מועדון ה"שש" של היורוליג ב-20 השנים האחרונות

לכבוד סיום עונת היורוליג, פטור בלי כלום אי אפשר ולמרות שהייתה תחרות אירופאית אחרת בסוף השבוע שהסיחה את דעתנו (חוץ מההופעה של מדונה), הפיינל פור האירופאי שווה אזכור בהחלט.

Credit to "Turkish Airlines EuroLeague" Facebook page

לפני כחמש שנים, לאחר זכייתה האחרונה של מכבי ת"א באליפות היורוליג (הייתם מאמינים?), ניתחתי את משתתפות ה"פיינל-פור" מאז שנת 2000 ויצרתי מעין מועדון של שש קבוצות בכירות, שכמעט כל האליפויות בעשרים השנה האחרונות, נקטפו על ידן. שש הנבחרות הן פנאתינייקוס, מכבי, צסק"א, אולימפיאקוס, ריאל וברצלונה. הבחירה בשנת 2000 הייתה רנדומאלית ונועדה לתחום פרק זמן סביר ולא עתיק מדי.

את השישייה דירגתי על פי כמות הזכיות/סגנויות/השתתפויות בפיינל פור שלהן ונתתי חשיבות למימד הזמן והרלוונטיות. למשל, בזמנו, ריאל מדריד נכנסה בקושי לשישייה, למרות שהיא מחזיקה בשיא התארים, אך רובן ממש היסטוריות.

לפניכם סקירה לאחר עשרים עונות במילניום הנוכחי:

  • שש הקבוצות הנ"ל מחזיקות יחד ב- 65% מההופעות בפיינל פור.

המובילה צסק"א עם 17 (מתוך 21!), במקום השני מכבי ת"א עם 9, לפנאתינייקוס ולברצלונה 8 הופעות, לריאל מדריד 7 ולאולימפיאקוס 6.

  • שש הקבוצות הנ"ל מחזיקות יחד ב- 76% מההופעות בגמר היורוליג (זכייה או סגנות). מכבי מובילה עם 8 הופעות, צסק"א במקום השני עם 7, פנא עם 6, לאולימפיאקוס 5, ריאל עם 4 ו"רק" 2 לברצלונה, ב- 20 השנים האחרונות.
  • מצד שלישי, על מנת לקחת בחשבון את אחוז "ההצלחה" (הרי לא מספיק רק להופיע 17 פעמים בפיינל פור, צריך לעשות עם זה משהו) התחשבתי בהישגי כל קבוצה ביחס לסך הופעותיה.

 

והנה הדירוג "שלי":

לא הספיקו

יש עוד 12 קבוצות שהעפילו לפיינל פור בתקופה הנדונה, כשהבולטות שבהן, קינדר בולוניה (שזכתה בעונת 2001), לבוראל (טאו לשעבר) שלא זכתה, אך השתתפה ב-6 פיינל-פורז ואנאדולו הטורקית שהשתתפה פעמיים בפיינל פור בתחילת שנות ה- 2000, דעכה וחזרה לפני כמה ימים, בכדי להדיח את פנברחצ'ה בחצי ולזכות בסגנות לעונה הנוכחית.

ראויה לציון – פנרבחצ'ה

שחקנית חדשה בזירה שהסתערה על הצמרת מאז עונת 2015 ומופיעה שנה חמישית ברצף בפיינל פור, כולל זכייה אחת ושתי סגנויות. ארדואן – here you come!!

במקום השישי – ברצלונה

בזכות ובגלל כמות ההופעות בפיינל פור, למרות שרק פעמיים הגיעה לגמר. אבל בשתי הפעמים האלו היא גם זכתה.

במקום החמישי – ריאל מדריד

למרות שבעשרים השנים האחרונות ריאל פחות מורגשת בטור הזכיות, בטח בין 1995 ועד 2015, בכל זאת, צריך לתת כבוד לאלופת 2018 היוצאת ומחזיקת שיא הזכיות עד כה (10)

במקום הרביעי – אולימפיאקוס

אמנם אולימפיאקוס נדחקה מעט בשנים האחרונות (לטובת טורקיות וכד'), אבל לא מזמן, בתחילת העשור, היא זכתה Back-to-back באליפות, הישג שלא קרה (למעט מכבי ב-2005/2004) הרבה מאוד שנים (מאז יוגופלסטיקה ספליט של 1990/1989).

 

במקום השלישי – צסק"א מוסקבה

התלבטתי בין צסק"א או אולימפיאקוס. מצד אחד, צסק"א קצת "לוזרית" וסיימה ב- 10 מהופעותיה בעיקר במקום השני, השלישי והרביעי, מצד שני, צסק"א של השנים האחרונות מאוד דומיננטית ולכבוד הזכייה האחרונה.

במקום השני – מכבי ת"א

למכבי אחוז העפלה לגמר ביחס לעצם ההגעה לפיינל פור הגבוה ביותר. ב- 89% מהופעותיה בפיינל פור (8 מתוך 9) היא גם עלתה לגמר. במחצית משמונה הופעותיה בגמר, מכבי גם זכתה בגביע.

במקום הראשון – פנאתינייקוס

הקבוצה אמנם רק במקום השלישי בסך הופעותיה בפיינל פור (8) או במעמד הגמר (6), אך אחוז הצלחתה מרשים מאוד. בחמישה מתוך ששה מקרים בהם עלתה לגמר – היא גם זכתה בגביע!!

להנאתכם.

הקהל של טורניר תל אביב

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח