנף ימין, פראנסואה קמאנו האדיר מבורדו בכנף שמאל ועוד תוספות איכותיות מהספסל.

גם ההגנה תציג כשרונות כמו סימון פאלט מפרנקפורט ואיסיאגה סילה מגן טולוז. ובכל זאת ברור שלנבחרת הזו יש תקרה, ולמרות קמפיין מוקדמות שכלל מקום ראשון על חשבון חוף השנהב ולמרות הגרלה קלה יחסית, הגינאים מתקשים מול אריות היבשת ולמעשה בארבע השנים האחרונות הם מחזיקים רק בניצחון בודד מול חוף השנהב אל מול עשרות משחקים מאכזבים מול הנבחרות הגדולות, ומגיעים לאליפות עם 3 הפסדים במשחקי ידידות, רבע גמר עבורם יהיה הישג מציאותי ומרשים גם יחד.

ליברפול, נאבי קייטה
Credit to "Liverpool FC" Facebook page


8. טוניסיה
– מאז הזכייה שלהם ב-2004 מתקשים הטוניסאים לעבור את שלב רבע הגמר, הם מגיעים לטורניר בידיעה שרבע גמר היא מטרה ראשונית, וזאת לאחר שהציגו קמפיין מוקדמות אדיר כשהקדימו את מצרים בטרם ידעה שתארח את הטורניר, הרשימו במשחקי ידידות כולל ניצחון על קרואטיה והוגרלו לבית סביר שבו הם יכולים לסיים במקום הראשון עם מאלי, אנגולה ומאורטיניה. הטוניסאים, שהיו במונדיאל, נמצאים בחזרה בעלייה אחרי עשור חלש אך מצבם מבחינת המאמן הוא לא אידיאלי. אלן ג'ירס הוא אמנם שם גדול במונחים אפריקאים – הצרפתי אימן כבר ב-4 אליפויות אפריקה ב-3 נבחרות שונות כולל במאלי איתה הגיע לחצי הגמר, אך בטוניסיה הוא נמצא רק כחצי שנה ויש ספק במדינה אם הוא מספיק התאקלם לכדי הצלחה.

הטוניסאים לא מציגים כוכבים כמו בשאר אריות היבשת ומתבססים על הליגה הטוניסאית החזקה עם 10 שחקנים. בכל זאת כמה נציגים "אירופים" ראויים לציון: אליאס סחירי קשר מונפלייה, נעים סליטי ואוסמה חדאדי שעזרו לדיז'ון להישאר בליגה הבכירה בצרפת, באסם סרארפי הצעיר שהרשים בכנף ימין בניס ודילן ברון בעל המוצא הצרפתי שהרשים מאוד מעמדת הבלם במונדיאל ומשחק בגנט. הכוכב הגדול של הנבחרת והקפטן שלה הוא וואבי קאזרי, חלוץ סט.אטיין ששיחק גם בסנדרלנד ונתן העונה את מספרי השיא שלו עם מעורבות ב-19 שערים, הטוניסאים מקווים שיהיה מעורב גם בשערים באליפות אפריקה, ושבעזרת התמיכה של הקהל הערבי במצרים, הפוטנציאל להגיע רחוק מאוד בטורניר יתממש.

 

7. אלג'יריה – על הנייר, האלג'יראים מציגים את אחד הסגלים החזקים בטורניר. ההגנה שכוללת את אאיסה מאנדי, בלמה הנהדר של בטיס ויוסף אטאל, שהתגלה כרכישה אדירה של ניס. קישור בהנהגת איסמאיל בנאסר קשר אמפולי שצפוי להישאר בסרייה א', והתקפה אדירה עם שחקנים כמו ריאד מחרז כמובן, הכוכב הגדול של הנבחרת ממנצ'סטר סיטי, יאסין ברהימי כוכב פורטו, סופיאן פגולי אלוף טורקיה עם גלאטסראי, אדם אונאס הכישרון של נאפולי, איסלאם סלימאני שחווה ירידה אדירה ביכולת במדי פנרבחצ'ה ואף הפתעה בדמות אנדי דלורט, הצרפתי ממוצא אלג'יראי מצד אימו שכיכב העונה במונפלייה עם 14 שערי ליגה וזומן לראשונה לקראת הטורניר.

אז למה זה נשאר על הנייר? נראה שהפאזל לא מצליח להתחבר מאז אותו הישג מרשים של שמינית הגמר במונדיאל 2014, והקריסה המרכזית הגיעה באליפות הקודמת עם הדחה בשלב הבתים. מאמנם הוא דג'אמל בלמאדי, שחקן הנבחרת לשעבר, והכדורגל שהנבחרת מציגה תחתיו עדיין לא מרשים במיוחד. סימן השאלה הגדול אמור להתבהר לאחר המפגש השני בבית מול סנגל, אז נבין מה באמת רמת הפוטנציאל של "לוחמי המדבר".

 

6. קמרון – בטורניר הקודם הדהימה קמרון את היבשת וזכתה בפעם החמישית בתולדותיה למרות שלא הייתה כלל פייבוריטית. אחרי שלב בתים בינוני הגיע שלב נוקאאוט אדיר עם ניצחונות על סנגל, גאנה ומצרים בגמר. מה נשאר מאותה הזכייה? כמעט שום דבר. רק 10 שחקנים נשארו מהסגל ההוא ודמות המאמן הוחלפה, הוגו ברוס עזב ובמקומו מונה אולי המאמן המרתק באליפות – קלארנס סיידורף. ההולנדי, שזכה ב-5 גביעי אירופה כשחקן עדיין לא הצליח להשאיר את חותמו כמאמן ובעיקר נכשל בקבוצות בהן התנסה. בנבחרת הוא פתח תחילה במלחמות אגו שכללו חוסר זימונים לשחקנים שאינם משחקים באירופה, אך גם במילתו לא הצליח לעמוד כשזימן לטורניר את מצטיין הטורניר הקודם כריסטיאן באסוגוג מהליגה הסינית.

נקודת היתרון של סיידורף על הנבחרות האחרות היא בעמדה שבה הן לוקות בחסר בדרך כלל – השוער, כאשר בשערו יוצב אנדרה אוננה, השוער שנתן עונה אדירה עם אייאקס וכבר מזוהה בתור השוער האפריקאי הטוב ביותר באליפות. מלבדו, הנבחרת נראית סולידית ביחס לשאר ענקיות היבשת עם שחקנים כמו פרנק זמבו-אנגיסה שנכשל בפולהאם מעמדת הקשר האחורי, אריק צ'ופו-מוטינג שמאז המעבר שלו לפ.ס.ז' התפרסם בעיקר בגלל החמצות מסמרות שיער, פייר קונדה, שגדל באתלטיקו מדריד ועשה עונה טובה במיינץ וקארל טוקו-אקמבי, האיש שיהיה אחראי על מלאכת הכיבושים של הנבחרת אחרי עונה אדירה בויאריאל שכללה 18 שערים בכל המסגרות. "האריות" כבר הוכיחו שהם יכולים לפעול מתחת לרדאר, ובמידה ויעמדו במסלול שמיועד להם יוכלו להגיע לרבע הגמר יחסית בקלות, ומשם לחזור לעמדת האנדרדוג ולהפתיע פעם נוספת את היבשת.

 

5. מרוקו – את הקמרונים הקדימה בשלב המוקדמות נבחרת מרוקו, שמגיעה לטורניר אחרי השתתפות במונדיאל שהביא לשיאו פרוייקט שמטרתו היא הבאת כל השחקנים הקשורים למרוקו לייצג את הנבחרת ולא את המדינה בה נולדו, פרוייקט שעזר להחזיר את הנבחרת למונדיאל אחרי 20 שנה והחזיר את מרוקו להיות אחת הנבחרות החזקות ביבשת. 16 שחקנים נשארו מהסגל למונדיאל, ולא פחות מ-19 שחקנים מהסגל לאליפות נולדו מחוץ למרוקו, דבר חסר תקדים.

