מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים: על מכבי חיפה

מי שעוקב אחרי ליגת העל מכיר את הסיפורים שמלווים את הקבוצות מדי שבוע. מתי מכבי ת"א הפסידה, כמה שערים באר שבע הבקיעה, האם היה פנדל או לא, כמה צהובים נשלפו, מי מלך השערים, איזה מאמן פוטר השבוע ומתי הסתיים "התהליך". אך האם אתם באמת מכירים את המספרים?

אחת לתקופה אבחר נושא מעניין מהליגה שלנו ואציג אותו דרך הנתונים. והפעם – על סיפורה של מכבי חיפה בעונת 2016/17 עד כה.

העונה של מכבי חיפה מוכתרת ככישלון. אמנם אנחנו רק במהלך המחזור ה-24, אולם מכבי חיפה מתנדנדת בין הפלייאוף העליון לתחתון, הודחה מהגביע, הודחה מאירופה נגד קבוצה נחותה ממנה והיא חותמת כבר שני מחזורים עם גיא לוזון על הקווים, שהחליף את רנה מולנסטיין שהיה אמור להתחיל תהליך בנייה חדש בקבוצה. כאילו לא די בכל אלה, גם המנהל הספורטיבי, תור קרלסן, עושה סימנים שיעזוב את הירוקים בתום העונה. אך מה מספרים הנתונים על העונה של מכבי חיפה?

רנה מולנסטיין
רנה מולנסטיין, נכשל אבל ניסה דברים חדשים. צילום: עמוד הפייסבוק של מועדון כדורגל מכבי חיפה

משחק הקצוות

מכבי חיפה צברה עד כה 32 נקודות בליגה ב-24 מחזורים, אשר מהוות 44% הצלחה. אך כאילו ולא די באחוז ההצלחה הגרוע של הירוקים, שימו לב לנתון הבלתי נתפס הבא: 25 נקודות מתוך אותם 32, כלומר כ-78% מסך הנקודות שצברה מכבי חיפה, הושגו נגד 5 קבוצות בלבד – הפועל ב"ש ומכבי ת"א מצמרת הטבלה וכפ"ס, אשקלון והפועל ת"א, נועלות הטבלה. במילים אחרות, אם למכבי חיפה יש 44% הצלחה בליגה, נגד 8 הקבוצות שנמצאות בין המקומות 3-9, השיגה מכבי חיפה 9.7% הצלחה בלבד ולא הצליחה לנצח אף אחת מהן (יש לה עדיין הזדמנות לצבור נצחונות נגד בית"ר י-ם והפועל רעננה עד לסיום הסיבוב).

מדוע מכבי חיפה טובה במיוחד בקרבות נגד קבוצות הקצוות? בעוד שנגד הפועל ב"ש ומכבי ת"א ניתן לומר שלמכבי חיפה יש אקסטרה מוטיבציה שנובעת בעיקר מיוקרה, כנראה שנגד קבוצות התחתית פערי האיכות באמת באים לידי ביטוי. כאשר קבוצות מעט (והרבה) יותר טובות מ-3 הנועלות מגיעות למפגשים עם הירוקים, לחיפאים קשה יותר להביא מוטיבציה לקרב.

את חוסר המוטיבציה ניתן גם לשייך לקהל של מכבי חיפה. מצד אחד, הקהל הוא באמת מדהים ובא בהמוניו לתצוגות עידוד נדירות. מצד שני, הקהל של חיפה, עם האוהד מס' 1 יעקב שחר, ידוע בלחץ שהוא מפעיל על הקבוצה. וכשכמות הקהל עולה דרמטית, הלחץ גם הוא גואה בציפייה לתוצאות, וכנראה שנגד קרית שמונה ובני סכנין זה קצת יותר קשה להתעלות.

 מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים 2 - תמונה 1

הרכב מנצח? מחליפים

אם רוצים ללמוד משהו על חוסר היציבות של מכבי חיפה, מבט על ההרכבים שהעמידה במהלך העונה יכול ללמד מדוע היא לא מצליחה לחבר רצף של משחקים טובים: השחקן היחיד שהיה שותף לכל הניצחונות של מכבי חיפה העונה (8) הוא גארי קגלמכר. המשמעות היא שמהניצחון במחזור הראשון ועד הניצחון על כפ"ס במחזור הקודם, היו כל כך הרבה שינויים בהרכבים, כך ש-10 שחקנים שהחלו את העונה בהרכב לא עלו בו במחזור ה-23.

ניסוי וטעייה

כן, זו לא טעות. את העונה של מכבי חיפה ניתן לחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא הניסוי. רנה מולנסטיין כנראה לא ממש הכיר את חומר השחקנים שלו, ולקח לו הרבה זמן לזהות כיצד להשתמש בשחקנים שלו בצורה הטובה ביותר. עד למחזור 12, עשה מולנסטיין ניסויים בהרכב, בעיקר כאשר התוצאות לא עבדו כפי שציפה. כאשר חיפה ניצחה (מחזורים 1, 4) הוא לא עשה שינויים בהרכב, והשחקנים גמלו לו בהפסד או בתיקו. לעומת זאת כאשר הקבוצה הפסידה במחזור השני ומולנסטיין ביצע 4 שינויים, זה הניב רק תיקו.

החלק השני של העונה, ממחזור 13 ואילך, זהו חלק ה"טעייה", כיוון שמולנסטיין, עם אדמה בוערת תחת רגליו, החליט כנראה לשבור את הכלים ולבצע לפחות 3 שינויים בכל משחק, כאשר השיא הגיע במחזור ה-20, במפגש עם מכבי ת"א, שם עשה לא פחות מ-7 שינויים בהרכב הקבוצה. מיותר לציין שהשיטה לא עבדה ומכבי חיפה הפסידה ב-5 מתוך 9 המשחקים הללו, מה שהביא לפיטוריו הבלתי נמנעים של מולנסטיין.


באופן אישי, אינני סבור שהבעיה במכבי חיפה הייתה המאמן. אני גם לא חושב שסגל השחקנים שווה מקום 7-8 אלא צריך להיות גבוה יותר בטבלה, אך ההתנהלות העולה מהמספרים, כמו זו העולה מכותרות העיתונים, מצביעה על בעיה ניהולית קשה במכבי חיפה. העובדה כי החל מהמחזור ה-13 המאמן נאלץ להתמודד עם מצב שבו הוא עומד לאבד את עבודתו אינה תורמת לייצוב הקרקע הרועדת ממילא במכבי חיפה.

לשאר הטורים בסדרה

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח