מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים: על סיום העונה הסדירה

מי שעוקב אחרי ליגת העל מכיר את הסיפורים שמלווים את הקבוצות מדי שבוע. מתי מכבי ת"א הפסידה, כמה שערים באר שבע הבקיעה, האם היה פנדל או לא, כמה צהובים נשלפו, מי מלך השערים, איזה מאמן פוטר השבוע ומתי הסתיים "התהליך". אך האם אתם באמת מכירים את המספרים?

אחת לתקופה אבחר נושא מעניין מהליגה שלנו ואציג אותו דרך הנתונים. והפעם – סיכום הסיבוב השני והעונה הסדירה.

עונת 2016/17 מתאפיינת בעיקר בחוסר היציבות של כמעט כל קבוצות הליגה לאורך העונה.
הקבוצות שהציגו סיבוב שני טוב והצליחו לשפר את מצבן בטבלה הן בני יהודה, מ.ס אשדוד ובני סכנין שעשו את התנועות הגדולות ביותר במעלה הטבלה לעומת ביצועיהן בסיבוב הראשון. בצד השני, הפועל ת"א (די מובן לאור הפירוק), מכבי חיפה והפועל רעננה הרעו את מצבן. ובפרס הקבוצה היציבה של העונה הסדירה זוכה הפועל אשקלון שהתקבעה במקום ה-13, ורק הקבוצות שמסביבה התחלפו.

בגרף המציג את שינוי המיקום של הקבוצות בין הסיבוב השני לראשון מסודרות הקבוצות לפי מיקומן היום בטבלה:

הסיפור הגדול של הסיבוב השני הוא הקאמבק של מכבי ת"א עם קרויף וליטו וידיגאל על הקווים אשר סיימו במקום הראשון בטבלת הסיבוב, לעומת הנפילה של הפועל ב"ש, שהנקודות שצברה בסיבוב השני הציבו אותה רק במקום השלישי בטבלת הסיבוב, מתחת למכבי פ"ת.

ראויה לציון גם בני סכנין, שהצליחה לצבור 7 נקודות יותר מאשר בסיבוב הראשון ורק שתי נקודות פחות מהפועל ב"ש, מה שהבטיח לה מקום בפלייאוף העליון על חשבונה של הפועל ק"ש. אותה קרית שמונה דווקא הציגה יציבות וצברה רק נקודה פחות ממה שצברה בסיבוב הראשון, אך לרוע מזלה זה לא הספיק לה כדי להיכנס למועדון ששת הקבוצות הבכירות. מכבי חיפה התעשתה בשני המחזורים האחרונים של הסיבוב והשתחלה לפלייאוף העליון לאחר שהציגה סיבוב שני גרוע בו צברה 16 נקודות בלבד וסיימה במקום ה-7 בטבלת הסיבוב.

במקום האחרון ניצבת בגאון הפועל ת"א שהצליחה אמנם לצבור 11 נקודות במהלך הסיבוב השני, אך לחובתה עומד עונש הורדת 9 הנקודות בגין הפירוק. למרות שהקבוצה נבנתה מחדש לגמרי במהלך חלון ההעברות, ובעזרת סגל באמת לא רע, קצב צבירת הנקודות שלה כיסה למעשה את העונש בגין הפירוק במשך סיבוב שלם, ואם תמשיך כך נגד יריבותיה לקרבות הירידה, היא תישאר בליגה.

כל המדינה שחונה

אם הרגשתם בתקופה האחרונה שאתם רואים פחות שערים, אז כנראה שלא טעיתם: במהלך הסיבוב הראשון הבקיעו קבוצות ליגת העל 217 שערים, לעומת 171 שערים בלבד בכל הסיבוב השני – ירידה של כ-20%! לשם המחשה, שלושת הקבוצות הראשונות ספגו 7 שערים בלבד כל אחת, כאשר 5 קבוצות הצליחו להבקיע 7 שערים או פחות.

אליפות הסיבובים

אז כבר הבנו כי הסיבוב השני היה בעיקרו ירידה ביכולת של מרבית קבוצות הליגה, כאשר אפילו אלה שכן הצליחו והתקדמו (מכבי ת"א לדוגמה) הבקיעו פחות מאשר הסיבוב הראשון. הפועל באר שבע הציגה סיבוב ראשון מצוין עם 87% הצלחה, אך איך היא בהשוואה לאלופות הקודמות?

מתחילת העשור הנוכחי הסיבוב הראשון של הפועל ב"ש ניצב במקום השלישי והמכובד כאשר מקדימות אותה מכבי חיפה של הסיבוב הראשון בעונת הקיזוז הזכורה לירוקים לרעה, והסיבוב השני המעולה שהציגה אותה הפועל באר שבע בעונה שעברה, דבר שדחף אותה משמעותית לקראת האליפות הראשונה מזה 40 שנה. באופן לא מפתיע, מכבי ת"א של קרויף מופיעה ארבע פעמים בין יתר הקבוצות המככבות בטבלת הסיבובים המוצלחים, כאשר הסיבוב השני של הפועל ת"א מאותה עונת קיזוז ראוי אף הוא לציון.

הפועל ב"ש שימי לב: 7 מתוך 10 הקבוצות עם הסיבובים הטובים ביותר הן קבוצות שעשו סיבוב שני מצוין. אם ננטרל את הפועל ב"ש ומכבי ת"א של העונה הנוכחית, מתוך 8 הקבוצות הנותרות, 5 קבוצות סיימו כאלופות לאחר הסיבוב השני המצוין שעשו כשרק מכבי חיפה של 2012/13 לא הצליחה לקחת ממכבי ת"א של אוסקר גרסיה את התואר (בצהוב מסומנות הקבוצות שסיימו כאלופות).