הרב ראנרד, אחד מגדול המאמנים באפריקה, שזכה כבר פעמיים באליפות עם זמביה וחוף השנהב, ינסה להמשיך את ההישג מרוסיה ולהצעיד את המרוקנים קדימה. הכוכב הגדול ביותר שלה הוא כמובן חאקים זייך או כמו שהוא ידוע אצל המרוקאים בתור זייש, שמוכר כבר לכל אוהד כדורגל בעקבות המסע האדיר של אייאקס העונה כשהוא בורג מרכזי בה. חברו לקבוצה נוסאיר מזרוואי יעזור לו ככל הנראה מעמדה קדמית יותר מאשר היה באייאקס. אחרף חקימי מתאושש מפציעה ואמור לתפקד בתור המגן השמאלי של הנבחרת, למרות שבקבוצתו דורטמונד נהג לרוב לשחק בצד ימין. עוד בין השמות המוכרים נמצא מהדי בנעטיה הבלם האדיר שעבר לשחק בקטאר, יוסוף אין-נסירי שהמשיך להשאיר את חותמו בליגה הספרדית עם 9 כיבושים בלגאנס, יונס בלהנדה הקשר היצירתי של גלאטסראי, ושתי ה"רכישות" לאליפות הקרובה, מהדי בוראביה, הקשר בעל המוצא הצרפתי שנתן עונה אדירה בסאסואולו ואוסמה אידריסי, שחקן הכנף של אלקמאר בעל המוצא ההולנדי.

ב-30 השנים האחרונות הגיעו "אריות האטלס" רק פעם אחת לחצי הגמר, ונראה שגורלם בטורניר הזה יהיה טמון במפגש המסקרן מול חוף השנהב, אולי המשחק הטוב ביותר בשלב הבתים, שעתיד להכריע את מצבם לקראת שלב הנוקאאוט.

 

4. ניגריה – אצל הניגרים ההיסטוריה מדברת בעד עצמה. רק ב-3 טורנירים בהם השתתפה לא הגיעה לחצי הגמר. 3 זכיות כולל באליפות האחרונה שלהם ב-2013. אבל איך יכול להיות מצב שבו נבחרת כמו ניגריה מפספסת שני טורנירי אליפויות אפריקה? הדחות מביכות בשלבי המוקדמות שכללו גם הפסדים לסודן תרמו להחלטה להגדיל את הטורניר ל-24 נבחרות כדי שנבחרת בסדר גודל של ניגריה לא יישארו בחוץ.

גם במוקדמות הנוכחיים לא הרשימו הניגרים ואף הפסידו בביתם לדרום אפריקה. אך הניגרים יודעים שכאשר הם מגיעים לטורניר גדול, משהו בראש משתנה. גרנוט רוהר הוא המאמן שהיה רחוק מרקוס רוחו אחד משמינית הגמר במונדיאל האחרון והוא מאמין גדול בשחקניו והולך איתם לאורך כל הדרך בתקווה להשבת הגביע לניגריה. 16 שחקנים נשארו מהסגל למונדיאל והבולטים שבהם הם ווילפרד אנדידי, הגרזן של לסטר, אלקס איוובי שמרשים בדרך כלל בנבחרת יותר מאשר בארסנל, הנרי אונייקורו שהושאל העונה מאברטון לגלאטסראי והיה מעולה בכנף שמאל, אולה איינה המגן שנרכש מצ'לסי על ידי טורינו אחרי עונת השאלה, אודיון איגהלו שפרח בווטפורד ועדיין ממשיך לפרוח בליגה הסינית וגם בנבחרת כאשר היה מלך שערי המוקדמות וג'ון אובי מיקל שעדיין איתנו וחזר לאנגליה ולמידלסברו אחרי שנים בסין. השם הלוהט והחדש של הנבחרת הוא סאמו צ'וקווזה, שחקן כנף ימין בעל רגל שמאל אימתנית שפרץ העונה בויאריאל ויכול מאוד להיות שלאחר הטורניר ימצא עצמו בקבוצה גדולה יותר.

"הסופר איגלס" אמורים לדלג בקלילות בשלב הבתים כשהמכשול שלהם יהיה בדמות גינאה ולפי התחזית צפוי להם מפגש אדיר ברבע הגמר מול קמרון.

 

3. חוף השנהב – בין השנים 2006 ל2015 היה ברור לכולם מיהי הנבחרת החזקה באפריקה. דידייה דרוגבה, האחים טורה ועוד היו בשיאם בקבוצות האירופאיות הבכירות והנבחרת הראתה כדורגל התקפי, קצבי ומרגש בתחרויות השונות, ההצלחות לא היו חד משמעיות ולמרות 3 העפלות רצופות למונדיאל, הכתומים לא הצליחו להעפיל לשמינית. אכזבות אדירות באליפות אפריקה נחתמו בזכייה אדירה ב-2015 שביטאה את סוף העידן של דור הזהב החוף שנהבי. לאחריו הגיע כישלון במוקדמות המונדיאל, הדחה בשלב הבתים באליפות הקודמת והבנה שההצלחות מתרחקות.

לאליפות הזו מגיעים "הפילים" עם תקוות חדשות, דור חדש של צעירים מוכשרים אמור לשלוט בנבחרת וההזדמנות הראשונה שלו לפרוץ יהיה בטורניר הקרוב. על מלאכת האימון מופקד איברהים קמארה, שאימן בכל הנבחרות הצעירות ועזר לבנות את הדור המוכשר הזה, שמכיל ככל הנראה את הקישור וההתקפה מהחזקים בטורניר: ניקולה פפה מגיע לאליפות אחרי עונת שיא בליל כשהיה מעורב ב-35 שערים ועזר לקבוצה לחזור לליגת האלופות. לאחר הטורניר אמור לעבור פפה בסכום כסף אדיר לאחת מאריות אירופה. ווילפרד זאהה, שעבר בגיל 4 ללונדון חשב לעצמו שכנראה כבר לא ישיג את הכרטיס לנבחרת אנגליה ועבר לייצג את מולדתו חוף השנהב. כיום נראה שזאהה, שחקנה של קריסטאל פאלאס בהחלט שווה מקום בנבחרת באנגליה וגם הוא אולי יעבור לאחר האליפות בסכום עתק. פרנק קסי הקשר המרכזי של מילאן שנתן עונה אדירה יהיה באליפות, מקסוול קורנה האדיר של ליון שגדל בנבחרות הצעירות של צרפת, ז'אן פיליפ גבאמן שצפוי לעזוב את מיינץ בסכום גבוה אחרי תקופה אדירה מעמדת הקשר האחורי, ווילפרד בוני עדיין פה, ז'אן מישל סרי שהיה מועמד לברצלונה בעבר אך ירד מנכסיו אחרי עונה מאכזבת בפולהאם, והרשימה עוד ארוכה.

הדבר שיקשה על הנבחרת האדירה הזו להניף את הגביע הוא הפער הגדול בין מצב ההתקפה למצב ההגנה, כשמלבד סרג' אורייה המוכר מטוטנהאם, השמות לא עומדים באותו סדר גודל לאחר פציעתו של אריק באיי ממנצ'סטר יונייטד ועלולים להוות בעיה במשחקים המכריעים. צפו למשחקים התקפיים ולהרבה שערים במשחקיה של חוף השנהב שיכולה להגיע הכי רחוק ואם זאת גם להתרסק מוקדם מהצפוי.

ווילפריד זאהה, קריסטל פאלאס
Credit to "Wilfried Zaha" Facebook page


2. מצרים
– לנבחרת מצרים יש את שני השחקנים החשובים בטורניר. האחד הוא כמובן מוחמד סאלח, גדול השחקנים ביבשת שהצליח להחזיר את מצרים לבמות הגדולות ביותר כולל השתתפות במונדיאל והגעה לגמר הקודם והשני הוא הקהל. ההחלטה להעביר את קיום האליפות מקמרון למצרים חיזקה את מעמד המצרים לפייבורטיות לאליפות וההיסטוריה בהחלט מחזקת את ההנחה.

זו הפעם החמישית שהטורניר ייערך במצרים וב-3 מהפעמים הקודמים זכו "הפרעונים", כולל ב2006, טורניר שסימן את תחילת השליטה המצרית והמשיך ל-3 זכיות רצופות. האווירה במשחקים של מצרים תהיה יותר מביתית והיא אמורה לתת דחיפה אדירה לנבחרת, אך עם זאת גם להכניס יותר לחץ למאמן המקסיקני חביאר אגירה שהחליף את הקטור קופר אחרי המונדיאל, ולו זו תהיה הרפתקה בסדר גודל שעוד לא יצא לו להכיר.

הסגל המצרי אמנם כנראה פחות נוצץ ממעמדו של סאלח, אך תוכלו למצוא בו שחקנים מצוינים בדמות אחמד חגאזי, בלם ווסט ברומיץ', מוחמד אל-נני, האיש והתלתלים מארסנל, אחמד אל-מוחמדי, המגן הותיק שעלה ליגה במדי אסטון וילה, מחמוד טרזגה, כוכבה של קאסימפסה הטורקית, והנציגים של הליגה היוונית אחמד חסן חלוץ אולימפיאקוס ואמר ווארדה קשר אטרומיטוס. הכוכב של הליגה המקומית הוא עבדאללה סעיד, קשרה ההתקפי של הקבוצה העשירה פיראמידס שאכזב במונדיאל.

במצרים יודעים שיש בידם נבחרת אדירה שאמורה להתפוצץ באליפות הזו, ומבחינת האוהדים קיימות רק 2 אפשרויות, זכייה או אכזבה. התלות בסאלח היא כנראה המפתח לאותם אפשרויות והיא יכולה להיות הדרך להצלחה אך גם הסיבה לכישלון.

 

1. סנגל – למרות שנדמה לנו שסנגל היא אחת מאריות היבשת האפריקאית, ההצלחות שלה אינן מרובות. רבע גמר המונדיאל ב-2002 היה הישג לא ייאמן, אך גם כנראה המשמעותי היחידי בתולדות הנבחרת, שהגיעה רק לגמר אחד באליפות אפריקה וגם אותו הפסידה. זהו כנראה הדרייב העיקרי של המועמדת העיקרית לתואר.

אליו סיסה הוא האיש החשוב בנבחרת, מעבר לכל שחקן כזה או אחר. אחד מגיבורי 2002 הפך להיות לדמות להערצה עבור השחקנים ומודל לחיקוי עבור מאמנים אפריקאים צעירים. סיסה, בעל המראה יוצא הדופן בגזרת המאמנים, עם הראסטות והחליפות, אמור להיות התוספת המנטלית עבור השחקנים המוכשרים שתחתיו, ושבמונדיאל האחרון ראינו את עוצמותיהם. מעל כולם ניצב הקפטן ואחד השחקנים הטובים בעולם כיום, אלוף אירופה סאדיו מאנה שחווה את העונה הטובה בקריירה שלו וינסה להמשיך אותה גם במדי "האריות".

בשער הסנגלי יעמוד אדוארד מנדי שנתן עונה מעולה בריימס. ההגנה מתבססת על הבלם הטוב בטורניר קאלידו קוליבאלי מנאפולי שצפוי להיות אחד מהבלמים היקרים בהיסטוריה בקרוב, סאליף סאנה הפרטנר שלו למרכז ההגנה משאלקה, יוסוף סאבלי מגן בורדו ומוסה וואגה שלאחר המונדיאל האדיר שלו עבר לברצלונה וצפוי להיות חלק מהקבוצה הבוגרת בקרוב. בקישור האגרסיבי נמצא שחקנים כמו אידריסה גיי מאברטון שהיה על סף מעבר לפ.ס.ז', באדו אנדייאה אלוף טורקיה עם גלאטסראי וצ'ייקו קויאטה הסולידי מקריסטאל פאלאס. עם כל זה לא מספיק, לעזרתו של מאנה יעמדו בהתקפה שחקני ראן המעולים איסמעילה סאר ומבאייה ניאנג, קייטה באלדה שעבר עונה לא פשוטה במדי אינטר ואמבאייה דיאגנה שנתן עונת פריצה מטורפת בטורקיה עם 30 שערים ואליפות.

הסגל של סנגל הוא ללא ספק החזק בטורניר ובסך הכול צריך שהדברים יתחברו לכדי 7 משחקים והתואר ינחת לראשונה בדקאר.

****

24 נבחרות. 4 שבועות. 54 משחקים. 552 שחקנים. יבשת אחת. מטרה אחת.

אליו סיסה סנגל
אליו סיסה סנגל
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. דוקטורט למי שסיים לקרוא הכל ונשאר בחיים 😉

  2. סקירה לא פחות ממופתית! איזה כיף לקבל כל כך הרבה מידע לפני האליפות הזו, שלגמרי מכניס לעניינים

  3. סקירה מעולה, תודה. חשבתי שתשים את מצריים ראשונה אבל אתה צודק שלא נתת לביתיות ושחקן אחד עדיפות על פני סנגל החזקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח